Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twijfels over ontvlooiing/ontteking

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Rosita Compagner schreef:Tja, zelfs van water kun je dood gaan, moet je er gewoon 'genoeg' van drinken. Maar deze feiten doen toch niet af aan het gegeven dat je niet klakkeloos met ontworm- en ontvlooimiddelen moet strooien? Alleen gebruiken wanneer er iets te bestrijden valt.

Iemand anders zei het al maar je neemt toch ook niet preventief aspirine omdat je misschien in de loop van de week wel hoofdpijn kunt krijgen?
Maar als ik mijn honden een scalibor band omdoe is dat weliswaar preventief omdat deze voorkomt dat mijn honden last krijgen van teken.
Maar deze preventie pas ik natuurlijk alleen maar toe als er teken voorkomen, dus niet in de winter.

En mijn punt is alleen dat als je last van vlooien/teken/wormen etc hebt je een bestrijdingsmiddel gebruikt.
En dat bij normaal gebruik slechts een zeer gering extra gevaar voor de gezondheid bestaat.
En de rest van de discussie gaat wat mij betreft over het volgende: er is een groep hondeneigenaren die zo schrikt van de bijsluiter van een bestrijdingsmiddel, dat ze deze niet meer durft toe te passen, terwijl dat bestrijdingsmiddel geen ernstiger gezondheids gevaren toevoegt dan andere middelen die de hondeneigenaar zonder verder na te denken WEL gebruikt.

En nou hou ik ermee op: want ik krijg toch niet algemeen tussen de oren dat chemisch niet hetzelfde is als gevaarlijk.
En natuurlijk hetzelfde als ongevaarlijk.
Ennath
Zeer actief

Nanna schreef:
Rosita Compagner schreef:
Iemand anders zei het al maar je neemt toch ook niet preventief aspirine omdat je misschien in de loop van de week wel hoofdpijn kunt krijgen?
Bij lagere doseringen (30 tot 100 mg, 1x per dag) werkt aspirine (acetylsalicylzuur) bloedverdunnend en het wordt in deze dosering preventief toegepast bij patiënten met een verhoogde kans op een hartinfarct (hartaanval) of herseninfarct.
:wink:
En toch is deze toepassing curatief ( tegen te dik bloed) en niet preventief.
Deze toepassing is in ieder geval niet preventief tegen hoofdpijn, sterker nog er zijn grote aanwijzingen dat hoofdpijn een van de bijwerkingen van deze toepassing kan zijn.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Rosita Compagner schreef:Tja, zelfs van water kun je dood gaan, moet je er gewoon 'genoeg' van drinken. Maar deze feiten doen toch niet af aan het gegeven dat je niet klakkeloos met ontworm- en ontvlooimiddelen moet strooien? Alleen gebruiken wanneer er iets te bestrijden valt.
Dat zeg ik ook en ik lees het ook van diverse anderen.
Niemand van hen stopt op of in zijn hond van alles dat ook gervaar op kan leveren............. tenzij het nodig is
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ennath schreef:Waar ik op reageer is het bijna hysterische "weet je wel hoe giftig die troep is". Daar past wat mij betreft alleen maar: "weet je wel hoe giftig al die andere troep is die je gedachteloos gebruikt", bij.
tja ik kan je alleen maar zeggen als je een keertje meemaakt hoe het eruit ziet als je hond zichzelf heeft vergiftigd met een zogenaamd onschuldig ontwormingskuurtje... dat je zulke dingen als hierboven niet meer zo snel zegt. :roll:

Ik was zelf nl. bijna hysterisch om mijn hond bijna het loodje te zien leggen... als ik een sneetje brood eet krijg ik deze verschijnselen nl. niet. Als ik een zak chips eet ook niet...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ennath
Zeer actief

malinois schreef:
Ennath schreef:Waar ik op reageer is het bijna hysterische "weet je wel hoe giftig die troep is". Daar past wat mij betreft alleen maar: "weet je wel hoe giftig al die andere troep is die je gedachteloos gebruikt", bij.
tja ik kan je alleen maar zeggen als je een keertje meemaakt hoe het eruit ziet als je hond zichzelf heeft vergiftigd met een zogenaamd onschuldig ontwormingskuurtje... dat je zulke dingen als hierboven niet meer zo snel zegt. :roll:

Ik was zelf nl. bijna hysterisch om mijn hond bijna het loodje te zien leggen... als ik een sneetje brood eet krijg ik deze verschijnselen nl. niet. Als ik een zak chips eet ook niet...
Malinois, ik heb een hond gehad die bijna overleden is aan het eten van één doodgewoon voedingsmiddel.
Eentje dat jij je honden ook gewoon durft voor te zetten.
Katja is bijna doodgegaan aan het eten van een rauw eitje.
Ik neem aan dat het qua angst en paniek niet veel verschil gemaakt heeft met wat jij meegemaakt hebt.
Alleen hadden wij ook nog eens de makke dat ons niet duidelijk was waar de hond dan zo ziek van geworden was. Een eitje heb ik ervoor en erna ook wel eens aan mijn honden voorgezet.
Maar goed ze heeft het overleefd al heeft ze twee dagen bij de dokter in de opname moeten zitten. En het heeft mij voor eens en altijd duidelijk gemaakt dat een drama in een klein hoekje kan zitten. En dat deze het gevolg kan zijn van zo iets normaals als het eten van een eitje.

Jouw hond is heel ziek geweest van Drontal en ik neem niet aan dat deze hond ooit nog eens Drontal of één van z'n actieve stoffen van je krijgt.
Katja heeft nooit meer een ei gekregen (en alle andere dingen waar veel ei in zit), maar ik heb mijn andere honden wel nog gewoon ei gegeven.
En ik zal ook niemand waarschuwen voor het gevaar van het eten van een eitje.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
malinois schreef:

Malinois, ik heb een hond gehad die bijna overleden is aan het eten van één doodgewoon voedingsmiddel.
Ik neem aan dat het qua angst en paniek niet veel verschil gemaakt heeft met wat jij meegemaakt hebt.
Alleen hadden wij ook nog eens de makke dat ons niet duidelijk was waar de hond dan zo ziek van geworden was. Een eitje heb ik ervoor en erna ook wel eens aan mijn honden voorgezet.
Maar goed ze heeft het overleefd al heeft ze twee dagen bij de dokter in de opname moeten zitten. En het heeft mij voor eens en altijd duidelijk gemaakt dat een drama in een klein hoekje kan zitten. En dat deze het gevolg kan zijn van zo iets normaals als het eten van een eitje.

Jouw hond is heel ziek geweest van Drontal en ik neem niet aan dat deze hond ooit nog eens Drontal of één van z'n actieve stoffen van je krijgt.
Katja heeft nooit meer een ei gekregen (en alle andere dingen waar veel ei in zit), maar ik heb mijn andere honden wel nog gewoon ei gegeven.
ik doe dat dus wel voor het, in mijn ogen, onnodig gebruik van een ontwormingskuur... ja als je hond wormen heeft is het niet anders dan moet het.. maar ik zal wel 100 x kijken wat ik geef voordat ik iets geef...
Als ik niks zie en als het mestonderzoek niets uitwijst krijgen ze hier geen van allen die zooi meer...
Een dag na het geven kunnen ze alweer wormen hebben, waar doe je het dan voor? het spekken van de DA kas?
Nogmaals indien je iets vermoedt of daadwerkelijk ziet, dan is het wat anders maar ik ken heel veel mensen die standaard 2 x per jaar ontwormen... en waarom? dat weten ze zelf ook niet eens.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ennath
Zeer actief

malinois schreef:
Ennath schreef:
malinois schreef:

ik doe dat dus wel voor het, in mijn ogen, onnodig gebruik van een ontwormingskuur... ja als je hond wormen heeft is het niet anders dan moet het.. maar ik zal wel 100 x kijken wat ik geef voordat ik iets geef...
Als ik niks zie en als het mestonderzoek niets uitwijst krijgen ze hier geen van allen die zooi meer...
Een dag na het geven kunnen ze alweer wormen hebben, waar doe je het dan voor? het spekken van de DA kas?
Nogmaals indien je iets vermoedt of daadwerkelijk ziet, dan is het wat anders maar ik ken heel veel mensen die standaard 2 x per jaar ontwormen... en waarom? dat weten ze zelf ook niet eens.
Bijvoorbeeld omdat schoolarts, GGD, consultatie bureau, scholen etc. sterk aandringen op het regelmatig ontwormen van honden en katten. Niet vanwege de gezondheid van de dieren maar vanwege de gezondheid van met name kinderen. zie bijvoorbeeld deze tekst van het RIVM:
Preventie
Mensen met honden en katten dienen voor hun eigen en andermans veiligheid de dieren drie à vier maal per jaar te ontwormen. Jonge dieren moeten veel vaker ontwormd worden, vraag hiervoor advies aan de dierenarts.
Volledige tekst: http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... carose.jsp
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
malinois schreef:
Ennath schreef:
malinois schreef: tja ik kan je alleen maar zeggen als je een keertje meemaakt hoe het eruit ziet als je hond zichzelf heeft vergiftigd met een zogenaamd onschuldig ontwormingskuurtje... dat je zulke dingen als hierboven niet meer zo snel zegt. :roll:

Bijvoorbeeld omdat schoolarts, GGD, consultatie bureau, scholen etc. sterk aandringen op het regelmatig ontwormen van honden en katten. Niet vanwege de gezondheid van de dieren maar vanwege de gezondheid van met name kinderen. zie bijvoorbeeld deze tekst van het RIVM:
Preventie
Mensen met honden en katten dienen voor hun eigen en andermans veiligheid de dieren drie à vier maal per jaar te ontwormen. Jonge dieren moeten veel vaker ontwormd worden, vraag hiervoor advies aan de dierenarts.
en dat dus ook klakkeloos volgen... de meeste weten niet eens wat ze hun dieren geven... :19:
Ik blijf dat dus gewoon dom vinden. Ik ontworm dus niet zinloos voor eigen of andermans veiligheid... :ok:
Ik liep als kind overal tussendoor, ook tussen de hondedrollen en ik weet zeker dat ze toen niet of weinig ontwormden, ben nooit ziek geweest hoor... dat gemiep over het zo steriel houden van kinderen brr... als ik kinderen had gehad was zo'n schoolarts bij mij dus aan het verkeerde adres geweest met zo'n stukje...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ennath schreef: Bijvoorbeeld omdat schoolarts, GGD, consultatie bureau, scholen etc. sterk aandringen op het regelmatig ontwormen van honden en katten. Niet vanwege de gezondheid van de dieren maar vanwege de gezondheid van met name kinderen. zie bijvoorbeeld deze tekst van het RIVM:
Preventie
Als je dat stukje leest als ouder van jonge kinderen, denk je dus dat je met een aantal malen ontwormen per jaar van je hond, je kinderen hebt beveiligd tegen spoelwormen. :denken:
Er staat namelijk nergens dat de hond de dag na het ontwormen alweer besmet kan worden.
Dat lijkt me niet handig van die arts.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ennath
Zeer actief

ranetje schreef:
Ennath schreef: Bijvoorbeeld omdat schoolarts, GGD, consultatie bureau, scholen etc. sterk aandringen op het regelmatig ontwormen van honden en katten. Niet vanwege de gezondheid van de dieren maar vanwege de gezondheid van met name kinderen. zie bijvoorbeeld deze tekst van het RIVM:
Preventie
Als je dat stukje leest als ouder van jonge kinderen, denk je dus dat je met een aantal malen ontwormen per jaar van je hond, je kinderen hebt beveiligd tegen spoelwormen. :denken:
Er staat namelijk nergens dat de hond de dag na het ontwormen alweer besmet kan worden.
Dat lijkt me niet handig van die arts.
Het gaat dan ook meer om de omgeving van kind en hond.
Ik heb al een paar maal op de radio gehoord dat GGD artsen of kinderartsen de wens uitspraken dat eigenaren van honden en katten door de overheid gedwongen konden worden om vier maal per jaar hun dier te ontwormen. Misschien dat daardoor op den duur de wormdruk op speelplaatsen en in zandbakken zouden verminderen.
Dit heeft dus niets met de gezondheid van hond of kat te maken!
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ennath schreef: Het gaat dan ook meer om de omgeving van kind en hond.
Ik heb al een paar maal op de radio gehoord dat GGD artsen of kinderartsen de wens uitspraken dat eigenaren van honden en katten door de overheid gedwongen konden worden om vier maal per jaar hun dier te ontwormen. Misschien dat daardoor op den duur de wormdruk op speelplaatsen en in zandbakken zouden verminderen.
Ik snap dat dus niet. Honden mogen toch niet in zandbakken of speelplaatsen poepen? Daar wordt toch al alles aan gedaan, is zelfs strafbaar gemaakt? En hoeveel onderzoek is er gedaan naar wormbesmetting bij kinderen op speelplaatsen? En hoeveel kinderen lopen een wormbesmetting op? En is dat bewezen via ontlasting van honden? En zo ja, hoe efficiënt is het te behandelen? En wegen al dit tonnen ontwormingsgif wel op tegen de gevallen van (goed te behandelen) wormen bij kinderen? En lopen kinderen toch al niet het risico op wormbesmetting, los van hondenontlasting?

