Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat kregen honden vroeger te eten?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Roelfien schreef:Even een plaatje dat Ien veel gebruikt gekopieerd :wink: :

Afbeelding

Dit is de pens kar die door de straten van Amsterdam reed met pens en ander orgaanvlees) voor de honden kat.
Daar moest ik ook nog aan denken, dit plaatje heb ik wel eens eerder gezien. Op de site van Ien denk ik dan :mrgreen:
Het blijft een leuk plaatje, grappig dat er zo'n kar was speciaal voor vlees voor honden en katten.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

estelle schreef:Ik weet dat mijn oma haar honden gewoon met de pot lieten mee eten.
Ik geloof niet dat die brokken kregen o.i.d.

Maar ik vraag het me nu wel af. Zij was beheerder van een asiel en ik neem toch aan dat die honden toch iets van brokken kregen? Dus dan zou ze dat thuis misschien toch ook gewoon gevoerd kunnen hebben.
Ik kan me alleen niet herinneren dat ik ooit als kind zijnde een zak voer heb zien staan bij haar.Wel dat ze altijd de groenten, vlees en aardappels bij elkaar mikte voor de hond.

En als ze soep had gekookt kreeg de hond de uitgekookte mergpijp. :N:

Stom eigenlijk dat ik haar dat nog nooit gevraagd heb wat ze haar honden te eten gaf. Ga ik gelijk vragen als ik haar spreek.

Ik weet wel dat ze altijd heel wat aan te merken heeft op wat mijn honden krijgen. Vooral het rauwe gedeelte, daar snapt ze niks van. Levensgevaarlijk. :mrgreen:
Mijn oma had vroeger een klein hondje die tijdens het eten gewoon bij hun aan tafel zat, en ook van een bord at. Ik zal eens vragen wat het hondje kreeg, maar ik denk dat ze ook voor hem opschepte wat er in de pan zat. Ik zal het haar ook eens vragen.
Brokken kan ik mij ook niet voorstellen, maar wie weet. Het was erg ver voor mijn tijd trouwens, ik ken alleen het verhaal.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Martijn schreef:
Rami schreef:Vlees was toch een duur voedingsmiddel.
Ik denk niet dat je dit zo kunt zeggen.
"Vroeger" heeft meer dan één verschijningsvorm.
Je hebt vroeger-hongerwinter waar waarschijnlijk vrij weinig honden vlees kregen, je hebt vroeger-in de plaggenhut waar de honden misschien zelf jaagden op muizen e.d. en dan heb je nog vroeger-toen we pauwentongetjes en pastij van uilenlever. :wink:
Uiteraard! Maar ik ging uit van Saffie's vraag: "Dus toen was ik aan het nadenken over wat honden vroeger (als in begin vorige eeuw) te eten kregen."
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Oh ja, die foto van de penskar, erg leuk!

Volgens "Het geheugen van Oost/Transvaalbuurt" (Amsterdam Historisch Museum) kwam deze nog in de jaren '50 langs de huizen.
Een bewoner uit die tijd: De schillenboer kwam in de vijftiger jaren nog met paard en wagen langs de deur. Hij kwam met de loper boven om het schillenmandje op te halen. Er waren nog wel meer straatventers. De man van de Berlinerbol kwam langs en de kar met pens en ander voer voor de huisdieren. Die kwam via de Schalk Burgerstraat onze straat in. "Verse waar!" riep hij dan.
Voor in de Transvaalstraat, dichtbij de Linnaeusstraat, was een garage. Die mensen daar hadden twee grote honden. Als die koopman op onze hoogte begon te roepen, renden die beesten de Transvaalstraat door, naar de kar, om alvast een stukje te halen. Daarna renden ze dat hele eind naar de garage weer terug om de rest af te wachten. Het waren slimme beesten. We moesten altijd vreselijk om ze lachen.

:wink:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik ken geen kar met vlees voor hond en kat, wel ken ik nog de schillen-, vis, melk, en groenteboer en natuurlijk de bakker. Zij kwamen wekelijks of vaker langs. Melk werd nog met een grote lepel overgeschonken. Ik heb het dan over begin 60-er jaren.
Rami
Zeer actief

Elmar schreef:Ik ken geen kar met vlees voor hond en kat, wel ken ik nog de schillen-, vis, melk, en groenteboer en natuurlijk de bakker. Zij kwamen wekelijks of vaker langs. Melk werd nog met een grote lepel overgeschonken. Ik heb het dan over begin 60-er jaren.
Ik ken het ook niet, ik had er - voor ik de foto van Ien zag - zelfs nog nooit van gehoord.
De enige die bij ons langs de deuren kwam toen ik kind was, was de SRV-man! :mrgreen:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

estelle schreef: Maar ik vraag het me nu wel af. Zij was beheerder van een asiel en ik neem toch aan dat die honden toch iets van brokken kregen? Dus dan zou ze dat thuis misschien toch ook gewoon gevoerd kunnen hebben.
Ik kan me alleen niet herinneren dat ik ooit als kind zijnde een zak voer heb zien staan bij haar.Wel dat ze altijd de groenten, vlees en aardappels bij elkaar mikte voor de hond.
Wanneer was je oma beheerster, Estelle?
Hondenbrood/biscuit en 'diner' (zo'n droge mix wat je met warm water aan moest maken) en blikvoer, waren zo'n beetje de kant- en klare varianten voor de intrede van de brok.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Elmar schreef:Ik ken geen kar met vlees voor hond en kat, wel ken ik nog de schillen-, vis, melk, en groenteboer en natuurlijk de bakker. Zij kwamen wekelijks of vaker langs. Melk werd nog met een grote lepel overgeschonken. Ik heb het dan over begin 60-er jaren.
Ik ken al deze uitventers die aan de deur kwamen maar ook nog de zuurjood en de kolenboer die in het najaar ook een mud aardappelen bracht.
En toch wel degelijk de versewaar man.
Moet ik wel heel eerlijk zeggen dat ik de kar met honden en kattenvoer helemaal vergeten was totdat Rami de naam liet vallen.
Ja, de verse waar man!
Kwam bij Oma in de Joris van Andringastraat langs maar niet bij ons in Osdorp.
Daar hadden we wel weer één van de eerste dierenwinkels in de buurt die hééél veel duivenmelkers spullen verkocht plus Hols Hondenbrood, Donatin (diner) EN "verse waar" (pens).

Inderdaad eerste helft jaren zestig.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Kolenboer en aardappelleverancier was ik inderdaad nog vergeten. Zuurjood kende we in Almelo niet. :wink:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Elmar schreef:Kolenboer en aardappelleverancier was ik inderdaad nog vergeten. Zuurjood kende we in Almelo niet. :wink:
Nee wil ik geloven, daar kan je waarschijnlijk de tweede wereldoorlog de schuld van geven. Wij woonden in Amsterdam en de zuurjood kwam altijd op zondag, kregen we zondagmiddag een zure bom (of een pekelbom) en mijn vader een bakharing. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”