Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ontlasting onderzoek wormen zinvol?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

C@rmen

ontlasting onderzoek wormen zinvol?

Ongelezen bericht door C@rmen »

De jongens worden hier eigenlijk nooit ontwormd maar ik hoorde van een mede zwangere dat het verstandig is je honden te ontwormen voordat de baby komt ivm besmetting van hond op baby.
Nou ben ik nog steeds niet van plan om mijn honden te ontwormen aangezien ik ook echt geen symptomen zie van een eventuele wormenbesmetting maar ik wil natuurlijk ook niet dat de baby straks al heel jong een besmetting oploopt omdat de honden toch besmet zijn.

Dus nu is mijn vraag of het zin heeft om ontlasting te laten onderzoeken op eventueel aanwezige wormen? of heeft dat weinig zin omdat je hond bijvoorbeeld om maandag wormvrij kan zijn qua ontlasting en op woensdag wel wormen heeft als je dan weer zou testen?
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Wat mij betreft heeft het weinig zin om je hond al bij voorbaat te ontwormen, met een kleine kans dat de hond een week later wormen oploopt. Een hond die op dat moment geen worm had, stop je gif toe wat niet helpt op dat moment.

De zin van ontlastingonderzoek is dan dat je ontlasting van 3 dagen opvangt en dat laat onderzoeken op alle aanwezige vormen van worm en eventueel andere parasieten. In veel gevallen is er bij op dat moment gezonde honden geen worm te vinden. In sommige gevallen (laatst een Golden bij mij op het forum had na ontlastingonderzoek de zeer zeldzame spoelworm) is ontlastingonderzoek in die zin zeer nuttig en komt er af en toe resultaat uit. Preventief ontwormen bestaat niet, aanpassen en wormverminderen/afdrijven uit rauwe voeding en mildere produkten dan chemische ontworming werken vaak net zo effectief. Mijn honden gaan in oktober/november voor ontlastingonderzoek en alleen aan de hand daarvan worden ze eventueel ontwormd. Tot nog toe niet nodig gebleken.
C@rmen

Het leek me uit mijn 1e bericht wel duidelijk dat ik alleen wil ontwormen als er ook echt wormen zijn :wink:
Maar nogmaals..stel ik laat eind july ontlasting onderzoeken en dan blijkt dat ze geen wormen hebben dan geef ik dus niets maar kan het dan zo zijn dat als ik ze eind augustus weer laat onderzoeken dat ze dan wel wormen hebben? of is die kans erg klein?
Golden Stanley

Zeg nooit nooit......het ligt aan de omstandigheden en weerstand van de hond en als ik de info zo her en der lees, weet ik het bij brokkenhonden nog zo net niet. Mijn honden hebben de afgelopen jaren geen worm gehad. Dus als na ontlastingonderzoek blijkt dat er echt niets in zit, dan ga ik niet een paar maanden later chemisch ontwormen. Maar als je daar wel bang voor bent, waarom zou je dan geen parasietkruiden gebruiken? Dat werkt preventief juist voor die momenten en is niet schadelijk.
C@rmen

ze eten hier trouwens rauw en hier nog nooit wormen gezien (of sleetjerijden oid.)
Welke parasietkruiden raad jij me aan? :19:
Golden Stanley

C@rmen schreef:ze eten hier trouwens rauw en hier nog nooit wormen gezien (of sleetjerijden oid.)
Welke parasietkruiden raad jij me aan? :19:
Mijn honden krijgen 2x per jaar dit als kuurtje, op aanraden van Tannetje Koning trouwens:
http://www.degroeneos.nl/index.php/prod ... mpositum1/

Parasieten Compositum

Geschikt voor: hond, kat, paard, pony

Inhoud en Adviesprijs voor consumenten:
- 130 gram - € 19,95 hond/kat
- 430 gram - € 49,95 paard/pony
- 850 gram - € 73,00 paard/pony

Samenstelling
Caprylate, Grapefruitseed extract (48%), Carryophyllus aromaticus, Absintum, Artemisia, Curcuma, Thymus, Trigonella foenigraecum, Magnesii citras.

Indicatie(s)
Bij diverse (darm) parasieten

Contra indicaties: Niet gebruiken bij dracht en lactatieperiode.Tenzij de arts/therapeut anders voorschrijft.

Toelichting
Bij diverse (darm) parasieten

Eigenschappen per ingrediënt:
Caprylate.
Voorkomt uitbreiding van schimmels in het darmkanaal. Verbetert opname van Magnesium. Reguleert de darmflora en bevordert de spijsvertering.

Grapefruitseed extract (48%).
Werkt koortswerend en bloedzuiverend.

Carryophyllus aromaticus.
Werkt sterk wormafdrijvend, vernietigt wormeieren en is parasietdodend.

Absintum. Verhelpt een darmontsteking en werkt maden- en worm afdrijvend.

Artemisia.
Verdrijft alle darmparasieten en wormen.

