Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Saarah schreef:Wat vinden jullie eigenlijk van duiven?
Kattenstront vind ik nooit in mijn tuin (zelfs niet van mijn eigen kat), duivenstront op de auto of op mijn scooter daarentegen...
En naast onze tuin is een wei, waar geregeld duiven zitten, en ook op de omheining van onze tuin durven er wel eens duiven zitten. Mijn hond begint dan ook altijd als een gek te blaffen. Net zoals jullie hond op katten dus waarschijnlijk.
Moeten de duiven dan ook maar binnengehouden worden?
Dat wil je niet weten. Wij hebben vroeger tussen een paar "duivenmelkers" gewoond en dan wordt je geen liefhebber van die gevleugelde ratten.
Als die krengen gelost werden, moest je zien dat je binnen was, anders werd in een mum van tijd omgetoverd in een wandelende mesthoop.
Daantje_ schreef:Je kan toch niet tegen een kat zeggen; He hier mag je niet komen! En vervolgens komt dat beest er toch weer. Je kan toch moeilijk je kat binnen houden, als het een buitenkat is?
Dus?
Dus is het verrot moelijk zo kat binnen te houden.Zelfs als hij Gewond is en binnen moet blijven lukt dit alleen als je hem in de douche of een aparte kamer doet........En dan nog weten ze te ontsnappen .
Ik denk dat dat per kat verschillend is. Ik heb een jaar of 8 een straatkat gehad, hij was een jaar of 10 denk ik toen ik hem mee nam, een paar weken geleden is hij gaan hemelen, en buiten wat gegrom en gegrauw naar mijn andere katten en de honden heb ik er nooit problemen mee gehad. Mijn katten komen niet buiten, ook een straatkat niet. Mijn oudste dochter laat wel haar katten buiten en daar zijn er al 2 van vergiftigd en 1 doodgereden. voor dat ik zelf hier mijn tuin ingaat klapper ik even met mijn deur en zegt hard Ksst en vreemde katten zijn mijn tuin uit. Dat drolletje in mijn tuin ruim ik op net als het duivenstront. Weinig problemen dus
Ik vind het dus zo'n onzin dat een kat buiten moet lopen, want anders is het zo zielig. Mijn hond die netjes op commando poept zal ik eens in je tuin laten gaan.
Zelf heb ik twee katten, in Amsterdam Osdorp, in een woonwijk met een tuin (respectievelijke 30 m2). Die katten heeft mijn vriendin van het begin af aan geleerd dat ze niet buiten de tuin mogen komen. Toen eentje het toch probeerde kwam net de buurman aan met z'n staffords. Kat is zich te pletter geschrokken van de enge buitenwereld en heeft het nooit meer gedaan. Ondertussen stond mijn vriendin met een emmer water aan de andere kant. Mocht de kat alsnog de tuin overwillen. Resultaat, twee gelukkige katten die echt niet de tuin uit gaan.
Mijn ouders wonen in een katrijke buurt. Alles hebben ze geprobeerd van saté prikkers tot geurtjes, water gooien tot gewoon echt aardappels naar de kat. Fontijntje aanzetten als er een kat boven op de fontijn van hun vijver lag. Niets hielp, toen ze eindelijk een manier vonden om die katten weg te houden kwam arie de reiger hun vijver leeg vissen. Totale kosten plaatje minus reiger zo'n 2500 gulden. Nu hebben ze een stroomdraad om de vijver heen gespannen en op de schutting. Werkt perfect, geen kat komt meer de tuin in..
Ja, mijn ouders hadden vroeger ook stroomdraad om de buurtkatten uit de tuin te houden. Want zij werden niet alleen gek van de kattenstront en pies, ook de kippen en de konijnen werden gek van de katten.
Stroomdraad helpt, maar zodra je het weghaalt weten katten dat ook weer heel snel. En zie je ze dus ook heel snel weer terugkomen. Dus eigenlijk moet je dan permanent schrikdraad in je tuin hebben. En dat kost weer geld en onnodige energie. Dat beseffen kattenbezitters helaas meestal niet, want zij ondervinden die overlast niet. Dus zo schuif je een probleem van de kattenbezitter (ook al ziet die dat niet zo) lekker makkelijk op een andermans bord.
