Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vuile pens of rauwe botten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Does
Zeer actief

Vuile pens of rauwe botten

Ongelezen bericht door Does »

Onze hond heeft aanslag op de kiezen. Daar had ik al een topic over geopend bij "verzorging". Daar kreeg ik als tip om rauwe botten te geven. Nu heb ik ook nog even met de zoekfunctie gezocht en daar kom ik ook tegen dat vuile pens gegeven word. Wat zou ik nu het beste kunnen geven? Kun je vuile pens bij de slager kopen of is dat bij een dierenspeciaalzaak te krijgen? Ik heb wel eens bij de dierenwinkel van die gerookt botten zien liggen met nog vlees eraan. Maar ik zag dat de meningen over gerookte botten hier nogal verdeeld zijn :wink:
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Vuile pens of rauwe botten

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Does schreef:Onze hond heeft aanslag op de kiezen. Daar had ik al een topic over geopend bij "verzorging". Daar kreeg ik als tip om rauwe botten te geven. Nu heb ik ook nog even met de zoekfunctie gezocht en daar kom ik ook tegen dat vuile pens gegeven word. Wat zou ik nu het beste kunnen geven? Kun je vuile pens bij de slager kopen of is dat bij een dierenspeciaalzaak te krijgen? Ik heb wel eens bij de dierenwinkel van die gerookt botten zien liggen met nog vlees eraan. Maar ik zag dat de meningen over gerookte botten hier nogal verdeeld zijn :wink:
ALS je rauwe botten gaat geven, lees je dan eerst goed in! Het is niet verstandig om een hond die dat niet gewend is, 'zomaar' wat rauwe botten te geven. Er bestaan specifieke forums over rauwe voeding.

Geef nooit en te nimmer gekookte of gerookte botten (ook niet die uit de dierenwinkel). Dat kan namelijk splinteren en dat is zeer slecht voor het maag-darmstelsel van je hond.

Pens, RUNDERpens (of schapenpens0 kun je bij een slachterij bestellen of bij een online winkel soms. Dat kun je zelfs als een maaltijd geven, dus ipv brokken of kvv.

Rauw voeren is een 'aparte' manier van voeren, een andere manier, een manier die veel mensen aanspreekt en volgens mij ook even zo vele mensen afstoot. Verdiep je erin voordat je ermee gaat expirimenteren; je kunt veel goed ermee doen als je het goed en zorgvuldig doet, je kunt ook veel verzieken als je het fout doet.

Suzanne
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Alles wat je moet weten over het voeren van botten is te vinden in Het Bottendocument: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20512

Scheuren en trekken aan een lap pens of een groot stuk vlees wordt wel aangeraden bij tandaanslag, maar als er veel plak zit is het beter om dit eerst door de dierenarts te laten verwijderen - en daarna de tanden schoon te houden met pens, rauwe botten met vlees enz.

Succes! :ok:
Ignit Bekken
http://barf-natuurlijk.nl
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

ik haal mijn lappen pens bij de jumper, er zullen wel meer dierenzaken zijn die het verkopen denk.
de botten vraag ik bij de slager, sommigen vragen er geld voor en sommige slagers niet.
dan bedoel ik de schouderknop van de koe, naar mijn mening kun je dat gewoon geven,en ze krijgen hier ook regelmatig een mergpijp.
die kan de slager ook wat groter voor je afzagen.
ik denk dat deze botten niet splinteren iig minimaal.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Een tijdje terug haalde ik penslappen nog bijd e Ranzijn,uit de vriezer, ik heb nu een slager gevonden die hele leverd :19: ,

Kippe karkassen , vleugels en nekken enz, haal ik bij de kippeslachterij :mrgreen: per 15 kilo ofzo :19:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Vuile pens of rauwe botten

Ongelezen bericht door alm@ »

Suzanne123 schreef:[Verdiep je erin voordat je ermee gaat expirimenteren; je kunt veel goed ermee doen als je het goed en zorgvuldig doet, je kunt ook veel verzieken als je het fout doet.
Wat kan je verzieken als je een hond naast zijn normale voer eens een rauw bot geeft of een lap pens?
Afbeelding
mouse
Actief