Dat verhaal van de GGD artsen komt voor mij nogal uit de lucht vallen. Wat dat betreft heb ik, net als van dierenartsen, ook niet zo'n hoge pet op van de gewone arts. Elkaar napraten is altijd makkelijker dan zelf grondig onderzoek doen of nadenken.
Ennath
Zeer actief

Anna*Poncho schreef:
Ennath schreef: Het gaat dan ook meer om de omgeving van kind en hond.
Ik snap dat dus niet. Honden mogen toch niet in zandbakken of speelplaatsen poepen? Daar wordt toch al alles aan gedaan, is zelfs strafbaar gemaakt? En hoeveel onderzoek is er gedaan naar wormbesmetting bij kinderen op speelplaatsen? En hoeveel kinderen lopen een wormbesmetting op? En is dat bewezen via ontlasting van honden? En zo ja, hoe efficiënt is het te behandelen? En wegen al dit tonnen ontwormingsgif wel op tegen de gevallen van (goed te behandelen) wormen bij kinderen? En lopen kinderen toch al niet het risico op wormbesmetting, los van hondenontlasting?

Dat verhaal van de GGD artsen komt voor mij nogal uit de lucht vallen. Wat dat betreft heb ik, net als van dierenartsen, ook niet zo'n hoge pet op van de gewone arts. Elkaar napraten is altijd makkelijker dan zelf grondig onderzoek doen of nadenken.
Het gaat niet om gewone wormbesmettingen (aarsmaden) die zijn relatief onschuldig en goed te behandelen.
In de literatuur wordt gesproken over een besmettingsgraad met spoelwormen van 19 tot 30% .
Bij mijn jongste zoon in de klas zit een jongetje dat als gevolg van een spoelworm infectie aan één oog blind is. Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat zijn moeder het liefst morgen nog alle honden en katten persoonlijk zou willen ontwormen.

Zie ook:
http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... carose.jsp

http://www.cfsph.iastate.edu/factsheets ... riasis.pdf

Citaat:
Mensen, met name kleine kinderen, besmetten zich met de infectieuze eitjes doordat ze besmet zand of aarde binnen krijgen. De eitjes kunnen zich in de mens niet tot volwassen worm ontwikkelen, maar de larven kunnen wel door het menselijk lichaam zwerven (viscerale larva migrans).

Ziekteverschijnselen bij de mens
De spoelworm besmet vooral jonge kinderen. De symptomen van de besmetting zijn mede afhankelijk van de hoeveelheid infectieuze larven die het kind heeft binnen gekregen. Veel besmettingen zullen zonder klachten verlopen. Als er wel klachten zijn, worden de symptomen vaak veroorzaakt door de larven in lever en longen: misselijkheid, buikpijn, hoesten. In ernstiger gevallen kunnen ook koorts, spier- en gewrichtspijnen, overgeven en uitslag optreden. Larven die naar het oog gaan veroorzaken een bekende complicatie. Aan één oog treden dan vaak (ernstige) stoornissen van het gezichtsvermogen op. Dit syndroom heet oculaire larva migrans. Een heel enkele keer veroorzaken de larven die naar de hersenen gaan epilepsieaanvallen.
Er lijkt een verband te zijn tussen het doormaken van een Toxocara infectie en het optreden van allergische astma, Toxocara infecties kunnen waarschijnlijk de symptomen van astma verergeren.
Ik zeg niet dat we nu massaal onze honden/katten moeten ontwormen.
WEL dat er aan dat ontworm verhaal nog een andere kant zit.
Anna*

Ennath schreef: Ik zeg niet dat we nu massaal onze honden/katten moeten ontwormen.
Dat zijn inderdaad nare dingen. Toch denk ik dat preventief ontwormen niet de oplossing is, zoals eerder al aangegeven kan het dier tussen ontwormingsbeurten in besmet zijn.

