Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

ranetje schreef:
Ita hoeft van mij ook nog niet zittend het apport af te geven.
Als ze het brengt vind ik dat ruimschoots voldoende.
En als ze dat ook nog zonder omweg doet is ze een kei :ok:
Ah kijk, dat vind ik nou weer leuk om te lezen! (ik lees nog steeds geinteresseerd mee :wink: :ok: ).

Ik ben met Vera zelf een beetje bezig met de dummy, en in mijn leuke puppyjachthonden boekje zie je allemaal foto's van pups die zittend de dummy afgeven. Toen dacht ik nog "Zou dat al echt zou moeten zo jong?" Nu was ik helemaaaal niet van plan om daar al iets met Vera mee te gaan doen, maar vind het wel leuk om te lezen dat het dus niet standaard is dat een pup meteen zitend af moet gaan geven. Ik was al zo super trots op haar dat ze hem blij terugbrengt uberhaupt.

Ze wordt helemaal wild als ik de dummy van de kast pak, en apporteert hem binnenshuis ook meteen. Buitenshuis gaan we nog doen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef: Ik hoor nogal eens dat een hond "dat in het najaar in de praktijk moet kunnen" en dat het DUS nu ook moet :denken:
Die redenering vind ik knap krom.
helemaal mee eens :ok: .

ik dacht er bij het voorbeeld van macho en de twee apporten die samantha moest laten vallen ook al aan : als dat een oefening is die een hond nog nooit gedaan heeft, zou het dan niet zinvoller zijn om met ééntje te beginnen?
Precies :ok: :wink:
Moos schreef:Ik ben met Vera zelf een beetje bezig met de dummy, en in mijn leuke puppyjachthonden boekje zie je allemaal foto's van pups die zittend de dummy afgeven. Toen dacht ik nog "Zou dat al echt zou moeten zo jong?" Nu was ik helemaaaal niet van plan om daar al iets met Vera mee te gaan doen, maar vind het wel leuk om te lezen dat het dus niet standaard is dat een pup meteen zitend af moet gaan geven. Ik was al zo super trots op haar dat ze hem blij terugbrengt uberhaupt.
Dat moet je liever maar niet meer denken :wink:
Terugbrengen is het belangrijkste.

Het "netjes afwerken" van de oefening is voor later.
Als je daar te vroeg mee begint loop je het risico dat het tempo er uit gaat bij de hond. (traag terugkomen of zelfs het apport een paar keer laten vallen onderweg).

Wees jij maar (terecht!!) supertrots als Vera het apportje komt brengen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

ranetje schreef: Dat moet je liever maar niet meer denken :wink:
Terugbrengen is het belangrijkste.

Het "netjes afwerken" van de oefening is voor later.
Als je daar te vroeg mee begint loop je het risico dat het tempo er uit gaat bij de hond. (traag terugkomen of zelfs het apport een paar keer laten vallen onderweg).

Wees jij maar (terecht!!) supertrots als Vera het apportje komt brengen :ok:
Dat klinkt heel logisch inderdaad :wink:

Ik vind het zo'n vertederend gezicht zo'n pupje met zo'n dummy in het bekkie die hem dan terug komt met brengen met zo'n koppie van "ja, ik heb hem te pakken hoor, ik heb 'm!"
Nu is het trouwens wel heel makkelijk dat Saar met geen mogelijkheid aan het apporteren te krijgen is; ik kan gewoon met Saar in dezelfde kamer de dummy voor Vera gooien, Saar is allang blij dat zij er niet achteraan hoeft :mrgreen:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

ranetje schreef: Soms zijn toevalligheden heel prettig :wink:

Ik weet niet in hoeverre de trainers bereid zijn om wat anders te proberen?
Dan zou je bij een volgende serie lessen het markeren ietsje anders kunnen aanpakken.
Wel op datzelfde veld, maar je gaat eerst veel dichterbij staan (minder parademogelijkheden :mrgreen: )
En dat steeds per een of twee meter de afstand tot de markeer vergroten en dus dichter bij de andere honden komen.
De werper blijft dus op dezelfde plaats, maar jij maakt de afstand steeds groter.

