Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voor en nadelen van een tweede hond erbij.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Als je van je ouders afhankelijk bent en zij er niet achter staan, dan zou ik absoluut niet aan een tweede hond beginnen.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Bullenmama schreef:Als je van je ouders afhankelijk bent en zij er niet achter staan, dan zou ik absoluut niet aan een tweede hond beginnen.
Helemaal waar, dit soort keuzes maak je pas als jezelf geheel eindverantwoordelijk bent en kunt zijn.

Ik heb wel leuk 3 honden, maar ik ben wel verantwoordelijk voor..alles.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Bullenmama schreef:Als je van je ouders afhankelijk bent en zij er niet achter staan, dan zou ik absoluut niet aan een tweede hond beginnen.
Dit staat volgens mij ook een aantal keer in mijn tekst ;) Ik zou me er zelf ook niet prettig bij voelen als ik naar school ben en ik weet niet zkeer of mijn ouders het wel doen. Ik weet wel zeker dat ALS de hond er eenmaal is dat mijn ouders er dan toch wel dingen voor doen en wat ze nodig hebben dat ze dat geven maar VOOR dat ik hem heb wil ik ze zelf laten kiezen. En ws gaat dat niet gebeuren maar ja ooit ga ik op mezelf en dan moet ik denk ik ook maar eens gaan ondervinden wat ik het fijnste vind. IK bedoel nu heb ik een hond en ik doe er alles voor als ik thuis ben maar straks zit ik met werk en dan moeten ze ook uit en dan is het wel meer werk. Omdat mijn ouders ook veel doen zou ik dat later zelf moeten doen dus ik denk dat het dan wel meer werk word als dat ik nu zelf denk.
Majaa ooit...
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Judith&Jayla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jayla: nova scotia duck tolling retriever, Masha en zaza : maltezers

Ongelezen bericht door Judith&Jayla »

wij zijn vorig jaar in februari aan een 2e hond begonnen:D
mijn ouders waren het eigenlijk niet van plan, maar onze andere hond was al 10 en het leek me super om er nog een puppy bij te krijgen die lekker actief en speels was ( dat is onze oude hond dus totaal neit)
na veel geslijm, en egt beloofd te hebben dat ik de hond zelf zou verzorgen. hebben mijn ouders toen toch besloten dat er nog een hondje bij mocht komen. toen hebben we dus masha gekregen. ik moest wel gewoon naar school, maar als ik thuis kwam liet ik hem altijd even uit in het bos, en tijdens het zindelijk maken, heb ik altijd poep en plas opgeruimd. ook ging ik zelf elke zaterdag met haar naar hondenles (wat ik nu nog steeds doe)

een groot voordeel aan een 2e hond vind ik bij ons, dat onze oudere hond opeens veel actiever is geworden. ze lag eerst altijd maar op de bank, en nu ligt ze daar nog wel vaak, maar ze speelt ook af en toe eens met de andere hond. ik heb egt het idee dat het goed is geweest voor onze oudere hond, al was dat in het begin totaal niet te zien.

ze maakte elke keer maar weer ruzie.. masha wilde met zaza spelen, maar zaza was daar veel te lui voor, waardoor er veel gebrom en gehap was. dit hebben we gewoon maar laten gaan en nu is het helemaal goed tussen die 2.

masha heeft ook alles heel snel geleerd, door zaza er bij te betrekken had masha snel door dat ze moest gaan zitten als ik zit zei, enz...

doordat wij 2 totaal verschillende honden hebben, is het niet zo dat ik van de 1 meer houd dan van de ander. zaza is het echte knuffelhondje en masha de hond waar je altijd mee kan spelen en gek mee kan doen..
toch heb ik op het moment toch iets meer met masha, maar dat komt vooral doordat ik haar helemaal heb opgevoed. en:
eerlijk is eerlijk. ik ben ook echt haar favoriet:D
ze komt altijd het eerst naar mij toe, en als ik even naar boven ga, blijft ze trouw bij de deur liggen wachten tot ik weer naar beneden komt.. en dat geeft echt een kIk :D

bij mij zijn er dus eigenlijk alleen voordelen, ik heb ook nooit spijt gehad van een 2e hond, maar ik denk ook dat dat bij iedereen weer verschillend is
Afbeelding
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa

Ongelezen bericht door lilalila »

Wat mij een nadeel lijkt is dat je als je 2 honden neemt, er een moet castreren. De ideale combi is meesta teef- reu, 2 teven onderling gaan nogal eens een dominantiestrijd aan, idem met 2 reuen.
Je kan natuurlijk geluk hebben dat het wel goed gaat, maar als het niet goed klikt, heb je wel een probleem.

