al mogen ze het allebei niet is de drang soms te hoog he

Moderator: moderatorteam
Die ervaring heb ik ook.Marie-Josée schreef:Ik weet niet beter of het wordt op den duur altijd geel tenzij het veel regent of je een hond hebt die erg veel drinkt zodat de urine sterk verdund is.Voordeel is wel dat net om de kale plek heen het gras wel weer lekker hoog groeit![]()
Hmm... ik heb zogenaamd speelgras (zoden) in de tuin gelegd en hoewel dat dikke en stevige grassoorten zijn zie ik hier toch wel gele/droge plekken.Suzan schreef:Er zijn toch verschillende soorten gras wat je zaaien kan? Volgens mij hebben wij gras voor een speelveld of zoiets, in ieder geval geen gras voor een luxe tuin. Wij hebben geen last van gele plekken dus ik denk dat het ook door het soort gras komt. Onze honden aten vroeger brokken en de laatste jaren kvv, dus daar kan het niet van komen.
Moeilijk te zeggen aangezien reutjes meestal niet op het gras plassenInge O schreef:hoe meer eiwitten een dier eet, hoe meer stikstof er in zijn urine zal zitten en een hond eet nu eenmaal voer met een beduidend hoger eiwitgehalte dan graseters.Boutje schreef:Als de paarden plassen op de weide krijg je geen plekken, als mijn zoontje dat doet ook niet (hij mag het niet hoor, maar ja, kleine jongentjes die buiten spelen kunnen zoiets soms niet laten).
Wat maakt de hondenurine dan zo "verschroeiend"? Toch het eiwitrijk dieet? En zo ja, is dit dan goed of niet?
zou je je paard veel krachtvoer gaan voeren dan krijg je ook meer kans op plekken (is bij koeien iig zo).
als die andere honden reutjes zijn dan is het mysterie al verklaard.
Oeps ja, ik zie het nu, het was nog vroeg....Inge O schreef:juist daarom is het mysterie verklaard waarom er géén verbrande plekken zijn daarMarie-Josée schreef:Moeilijk te zeggen aangezien reutjes meestal niet op het gras plassenInge O schreef:hoe meer eiwitten een dier eet, hoe meer stikstof er in zijn urine zal zitten en een hond eet nu eenmaal voer met een beduidend hoger eiwitgehalte dan graseters.Boutje schreef:Als de paarden plassen op de weide krijg je geen plekken, als mijn zoontje dat doet ook niet (hij mag het niet hoor, maar ja, kleine jongentjes die buiten spelen kunnen zoiets soms niet laten).
Wat maakt de hondenurine dan zo "verschroeiend"? Toch het eiwitrijk dieet? En zo ja, is dit dan goed of niet?
zou je je paard veel krachtvoer gaan voeren dan krijg je ook meer kans op plekken (is bij koeien iig zo).
als die andere honden reutjes zijn dan is het mysterie al verklaard.
![]()
.
Nou ja, tuin..., we hebben gewoon best een flinke stukkie grond, ideaal voor de honden. Ik wilde graag gras omdat ze dan lekker kunnen spelen en dollen. Van dat plassen merkte ik voorheen dus helemaal niks (tuin is wild en ook behoorlijk groot), maar ja, met gras natuurlijk wel...Nanna schreef:Je kunt er ook voor kiezen je hond niet in de tuin te laten zeiken![]()
Ehm, ja, maar als je je honden de hele dag in en uit hebt lopen, dan gaan ze heus wel vanzelf ergens plassen. Zeker als je niet de hele dag er bij zit. In lelystad lieten we ze ook niet in de tuin plassen, maar hier is onze tuin zo groot, dat ik het amper nog door heb of ze plassen of niet. Ze kunnen dit namelijk ook prima uit zicht doen als ik buiten zitNanna schreef:Je kunt er ook voor kiezen je hond niet in de tuin te laten zeiken![]()
Zo ziet het eruit dan:Inge O schreef:gaat het helemaal kapot dan? het wordt hier steeds vreemderCaro. schreef:Hier ook hier van die plekken, alleen groeit er daarna echt geen mooi groen gras doorheen
![]()
? je moet wel een poos geduld hebben hoor, duurt wel een paar weekjes.
Zodra het redelijk weer is, staat hier de hele dag de deur naar de tuin open.Nanna schreef:Je kunt er ook voor kiezen je hond niet in de tuin te laten zeiken![]()
Hele bekende plekken!Caro. schreef:Zo ziet het eruit dan:Inge O schreef:gaat het helemaal kapot dan? het wordt hier steeds vreemderCaro. schreef:Hier ook hier van die plekken, alleen groeit er daarna echt geen mooi groen gras doorheen
![]()
Volgens mij is dit helemaal dood toch en wordt het nooit meer wat?
