ranetje schreef:Halsbanden
Eigenlijk kunnen we halsbanden niet aanbevelen. Halsbanden werken weliswaar enkele maanden tegen parasieten, maar ze zijn weinig effectief. Alleen in een strook rond de halsband wordt effect bereikt, terwijl de parasieten zich verzamelen op andere
plaatsen op het huisdier.
Dat is nou niet direct mijn ervaring met de scalibor band.
Maar dat het niet zo gezond is om hem op te eten geloof ik best
3.3 Deltamethrine
Toepassingen
Deltamethrine wordt toegepast in de vorm van een halsband en als shampoo als middel tegen vlooien
en teken. Merk: Scalibor.
Giftigheid mens/huisdier
Vergiftigingen: Tekenen van vergiftiging door deltamethrine bij ratten zijn niet hetzelfde als bij de andere
pyrethroiden. Er vindt een duidelijke volgorde van verschijnselen plaats: kauwen, kwijlen,
trappelen tot stuipen en de dood. Acute effecten bij mensen zijn; ataxie, krampen leidend
tot spier fibrillatie en verlamming, trillingen, hoofdpijn, dermatitis, oedeem, diarree, overgeven,
kortademigheid, dood als gevolg van uitvallen ademhaling. Bij huidcontact kunnen allergische
reacties ontstaan, bij blootstelling aan de zon worden deze nog erger. Symptomen zijn; zwelling
van gezicht, ogen en lippen, anaphylaxis, bronchospasme, koorts en snelle hartslag. Er
zijn veel gevallen van dermale vergiftiging bekend van gebruik van deze stof in de landbouw.
Ook orale vergiftiging bij inname van 2-250mg/kg (Extoxnet, 2002).
Kinetiek: Deltamethrine wordt makkelijk opgenomen via maagdarmkanaal en luchtwegen, niet via de
huid. Het wordt snel omgezet en uitgescheiden (Inchem/EHC 97, 1990).
Acute toxiciteit: Deltamethrine veroorzaakt huid en oog irritaties en allergische reacties. De toxiciteit is
sterk afhankelijk van het oplosmiddel; LD50 oraal: 30-150 mg/kg in olie (erg toxisch) en
>5000 mg/kg in waterige oplossing (licht toxisch) bij ratten. Dermaal: LD50 > 800 mg/kg in xyleen
(matig)en 2940 mg/kg in methylcellulose (licht) (Extoxnet, 2002).
Chronische toxiciteit: NOEL 1mg/kg/dag bij honden (Inchem/EHC 97, 1990). Effecten op de voortplanting:
NOEL > 2,5 mg/kg/dag. Geen teratogenen effecten, geen mutagene effecten. Geen bewijs
voor carcinogeniteit (Inchem 5/EHC 97, 1990).
51
ADI: 0,01 mg/kg lichaamsgewicht (Extoxnet, 2002).
Het is soms zo dat je geen keuze hebt en MOET kiezen voor één of ander anti-tekenmiddel. Maar wees bewust dat het troep en rotzooi blijft.
Geef je je hond daarnaast (en tegelijk) nog een of meerdere entingen, een anti-wormmiddel dan kan dat wel degelijk invloed hebben op de gezondheid van de hond. Maar dat zie je niet altijd gelijk. De schade kan zich ook na langere tijd openbaren, en dan is heel vaak de link met gebruikte middelen niet gelegd of wordt daar niet meer aan gedacht.
Kanker, auto-immuunziektes etc. bij honden komen vaak voor, en ik ben ervan overtuigd dat dat samenhangt met bovengenoemde, evenals de additieven in brokken er schuldig aan kunnen zijn.
Het is echter heel lastig te bewijzen omdat er geen cijfers over worden bijgehouden. Het is sprokkelen naar informatie.
Dit vond ik op een bijsluiter van Exil (permethrine werkzame stof)
Op deze bijsluiter staat dus niet dat permethrine mogelijk kankerverwekkend is......
Daarnaast kunnen de Exil Tick Off knijpampullen al gebruikt worden bij pups vanaf 2 weken en 2,5 kg.
De schrik slaat me dan om het hart. Pups zijn volop in de groei en komen zo al op jonge leeftijd (met volop celdeling) met carcinogene stoffen in aanraking. Voor mensen staat er dat de handen goed moeten worden gewassen na toediening en de behandelde plek moet worden vermeden. Maar ook daar staat niet bij dat het mogelijk carcinogeen is.....