In wezen kan je dit thuis niet oefenen omdat je daar die andere honden niet hebt.
En dat is toch net het probleem?
Misschien kan je wat kennisjes met honden optrommelen? :idea:
En dan je vader als werper :ok:
Nee, dat kan ik thuis inderdaad niet oefenen. Maar één van de trainers had me verzekerd dat ik me geen zorgen moest maken. Als hij het 'thuis' doet, komt het hier ook in orde. Op lange termijn dan :mrgreen: Aan het appèl moeten we zowieso nog werken hoor, meneer is nog laaaaang niet altijd terugroepbaar.
Maar die tip van het dichterbij gaan staan lijkt me een hele goeie. Ga ik zondag zeker voorleggen aan de trainer-van-dienst-bij-het-markeren.
Het uitbreiden van de afstand best spreiden over een aantal lessen dan toch?
ranetje
Zeer actief

miemot schreef:
ranetje schreef: Soms zijn toevalligheden heel prettig :wink:

Ik weet niet in hoeverre de trainers bereid zijn om wat anders te proberen?
Dan zou je bij een volgende serie lessen het markeren ietsje anders kunnen aanpakken.
Wel op datzelfde veld, maar je gaat eerst veel dichterbij staan (minder parademogelijkheden :mrgreen: )
En dat steeds per een of twee meter de afstand tot de markeer vergroten en dus dichter bij de andere honden komen.
De werper blijft dus op dezelfde plaats, maar jij maakt de afstand steeds groter.

In wezen kan je dit thuis niet oefenen omdat je daar die andere honden niet hebt.
En dat is toch net het probleem?
Misschien kan je wat kennisjes met honden optrommelen? :idea:
En dan je vader als werper :ok:
Nee, dat kan ik thuis inderdaad niet oefenen. Maar één van de trainers had me verzekerd dat ik me geen zorgen moest maken. Als hij het 'thuis' doet, komt het hier ook in orde. Op lange termijn dan :mrgreen: Aan het appèl moeten we zowieso nog werken hoor, meneer is nog laaaaang niet altijd terugroepbaar.
Maar die tip van het dichterbij gaan staan lijkt me een hele goeie. Ga ik zondag zeker voorleggen aan de trainer-van-dienst-bij-het-markeren.
Het uitbreiden van de afstand best spreiden over een aantal lessen dan toch?
Ja verspreid over een paar lessen.
Je kunt wel in één les de afstand al een keer vergroten als blijkt dat hij op de korte afstand geruisloos voor komt :wink:
De bedoeling is echt dat je elke oefening succesvol kunt afsluiten.
Dus maak het niet te snel te moeilijk (te ver weg in dit geval).
Kunnen belonen voor een goede oefening is veel effectiever bij het leren dan moeten corrigeren voor een foutje.

De redenering dat als hij het thuis goed doet het op termijn op de training ook goed komt is voor mij geen vaststaand gegeven.
Hij kan ook heel goed onderscheid blijven maken tussen "thuis" en "training".
En dan ben je dus gewoon de klos :mrgreen:
Daarom lijkt het mij verstandiger om op training op succes te gaan werken. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ik heb nu net De Drie Karakters besteld.. Had Opvoeding van de Retrieverpup net gelezen maar schrok wel van een aantal in mijn ogen behoorlijk ouderwetse trainingsmanieren die volgens mij heel anders kunnen. Had van De Drie Karakters gehoord, maar na deze aanbeveling nu echt maar besteld :mrgreen:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moos
Zeer actief

Moniek B. schreef:Had Opvoeding van de Retrieverpup net gelezen maar schrok wel van een aantal in mijn ogen behoorlijk ouderwetse trainingsmanieren die volgens mij heel anders kunnen.
Hier nog eentje :wink:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Moniek B. schreef:Had Opvoeding van de Retrieverpup net gelezen maar schrok wel van een aantal in mijn ogen behoorlijk ouderwetse trainingsmanieren die volgens mij heel anders kunnen.
Schrik sowieso wel van wat adviezen op sommige jachthonden-fora.. Adviezen om pups vier uur in de bench te laten en dan een uurtje eruit om ze rust en zelfbeheersing te leren. Brrr... daar gruwel ik van.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moos
Zeer actief

