Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden met lichtbruine ogen onrustiger?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Honden met lichtbruine ogen onrustiger?

Ongelezen bericht door Kaiou »

Het is misschien vreemd maar ik heb het idee dat honden met lichtbruine ogen onrustiger/rustelozer/alerter/sneller afgeleid (moeilijk om het goede woord ervoor te vinden) zijn dan honden met donkerbruine ogen. En dan bedoel ik niet de rashonden die volgens de standaard lichtbruine ogen moeten hebben maar honden die dat ´spontaan´ hebben en kruisingen. Een hond waar je donkere ogen bij verwacht om het zo maar te beschrijven. Toen ik Kaiou voor het eerst zag bijvoorbeeld ´schrok´ ik van zijn ogen, ik verwachtte de gewone donker bruine trouwe hondenogen :wink:
Met Kaiou lijkt het wel bevestigd te worden. Hij is altijd erg rusteloos en snel afgeleid. Voorbeeld: wanneer hij rustig ligt is de minste of geringste beweging al genoeg om hem op te laten staan. Wanneer hij slaapt ligt hij zelden stil, dan weer op zijn zij, dan weer op zij rug, en maar draaien (maakt niet uit waar, de vloer, de bank of zijn mand).
Is het complete onzin wat ik denk (zou het misschien alleen door de ´gezichtsuitdrukking´ komen dat ik dat idee heb) of zou er iets in kunnen zitten? :denken:

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik persoonlijk denk dat je dat echt meer in de rasachtergrond en opvoeding moet zoeken, naast karakter van het individu.
Oogkleur is gewoon erfelijk en lichte ogen zijn een uitting van een gen. Puur en alleen voor de ogen. Eva heeft bijna zwarte ogen, haar moeder en oma hebben lichtere ogen. Cleo heeft roodbruine ogen en Dapper redelijk lichtbruine ogen en ik herken niks van je verhaal in de karakters van onze honden. Volgens mij kan dat dus niet :wink:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik persoonlijk denk dat je dat echt meer in de rasachtergrond en opvoeding moet zoeken, naast karakter van het individu.
He, jammer nou toch weer, rasachtergrond en opvoeding, dat is nu juist wat ik niet weet. Opvoeding natuurlijk wel, maar pas een jaar, de eerste 2,5 jaar heeft een ander gedaan...
Dan zal het wel een raadsel blijven :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Kaiou schreef:
MARC_S schreef:Ik persoonlijk denk dat je dat echt meer in de rasachtergrond en opvoeding moet zoeken, naast karakter van het individu.
He, jammer nou toch weer, rasachtergrond en opvoeding, dat is nu juist wat ik niet weet. Opvoeding natuurlijk wel, maar pas een jaar, de eerste 2,5 jaar heeft een ander gedaan...
Dan zal het wel een raadsel blijven :wink:
Dat herken ik heel goed. Wuilus was ook van iemand anders voordat ik haar kreeg. Van 5 verschillende mensen om precies te zijn :roll: Van Dapper weten we ook niks, die liep moederziel alleen in het Vondelpark rond en Cleo hebben ze gevonden nadat een circus in Almeria haar biezen had gepakt en daarbij dus een puppy? of jonge hond? had achtergelaten. Daarna zat ze in een Spaanse hondenkennel met een heleboel andere honden. Cleo is helemaal lyrisch van kinderen dus ik denk dat ze kinderspeelgoed is geweest en daar te groot voor werd in dat circus :N:

Soms is dat heel jammer. Hier is de hond met de donkerste ogen de drukste en de hond met de lichtste ogen de allersloomste en liefste :mrgreen:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Denk dat het niets met de kleur van de ogen temaken heeft...Bowie heeft 2 verschillende kleur ogen...een bruine en een blauw... ik heb nog nooit zo een druk kind in huis gehad zeg :N:
Wij zeggen wel eens dat het blauwe oog het duivelsoog is...als ze op gallen staat lijkt het wel of dat oog nog feller blauw word :wink:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Bruno heeft voor een heidewachtel veel te lichte ogen en dat is de rust zelve.In huis dan.Tomas heeft heel lang blauwachtig groene ogen gehad voordat het middelbruin werd, eigenlijk heeft ook hij lichte ogen en ook hij is in huis heel erg ontspannen en rustig.Jachthonden uit werkende lijnen zijn buiten nu eenmaal alert (als het goed is :mrgreen: )
Dus ik denk ook dat het niets daarmee te maken heeft :wink:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

buster heeft hele licht blauwe ogen en kan best hyper zijn met aandacht van andere mensen/honden. maar in huis gewoon bij ons slaapt en ligt hij ook weer veel. kan ook heel lui zijn, maar ook weer actief met buiten (los)lopen. omdat hij nog jong is, weet ik niet hoe zich dat verder gaat ontpoppen. hij is dus eigenlijk alleen druk als hij aandacht krijgt van andere mensen en dan alleen de eerste minuut. maar dat hebben meer jonge honden. of dat dus met zijn oogkleur te maken heeft ???
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