Ongelezen bericht door mouse »

mijn hond krijgt naast zijn normaal voer (brok en duck) ook af en toe een rauw bot ... ik zie niet in wat daar slecht aan zou kunnen zijn :denken:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

mouse schreef:mijn hond krijgt naast zijn normaal voer (brok en duck) ook af en toe een rauw bot ... ik zie niet in wat daar slecht aan zou kunnen zijn :denken:
:mrgreen: Ik ook niet. Het is rauw en beter dan alleen maar brok......
rose
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
mouse schreef:mijn hond krijgt naast zijn normaal voer (brok en duck) ook af en toe een rauw bot ... ik zie niet in wat daar slecht aan zou kunnen zijn :denken:
ik heb nu net ergens gelezen dat het slecht is om dragende stukken bot te geven, benen, schouders enz.
dit zou te hard zijn en dan kunnen de tanden afbreken of snel slijten.
je kunt mi ook teveel overal over nadenken, mijn honden krijgen dit gewoon want ze vinden het heerlijk, en hun kauwbehoefte word hiermee goed bevredigd, dat is weer fijn voor mijn meubels :mrgreen: en om maar even op de wolven terug te komen :wink: , die lieten ze vast niet liggen.
de mergpijp moet je niet te klein geven, anders kan het klem gaan zitten om de kaak, dat stond er ook bij en daar kan ik me wel in vinden.
ook gekookte en gerookte botten worden hier niet gegeven door het splinteren van deze.
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Splintert een mergpijp eigenlijk als je die gewoon rauw geeft? En waar kopen jullie die dingen?
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
Golden Stanley

rose schreef:
Golden Stanley schreef:
ik heb nu net ergens gelezen dat het slecht is om dragende stukken bot te geven, benen, schouders enz.

Ben je gek. Dit gaat op voor honden die bijv. 2x in de week een runderknook of keihard kalfsbot krijgen en dat jarenlang door. Ja, daar gaat elk gebitje van slijten of breken tanden af. En bij te harde beenderen van bijv. een oud lam of schaap kan een hond zelfs darmproblemen van ondervinden. Maar dragende delen van JONGE kleine zoogdieren en (wild) gevogelte heeft een carnivoor juist nodig. Grote of kleine hond, enkel en alleen kraakbeen, daarmee doe je je hond te kort. Overigens begin je met het zelf samenstellen juist wel met makkelijk verteerbare kraakbeenkarkas. :wink:

je kunt mi ook teveel overal over nadenken, mijn honden krijgen dit gewoon want ze vinden het heerlijk, en hun kauwbehoefte word hiermee goed bevredigd, dat is weer fijn voor mijn meubels :mrgreen: en om maar even op de wolven terug te komen :wink: , die lieten ze vast niet liggen.

Ik zou wel blijven nadenken als ik jou was. Mijn honden krijgen geen kale mergpijpen en bij hoge uitzondering dik bevleesde kalfsknoken (met nadruk op dik bevleesd...). Als ze dat krijgen, haal ik het weg als het vlees eraf is gevreten. Meestal na 1 uur. Ik ben dus wel bang dat tanden afbreken op te hard materiaal. Maar dat is puur omdat ze al zoveel te knagen hebben, dat die recreatiebotten gewoon overbodig zijn. Dus voor dat af en toe hebben ze het niet nodig. Vooropgesteld, mijn honden zijn geen wolven, maar wel heel duidelijk carnivoren. En wolven beginnen binnen een troep eerst met de ingewanden, waarbij de alfahond de eer heeft te beginnen met de rijkste organen, het hart en de lever etc. Wat overblijft is voor de tweede in rang etc. Er gaat een tijdje overheen voordat ze daadwerkelijk beginnen met de bespierde vleespoot, simpelweg omdat er teveel concurrentie en belangstelling is voor het meest rijke van de prooi....de inhoud..............en daarvoor moeten eerst de bevleesde ribdelen worden opengereten. Wat overblijft, de minst rijke delen is voor degenen die midden en onder aan de ladder staan en dat zijn meestal de resten die aan de karkassen zitten. Waarvan ook wolven de dragende botdelen van een groot sterk dier laten liggen.

de mergpijp moet je niet te klein geven, anders kan het klem gaan zitten om de kaak, dat stond er ook bij en daar kan ik me wel in vinden.
ook gekookte en gerookte botten worden hier niet gegeven door het splinteren van deze.
Verhit al zeker niet. Lekker rauw geven, iets wat verhit is draagt niets bij aan de gezondheid van je hond. Maar wel een mergpijp wat dik bevleesd is, niet zo'n kaal eng geval. Ik ben geen fan van mergpijp.
rose
Zeer actief

Frenkie schreef:Splintert een mergpijp eigenlijk als je die gewoon rauw geeft? En waar kopen jullie die dingen?
deze vragen zijn in de topic al beantwoord
rose
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
rose schreef:
Golden Stanley schreef:

Ben je gek. Dit gaat op voor honden die bijv. 2x in de week een runderknook of keihard kalfsbot krijgen en dat jarenlang door. Ja, daar gaat elk gebitje van slijten of breken tanden af. En bij te harde beenderen van bijv. een oud lam of schaap kan een hond zelfs darmproblemen van ondervinden. Maar dragende delen van JONGE kleine zoogdieren en (wild) gevogelte heeft een carnivoor juist nodig. Grote of kleine hond, enkel en alleen kraakbeen, daarmee doe je je hond te kort. Overigens begin je met het zelf samenstellen juist wel met makkelijk verteerbare kraakbeenkarkas. :wink:

Ik zou wel blijven nadenken als ik jou was. Mijn honden krijgen geen kale mergpijpen en bij hoge uitzondering dik bevleesde kalfsknoken (met nadruk op dik bevleesd...). Als ze dat krijgen, haal ik het weg als het vlees eraf is gevreten. Meestal na 1 uur. Ik ben dus wel bang dat tanden afbreken op te hard materiaal. Maar dat is puur omdat ze al zoveel te knagen hebben, dat die recreatiebotten gewoon overbodig zijn. Dus voor dat af en toe hebben ze het niet nodig. Vooropgesteld, mijn honden zijn geen wolven, maar wel heel duidelijk carnivoren. En wolven beginnen binnen een troep eerst met de ingewanden, waarbij de alfahond de eer heeft te beginnen met de rijkste organen, het hart en de lever etc. Wat overblijft is voor de tweede in rang etc. Er gaat een tijdje overheen voordat ze daadwerkelijk beginnen met de bespierde vleespoot, simpelweg omdat er teveel concurrentie en belangstelling is voor het meest rijke van de prooi....de inhoud..............en daarvoor moeten eerst de bevleesde ribdelen worden opengereten. Wat overblijft, de minst rijke delen is voor degenen die midden en onder aan de ladder staan en dat zijn meestal de resten die aan de karkassen zitten. Waarvan ook wolven de dragende botdelen van een groot sterk dier laten liggen.

Verhit al zeker niet. Lekker rauw geven, iets wat verhit is draagt niets bij aan de gezondheid van je hond. Maar wel een mergpijp wat dik bevleesd is, niet zo'n kaal eng geval. Ik ben geen fan van mergpijp.
pffff je klapt er wel serieus op in zeg.(niet kwaad bedoeld)
dat van de wolven was een grapje, stond ook een :wink: bij.
stel jij zelf samen dan voor jouw honden, die van mij hebben nl buiten hun botten om niet zoveel te kauwen.
daar ben ik even benieuwd naar..
Golden Stanley

rose schreef:
Golden Stanley schreef:
rose schreef:
Golden Stanley schreef: :mrgreen: Ik ook niet. Het is rauw en beter dan alleen maar brok......

pffff je klapt er wel serieus op in zeg.(niet kwaad bedoeld)
dat van de wolven was een grapje, stond ook een :wink: bij.
stel jij zelf samen dan voor jouw honden, die van mij hebben nl buiten hun botten om niet zoveel te kauwen.
daar ben ik even benieuwd naar..
:mrgreen: That's me.....ik babbel nu eenmaal graag over het zelf samenstellen van voeding voor je hond. Dat is wat mijn kanjers vanaf jan. 2005 krijgen. Daarvoor KVV/BARF en daarvoor brok/KVV (dit was een duistere periode..... :N: )
Het knauwwerk wat ze hier krijgen is onderdeel van hun voeding. Daar zijn ze dagelijks niet urenlang mee bezig (is ook niet nodig.....), maar gemiddeld toch wel een klein kwartiertje... :mrgreen:
En de piek ligt bij een geitennek van gemiddeld 20 tot 35 minuten.
Van klein wild, gevogelte, pens tot lamsnek. Ik vind het wel een verschil of je af en toe is wat laat knagen aan een recreatiebot of dat het dagelijks onderdeel van hun voeding is.
Mochten je honden het nodig hebben om sloopgedrag tegen te gaan, dan zou ik zoeken naar andere oplossingen en toch zo af en toe echte zelf samensteldingetjes geven. :ok: :wink:
rose
Zeer actief

ik zal er over nadenken, maar ben net van brok/kvv naar alleen kvv overgestapt. eerst maar eens kijken hoe dit wil.
volgens mij slopen ze niets meer maar wij zijn bijna altijd thuis het laatste jaar dus zeker weten doe ik het niet :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”