Curcuma.
Werkt ontstekingwerend, schimmeldodend en bloedzuiverend.

Thymus.
Verdrijft diverse darmparasieten.

Trigonella foenigraecum.
Helpt bij maag- en darmzweren en slecht genezende wonden.

Magnesii citras.
Werkt krampopheffend en is onmisbaar voor de aanmaak van enzymen.

• Wat is het verschil tussen de Wormbalans en de Parasiet Compositum en wanneer zet je welke in?
Parasietencompositum bevat wat minder kruiden en wat heftigere kruiden. Doordat er minder in zitten is de concentratie hoger. Er is een wat groter gevaar op heftige reacties. In de wormbalans zitten veel meer verschillende en minder heftige kruiden. Ik hoor overigens meer positieve verhalen over de wormbalans dan over de parasietencompositum. ik denk dat de wormbalans er meer op is gericht om het voor de wormen onprettig te maken maar ze niet afdrijft of dood en de parasietencompositum meer op verdrijven van wormen is gericht. De wormbalans gebruik ik een dag of 10 tot 2 weken achter elkaar en de parasietencompositum maar drie dagen. Ik denk dat je het zou kunnen combineren ingevallen met ernstige besmettingen. Ik denk dat de Parasietencompositum ook tegen andere parasieten dan alleen wormen werkt. (dierenarts Tannetje Koning)

Dosering voor paarden bij ernstige klachten:
2 x daags 2 afgestreken maatscheppen, 3 weken achtereen. Vervolgens 3 weken stoppen en daarna:
2 x daags 1 afgestreken maatschep
Tenzij anders voorgeschreven.

Kan door het voer gegeven worden.

Dosering honden en katten: (1 maatschepje met grote kop bevat 1 gram)
Honden > 25 kg: 2 maal daags 3 maatschepjes met grote kop door het voer
Honden 10 – 25 kg: 2 maal daags 2 maatschepjes met grote kop door het voer
Honden/katten <10> 2x daags 1 maatschep met grote kop door het voer

http://www.puurnatuur.nl/html/product_d ... hp?p_id=37

Wormbalans
--------------------------------------------------------------------------------

http://puurnatuur.edera.nl/art/wormb.php

Farmaceutische vorm:
Gedroogd plantaardig materiaal

Samenstelling:
grasmeel en grasmeelextract, brandnetel, amjs, venkel, zoethoutwortel, chicorei, berkeblad, guldenroede, duizendblad, piperia, abotanum, eswortel, paardestaart, rozemarijn, mariadistel, johanneskruid, frambozenblad, gefermenteerde druivenresten.
De kruiden zijn zodanig geselecteerd en samengesteld dat hoog aandeel etherische stoffen wordt verkregen.

Gehaltes :
Ruw eiwit 12 %, ruwe as 15 %, ruw vet 4 %, ruwe vezel I 8 %

Doeldieren:
Paard, schaap, geit, rund, vleesvarken, zeug.

Dosering
1 gram per 20 kg lichaamsgewicht gedurende, 10 dagen, vier maal per jaar
Drachtige merries extra toedienen (10 dagen) op het einde van de dracht.
Veulens op 6 en 12 weken leeftijd (10 dagen).
Bij dieren die nieuw aangevoerd worden en die een "chemisch verleden" kennen mestonderzoek laten verrichten en gedurende 10 dagen Wormbalans geven.
Dit preparaat kan verwerkt worden in het krachtvoer.

Indicatie:
Verbetering / handhaving conditie en algehele gezondheidsstatus.

Contra-indicaties:
N.v.t.

Bewaarcondities / Houdbaarheid:
Koel en donker bewaren

Ook voor honden:
http://www.praktijkparcival.nl/shopwormbalanserv.html

En iemand van mijn forum geeft dit:
Verm X

OP EEN NATUURLIJKE WIJZE ONTWORMEN /PARASIETDRIJVEND
Voor een evenwichtige dier- inwendige parasietrelatie

Heeft mijn hond wormen?
Honden zijn drager van wormen en wormeieren. In veel gevallen zijn de wormen niet schadelijk voor de hond zelf. En volstaat het om de volwassen hond 1-2 keer per jaar goed te ontwormen.

Wanneer leveren wormen gevaar voor de gezondheid?
Maar, het verhaal verandert wanneer we te maken hebben met de zgn. risicogroepen zoals kinderen, honden die jagen en pups.
Voor een aantal wormen is de mens slechts een gewone gastheer (b.v. bij Diphyllobothrium), of een "verkeerde" eind- of tussengastheer, waarin de worm zich niet verder kan ontwikkelen (b.v. Toxocara). MAAR in een enkel geval heeft wormbesmetting voor de mens grote gevolgen. Vooral wanneer er sprake is van een zgn. ruimte-innemend proces als gevolg van een blaasworm van een lintworm. Vooral maag-darm wormen kunnen bij de mens terechtkomen.