En de combi teef-reu gaat meestal het beste, maar tja dat castreren daar hou ik niet zo van, vind het nogal wat om in een gezonde hond te gaan snijden.

Dus tot nu toe houd ik het bij 1 hond. :wink:
(al fantaseer ik weleens over een tweede)
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

lilalila schreef:Wat mij een nadeel lijkt is dat je als je 2 honden neemt, er een moet castreren. De ideale combi is meesta teef- reu, 2 teven onderling gaan nogal eens een dominantiestrijd aan, idem met 2 reuen.
Je kan natuurlijk geluk hebben dat het wel goed gaat, maar als het niet goed klikt, heb je wel een probleem.

En de combi teef-reu gaat meestal het beste, maar tja dat castreren daar hou ik niet zo van, vind het nogal wat om in een gezonde hond te gaan snijden.

Als je eerste reu al gecastreerd is hoeft de nieuwe reu toch ook niet gecastreerd worden?

Groetjes, Noëlle.
lilalila
Zeer actief

Noële schreef:
lilalila schreef:Wat mij een nadeel lijkt is dat je als je 2 honden neemt, er een moet castreren. De ideale combi is meesta teef- reu, 2 teven onderling gaan nogal eens een dominantiestrijd aan, idem met 2 reuen.

Als je eerste reu al gecastreerd is hoeft de nieuwe reu toch ook niet gecastreerd worden?

Groetjes, Noëlle.

Nee, natuurlijk niet !

Maar bij een intacte teef, is het wat lastiger om een reu te plaatsen. Dan moet je toch een van beide gaan castreren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

balls & bones schreef:Wij hadden eerst een brave oude bouv en puber en dan ging allemaal lekker soepel maar nu dus een van 2 jaar en een pup van een paar maanden en het is geweldig gezellig, en zou het er niet om laten maar de dingen waar ik tegen aanliep:
-tjsonge jonge, het duurde 2 maanden voor ik met twee van die malloten aan de lijn kon wandelen zonder dat ze mij en zichzelf in elkaar knoopte..
-als er een reageert op een hond dan doet de ander dat meteen x2.
-als je er een vertelt dat kuilen graven in de tuin niet mag...dan maakt de ander die kuil achter je rug om even wat groter.
-wegsluiten met eten omdat er anders hond op het menu komt.
-samen bij de dokter was erg leuk maar niet practisch.
-Vlooiendruppels terwijl ze dat liever niet mogen binnenkrijgen... als er niet gespeeld wordt wordt er regelmatig gewassen.
-samen de katten opdrijven is leuker dan alleen.
-de pup moet ook leren alleen te blijven in zijn eentje.
-de pup spreekt honds, de volwassen hond spreekt ook honds, ik spreek nederlands, de pup spreekt geen nederlands... pup reageert dus altijd eerst op hond en dan pas op mij. Met sommige punten kan hond goed helpen met de opvoeding maar het heeft soms ook wel nadelen.

maar toch is twee leuker :mrgreen:
Dit vind ik wel een mooie samenvatting :ok: :mrgreen:
Neem daarbij dat de pup niet alleen moet leren om alleen te blijven in zijn eentje, maar ook zelfstandig de "boze buitenwereld" aan moet kunnen (dus ook vaak apart uitlaten) en dat je nooit de garantie hebt dat de twee honden "gezellig maatjes" zijn.
Dat kan ook heel anders uitvallen :roll:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

lilalila schreef:
Noële schreef:

Groetjes, Noëlle.

Nee, natuurlijk niet !

Maar bij een intacte teef, is het wat lastiger om een reu te plaatsen. Dan moet je toch een van beide gaan castreren.
Wat een onzin, je kan ze ook uit elkaar houden op het moment dat teef loops is. :19:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

lilalila schreef:
Noële schreef:

Groetjes, Noëlle.