Moniek B. schreef:
Moos schreef:
Schrik sowieso wel van wat adviezen op sommige jachthonden-fora.. Adviezen om pups vier uur in de bench te laten en dan een uurtje eruit om ze rust en zelfbeheersing te leren. Brrr... daar gruwel ik van.
Oh fijn :N: Daar kom ik niet, dat scheelt weer :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Voor Retrievers is "Sam leert leren" en "Sam apport" ook best leuk. (gaat over een labrador).
Maar ik vind de uitleg en de opbouw bij Anke Bogaerts en Tineke Antonisse beter :wink:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Voor Retrievers is "Sam leert leren" en "Sam apport" ook best leuk. (gaat over een labrador).
Ik had begrepen dat dat ook meer 'lees-verhalen' zijn, waar je wel veel informatie uit kunt halen maar niet echt een trainingsboek? Of heb ik het dan verkeerd?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Moniek B. schreef:
Moos schreef:
oh ja, werkt ook vast geweldig :roll: :roll: .
Ik dacht echt dat ik het niet goed las of verkeerd begreep :19:
Maar niet dus... ben de discussie maar niet eens aangegaan, blijkbaar vonden de meeste mensen daar het er blijkbaar mee eens :eek:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:
ranetje schreef:Voor Retrievers is "Sam leert leren" en "Sam apport" ook best leuk. (gaat over een labrador).
Ik had begrepen dat dat ook meer 'lees-verhalen' zijn, waar je wel veel informatie uit kunt halen maar niet echt een trainingsboek? Of heb ik het dan verkeerd?
:ok:
Klopt, het zijn meer leesverhalen, maar je kunt er aardig wat uit halen.
Alleen inderdaad minder gestructureerd.
Afbeelding
miemot
Zeer actief

We hebben net weer les gehad. Het markeren gebeurde vandaag op een andere plaats, op een vrij grote afstand van de andere honden en dan ook nog eens in de andere richting, dwars zogezegd (meestal staan de wachtenden achter me, de hond loopt daar dus recht naar toe). Gezien de gunstige omstandigheden qua afleiding dacht ik, laten we het nog maar eens zo proberen (ondanks het goede advies dat ik hier kreeg :oops:) .
En... ja hoor :cheer: :cheer: recht erop en rechtstreeks, zonder aarzelen terug. Keurig gaan zitten en de eend netjes vastgehouden. :J:

De rest van de training verliep ook vlotjes, kon voor mij zowieso al niet meer stuk natuurlijk :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

miemot schreef:We hebben net weer les gehad. Het markeren gebeurde vandaag op een andere plaats, op een vrij grote afstand van de andere honden en dan ook nog eens in de andere richting, dwars zogezegd (meestal staan de wachtenden achter me, de hond loopt daar dus recht naar toe). Gezien de gunstige omstandigheden qua afleiding dacht ik, laten we het nog maar eens zo proberen (ondanks het goede advies dat ik hier kreeg :oops:) .
En... ja hoor :cheer: :cheer: recht erop en rechtstreeks, zonder aarzelen terug. Keurig gaan zitten en de eend netjes vastgehouden. :J:

De rest van de training verliep ook vlotjes, kon voor mij zowieso al niet meer stuk natuurlijk :mrgreen:
Misschien hebben de trainers zelf ook in de gaten gekregen dat een andere opstelling misschien beter zou werken? :wink:

Fijn dat het nu goed ging :ok:
Houd in de gaten dat je dus zeker de komende tijd geen andere honden achter je hebt :wink:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Nope, als ze de opstelling terug veranderen, dan doe ik de oefening gewoon niet, voorlopig.

Mijn dag kan echt niet meer kapot. :cheer:

Meneertje ligt al tilt trouwens. Is doorgaans niet kapot te krijgen met drie à vier wandelingen per dag van gemiddeld een uur, maar dat anderhalf uurtje trainen ....
ranetje
Zeer actief

miemot schreef:Nope, als ze de opstelling terug veranderen, dan doe ik de oefening gewoon niet, voorlopig.

Mijn dag kan echt niet meer kapot. :cheer:

Meneertje ligt al tilt trouwens. Is doorgaans niet kapot te krijgen met drie à vier wandelingen per dag van gemiddeld een uur, maar dat anderhalf uurtje trainen ....
Trainen eist meer van je hond :wink:
En hij heeft goed zijn best gedaan als hij nu zo moe is :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

samantha! (over een andere hond :wink: ) schreef:Normaal is zij dus altijd los en springt ze nooit in.
Ze had het goede voorbeeld moeten geven :mrgreen:
Dát bedoelde ik met te snel veronderstellen dat een hond steady is :wink:
Het kost minstens zoveel moeite om een hond echt steady te krijgen als dat het kost om er een 100% betrouwbare hierkomer van te maken.