Wanneer moet ik mijn hond ontwormen?
U hoeft u hond alleen te ontwormen wanneer uw hond (pups uitgezonderd) wormen heeft. Tegenwoordig kunnen we heel eenvoudig onderzoeken of uw hond wormen heeft door middel van een zgn. ei-telling:

Het basis ontworm advies voor een pup:
Op de leeftijd van 2 weken, 4 weken, 6 en 8 weken
En dan op 4 (16 weken) en 6 (24 weken) maanden.

Wat is een ei-telling?
Een ei-telling wordt uitgevoerd door een erkend laboratorium op basis van een mestmonster wordt u opstuurt in een daarvoor door ons aangeleverde verpakking:
Na enkele dagen krijgt u de uitslag van de telling en daaraan gekoppeld een advies m.b.t. de voeding, de noodzakelijke ontwormperiode en of het eventueel noodzakelijk is om naast verm-X eens in de zoveel tijd chemisch te ontwormen.

Wat kost het doen van een ei-telling?
De kosten hiervan bedragen € 18.50 per hond / kat en €14,50 per paard voor het materiaal om het monster op te sturen en de telling + advies.

Waarom moet ik met een natuurlijk middel ontwormen??
Afgelopen decennia hebben wormen bij de verschillende diersoorten een grote resistentie ontwikkeld tegen de verschillende (chemische) ontwormmiddelen. De resistentie onder de wormen bij de paarden en herkauwers is enorm groot. Bij de honden is de resistentie nog beperkt.
Het is dus van het grootste beland zorgvuldig te ontwormen om resistentieontwikkeling te voorkomen.

Tot op heden is er nog geen ander, op natuurlijke basis , goed werkend anti parasitair middel gevonden dan Verm-X. Daarom hierbij de bijbehorende informatie. Mochten er in de toekomst meerdere producten op de markt komen dan zullen wij u hiervan zeker op de hoogte brengen.

VERM-X® Is een natuurlijk ontworm/parasietdrijvend middel, als alternatief voor de chemische ontwormmiddelen. Beschikbaar voor paarden, honden, katten, vogels, schapen, geiten, Alcapa’s, konijnen en Cavia’s

Wat is Verm-X®
Verm-X is geen diergeneesmiddel, maar natuurlijk ontworm/parasietdrijvend middel samengesteld uit elf pure medicinale kruiden, die op historisch onderzoek en observatie gestoelde feiten, hun werkzaamheid hebben bewezen.
Zoals Knoflook, Kwassieboom, Cayenne peper, Iep, Kaneel, Tijm, Pepermunt, Alsem en Kleefkruid. Biologisch! Alle kruiden zijn gekozen op hun symbiotische werking met elkaar; het uiteindelijke effect van Verm-X is groter dan de optelsom van de eigenschappen van de 11 kruiden doet verwachten!
De Kruiden helpen bij het onder controle houden van interne parasieten binnen een holistisch management.

Verm-X legt de nadruk op het voorkomen van een parasietenplaag
Door de beginselen van het natuurlijk voeren en zelfmedicatie te weerspiegelen. Onze gedomesticeerde dieren hebben immers niet de mogelijkheid om hun eigen voedsel te kiezen en daarmee aan zelfmedicatie te doen. Bij optimaal holistisch management kan Verm-X alléén gebruikt worden. Maar verm-X kan ook prima gebruikt worden in combinatie met andere, chemische producten.

Verm-X®
* heeft door Bloedzuiverende kruiden constitutie ondersteunende werking
* heeft geen enkel negatief neven effect op de gezondheid van het behandelde dier
* Kan gebruikt bij dieren met gezondheidsproblemen in het algemeen en
* bij bijv. paarden met staart- en manen eczeem in het bijzonder.
* is ideaal voor eigenaren die graag werken met natuurlijke geneeswijzen
* kent geen resistentie
* werkt ook preventief!
* kent geen wachttijd voor vlees/eieren & ideaal voor biologische bedrijven

Algemeen gebruiksadvies
Reuen/teefjes/poes/kater:
Goede conditie : Verm-X,
Onbekende achtergrond of een grote kans op wormen dan 1 maal chemisch ontwormen vervolgens overschakelen op Verm-X.

Pups/Teef is goed ontwormd;
Vanaf dat de puppies/kittens vast voer eten (afhankelijk van de manier van spenen tussen de 8-16 weken) kunnen ze ontwormd worden met Verm-X. Dan zijn de darmen immers voldoende ontwikkeld en kan Verm-X goed worden opgenomen en dus zijn werk doen.
TOT die tijd regulier ontwormen.

Verpakking
Verm-X voor Honden wordt geproduceerd door één van de leidende diervoeder fabrieken in Europa The Real Petfood Company.