Nee, natuurlijk niet !

waarom moet dat?

mijn rweu en teef hebben 4 jaar intact langs elkaar gelopen... met loopsheid gescheiden.

nu is sam gecastreerd dus ben ik benieuwd hoe het gaat maar het moet niet hoor
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

C@rmen schreef:
Wat een onzin, je kan ze ook uit elkaar houden op het moment dat teef loops is. :19:
Maar dat moet je ook maar net willen en/of kunnen.
Het is dan denk ik een beetje wat voor jou zwaarder weegt; castratie van een van de honden (teef lijkt me dan over het algemeen het 'handigst', gecasteerde Moos was nog net zo hitsig als ongecastreerde reuen...), of gemiddeld 2 keer per jaar een hond uit logeren sturen voor als je pech hebt wel een week of 2. Of scheiden maar dat gaat ook niet met elke reu of in elk huis.
Je kan ook geluk hebben dat je reu niet zo geinteresseerd is in je loopse teef, je kan ook de pech hebben dat hij 3 weken ervoor en erna nog van de rel af is.

Vooral voor de mensen met honden in de laatste categorie heb ik bewondering als ze beide honden intact laten, maar ik zou daar dan bijvoorbeeld niet voor kiezen. Saar is ook mede vanwege de aanwezigheid van Moos gecastreerd. Vera wordt niet gecastreerd tenzij ze zelf erg veel last heeft van de loopsheid, of er een medische noodzaak is (of ik op een gegeven moment een andere doorslaggevende reden zou hebben om het wel te doen), maar wat dat betreft heb ik erg makkelijk praten nu vind ik met geen reu meer in huis.
Afbeelding
lilalila
Zeer actief

C@rmen schreef:
lilalila schreef:
Noële schreef:

Groetjes, Noëlle.

Nee, natuurlijk niet !

Nou, echt onzin vind ik het niet. Het hangt natuurlijk ook af van het gedrag van je reu, of hij er een beetje rustig onder is.
Maar als een loopsheid 3 weken gejoel en gejank inhoudt, en dat kan ook er zijn reuen zat die persé willen, dan heb je wel een probleem.
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Wij hebben 2 jonge honden ( ruim 2 jaar en 1 jaar), en het is vermoeiend om 2 jonge honden op te voeden.

De jongste moet ook leren om op eigen benen te staan, dus ik laat ze bijna altijd apart uit. Dit kost dubbel zoveel tijd.

Daar "oudste" moet ook nog veel leren, dus het is goed opletten dat ze elkaars gedrag niet overnemen.

Verder is het erg leuk!! Ze kunnen leuk met elkaar spelen, en als ze moe tegen elkaar liggen smelt mijn hart
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Wij denken zelf aan een 2e hond als Diego een jaar of 2 is. Dan is hij als het goed is nog speels en wil dan nog wat spelen met de pup etc.
We zullen dan wel eerste paar weken thuis zijn kijken of het met de 2 honden ook klikt natuurlijk.

Wat ik me wel afvraag is: nu we Diego hebben laat schoonvader hem nog 3x per dag uit en ging hij eerst 2x per dag een uurtje mee en nu sinds donderdag (alleen doordeweekse dagen) 1x per dag mee met hun. Dadelijk word dat afgebouwd naar tussen de middag uitlaten. En dan wij voor het werk en na het werk etc.
Nu vroeg ik me dus af als er een 2e pup bij is. Zou dit de eerste maanden ook nodig zijn of hebben de 2 honden dan voldoende aan elkaar dat de pup ook weet dat hij/zij tussen de middag mee mag en de baasjes komen savonds weer thuis?

Overigens mogen ze gewoon in de tuin ook hun behoefte doen. Omdat dit altijd handig kan zijn mocht een van ons ziek zijn en de andere werken kan je de hond neit uitlaten, kan deze altijd nog in de tuin de behoefte doen. Elke keer even opruimen en klaar is klara!

gr
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik en Lola :wink: waren erg blij toen Jakko erbij kwam.
2 is gewoon veel leuker dan 1 vind ik, ook erg prettig voor de hond die er al is om een maatje te hebben. :ok:
Dit geld niet voor alle honden maar ik denk dat de meeste toch wel een hondenvriendje kunnen waarderen.