Wat een leuke verhalen trouwens allemaal :ok:
Ik kom niet op jachthonden fora omdat ik mij daar veel te vaak kapot erger overigens :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

miemot schreef:Meneertje ligt al tilt trouwens. Is doorgaans niet kapot te krijgen met drie à vier wandelingen per dag van gemiddeld een uur, maar dat anderhalf uurtje trainen ....
Als je een halve dag met hem fietst wil Felix na 5 minuten rust nog wel zo'n rondje. Maar als hij 200 meter moet volgen slaapt hij tot de volgende ochtend :smile:
miemot
Zeer actief

Ik klaag niet hoor, zondag is (na de les) rustdag, ook voor het vrouwtje :mrgreen:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Moniek B. schreef:
Ik heb alleen 'Sam apport' en het is een prachtig boek (schitterende foto's). Staat ook veel in over de opbouw van de training. Maar de stijl van schrijven irriteert mij nogal bij deze schrijfster. Ik vind haar erg betuttelend. Zat bij het lezen regelmatig te zuchten en jà jà te zeggen (in mijzelf :mrgreen: ). Maar dat is mijn gevoel en interpretatie, dat kan voor ieder anders zijn!
Maar als je daar doorheen leest is het zeker wel een goed boek.
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

miemot schreef:We hebben net weer les gehad. Het markeren gebeurde vandaag op een andere plaats, op een vrij grote afstand van de andere honden en dan ook nog eens in de andere richting, dwars zogezegd (meestal staan de wachtenden achter me, de hond loopt daar dus recht naar toe). Gezien de gunstige omstandigheden qua afleiding dacht ik, laten we het nog maar eens zo proberen (ondanks het goede advies dat ik hier kreeg :oops:) .

O, heerlijk hè, wat kun je dan blij zijn :mrgreen: . Ik dans dan echt in het rond als Dante zo netjes apporteert. Want bij hem wil het nogal eens wisselen hoe hij werkt :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
samantha! schreef:De 2 keer dat Macho mocht apporteren ging er ook een andere hond mee.
Is het niet verstandiger om steadyness te trainen door de andere honden voorlopig aangelijnd te houden als er een van de honden moet apporteren?
Boosheid op de eigen hond die gretig wil apporteren is eigenlijk ook niet zo geweldig :?
En een brullende trainer zie ik ook niet zo zitten.

Maar ik ben alergisch geworden voor dat gedoe omdat me dat bij Rana echt enorm in de problemen heeft gebracht :wink:
Dante is ontzettend steady (al zeg ik het zelf :pffff: ) maar toch waag ik het niet om hem los te houden als andere honden apporteren. Een 'ongeluk' zit in een klein hoekje :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef:
samantha! schreef:De 2 keer dat Macho mocht apporteren ging er ook een andere hond mee.
Is het niet verstandiger om steadyness te trainen door de andere honden voorlopig aangelijnd te houden als er een van de honden moet apporteren?
Boosheid op de eigen hond die gretig wil apporteren is eigenlijk ook niet zo geweldig :?
En een brullende trainer zie ik ook niet zo zitten.

Maar ik ben alergisch geworden voor dat gedoe omdat me dat bij Rana echt enorm in de problemen heeft gebracht :wink:
Dante is ontzettend steady (al zeg ik het zelf :pffff: ) maar toch waag ik het niet om hem los te houden als andere honden apporteren. Een 'ongeluk' zit in een klein hoekje :wink:
:ok:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Jaap* schreef:
samantha! (over een andere hond :wink: ) schreef:Normaal is zij dus altijd los en springt ze nooit in.
Ze had het goede voorbeeld moeten geven :mrgreen:
Dát bedoelde ik met te snel veronderstellen dat een hond steady is :wink:
Het kost minstens zoveel moeite om een hond echt steady te krijgen als dat het kost om er een 100% betrouwbare hierkomer van te maken.