Meestal steek ik het eruit en zaai graszaad of ik zaai er gewoon wat tussendoor
OwwwwwwwwwwwInge O schreef:neeeeeeee, dat is niet doodCaro. schreef:Zo ziet het eruit dan:Inge O schreef:gaat het helemaal kapot dan? het wordt hier steeds vreemderCaro. schreef:Hier ook hier van die plekken, alleen groeit er daarna echt geen mooi groen gras doorheen
![]()
Meestal steek ik het eruit en zaai graszaad of ik zaai er gewoon wat tussendoor![]()
!!! dat is gewoon bovengronds 'afgebrand', de worteltjes zijn nog prima en dit loopt (door de extra meststof daarna heel goed en donkergroen uit
!!
Ja hoor, graszaad wordt gewoon weer grasRami schreef:Hele bekende plekken!Caro. schreef:Zo ziet het eruit dan:Inge O schreef:gaat het helemaal kapot dan? het wordt hier steeds vreemderCaro. schreef:Hier ook hier van die plekken, alleen groeit er daarna echt geen mooi groen gras doorheen
![]()
Meestal steek ik het eruit en zaai graszaad of ik zaai er gewoon wat tussendoor![]()
![]()
Overigens laat hier dat gele/dode gras gewoon los en hou je een kale plek over. In principe zou er wel weer gras moeten opkomen op zo'n plek, lijkt mij. Maar hier gebeurt dat ook maar nauwelijks. Volgens mij omdat ik pas vorig jaar zomer dit gras (zoden) heb gelegd...![]()
Helpt dat graszaad strooien trouwens?
Inge O schreef:neeeeeeee, dat is niet doodCaro. schreef:Zo ziet het eruit dan:Inge O schreef:gaat het helemaal kapot dan? het wordt hier steeds vreemderCaro. schreef:Hier ook hier van die plekken, alleen groeit er daarna echt geen mooi groen gras doorheen
![]()
!!! dat is gewoon bovengronds 'afgebrand', de worteltjes zijn nog prima en dit loopt (door de extra meststof daarna heel goed en donkergroen uit
!!
Joh!Caro. schreef:
Ja hoor, graszaad wordt gewoon weer gras
Caro. schreef: Je moet wel snelkiemend zaad nemen (of zoiets), want anders moet je wel heel lang wachten.
Met dit graszaad duurt het een week of 3 en dan ziet het er weer goed uit.
Maar zoals ik nu begrijp van Inge, is het eigenlijk niet nodig....
Dat is helemaal afhankelijk denk ik van hoe je woont. Wij wonen hier vrijstaand, hebben een grote tuin van 2500 m2, en als zij in de tuin staan te piesen, heb ik daar niet echt last van. Sterker nog, we hebben dit huis met tuin zelfs gekocht met de reden dat ze dan heerlijk de hele dag buiten kunnen spelen.Martijn schreef:Toch?Nanna schreef:Je kunt er ook voor kiezen je hond niet in de tuin te laten zeiken![]()
Ik zat ook al wat verbaasd te lezen hoor.
Ik moet dat niet hebben!
En als ik het wilde moest hebben dan op een zeer specifieke, door mij aangewezen plek. Maar zomaar wat in de rondte pissen..nee. Niet.
Op de een of andere manier hebben mijn honden god zij dank allemaal een vaste plek. De reuen staan altijd tegen de buxus haagjes aan te zeiken, en lune op een vaste plek. Echter, heb ik dus niet de moeite genomen om een vaste plek voor ze aan te wijzenMartijn schreef:Nee, ik vind het vies.P!nki schreef:Dat is helemaal afhankelijk denk ik van hoe je woont.Martijn schreef:Toch?Nanna schreef:Je kunt er ook voor kiezen je hond niet in de tuin te laten zeiken![]()
Ik zat ook al wat verbaasd te lezen hoor.
Ik moet dat niet hebben!
En als ik het wilde moest hebben dan op een zeer specifieke, door mij aangewezen plek. Maar zomaar wat in de rondte pissen..nee. Niet.
Dat wordt één grote septische bende. Pissen in de tuin, prima. Maar dan in de pishoek. Niet overal.
Ik wil dan op mijn gazon kunnen liggen zonder me af te vragen of ik met mijn achterhoofd in de hondenpis lig.