Hoe lang doe ik met een verpakking?
PAARD
Verm-X Vloeibaar 25ml/dag 3 dagen achtereen, ééns per maand door het gehele jaar
Verm-X Vloeibaar 250 ml 3 x 3 daagse kuur - 3 maanden
Verm-X Vloeibaar 500 ml 6.5 x3 daagse kuren - 6.5 maanden
Verm-X Vloeibaar 1 Ltr 13 x3 daagse kuren - 13 maanden

Verm-X Poeder
Verm-X Poeder 80 gram 1 maal een 5 daagse kuur - eens per kwartaal
Verm-X Poeder 320 gram 4 maal een 5 daagse kuur - 48 weken
Verm-X Poeder 480 gram 6 maal een 5 daagse kuur - 1jaar en 20 weken

Worm-eitelling Set 't Woud Groesbeek
HOND
Verm-X Vloeibaar
Verm-X Vloeibaar 250 ml Kleine hond – 1 jaar en 3 maanden
Verm-X Vloeibaar 500 ml 2 middelgrote honden – 8 maanden
Verm-X Vloeibaar 1 ltr 3 grote honden – 7 maanden

Verm-X Koekjes Kleine hond = 1 middelgroot = 2 en grote = 3

Verm-X pot 100stuks 50 dagen
Verm-X pot 200stuks 100 dagen

Heb de info maar even hier neergezet, misschien heeft iemand er iets aan.
Laatst gewijzigd door Golden Stanley op 26 jun 2008 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Waarom hebben brokkenhonden vaker wormen? :denken:
Dat begrijp ik tenminste uit bovenstaande verhalen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Golden Stanley

ranetje schreef:Waarom hebben brokkenhonden vaker wormen? :denken:
Dat begrijp ik tenminste uit bovenstaande verhalen :wink:
Nee, niet zozeer vaker.........maar brokkenhonden hebben wel vaker een verminderde weerstand, omdat ze verstoten blijven van natuurlijke enzymen en bacteriën uit rauwe voeding. En dat hebben ze wel nodig om de maag- en darmflora zo optimaal mogelijk te houden. Als die niet OK is, is het hele metabolisme hond niet gezond en zijn ze eventueel vatbaarder voor worminfecties. In theorie (uit de boeken dus......) is het verstrekken van verhitte voeding alleen om deze reden al not done.

Hier een Nederlands vertaald stukje van Juliëtte de Baïracly Levy:

Voorts kan men tarwe natuurlijk voeren in de vorm van hondenbrood of hondenkoeken. Het dient dan echter wel als een paal boven water te staan, dat als materiaal de héle korrel is gebruikt, en dat er aan het meel niet zoveel belangrijke stoffen onttrokken zijn, dat de rest nog net goed genoeg is om mee te behangen. Want dit volkomen uitgebuild meel vormt, vermengd met speeksel en maagsappen, in de maag een stijve plakkerige massa, waarvan een groot deel blijft hangen nog lang nadat het spijsverteringsproces zich voltrokken heeft, zodat het slijm vasthoudt, en een ideale voedingsbodem vormt voor alle wormen en toxische bacteriën die over het algemeen de schuld krijgen van de ziekten waaraan de hond pleegt te lijden. Men kan beter in het geheel geen graanproducten voederen, dan meelspijzen die z.g.wit meel als basis hebben. Ook is het van belang dat het meel kortelings gemalen is, aangezien oud meel al gauw een belangrijk deel verliest van zijn leven gevende krachten zijn vitamine - gehalte en zijn vluchtige oliën.

Ingewanden van hazen en konijnen zijn eveneens bruikbaar. Ingewanden van konijnen kunnen de oorzaak zijn van een lintworminfectie, maar in een werkelijk gezonde hond is de lintworm een kort leven beschoren; en in ieder geval vormt een orthodox dieet van gekookte spijzen een veel zwaarder wegende oorzaak voor langdurig lintworm - infectie.

En deze theorie komt in elk rauw voedingsboek weer terug. Brok is verhit, op graan gebaseerd en dat betekent voor een hond (carnivoor) extra vervuiling van het maag- en darmstelsel. En dat levert op de korte of langere termijn een hond op met slechte weerstand.
Laatst gewijzigd door Golden Stanley op 26 jun 2008 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Frenk weegt zo rond de 7kg. Hoeveel van dat parasietencompositum zou hij dan moeten krijgen? Of zie ik dat over het hoofd?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Golden Stanley schreef:En deze theorie komt in elk rauw voedingsboek weer terug. Brok is verhit, op graan gebaseerd en dat betekent voor een hond (carnivoor) extra vervuiling van het maag- en darmstelsel. En dat levert op de korte of langere termijn een hond op met slechte weerstand.
Bedankt voor de uitleg :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Golden Stanley

