Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

castereren of steriliseren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

castereren of steriliseren?

Ongelezen bericht door Limanade »

we zitten een beetje in dubio, mijn vriend en ik

ik heb een ongeholpen teef (bullterrier) en hij een ongeholpen reu (stafford)

nu is het zo dat mijn teef over een paar maand (als het goed is) weer loops moet worden
we hebben het 1 keer mee gemaakt dat mijn teef loops was, en de reu werd echt helemaal gek! en dat willen we never nooit meer mee maken

nu willen we dus 1 van de 2 laten helpen, en in eerste instantie de reu aangezien mijn teef erg dominant is en de kans bij sterilisatie groot is dat ze dan nog dominanter word en dat de kans op tumoren bij een prikpil groter word

maar nu zaten we een beetje te neuzen op internet wat dus eventueel de gevolgen kunnen zijn bij het castereren.. en kwamen dus tegen dat het mogelijk ook kanker op kan wekken :jank:
we hebben maandag een afspraak voor inentingen en een gesprek over wat we het beste kunnen doen

maar wou eigenlijk ook van jullie weten hoe jullie dat gedaan hebben/zouden hebben in onze situatie
Laatst gewijzigd door Limanade op 20 jun 2008 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

mijn gecastreerde reu AST reageert nog steeds op loopse teven oke het zou geen kwaad kunnen (bij hem wel hij heeft een rughernia en 4 artrose poten) maar nog zijn teven niet veilig :wink:

mijn 3 teven zijn dus ook gecastreerd en ze zijn alle 3 niet dominant of agressief geworden en stoer zijn ze alle 3 al helemaal niet ook mijn AST teef niet :ok:

ook is mijn roedel stabiel en dat vindt ik erg prettig :ok: ik heb dus hele goeie ervaringen met gecastreerde honden wil nog niet zeggen dat ik gek ben op onnodig snijden :wink: daarom zijn mijn teven ook laparascopisch geholpen heeft toch iets minder inpact voor mijn gevoel maar ik vindt ook dat honden houden zo leuk mogenlijk moet zijn dus stress door loopsheid vindt ik zelf niet fijn en mijn honden ook niet :neenee: dus het blijft altijd een 2 strijd eigenlijk :mrgreen:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Qua gezondheid kun je dan het beste kiezen voor de castratie van de teef. Je sluit dan meteen baarmoederonstekingen uit en vermindert de kans op mammatumoren (afhankelijk van de leeftijd van de teef, na de vierde loopsheid maakt dat niet meer uit). Ikzelf heb gekozen voor castratie van mijn reu, omdat ik mijn teefje nog vruchtbaar wil houden. Hij reageert nog steeds als ze loops is (en ze hebben zelfs even gekoppeld gestaan :N: ) maar het gestoorde is er wel vanaf, meer rust in huis dus. En geen puppies uiteraard ;)

Kees
Limanade
Zeer actief

maar reageren jullie reuen dan in de zin van janken en piepen? en aan de flamoes willen likken?

want hier schreeuwde de reu echt de hele dag de hele buurt bij elkaar.. als je aan de andere kant van de straat was hoorde je hem nog..
Afbeelding

monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

monky is nog steeds druk en komt inderdaad een hoop herrie uit :wink: gillen kunnen ze wel die staff's :mrgreen:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Limanade
Zeer actief

monky555 schreef:monky is nog steeds druk en komt inderdaad een hoop herrie uit :wink: gillen kunnen ze wel die staff's :mrgreen:
nou haha dat kunnen ze zeker :N: :mrgreen:
en dat 3 weken lang.. echt heel erg.. werden er zelf gestressed van.. en elke keer uit elkaar halen.. dan 1 boven de ander beneden.. en maar door janken de hele dag.. verschrikkelijk.. ook voor de reu.. vond het echt zielig
Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik vind zelf dat zowel castratie als sterilisatie nogal wat risico's meebrengt en misschien zijn er alternatieven? Kan een van de twee niet die paar weken uit logeren? Evt met medicatie de reu wat rustiger zien te krijgen? Ik doel dan op med. die het 'lustgevoel' verminderd, niet iets als 'onder de valium zetten' ;-)

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het een enorme belasting voor de eigenaren kan zijn, maar toch blijf ik huiverig voor het medisch ingrijpen.
Ik zie daar toch nadelen van.....

Denk er nog eerst even over na, neem het besluit niet op stel en sprong maar overweeg je alternatieven.

Groetjes,
Suzanne
Limanade
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Ik vind zelf dat zowel castratie als sterilisatie nogal wat risico's meebrengt en misschien zijn er alternatieven? Kan een van de twee niet die paar weken uit logeren? Evt met medicatie de reu wat rustiger zien te krijgen? Ik doel dan op med. die het 'lustgevoel' verminderd, niet iets als 'onder de valium zetten' ;-)

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het een enorme belasting voor de eigenaren kan zijn, maar toch blijf ik huiverig voor het medisch ingrijpen.
Ik zie daar toch nadelen van.....

Denk er nog eerst even over na, neem het besluit niet op stel en sprong maar overweeg je alternatieven.

Groetjes,
Suzanne
we lopen eigenlijk al een half jaar te dubben.. en heb mijn eigen dierenarts al gebeld en die vertelde me dus ook alle nadelen voor sterilisatie van een teef..
maar nu we dus ook alle nadelen voor een reu hebben gelezen vinden we het toch een beetje eng
we hebben zowiezo een afspraak maandag om hierover te praten
Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Goed zo!
De gemiddelde dierenarts zal (vaak, niet altijd) een van de twee laten 'helpen'omdat hem / haar dat geld oplevert. Of dat altijd in het belang van het dier is, is een tweede.
Ik heb ook dergelijke ervaringen; Merlijn had een blaasontsteking die 'uitstraalde' naar de prostaat en de DA begon ogenblikkielijk over castreren. Toen ik antwoordde in de zein van 'no way' vond hij dat maar raar; alle dieren werden immers geholpen????

Okay, er zijn omstandigheden dat het echt niet meer gaat en dat er echt wat moet gebeuren, maar tot die tijd zou ik beslist me goed laten informeren over alternatieven. Er bestaan homeopatische 'dingen' die het de reu in die weken makkelijker maken, maar dan moet je wel naar een DA die (ook) homeopatisch werkt. Kijk 's op de sit van WHG Dierenkliniek, misschien vindt je daar wat?

Succes met je beslissing!

Suzanne
Limanade
Zeer actief

we hebben voor de prikpil gekozen.. eens kijken hoe dat gaat en als we dat niks vinden kunnen we altijd nog laten steriliseren
heb ook gevraagd hoe het zat op tumoren met deze prikpil, en volgens de DA was dat een 10 jaar geleden nog wel vrij kankerverwekkend maar de kans bij dit middel is echt nyhil

maar vind het niet nodig om in een gezonde hond te snijden...
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”