Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kippenpoot

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

*kelly*
Zeer actief

kippenpoot

Ongelezen bericht door *kelly* »

ze hebben nu al meerdere malen bij ons kippenpoot gehad (zo'n drumstick heet dat geloof ik), ze vinden het erg lekker en gaat ook goed. Nu moet Mickey er alleen van overgeven... 's nachts komt dr dan wat schuim, geen botjes oid. Op zich geeft dat natuurlijk niet, maar 5x per nacht vind ik iets teveel. Zou het kunnen komen omdat het te vet is voor hem ofzo? En wat zou ik hem dan kunnen geven? Hij is nu bijna 9 en krijgt sinds ongeveer een jaar ook vers vlees af en toe en sinds ongeveer een maand af en toe een kippenpoot...
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."

Afbeelding

"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik heb altijd begrepen dat de poten zo ongeveer als enig deel van de kip not done zijn. Dat zijn namelijk dragende botten, en die moet je mogelijk vermijden.

Probeer ze eens kippenvleugels te geven, of nekken. Of een ruggetje. Je kunt eigenlijk álles geven van een dier, behalve dus de dragende delen (zoals poten, schenkels, mergpijp etc.).
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Mijn honden eten volledig rauwe voeding en ik geef heel weinig kip omdat ze er hier ook van gaan braken. Ik wijt dat aan het feit dat kip meestal van een minder kwalitiet vlees is. Goedkope kip komt meestal van kippen die in een paar weken tijd groot getrokken worden door een soort pokonvoeding. Het vlees is dus maar magertjes van kwaliteit en verteert sneller dan het bot. Van alleen bot in de maag gaan ze dan braken. Dat is dus mijn idee hoor. Ik geef dus alleen kippenpoten in combinatie van ander beter kwaliteit spiervlees. Dan braken de honden niet.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik geef wel redelijk wat kip (ander bot is lastig te vinden voor mijn uk, helaas), maar inderdaad heb ik ook het aanraden gekregen om zo veel mogelijk niet-kip te voeren, en in ieder geval 1 a 2 keer rund per week (helaas lukt dat ook niet met mijn huidige vriezerinhoud)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Kip kan op zich prima, maar als ik kan kiezen dan liever scharrelkarkas of biologische kip. De drumstick kan voor een beginnende (oude) hond net iets teveel zijn. Kipkarbo's zijn niet dragend en misschien beter voor je hond om te verteren. Ik zou alle kipdelen waar vet aan zit ontvellen voor ik het geef. Nog beter zijn rugkarkassen (is enkel kraakbeen en kun je meestal wel bij een kippenboer op de markt kopen voor een paar centen). Als je daar wat spiervlees of orgaan en/of ruw vezel aan toevoegt, heb je een goeie verhouding wat meestal zonder problemen verteert. Mijn honden eten alle dragende delen van gevogelte en klein wild, maar dat kan je pas doen als ze wat verder zijn. Je kan overwegen je hond een tijdje probiotica te geven.
*kelly*
Zeer actief

oke... ik dacht inderdaad al dat het waarschijnlijk aan zijn leeftijd zou liggen (had al zoiets gelezen in het bottendocument :wink: ). Sanne en Lizzy hebben nergens last van.
Maar jullie raden dus aan om of helemaal geen kip meer te geven (maar wat dan wel? Ongeveer vergelijkbare grote?) of andere delen van de kip (zoals de nek of rug (en dat kan ik gewoon bij de kippenboer vragen?) ??
Bedankt!

Afbeelding

Golden Stanley

Er blijft niet veel over als je geen verkooppunten hebt, dus ik zou zeggen geef voorlopig lekker kip (bevleesde rugkarkassen, nekken, kipkarbo's) van de kippenboer. Supermarktkip vind ik voor mezelf ronduit smerig en zal dat niet kopen, dus ook niet voor mijn honden. Die krijgen zo af en toe de karkassen van een scharrel/biokip. Vis zoals makreel of sardines is een mooie afwisseling. Bij de slager kun je vragen om runder- of kalfsknars, maar dan wel dik bevleesd en/of spiervlees vooraf geven. En als je echt van plan bent om al je honden regelmatig karkassen te voeren, dan zou ik me eens verdiepen in adresjes als Herby. Heeft veel klein wild en wild gevogelte. :ok:
*kelly*
Zeer actief

oke bedankt!
Ze krijgen het hier voornamelijk voor de afwisseling en om even lekker verantwoord te kluiven. Die drumsticks kwamen overigens wel bij de kippenboer of slager vandaan. Ga nu eens die nekken proberen.
Hoeveel moeten ze dan hebben om een maaltijd te kunnen vervangen? Gewoon 1 nekje per hond of is dat te weinig?