Frenk schreef:Frenk weegt zo rond de 7kg. Hoeveel van dat parasietencompositum zou hij dan moeten krijgen? Of zie ik dat over het hoofd?
Nee, dat heb je goed gezien! De onderste regel stond helemaal verkeerd. Ik heb het van mijn pot afgekeken en aangepast. Jouw Frenk mag 2x daags 1 maatschep door zijn voer.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Golden Stanley schreef:
Frenk schreef:Frenk weegt zo rond de 7kg. Hoeveel van dat parasietencompositum zou hij dan moeten krijgen? Of zie ik dat over het hoofd?
Nee, dat heb je goed gezien! De onderste regel stond helemaal verkeerd. Ik heb het van mijn pot afgekeken en aangepast. Jouw Frenk mag 2x daags 1 maatschep door zijn voer.
Dank :ok:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Golden Stanley schreef: Ingewanden van hazen en konijnen zijn eveneens bruikbaar. Ingewanden van konijnen kunnen de oorzaak zijn van een lintworminfectie, maar in een werkelijk gezonde hond is de lintworm een kort leven beschoren; en in ieder geval vormt een orthodox dieet van gekookte spijzen een veel zwaarder wegende oorzaak voor langdurig lintworm - infectie.
Ah, en van Echinococcus granulosus heb jij nog nooit gehoord neem ik aan? Of bestaat dit extreem nare en ook voor de mens gevaarlijke wormpje pas sinds de hond brokken eet?

Kees
Golden Stanley

Casey schreef:
Golden Stanley schreef: Ingewanden van hazen en konijnen zijn eveneens bruikbaar. Ingewanden van konijnen kunnen de oorzaak zijn van een lintworminfectie, maar in een werkelijk gezonde hond is de lintworm een kort leven beschoren; en in ieder geval vormt een orthodox dieet van gekookte spijzen een veel zwaarder wegende oorzaak voor langdurig lintworm - infectie.
Ah, en van Echinococcus granulosus heb jij nog nooit gehoord neem ik aan? Of bestaat dit extreem nare en ook voor de mens gevaarlijke wormpje pas sinds de hond brokken eet?

Kees
Mocht je zelf je kennis nog even bij willen spijkeren, dan mag je deze link even doorspitten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lintworm

Ik moet overigens de eerste rauw gevoerde hond nog tegenkomen die zwaar besmet is met deze lintworm. Ook daar zijn preventieve maatregelen voor om een eventuele besmetting te voorkomen, mocht je daar al bang voor zijn.
CKS
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Casey schreef:

Kees
Mocht je zelf je kennis nog even bij willen spijkeren, dan mag je deze link even doorspitten:
Shit zeg... heb ik een heel semester lang bloedhard gestudeerd om een 10 op parasitologie te halen, kom ik er nu pas achter dat ik gewoon op de Nederlandse wikipedia had kunnen kijken! Had me een boel tijd gescheeld want er staan er maar een stuk of vier, tegen de meer dan 80 parasieten die ik moest leren. En Echinococcus granulosus staat er niet eens bij, dus die zal wel niet eens bestaan. Toch?
Ik moet overigens de eerste rauw gevoerde hond nog tegenkomen die zwaar besmet is met deze lintworm. Ook daar zijn preventieve maatregelen voor om een eventuele besmetting te voorkomen, mocht je daar al bang voor zijn.
Goh da's toevallig, ik ben ze wel tegengekomen. Bij honden die gevoed worden met slachtafval van konijnen. Konijnen zij namelijk de tussengastheer van deze beestjes. Ze gaan in de ingewanden zitten, en vormen daar cystes. Daarin ontwikkelen zich de larven. Wanneer een hond die cystes opeet komen de wormpjes vrij die zich dan in de darmen nestelen, en daar bloed gaan sabbelen. Ze zijn maar 1 mm lang ongeveer dus erger dan diarree wordt het meestal niet. Konijnen hebben er meestal ook niet teveel last van. De cystes groeien namelijk langzaam, het konijn wordt geslacht voor de cystes problemen geven.

Echt vervelend wordt het pas wanneer mensen besmet raken. Wij kunnen namelijk ook als tussengastheer dienen. Bij ons worden dus ook de cystes gevormd. Die groeien langzaam maar ja, wij leven lang. Dus vanzelf worden de organen waarin zich de cystes vormen aangetast. Er is dan verder niets meer aan te doen. Het vocht binnen de quistes is namelijk erg giftig, en barst zo'n cyste open of probeer je die te opereren, dan ga je heel naar dood.

Dat is gelukkig een heel klein risico. Totdat hele volksstammen hun honden met rauwe konijneningewanden gaan voeren natuurlijk, dan wordt het opeens heel anders.

Maar goed dat alles staat niet op wikipedia dus het zal wel niet waar zijn :roll:

Kees
Golden Stanley

Casey schreef:
Golden Stanley schreef:
Casey schreef:

Kees
Shit zeg... heb ik een heel semester lang bloedhard gestudeerd om een 10 op parasitologie te halen, kom ik er nu pas achter dat ik gewoon op de Nederlandse wikipedia had kunnen kijken! Had me een boel tijd gescheeld want er staan er maar een stuk of vier, tegen de meer dan 80 parasieten die ik moest leren. En Echinococcus granulosus staat er niet eens bij, dus die zal wel niet eens bestaan. Toch?
Goh da's toevallig, ik ben ze wel tegengekomen. Bij honden die gevoed worden met slachtafval van konijnen. Konijnen zij namelijk de tussengastheer van deze beestjes. Ze gaan in de ingewanden zitten, en vormen daar quistes. Daarin ontwikkelen zich de larven. Wanneer een hond die quistes opeet komen de wormpjes vrij die zich dan in de darmen nestelen, en daar bloed gaan sabbelen. Ze zijn maar 1 mm lang ongeveer dus erger dan diarrhee wordt het meestal niet. Konijnen hebben er meestal ook niet teveel last van. De quistes groeien namelijk langzaam, het konijn wordt geslacht voor de quistes problemen geven.