Pepie schreef:
Dus is het verrot moelijk zo kat binnen te houden.Zelfs als hij Gewond is en binnen moet blijven lukt dit alleen als je hem in de douche of een aparte kamer doet........En dan nog weten ze te ontsnappen .
onzin.
Een buitenkat kan je prima als binnenkat houden.
kost je wel wat ergernis en veel geduld.
ik heb heir nu een kat wat duidelijk een btuienkat geweest is.
hij vlog hier tegen de muren omhoog de eerste week, krijsen, gillen en smokey aanvallen.
nu na 3 weekjes is meneer als aardig gewend en word langzamerhand net zo rustig als smokey.
heeft zijn dolle momentjes.
kan overal komen.
mag lekker spelen, maar een buitenkat die eenmaal binnen moet is een week a twee weken een hel, maar dan wennen ze echt wel.
Een lulsmoes dus.
en dan er bij.
ze kan van haar balkon ook een soortemet ren maken.
gaas overal en klaar is kees.
Nee, niet elke kat kan daaraan wennen. Genoeg katten die binnen gaan plassen en poepen, andere dieren aanvallen en blijven aanvallen. Doodongelukkig worden, slopen enz enz. Ik heb er heel wat gezien. Ook vanmensen die wel langere tijd geprobeerd hebben om het wel te laten werken!
Dus ben het niet eens met wat je zegt eigenlijk.
Er zullen best katten zijn die kunnen wennen maar echt niet allemaal.
Wow, als ik dat zo hoor, 30-40 katten... Ik vind dat er hier al veel rondlopen en toch zie ik er hier in totaal maar een stuk of 7-8.
jenny* schreef:
Pepie schreef:
onzin.
hij vlog hier tegen de muren omhoog de eerste week, krijsen, gillen en smokey aanvallen.
nu na 3 weekjes is meneer als aardig gewend en word langzamerhand net zo rustig als smokey.
kan overal komen.
mag lekker spelen, maar een buitenkat die eenmaal binnen moet is een week a twee weken een hel, maar dan wennen ze echt wel.
Of het al dan niet kan, interesseert mij niet zo. Ik vind het maar een zielig leven voor een kat als die altijd binnen zit (of in een buitenren), zéker als de kat gewend is los rond te lopen.
Met alle respect voor diegenen die hun kat binnenhouden trouwens, maar ik zou het heel zielig vinden voor mijn kat.
Daarom ook dat ik op bepaalde plaatsen geen kat zou houden. Hier gaat het perfect en kan ze perfect vrij rondlopen, maar er zijn inderdaad veel plaatsen waar dat niet zomaar gaat (of toch niet zonder overlast voor anderen).
Saarah schreef:Wow, als ik dat zo hoor, 30-40 katten... Ik vind dat er hier al veel rondlopen en toch zie ik er hier in totaal maar een stuk of 7-8.
Helaas, in Nederland hebben heel veel mensen katten en vaak hebben ze er meer dan 1.
Wij hebben op meerder plaatsen gewoond. En altijd lopen er na verloop van tijd minstens 10! katten rond. Die katten komen vrijwel allemaal uit dezelfde straat. Ik denk ook dat als je op het platteland woont en lekker de ruimte hebt en vrij woont, dat je dan veel minder last hebt van andermans katten en dan valt dit ook veel minder op. Een kat wordt makkelijk als huisdier genomen, juist omdat een kat naar buiten kan (scheelt weer tijd en aandacht en opvoeding die je dan niet hoeft te geven als katteneigenaar).
In steden is het vaak nog erger (vraag mij niet waarom, want dat weet ik niet). Daar lopen ook nog eens veel zwerfkatten en die zijn natuurlijk niet geholpen. Kortom, het jongt maar aan met als gevolg nog meer overlast.
Het zou al heel veel helpen als mensen hun buitenkatten standaard laten castreren / steriliseren. Maar ja, dat kost geld en dat hebben veel mensen er ook niet voor over.
Saarah schreef:Wow, als ik dat zo hoor, 30-40 katten... Ik vind dat er hier al veel rondlopen en toch zie ik er hier in totaal maar een stuk of 7-8.
Helaas, in Nederland hebben heel veel mensen katten en vaak hebben ze er meer dan 1.