Zoals jij jullie situatie beschrijft zou ik er ook voor kiezen om niet langs de weg te gaan wandelen en behoefte in de tuin te doen. Maar wel echt op De Plek.
InderdaadInge O schreef:hier piest alles ook gewoon in de tuin hoor, altijd gedaan, overal waar ik woonde. alleen vroeger bij mijn ouders (ook met grote tuin) mocht het niet en jezus wat een gestress om die honden continu in het oog te houden. als ik ze meenam naar hun 'plasplek' plasten ze daar wel maar uit zichzelf zouden ze nooit daarheen gegaan zijn om te plassen - ik vond continu die plastijden in het oog houden een zeer stresserende bezigheid - temeer dat je de honden ook geen foutje mocht laten maken of je ze snapten er niks meer van (mag het nu wel of niet?).P!nki schreef:Dat is helemaal afhankelijk denk ik van hoe je woont. Wij wonen hier vrijstaand, hebben een grote tuin van 2500 m2, en als zij in de tuin staan te piesen, heb ik daar niet echt last van. Sterker nog, we hebben dit huis met tuin zelfs gekocht met de reden dat ze dan heerlijk de hele dag buiten kunnen spelen.
nee hoor, geef mij maar honden die onbekommerd overal alles mogen doen - behalve binnen.
Ik ga het uittestenInge O schreef:nee, dat is hartstikke levend (niet meer nadat jij het eruit hebt gespit)Caro. schreef:OwwwwwwwwwwwInge O schreef:neeeeeeee, dat is niet doodCaro. schreef: Zo ziet het eruit dan:
!!
![]()
![]()
Dus ik moet het helemaal niet uitsteken? gewoon laten zitten, eventueel wat graszaad opstrooien en verder niks aan doen?
Ik dacht dat dit hartstikke dood gras was.
natuurlijk, als je op een klein oppervlak heel veel urine krijgt, krijgt het waarschijnlijk niet eens genoeg de tijd om zich te herstellen en droogte zal zeker ook niet meehelpen.
Moet je hier eens komen lopen. In het bos vind ik het niet stressvol nee, maar hier langs de weg, :N: Dan snap je spontaan wat ik bedoel met stress volMartijn schreef:Stressvol? Een paar keer per dag met de hondjes wandelen?
Môh..ik vind het wel meevallen hoor.
Waarom verbaasd me dat nou helemaal niks?Martijn schreef:Nee, maar dat hoeft dan ook niet.P!nki schreef:Op de een of andere manier hebben mijn honden god zij dank allemaal een vaste plek. De reuen staan altijd tegen de buxus haagjes aan te zeiken, en lune op een vaste plek. Echter, heb ik dus niet de moeite genomen om een vaste plek voor ze aan te wijzen.
![]()
Dapper zou echt alles onderzeiken, dat weet ik zeker. Cleo houdt ook wel van variatie.
Dat vind ik bij jou in de tuin ook. Gek he?ik vind het lekkerder aan de picknick tafel te zitten, of in een ligstoel te liggen in de tuin, dan dat ik op het gras lig.
P!nki schreef:
Op de een of andere manier hebben mijn honden god zij dank allemaal een vaste plek. De reuen staan altijd tegen de buxus haagjes aan te zeiken, en lune op een vaste plek. Echter, heb ik dus niet de moeite genomen om een vaste plek voor ze aan te wijzen. Tot zover heb ik er geen problemen mee, maar goed... zo vaak lig ik ook niet in het gras
... ik vind het lekkerder aan de picknick tafel te zitten, of in een ligstoel te liggen in de tuin, dan dat ik op het gras lig
. Als straks het achterste gedeelte helemaal omheind is, vermoed ik zomaar dat ze daar alleen nog maar alles doen. Vooral de reuen, gezien het feit dat dat gedeelte echt alleen maar bos perceel is
Jaaaah!Inge O schreef::N: nee toch :N:Rami schreef: Ja, en sinds kort dus een grasveld met een gele plasplek!![]()
?
Grasveldje krijg voor een deel idd een aantal uur middagzon. Er is ook een stuk wat minder zon krijgt en verdomd, daar is het mooi groen!Inge O schreef: ik denk overigens dat ook direct zonlicht in combi met de urine iets met de brandplekken moet te maken hebben, want ik heb maar een klein grasveldje voor het huis (de rest is allemaal 'verzorgde' wildernis) waar de honden echt wel eens plassen, maar ik heb nooit brandplekken. het grasveldje ligt wél helemaal in de schaduw.