Afbeelding

C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik zou de kippennekken even wegen en dan kijken hoeveel gram je hondjes per dag krijgen.
De ukkepuk krijgt hier meestal 3 kippennekken maar dan bestaat zijn andere maaltijd uit minder spier of orgaanvlees of hij moet die dag veel extra beweging hebben gehad.
*kelly*
Zeer actief

ze hebben gisteren een kippenpoot van de kippenboer van de markt gehad (hij had geen nekken, volgens hem was dat ook niet goed voor honden :19: )
heb voor mickey eerst het vel/ergste vet eraf gehaald en hij heeft vannacht niet overgegeven :cheer:

Afbeelding

Golden Stanley

*kelly* schreef:ze hebben gisteren een kippenpoot van de kippenboer van de markt gehad (hij had geen nekken, volgens hem was dat ook niet goed voor honden :19: )
heb voor mickey eerst het vel/ergste vet eraf gehaald en hij heeft vannacht niet overgegeven :cheer:
Mooi! :ok:
Vet is meestal het grootste probleem. Hier wordt ook heel wat vet weggegooid. Ook geen kip- of eendenvel. Wat er nog aan blijft hangen, is ruim voldoende om er niet ziek van te worden.
Natuurlijk vind je slager het niet goed voor honden. De beste man heeft dan ook geen verstand van rauwe voeding. Maar als hij slim is, slaat hij er een slaatje uit. Net als mijn kippenboer nu doet. Kipkarkassen verkopen voor 50 Eurocent per kilo als hondenvoer. Slimme handel.....en dan is het ineens wel goed. :mrgreen:
dinnee
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door dinnee »

Hey, :)

Ik wilde ook nog even toevoegen dat wanneer een hond bot krijgt, het beter is als hij een uurtje er voor en een uurtje er na niet drinkt.

Water verdunt het maagzuur waardoor het bot niet goed afgebroken kan worden en het dus als enigste in een lege maag over blijft. en bot op een lege maag wordt uitgekotst...

Honden die bijna hun hele leven op brok hebben gestaan hebben van zichzelf al minder zuur maagzuur en vinden het vaak wat moeilijker om bot goed te verteren. Daarnaast zijn ze gewent om na het eten even lekker wat te drinken. (je neemt zelf ook graag wat drinken bij een droog koekje) Dit zorgt er jammer genoeg wel voor dat het bot moeilijk verteerd wordt.

Van kleine dieren zoals kip, konijn, kwartel, parelhoen en eend kan je wel gewoon de poten voeren. Van grotere dieren, zoals kalkoen, gans, haas, geit, lam, rund, paard e.d kan je geen dragende delen voeren.
~Tell everybody I'm on my way!~ Phill Collins - Soundtrack Brother Bear
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Golden Stanley schreef:
*kelly* schreef:ze hebben gisteren een kippenpoot van de kippenboer van de markt gehad (hij had geen nekken, volgens hem was dat ook niet goed voor honden :19: )
Vet is meestal het grootste probleem. Hier wordt ook heel wat vet weggegooid. Ook geen kip- of eendenvel. Wat er nog aan blijft hangen, is ruim voldoende om er niet ziek van te worden.
Natuurlijk vind je slager het niet goed voor honden. De beste man heeft dan ook geen verstand van rauwe voeding. Maar als hij slim is, slaat hij er een slaatje uit. Net als mijn kippenboer nu doet. Kipkarkassen verkopen voor 50 Eurocent per kilo als hondenvoer. Slimme handel.....en dan is het ineens wel goed. :mrgreen:
Ik krijg de karkassen helemaal gratis op de markt :cheer:
Voor de kippenekken betaal ik 1.20 p/kg, en die zijn netjes vet- en velvrij en de honden vinden ze heerlijk.
Voor grote kippenbouten betaal ik 2.40 p/kg als ik minimaal 4kg koop dacht ik, dus echt niet duur.
:zweep:
Golden Stanley

Paulala schreef:
Golden Stanley schreef:
Ik krijg de karkassen helemaal gratis op de markt :cheer:
Voor de kippenekken betaal ik 1.20 p/kg, en die zijn netjes vet- en velvrij en de honden vinden ze heerlijk.
Voor grote kippenbouten betaal ik 2.40 p/kg als ik minimaal 4kg koop dacht ik, dus echt niet duur.
:ok: Mooi prijzen!
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”