Wat een leuke verhalen trouwens allemaal :ok:
Ik kom niet op jachthonden fora omdat ik mij daar veel te vaak kapot erger overigens :wink:
Ja inderdaad!
Ik had niet van Macho verwacht dat hij dit zo moeilijk zou vinden.
Hij vindt namelijk al snel iets saai.
Maar nu zo in zo'n les is hij dus echt niet steady.
Ik kan hem wel bij me houden hoor, maar dan op de harde manier en dat wil ik niet.
Ik heb dan het idee dat hij het dan misschien wel minder leuk gaat vinden.
Dus hij gaat gewoon netjes aan het lijntje.

Weet iemand misschien nog een site of winkel in de buurt van Nijmegen waar ik wat trainingsartikelen kan krijgen?
Ik heb net 2 dummy's met naam besteld.
Ik ben nu eigenlijk nog op zoek naar een konijnendummy, maar die waren op deze site uitverkocht.
Toen keek ik ergens anders, en daar waren ze het dubbele.
Mag ook per pb.

Groetjes,
Samantha
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief

samantha schreef:Weet iemand misschien nog een site of winkel in de buurt van Nijmegen waar ik wat trainingsartikelen kan krijgen?
Ik ben nu eigenlijk nog op zoek naar een konijnendummy, maar die waren op deze site uitverkocht.
Mag ook per pb.

Groetjes,
Samantha
Is er in de buurt van Nijmegen een jachtwinkel?
Daar verkopen ze meestal ook wel konijnvelletjes.
Kijk ook eens op de site van hemker & bekking (www.hemkerbekking.nl)
Daar heb ik mijn konijnedummy vandaan.

http://www.nojg.nl/Advertenties/Advertentiepagina.htm
Voor heel natuurgetrouwe dummy's :wink:

Maar op hondenshop.nl is toch ook wel het een en ander te vinden?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

ranetje schreef:
samantha schreef:Weet iemand misschien nog een site of winkel in de buurt van Nijmegen waar ik wat trainingsartikelen kan krijgen?
Mag ook per pb.

Groetjes,
Samantha
Is er in de buurt van Nijmegen een jachtwinkel?
Daar verkopen ze meestal ook wel konijnvelletjes.
Kijk ook eens op de site van hemker & bekking (www.hemkerbekking.nl)
Daar heb ik mijn konijnedummy vandaan.

http://www.nojg.nl/Advertenties/Advertentiepagina.htm
Voor heel natuurgetrouwe dummy's :wink:

Maar op hondenshop.nl is toch ook wel het een en ander te vinden?
Voor zover ik weet is er hier in de buurt geen jachtwinkel.
Ik ga hem denk ik bij hemker & bekking bestellen, bedankt voor de tip!!

Denk je dat het handig is als er ook al een konijnengeur aan mijn gewone dummy's zit?
Ik heb hem namelijk een week in het konijnenhok laten liggen waardoor hij gewoon naar konijn stinkt.
Ik heb het idee dat hij hem hierdoor veel beter ruikt.
Voordat ik ging had ik hem vandaag ook even langs mijn konijn gewreven.
Mijn konijnen willen ook altijd graag hun geur aan dingen, dus die gingen er mooi met hun kin overheen wrijven.
Zou dit goed zijn om te doen? of juist niet?
Want zou het dan niet zo zijn dat hij mijn konijnen ruikt, in plaats van wilde?
Of zou het hem niks uitmaken?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Jaap*
Zeer actief

Hier kun je je ook uitleven :wink:
http://www.hondenwebshop.nl/
Flesje geurstof is trouwens handiger dan je eigen konijn gebruiken denk ik :mrgreen: :wink:
Maar eigenlijk heb je dat niet eens nodig, behalve als je een sleepspoor wilt trekken.
ranetje
Zeer actief

Nieuwe dummy's liggen hier een weekje tussen de vuile was om wat geurtjes op te doen :mrgreen:
Een week laten liggen in een flink stinkende zweetsok werkt ook goed.
De geur van canvas is dan wel overstemd en dat is voorlopig het enige wat belangrijk is.
De meeste honden vinden een nieuwe nog niet stinkende dummy niet zo fijn.
Geurstof er op sprenkelen kan ook maar hoeft niet.
Je hoeft maar een paar druppeltjes op de dummy te doen hoor van die geurstof!

Ik weet niet of jouw konijn nu meer risico loopt omdat zij n geur aan de dummy zit? :denken: :wink:
Nou ja, dat zal wel meevallen denk ik.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”