Die twee van mij spelen ook echt met elkaar, hebben veel interaktie.
ik zelf zou nooit meer 1 hond alleen willen.
Mocht er 1 komen te overlijden(god verhoede) dan wil ik zsm een andere hond erbij, waarschijnlijk weer een herplaatser. :wink:

Nou ja , het is iets duurder en soms moet je wat creatief met dingen omgaan, maar dat weegt m.i. niet op tegen het pezier ervan.
Het is een keuze die je maakt.
Wij hebben er iig nooit spijt van gehad. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Sonnie1983 schreef:
Wat ik me wel afvraag is: nu we Diego hebben laat schoonvader hem nog 3x per dag uit en ging hij eerst 2x per dag een uurtje mee en nu sinds donderdag (alleen doordeweekse dagen) 1x per dag mee met hun. Dadelijk word dat afgebouwd naar tussen de middag uitlaten. En dan wij voor het werk en na het werk etc.
Nu vroeg ik me dus af als er een 2e pup bij is. Zou dit de eerste maanden ook nodig zijn of hebben de 2 honden dan voldoende aan elkaar dat de pup ook weet dat hij/zij tussen de middag mee mag en de baasjes komen savonds weer thuis?
Dat is geheel afhankelijk van de pup en ook van hoe het gaat onderling. Je moet wel 100% vertrouwen hebben dat het samen goed gaat om ze (lang) samen alleen te laten natuurlijk :wink:
Er zijn pups die omdat er al een andere hond is direct heel makkelijk halve dagen alleen kunnen zijn. Er zijn ook pups die daar, ondanks de aanwezigheid van de andere hond, moeilijker in zijn.
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Natuurlijk zijn we de eerste weken thuis en bij Diego hebben we hem een week bij ons gehouden en toen steeds iets langer buiten. Maar Diego was (is) een pup die gewoon hup naar buiten en 3x per dag uitlaten waarvan 2x mee naar mijn schoonouders en na 3 dagen had ie dat door en was het goed. Ik weet zeker dat als ik dat wekenlang beetje bij beetje op had gebouwd dat ik er over een half jaar nog mee bezig was. Het was vervelend die 3 dagen maar daarna had hij het vort door en lekker in zijn hok slapen en daarna kreeg hij door dat hij de hele tuin tot zijn beschikking had dus gaat ook spelen enzo.

Ik kan er hier in ieder geval nog genoeg over lezen om 2 honden bij elkaar te zetten. Want dan duurt het nog 2 jaartjes (Diego is nu 13 weken)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sonnie1983 schreef:Natuurlijk zijn we de eerste weken thuis en bij Diego hebben we hem een week bij ons gehouden en toen steeds iets langer buiten. Maar Diego was (is) een pup die gewoon hup naar buiten en 3x per dag uitlaten waarvan 2x mee naar mijn schoonouders en na 3 dagen had ie dat door en was het goed. Ik weet zeker dat als ik dat wekenlang beetje bij beetje op had gebouwd dat ik er over een half jaar nog mee bezig was. Het was vervelend die 3 dagen maar daarna had hij het vort door en lekker in zijn hok slapen en daarna kreeg hij door dat hij de hele tuin tot zijn beschikking had dus gaat ook spelen enzo.

Ik kan er hier in ieder geval nog genoeg over lezen om 2 honden bij elkaar te zetten. Want dan duurt het nog 2 jaartjes (Diego is nu 13 weken)
De ene pup is de andere niet.
Als je pech hebt gaat het bij een volgende pup dus lang niet zo snel als bij Diego.
En wat dan?
Gerwoon rustig over nadenken :ok:
je hebt de tijd lees ik :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sonnie1983
Zeer actief

We hebben de tijd ja :-)

Als het moet kunnen we ieder 5 weken afzonderlijk vakantie nemen. Natuurlijk mogen we waarschijnlijk niet ieder 5 weken achter elkaar. Maar bijv. Ieder 2 en dan weer 2 ofzo zeg maar. Om en om.

De reden dat we graag een 2e hond zouden willen dan is dat we hondengek zijn. En waarschijnlijk gaat mijn vriend met Diego een sport beoefenen. En uiteindelijk als je wil dat hij in 1 sport heel goed word zal je niet 2 sporten langs elkaar kunnen blijven doen is het advies. Dus ik wil dan ook graag een hond waar ik een sport mee kan doen. Want (er zullen vast wel mensen zijn die dat niet erg vinden) ik heb geen hond om alleen te wandelen en eten te geven. Ik wil er ook iets mee doen.
Daan

Sanne!! schreef: Omdat mijn ouders ook veel doen zou ik dat later zelf moeten doen dus ik denk dat het dan wel meer werk word als dat ik nu zelf denk.
Majaa ooit...
ja ooit , want hoe graag je ook dingetjes doet met de hond, het is niet jouw hond. Het is de hond van jouw ouders, waar jij een stukje verantwoordelijkheid voor draagt.
Laatst gewijzigd door Daan op 25 jun 2008 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan

Je moet niet zoveel boekjes lezen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”