jacq1970 schreef:Denk dat het niets met de kleur van de ogen temaken heeft...Bowie heeft 2 verschillende kleur ogen...een bruine en een blauw... ik heb nog nooit zo een druk kind in huis gehad zeg :N:
Wij zeggen wel eens dat het blauwe oog het duivelsoog is...als ze op gallen staat lijkt het wel of dat oog nog feller blauw word :wink:
Hahaha, vervang Bowie door Jane en het had mijn bericht kunnen zijn :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tollers kunnen zowel lichtbruine als donkerbruine ogen hebben, hoewel lichtbruin minder voorkomt. Nilo heeft lichtbruine ogen (heel opvallend) maar ik kan nou niet zeggen dat hij snel afgeleid is. En over het algemeen is het niet een extreeme drukke pup, ookal heeft ie soms zn gekke 5 minuten :wink:
fayckalynn
Vaste gebruiker

Re: Honden met lichtbruine ogen onrustiger?

Ongelezen bericht door fayckalynn »

Kaiou schreef:Het is misschien vreemd maar ik heb het idee dat honden met lichtbruine ogen onrustiger/rustelozer/alerter/sneller afgeleid (moeilijk om het goede woord ervoor te vinden) zijn dan honden met donkerbruine ogen. En dan bedoel ik niet de rashonden die volgens de standaard lichtbruine ogen moeten hebben maar honden die dat ´spontaan´ hebben en kruisingen. Een hond waar je donkere ogen bij verwacht om het zo maar te beschrijven. Toen ik Kaiou voor het eerst zag bijvoorbeeld ´schrok´ ik van zijn ogen, ik verwachtte de gewone donker bruine trouwe hondenogen :wink:
Met Kaiou lijkt het wel bevestigd te worden. Hij is altijd erg rusteloos en snel afgeleid. Voorbeeld: wanneer hij rustig ligt is de minste of geringste beweging al genoeg om hem op te laten staan. Wanneer hij slaapt ligt hij zelden stil, dan weer op zijn zij, dan weer op zij rug, en maar draaien (maakt niet uit waar, de vloer, de bank of zijn mand).
Is het complete onzin wat ik denk (zou het misschien alleen door de ´gezichtsuitdrukking´ komen dat ik dat idee heb) of zou er iets in kunnen zitten? :denken: misschien heb je wel gelijk,hier 3 duitse herders,waarvan 2 met donkere ogen,de jongste heeft lichte ogen en die is juist de drukste van het stel.voor alle duidelijkheid;2 zijn wolfsgrauw en 1 zwart bruin,janice is de jongste met lichte ogen,grauw dus...

Afbeelding
een hondenleven duurt maar even
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik denk het ook niet mijn hond heeft ook liucht bruine ogen en is op zichzelf best rustig op de training is hij heel geconcetreerd en niet snel afgeleid.
Ze zeggen wel over labradors dat de kleur een iets uit maakt. De witte die zijn het drukste de zwarte zijn het beste te trainen en de bruine blijven het langste jong zeg maar. Ik weet niet of dat waar is maar ze zeggen het :19:
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Wij hebben hier ook het tegendeel: stamboom mechel met donkere ogen, alert op alles, moet alles gaan bekijken en in de gaten houden. xMH-DH met hele lichte ogen, die ligt thuis het liefst languit in de zon of languit tegen je aan, en geeft niks om wat er verder om haar heen gebeurt.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

hier heeft onze rustige hond lichtere ogen en de hittepetit bijna zwarte ogen
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja bij mij ook Baco heeft licht ogen en is de rust zelfe, en Ducain in een soort van pepertje, en die heeft hele donker ogen :wink:
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Mijne dapper heeft ook lichtere ogen en is ook een energiebom, maar het is meer te zoeken bij het ras dan bij kleurtjes
Kaiou
Zeer actief

loony schreef:Mijne dapper heeft ook lichtere ogen en is ook een energiebom, maar het is meer te zoeken bij het ras dan bij kleurtjes
Ik weet inderdaad hoe jouw Dapper is: onvermoeibaar! :F: (maar eigenlijk zou je bij hem ook donkere oogjes verwachten....).
Misschien dan toch een klein beetje waar?? :denken: Nee hoor, ik ben er na alle antwoorden wel achter dat alles wel in de genen zit, maar niet in dezelfde.. :wink:
Iedereen bedankt voor de reacties.
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

hmm Cena heeft een donkerbruin oog en een lichtblauw oog... haha wat moet dat worden dan!? :smile:
Afbeelding
RIP Cena :roos:
    loony
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): working kelpie
    Patterdale Terrier
    Engelse Springer Spaniel
    Aantal honden: 4
    Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

ow ja ik vergeet zirka nog das ook een bruinoog en een felle jumptante
    Plaats reactie