Het lijkt me eerlijk gezegd efficiënter om, zoals in het artikel wordt aangegeven, ervoor te zorgen dat honden en katten niet in de zandbak kunnen poepen en handen goed te wassen na buiten spelen. Dan krijg je als mens een stukje eigen verantwoordelijkheid want zolang er huisdieren bestaan zul je wormen houden. En je zult nooit dat stadium bereiken waarin alle hondeneigenaren hun hond vier keer per jaar ontwormen, zeker niet met de nieuwe inzichten omtrent wormen bij honden.
Ennath
Zeer actief

Anna*Poncho schreef:
Ennath schreef: Ik zeg niet dat we nu massaal onze honden/katten moeten ontwormen.
Dat zijn inderdaad nare dingen. Toch denk ik dat preventief ontwormen niet de oplossing is, zoals eerder al aangegeven kan het dier tussen ontwormingsbeurten in besmet zijn.

Het lijkt me eerlijk gezegd efficiënter om, zoals in het artikel wordt aangegeven, ervoor te zorgen dat honden en katten niet in de zandbak kunnen poepen en handen goed te wassen na buiten spelen. Dan krijg je als mens een stukje eigen verantwoordelijkheid want zolang er huisdieren bestaan zul je wormen houden. En je zult nooit dat stadium bereiken waarin alle hondeneigenaren hun hond vier keer per jaar ontwormen, zeker niet met de nieuwe inzichten omtrent wormen bij honden.
Waarom ontwormen we onze paarden/koeien/schapen dan wel preventief?
Paarden worden zelfs iedere 6 weken ontwormd (als je je aan het schema houdt althans)
Anna*

Ennath schreef:
Anna*Poncho schreef:

Waarom ontwormen we onze paarden/koeien/schapen dan wel preventief?
Paarden worden zelfs iedere 6 weken ontwormd (als je je aan het schema houdt althans)
Mischien omdat de discussie op dat gebied nog niet op gang is gekomen? Paarden elke 6 weken ontwormen lijkt mij persoonlijk zwaar overdreven en onnodig, maar goed, ik heb verder geen verstand van paarden dus kan daar weinig over zeggen. En ik kan ook bijna niet geloven dat elk paard/koe/schaap volgens schema wordt ontwormd, er zullen er massa's zijn die nooit een ontwormmiddel krijgen. Alleen leven deze dieren veel verder van de mens en komen ze nauwelijks in de buurt van speelplaatsen e.d., dus wijst de beschuldigende vinger niet naar bijv. paarden en is er veel minder bekend over de schade die wormen bij paarden aan de omgeving toebrengen.
Ennath
Zeer actief

Inge schreef: nee, bij paarden zit het behoorlijk anders in elkaar, om twee redenen : ten eerste ontwikkelen ze niet zo'n goede immuniteit tov. wormen (dat doen honden en runderen wel) en ten tweede lopen ze de godganse dag in hun eten te sch...ten, en dat doen honden ook niet :mrgreen: .

gevolg : paarden krijgen én heel veel larven binnen én ze krijgen ze door hun lage immuniteitsontwikkeling niet zelf kapot, dus je zal toch iets moeten als je niet wil dat je paard het loodje legt (en dat doet het echt hoor bij zware besmetting).
Weer een bewijs dat je de adviezen mbt de ene diersoort niet op de andere diersoort van toepassing moet verklaren. Wist ik niet (hoewel dat herbesmetten wel logisch is).
Wat ik uit diverse publicaties mbt wormbesmetting bij de mens wel begrepen heb is dat een wormbesmetting bij de volwassen hond niet altijd via de ontlasting aan te tonen is, omdat deze wormen ingekapseld liggen en maar incidenteel actief zijn. Ondanks dat de wormen ingekapseld zijn is daarbij toch een besmetting van de omgeving mogelijk.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Bij paarden komt men ook terug van het 'preventief' ontwormen.