Echt vervelend wordt het pas wanneer mensen besmet raken. Wij kunnen namelijk ook als tussengastheer dienen. Bij ons worden dus ook de quistes gevormd. Die groeien langzaam maar ja, wij leven lang. Dus vanzelf worden de organen waarin zich de quistes vormen aangetast. Er is dan verder niets meer aan te doen. Het vocht binnen de quistes is namelijk erg giftig, en barst zo'n quiste open of probeer je die te opereren, dan ga je heel naar dood.

Dat is gelukkig een heel klein risico. Totdat hele volksstammen hun honden met rauwe konijneningewanden gaan voeren natuurlijk, dan wordt het opeens heel anders.

Maar goed dat alles staat niet op wikipedia dus het zal wel niet waar zijn :roll:

Kees
Ik weet hoe de blaasworm werkt en ik weet ook dat in een klein deel van Groningen en in Zuid-Limburg bij een aantal besmette vossen de vossenlintworm is geconstateerd. Ook weten we dat door het afschieten van die dieren de populatie besmettingen niet vermindert, eerder vermeerdert. Daardoor is vooral en België, Duitsland en Frankrijk begonnen met het ontwormen via speciaal uitgezette prooi. Wat weten we van de besmette vossenlintworm, blaasworm, leverbot etc. en het voeren van BARF/NRV door heel de wereld heen....en dat al iets meer dan de bijna 4 jaar dat mijn honden op rauwe voeding staan?
Dat het belangrijk is om enkel en alleen karkassen van goedgekeurde dieren te voeren. Dus dieren die geschikt zijn voor menselijke consumptie........en die dieren zijn absoluut gevrijwaard van een dergelijk iets als blaasworm of vossenlintworm. Mijn honden krijgen geen slachtafval, maar dieren die geschikt zijn voor menselijke consumptie. En om risico te verminderen is invriezen een optie.

Dat jij er nu toevallig je studietje tegenaan gooit om je gelijk te halen, interesseert mij eerlijk gezegd geen lor en je maakt er op mij ook weinig indruk mee. In de praktijk en op de diverse rauwe voedingsfora waar al jarenlang dierenartsen adviseren over rauw voeren, zijn daar hele andere theoriën over. Wellicht meer toegespitst in hoe het 'echt' werkt bij onze honden?
CKS
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Ingewanden van hazen en konijnen zijn eveneens bruikbaar.
Golden Stanley schreef:Mijn honden krijgen geen slachtafval, maar dieren die geschikt zijn voor menselijke consumptie.
Die ingewanden die JIJZELF aan loopt te bevelen vallen blijkbaar niet onder slachtafval?
Golden Stanley schreef: Ik weet hoe de blaasworm werkt en ik weet ook dat in een klein deel van Groningen en in Zuid-Limburg bij een aantal besmette vossen de vossenlintworm is geconstateerd.
Hoe kunnen die vossen nu lintworm hebben? die eten toch rauw, en dieren die rauw eten zijn toch op magische wijze beschermd tegen parasieten? :roll:

Kees
Golden Stanley

Casey schreef:
Golden Stanley schreef:Ingewanden van hazen en konijnen zijn eveneens bruikbaar.
Golden Stanley schreef:Mijn honden krijgen geen slachtafval, maar dieren die geschikt zijn voor menselijke consumptie.
Die ingewanden die JIJZELF aan loopt te bevelen vallen blijkbaar niet onder slachtafval?

Nee, dat valt onder een heel GOEDGEKEURD prooidier met organen. Gewone organen die ook bij een wildtraiteur of Islamiet in de vitrine liggen voor menselijke consumptie.
Golden Stanley schreef: Ik weet hoe de blaasworm werkt en ik weet ook dat in een klein deel van Groningen en in Zuid-Limburg bij een aantal besmette vossen de vossenlintworm is geconstateerd.
Hoe kunnen die vossen nu lintworm hebben? die eten toch rauw, en dieren die rauw eten zijn toch op magische wijze beschermd tegen parasieten? :roll:

Kees
Dat zeg ik niet.......je leest maar wat je lezen wilt en bent bewust bezig om mijn woorden te verdraaien om jezelf maar in het gelijk te stellen. Het ging hier om alternatieven voor ontworming, daar hoort o.a. rauwe voeding bij voor een gezonde weerstand om zo het minimum te beperken. Enkel en alleen rauwe voeding is voor mij geen buffer om mijn honden continu wormvrij te houden. Wel, en dat is 300% zeker, weet ik dat ze een betere weerstand hebben dan de gemiddelde brokkenhond. Ik heb al in een ander topic aangegeven dat wat mij betreft het 'overige' wat je tot je beschikking hebt meer bijdraagt aan wormverdrijving. Ik zou zeggen, zoek ff een ander BARF/NRV slachtoffer op. Er zijn er hier genoeg die er exact hetzelfde over denken.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

jee ik heb brokkenhonden en nog nooit een lintworm gezien .
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
CKS
Zeer actief

Golden Stanley schreef: Er zijn er hier genoeg die er exact hetzelfde over denken.
Dat klopt helaas. Als maar genoeg mensen elkaar na praten lijkt het net of het de waarheid is. De reden dat ik op jou ingegaan ben is wel dat jij de laatste dagen echt losgeslagen bent (véél erger dan andere mensen die rauw geven). In ieder denkbaar topic loop jij te kwelen dat alles op te lossen is met versvoer (zie onder andere ziekte van Weil). De onzin die je in dat topic uit je toetsenbord krijgt ga ik niet eens op in.

Meestal negeer ik dat maar als je echt idiote adviezen gaat geven als het voeren van rauwe hazeningewanden dan geef ik toch even aan dat dat waanzin is. Niet om jou te overtuigen maar wellicht is het een beetje tegengewicht voor wie verder dit forum leest.

Ik ben overigens helemaal geen tegenstander van versvoer. Ik heb het zelf ook een tijdlang gedaan en wil dat later weer eens proberen. Maar wel met beleid en zonder te denken dat alle kwaad daarmee meteen uit de wereld is.

Kees
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

jip007 schreef:jee ik heb brokkenhonden en nog nooit een lintworm gezien .
Ik heb barfende katten en ik zie ze regelmatig.
Moet ik wel eerlijk toegeven dat die katten niet barfen op "voor menselijke consumptie goedgekeurde prooidieren" maar meer op "eigen vangst".
Ik weet trouwens ook niet zeker welke lintworm vorm ze daardoor opliepen.
Golden Stanley

Casey schreef:
Golden Stanley schreef: Er zijn er hier genoeg die er exact hetzelfde over denken.
Dat klopt helaas. Als maar genoeg mensen elkaar na praten lijkt het net of het de waarheid is. De reden dat ik op jou ingegaan ben is wel dat jij de laatste dagen echt losgeslagen bent (véél erger dan andere mensen die rauw geven). In ieder denkbaar topic loop jij te kwelen dat alles op te lossen is met versvoer (zie onder andere ziekte van Weil). De onzin die je in dat topic uit je toetsenbord krijgt ga ik niet eens op in.

Meestal negeer ik dat maar als je echt idiote adviezen gaat geven als het voeren van rauwe hazeningewanden dan geef ik toch even aan dat dat waanzin is. Niet om jou te overtuigen maar wellicht is het een beetje tegengewicht voor wie verder dit forum leest.

Ik ben overigens helemaal geen tegenstander van versvoer. Ik heb het zelf ook een tijdlang gedaan en wil dat later weer eens proberen. Maar wel met beleid en zonder te denken dat alle kwaad daarmee meteen uit de wereld is.

Kees
Ga dit wat je nu uitkraamt, maar is op een BARFforum verkondigen. Kijken of je ook zo'n medestand krijgt. :ok:
CKS
Zeer actief

Golden Stanley schreef: Ga dit wat je nu uitkraamt, maar is op een BARFforum verkondigen. Kijken of je ook zo'n medestand krijgt. :ok:
Het boeit me werkelijk niets of ik wel of geen medestand krijg. Of ik wel of niet gelijk heb is namelijk niet afhankelijk van hoeveel mensen het met me eens zijn. Ik hoef ook niemand te overtuigen, ik bied alleen wat tegenstand tegen de onzin die jij verkondigt (en zelfs dat minimaal). Wat iedereen daar mee doet mogen ze zelf weten.

Kees
CKS
Zeer actief

Ennath schreef:
Moet ik wel eerlijk toegeven dat die katten niet barfen op "voor menselijke consumptie goedgekeurde prooidieren" maar meer op "eigen vangst".
Er zijn tig soorten parasieten en die hebben uiteraard allemaal hun eigen strategie om hun gastheer binnen te komen. De meest voorkomende lintworm, Dipylidium caninum, gebruikt vlooien.
Andere wormen (veel taenias) maken cystes in tussengastheren. Als die door de definitieve gastheer gegeten worden infecteren ze. De kans op infectie is met rauw vlees dan iets groter, maar als je een beetje op past is die kans in Nederland denk ik nog steeds erg klein.

Uiteindelijk maakt het denk ik niet uit of een hond brok of rauw eet, zolang je maar geen stommiteiten uithaalt (geven van rauwe ingewanden van wilde dieren, bijvoorbeeld).

