Maar als ik mijn honden een scalibor band omdoe is dat weliswaar preventief omdat deze voorkomt dat mijn honden last krijgen van teken.Rosita Compagner schreef:Tja, zelfs van water kun je dood gaan, moet je er gewoon 'genoeg' van drinken. Maar deze feiten doen toch niet af aan het gegeven dat je niet klakkeloos met ontworm- en ontvlooimiddelen moet strooien? Alleen gebruiken wanneer er iets te bestrijden valt.
Iemand anders zei het al maar je neemt toch ook niet preventief aspirine omdat je misschien in de loop van de week wel hoofdpijn kunt krijgen?
Maar deze preventie pas ik natuurlijk alleen maar toe als er teken voorkomen, dus niet in de winter.
En mijn punt is alleen dat als je last van vlooien/teken/wormen etc hebt je een bestrijdingsmiddel gebruikt.
En dat bij normaal gebruik slechts een zeer gering extra gevaar voor de gezondheid bestaat.
En de rest van de discussie gaat wat mij betreft over het volgende: er is een groep hondeneigenaren die zo schrikt van de bijsluiter van een bestrijdingsmiddel, dat ze deze niet meer durft toe te passen, terwijl dat bestrijdingsmiddel geen ernstiger gezondheids gevaren toevoegt dan andere middelen die de hondeneigenaar zonder verder na te denken WEL gebruikt.
En nou hou ik ermee op: want ik krijg toch niet algemeen tussen de oren dat chemisch niet hetzelfde is als gevaarlijk.
En natuurlijk hetzelfde als ongevaarlijk.