Lees www.wormbestrijding.nl
Wormbestrijding bij paarden: op basis van wormeitelling!

De afgelopen 20 jaar was de wormbestrijding bij paarden voor de meeste paardeneigenaren redelijk eenvoudig; het op gezette tijden toedienen van een ontwormingsspuit. Vandaag de dag moeten we het toch echt anders doen.

Want wist u dat:

*tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!
*te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.
*een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.
*door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen wij niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen. De dieren moeten als individu worden benaderd.

Er is dus behoefte aan een andere manier van maagdarmwormbestrijding: "vaak ontwormen bij paarden; het baat meestal niet, maar het schaadt vaak wel".

Veterinair Parasitologisch Laboratorium 'Het Woud' introduceert een nieuwe methode van wormbestrijding die paardeneigenaren in staat stelt om op een gezonde wijze de maagdarmwormen bij hun paarden te bestrijden. Door het daadwerkelijk tellen van wormeieren in de mest van uw paard met daaraan gekoppeld een wormbestrijdingsadvies, kunt u doelgericht en succesvol de maagdarmwormen bestrijden bij uw paard!

Door het regelmatig uitvoeren van een mestonderzoek gecombineerd met deskundig advies kunt u het volgende bereiken:
• Verminderd gebruik van ontwormingsmiddelen: uw paard wordt alleen ontwormd als het echt nodig is.

• Minder belasting van het paard en zijn omgeving met chemische middelen: ontwormingsmiddelen zijn immers chemische middelen.

• Vertraging van de ontwikkeling van wormresistentie: ook in Nederland worden steeds meer wormsoorten ongevoelig voor ontwormingsmiddelen!

• Een evenwichtige en natuurlijke wormbestrijding bij uw paard.

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef: Een dag na het geven kunnen ze alweer wormen hebben, waar doe je het dan voor? het spekken van de DA kas?
gezonde volwassen honden regelmatig ontwormen vind ik ook onzin, maar voor een jonge hond maakt het wel degelijk uit of hij wel of niet een stuk of wat keer ontwormd wordt, ook al kan hij zich theoretisch vanaf de volgende dag weer besmetten.
dit omdat het nogal (heel) veel verschil maakt qua schade of er pakweg 100 of 3 spoelwormen in zitten, en dat verschil maakt nu juist een wormkuur.
pups ontwormen prima, dat zal ik ook met al mn volgende pups doen, maar daarna zie ik het nut er niet (meer) van in of er moet duidelijk sprake zijn van een besmetting. :wink:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Inge O schreef:
Rosita Compagner schreef:Bij paarden komt men ook terug van het 'preventief' ontwormen.

Lees www.wormbestrijding.nl
Wormbestrijding bij paarden: op basis van wormeitelling!

De afgelopen 20 jaar was de wormbestrijding bij paarden voor de meeste paardeneigenaren redelijk eenvoudig; het op gezette tijden toedienen van een ontwormingsspuit. Vandaag de dag moeten we het toch echt anders doen.

Want wist u dat:

*tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!
*te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.
*een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.
*door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen wij niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen. De dieren moeten als individu worden benaderd.

Er is dus behoefte aan een andere manier van maagdarmwormbestrijding: "vaak ontwormen bij paarden; het baat meestal niet, maar het schaadt vaak wel".

Veterinair Parasitologisch Laboratorium 'Het Woud' introduceert een nieuwe methode van wormbestrijding die paardeneigenaren in staat stelt om op een gezonde wijze de maagdarmwormen bij hun paarden te bestrijden. Door het daadwerkelijk tellen van wormeieren in de mest van uw paard met daaraan gekoppeld een wormbestrijdingsadvies, kunt u doelgericht en succesvol de maagdarmwormen bestrijden bij uw paard!

Door het regelmatig uitvoeren van een mestonderzoek gecombineerd met deskundig advies kunt u het volgende bereiken:
• Verminderd gebruik van ontwormingsmiddelen: uw paard wordt alleen ontwormd als het echt nodig is.