Kees
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Casey schreef:
Ennath schreef:
Er zijn tig soorten parasieten en die hebben uiteraard allemaal hun eigen strategie om hun gastheer binnen te komen. De meest voorkomende lintworm, Dipylidium caninum, gebruikt vlooien.
Andere wormen (veel taenias) maken cystes in tussengastheren. Als die door de definitieve gastheer gegeten worden infecteren ze. De kans op infectie is met rauw vlees dan iets groter, maar als je een beetje op past is die kans in Nederland denk ik nog steeds erg klein.

Uiteindelijk maakt het denk ik niet uit of een hond brok of rauw eet, zolang je maar geen stommiteiten uithaalt (geven van rauwe ingewanden van wilde dieren, bijvoorbeeld).

Kees
Maar dan even los van rauw voeren, moet je daarom wel of niet preventief ontwormen en helpt dat wel tegen alle soorten wormen?
CKS
Zeer actief

Carmen schreef: Maar dan even los van rauw voeren, moet je daarom wel of niet preventief ontwormen en helpt dat wel tegen alle soorten wormen?
O ja daar ging dit topic over :mrgreen:

Mijn docent parasitologie vindt dat je alleen moet ontwormen als de infectie inderdaad is aangetoond. Aan de andere kant: ik heb een aantal keren monsters onderzocht van dieren die 100% zeker positief waren, en kon toch niets vinden. En hij ook niet :19: Dus tja...

Met mijn eigen honden doe ik niet al te moeilijk. Als ik een infectie vermoed krijgen ze een pil, als ik een vlo zie lopen ook. Als ik er twee jaar lang niet aan denk krijgen ze twee jaar niets :wink:

De meeste parasietenkuurtjes zijn erg effectief, niet alleen tegen wormen maar ook tegen andere parasieten. En veruit de meeste honden en katten hebben gelukkig totaal geen last van de pillen dus ach..... Als je een overgevoelige hond hebt wordt het anders natuurlijk. Dan persé eerst onderzoeken voor het eventuele ontwormen.

Fokteven en pups moeten wel perse 'preventief' ontwormd worden.

Kees
ranetje
Zeer actief

Casey schreef:
Carmen schreef: Maar dan even los van rauw voeren, moet je daarom wel of niet preventief ontwormen en helpt dat wel tegen alle soorten wormen?

Mijn docent parasitologie vindt dat je alleen moet ontwormen als de infectie inderdaad is aangetoond. Aan de andere kant: ik heb een aantal keren monsters onderzocht van dieren die 100% zeker positief waren, en kon toch niets vinden. En hij ook niet :19: Dus tja...
Die snap ik niet.
Hoe weet je dan dat die dieren 100% zeker positief zijn? :denken:
Casey schreef: Fokteven en pups moeten wel perse 'preventief' ontwormd worden.

Kees
Goed dat je 'preventief' zo neer zet.
Gezien het aantal wormen dat je na een kuurtje bij een pup in het nest kunt zien is daar weinig 'preventiefs' aan :wink:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

ranetje schreef: Die snap ik niet.
Eén was een hondje (pup) waar ik mest van had genomen net voor ze ontwormd werd. Met de ontwormpil kwamen idd bergen wormen mee, maar in de mest niet 1 eitje :denken: Verder mijn eigen straatpoesje (kitten) zou ook minstens toxocara moeten hebben gehad, maar nee hoor, niets te vinden. Tenslotte de poezen van mijn collega, die kwam met afgrijzen vertellen dat ze 'rijstekorrels' gevonden had. Dus ik weer poep meenemen (en wat vind ik dat goor!) en met plakbandjes naar Dipylidiumpjes zoeken- nee hoor, weer niets.
Ik ben dus een beetje bang geworden voor 'valse negatieven'.
ranetje schreef: Goed dat je 'preventief' zo neer zet.
Gezien het aantal wormen dat je na een kuurtje bij een pup in het nest kunt zien is daar weinig 'preventiefs' aan :wink:
:mrgreen: Eergisteren heeft een collega van mijn vriendin weer een foto genomen van een pup met een berg wormen... Als ze me die toestuurt plaats ik die wel even :N:

Kees
ranetje
Zeer actief

Casey schreef:
ranetje schreef: Goed dat je 'preventief' zo neer zet.
:mrgreen: Eergisteren heeft een collega van mijn vriendin weer een foto genomen van een pup met een berg wormen... Als ze me die toestuurt plaats ik die wel even :N:

Kees
Ik heb het in het echt gezien, dus echt noodzakelijk is het voor mij niet............................... maar je plaatst die foto maar :ok: :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ranetje schreef:
Casey schreef:

Die snap ik niet.
Casey schreef: Fokteven en pups moeten wel perse 'preventief' ontwormd worden.

Kees
Goed dat je 'preventief' zo neer zet.
ook niet altijd ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”