• Minder belasting van het paard en zijn omgeving met chemische middelen: ontwormingsmiddelen zijn immers chemische middelen.

• Vertraging van de ontwikkeling van wormresistentie: ook in Nederland worden steeds meer wormsoorten ongevoelig voor ontwormingsmiddelen!

• Een evenwichtige en natuurlijke wormbestrijding bij uw paard.

dat dit advies van een labo af komt vind ik er al iets te gekleurd aan.

verder houden ze zich ook (wijselijk) op de vlakte : er wordt nergens beweerd dat er veel minder moet ontwormd worden (en al helemaal niet welke onderzoeken dit zouden aangetoond hebben), alleen dat er mestonderzoek moet gebeuren (uiteraard, want dat is hun bron van inkomsten).

om de zes weken ontwormen is wel zeer rigoureus (doe ik ook niet), maar een paar keer per seizoen kom je toch echt niet onderuit in de gangbare houderijomstandigheden. preventief kan je dit overigens niet noemen want een besmetting is er zeker - hoe hoog ze is is weer een andere zaak.
ze doen aan bronvermelding hoor:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1538 ... stractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1562 ... stractplus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1622 ... stractPlus

onder andere
maranoa
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door maranoa »

Kinderen spelen niet altijd alleen in de zandbak, maar ook op stoepen in het park enz. Het komt ook vaak voor dat kinderen wormen hebben, daar krijgen ze dan ook een wormmiddel voor.Honden poepen en plassen ook overal, ook al wordt het soms opgeruimd, er blijft ook nog wel eens wat achter en wormeitjes zie je niet met het blote oog, dus preventief ontwormen. Ik heb nog nooit gehoord dat een dier overleden is aan een ontwormingsmiddel, maar ja zo als al eerder geschreven is , alles kan. En als je ergens schrik van hebt dan is dat ook te begrijpen.

Mijn honden gebruiken al een paar jaar de scalibor band voor de teken, en het is nog niet geregistreerd maar het helpt ook tegen vlooien. Ze zijn hier nog nooit ziek van geweest en hebben gelukkig ook heel weinig teken hierdoor.
Voor dat ik deze band gebruikte, kon ik elke keer na een bezoek uit het bos, per hond er wel een een stuk of 25 weghalen en bij die zwarte zag je ze dan nog niet eens allemaal, dus dan hadden er ook een heleboel teken beet.

Omdat er bij ons regelmatig honden over de vloer komen, wil ik mijn dieren beschermen tegen vlooien en wormen, dus ik doe het allemaal preventief, ook mijn katten.

Groeten van Anneke

Groeten van Anneke
Bij ons in de Ardennen zijn alle honden van harte welkom in onze Bed & breakfast
http://www.chezmaranoa.be"
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

maranoa schreef: Omdat er bij ons regelmatig honden over de vloer komen, wil ik mijn dieren beschermen tegen vlooien en wormen, dus ik doe het allemaal preventief, ook mijn katten.
Die honden die bij jou over de vloer komen, worden die ook zeer geregeld ontwormd en beschermd tegen vlooien?
Anders moet je ook nog na elk bezoek van die honden je eigen beesten extra ontwormen.
Een ontwormmiddel haalt de wormen weg die er zitten, maar houdt een nieuwe besmetting niet tegen.
Preventief lijkt me eigenlijk bij ontwormen een verkeerd woord als ik er langer over na denk :denken:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:weg die er zitten, maar houdt een nieuwe besmetting niet tegen.
Preventief lijkt me eigenlijk bij ontwormen een verkeerd woord als ik er langer over na denk :denken:
zuiver theorethisch gezien niet, want er zijn altijd wel ietsjes wormen aanwezig.
maar 'preventief' als je het hebt over beschermen tegen ziekte veroorzaakt door wormen (veel wormen dus) kan je idd niet :wink: .
Behalve dan dat je de teller weer op nul zet. Toch?
Wat ik begrepen heb is dat alle honden altijd wormbesmettingen hebben maar dat deze bij gezonde volwassen honden een inactief ingekapseld bestaan leiden. Bij een gering aantal ingekapselde wormen is geen gezondheidsschade te verwachtten, maar boven een bepaalde norm wel. Blijft natuurlijk de vraag "boven welke norm" en daar is de literatuur niet duidelijk over.
maranoa
Actief
Contacteer:

Ranetje
Die honden die bij jou over de vloer komen, worden die ook zeer geregeld ontwormd en beschermd tegen vlooien?
Anders moet je ook nog na elk bezoek van die honden je eigen beesten extra ontwormen.
Een ontwormmiddel haalt de wormen weg die er zitten, maar houdt een nieuwe besmetting niet tegen.
Preventief lijkt me eigenlijk bij ontwormen een verkeerd woord als ik er langer over na denk

Bij Drontal hebben ze mij verteld dat 4x per jaar ontwormen voldoende is en dat het dan ook preventief is.
Wij hebben een B&B waaar honden van harte welkom zijn, dus als ik het zou doen zoals jij beschrijft, dan zou ik het elke week moeten doen, nu dat is niet nodig. Ik vraag op de site wel dat mensen hun dieren ook willen beschermen tegen vlooien, omdat wij dat ook doen. Ja en verder moet je een beetje vertrouwen in de mens hebben.
Wij zijn nu een jaar bezig en ik heb nog niets vervelends bij de dames gevonden en ook niet de gasten gehad die dat verwaarlozen.

groetjes van Anneke[/u]
Bij ons in de Ardennen zijn alle honden van harte welkom in onze Bed & breakfast
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maranoa schreef:Ranetje
Preventief lijkt me eigenlijk bij ontwormen een verkeerd woord als ik er langer over na denk

Bij Drontal hebben ze mij verteld dat 4x per jaar ontwormen voldoende is en dat het dan ook preventief is.
Wij hebben een B&B waaar honden van harte welkom zijn, dus als ik het zou doen zoals jij beschrijft, dan zou ik het elke week moeten doen, nu dat is niet nodig. Ik vraag op de site wel dat mensen hun dieren ook willen beschermen tegen vlooien, omdat wij dat ook doen. Ja en verder moet je een beetje vertrouwen in de mens hebben.
Wij zijn nu een jaar bezig en ik heb nog niets vervelends bij de dames gevonden en ook niet de gasten gehad die dat verwaarlozen.

groetjes van Anneke[/u]
tja ik zou het er niet voor over hebben al die zooi in mn honden daarvoor...
maar goed, wie ben ik.....
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

maranoa schreef:
ranetje schreef: Die honden die bij jou over de vloer komen, worden die ook zeer geregeld ontwormd en beschermd tegen vlooien?

groetjes van Anneke[/u]
Bij mijn beste weten werkt geen enkel wormenmiddel preventief :wink:

(als je op "quote" klikt rchts boven in het berichtje heb je de opmerking van een ander zo op je eigen bericht :wink: leest wat gemakkelijker.)
Afbeelding
maranoa
Actief
Contacteer:

Bedankt voor de tip. van de quote.

Mijn honden hebben nog nooit last gehad van wormen, en mijn 3 katten ook niet en die eten regelmatig muizen. Alleen toen ze pup waren, dus ik ga ervan uit dat ze ons niet zo maar iets vertellen, bij onze dieren(honden en katten) werkt het gelukkig wel.

Jammer dat we niet alles weten.

Groetjes van Anneke
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maranoa schreef:
Mijn honden hebben nog nooit last gehad van wormen,
de mijne ook niet, ook zonder ontwormingskuur :19:
geen vlooien, ook niet zonder vlooienmiddel.... :19:
Afbeelding
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Hutsje schreef:vroegah altijd frontline gebruikt, ook wel eens exil maar nu niets meer. ze hebben geen vlooien, ik gebruikte het alleen tegen de teken. kiefer kreeg er hotspots van. zo ongevaarlijk is het dus niet ;). ik kijk ze nu heel goed na. ontwormen doe ik nooit, 1 keer noh als ze als pup hier komen en daarna niet meer. als ik tywijfel doe ik mestonderzoek, maar huts is al 7 jaar niet meer ontwormd en ze heeft nog nooit wormen gehad. ik voer rauw.
En wat een leuk gezicht die werken zo een hele kip naar binnen :smile:

Ik doe het ook alleen de zomer maanden
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”