Wij hebben op meerder plaatsen gewoond. En altijd lopen er na verloop van tijd minstens 10! katten rond. Die katten komen vrijwel allemaal uit dezelfde straat. Ik denk ook dat als je op het platteland woont en lekker de ruimte hebt en vrij woont, dat je dan veel minder last hebt van andermans katten en dan valt dit ook veel minder op. Een kat wordt makkelijk als huisdier genomen, juist omdat een kat naar buiten kan (scheelt weer tijd en aandacht en opvoeding die je dan niet hoeft te geven als katteneigenaar).
In steden is het vaak nog erger (vraag mij niet waarom, want dat weet ik niet). Daar lopen ook nog eens veel zwerfkatten en die zijn natuurlijk niet geholpen. Kortom, het jongt maar aan met als gevolg nog meer overlast.
Het zou al heel veel helpen als mensen hun buitenkatten standaard laten castreren / steriliseren. Maar ja, dat kost geld en dat hebben veel mensen er ook niet voor over.
Helaas inderdaad. Laatst nog een discussie gehad met iemand. Wel 2 katten en 2 keer per jaar een nestje (of vaker weet ik niet). Zeg je laten helpen, maar daar hebben ze dan geen geld voor.En de katten gaan toch allemaal naar vrienden van ze. Maar goed. Die laten ze ook weer niet helpen, want dat is lief een nestje of het kost geld.
Maar wel 2 kinderen enz enz. Leg dan wat geld aan de kant, dat je ze om de beurten kunt helpen. wel de lusten maar niet de lasten. Ik denk dan altijd, dat wordt wat als ze ooit iets ernstigs hebben en naar de dierenarts meoten
Ik heb de ene uit het asiel, die heeft me het eerste jaar al 600 euro gekost (en daar is ie me zeer dankbaar voor want hij heeft geen pijn meer) en de andere kwam van mn nichtje van de boerderij. Daar liep een kat toen zij er kwamen wonen en die had 1 jong. Dat is onze lilo. Heb haar gelijk laten helpen toen het kon. Ik zie er genoeg voorbij komen. Vorig jaar alleen al 800 kittens geplaatst in het asiel. En dan nog niet de volwassen katten meegerekend :N:
Maar als je dan zegt laten helpen worden ze nog boos ook
Alleen al een blik op b.v. Marktplaats leert dat de meeste aangeboden kittens uit kleinere plaatsen/gehuchten komen. Op het platteland zijn overigens ook talloze gevaren voor buitenlopende katten.
De gemiddelde leeftijd voor zowel htk als ras kat ligt op de 10 jaar. Ik heb het idee dat die leeftijd voor de htk zo laag ligt door het vrij buiten laten lopen, waarbij ze verongelukken ed.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~
Pepie schreef:
onzin.
kan overal komen.
Een lulsmoes dus.
en dan er bij.
Nee, niet elke kat kan daaraan wennen. Genoeg katten die binnen gaan plassen en poepen, andere dieren aanvallen en blijven aanvallen. Doodongelukkig worden, slopen enz enz. Ik heb er heel wat gezien. Ook vanmensen die wel langere tijd geprobeerd hebben om het wel te laten werken!
Groetjes Marieta
Hier ben ik het mee eens.
Chione schreef:
Alleen al een blik op b.v. Marktplaats leert dat de meeste aangeboden kittens uit kleinere plaatsen/gehuchten komen. Op het platteland zijn overigens ook talloze gevaren voor buitenlopende katten.
De gemiddelde leeftijd voor zowel htk als ras kat ligt op de 10 jaar. Ik heb het idee dat die leeftijd voor de htk zo laag ligt door het vrij buiten laten lopen, waarbij ze verongelukken ed.
Dat de katten op het platteland ook niet altijd geholpen worden geloof ik direct, alleen veroorzaken ze daar relatief minder snel overlast dan in een stad.
Maar wat je zegt klopt, de leeftijd van de htk kat ligt veel lager en dat zou heel goed kunnen doordat ze veelal vrij rondlopen.
Muk schreef:Ja, mijn ouders hadden vroeger ook stroomdraad om de buurtkatten uit de tuin te houden. Want zij werden niet alleen gek van de kattenstront en pies, ook de kippen en de konijnen werden gek van de katten.
Stroomdraad helpt, maar zodra je het weghaalt weten katten dat ook weer heel snel. En zie je ze dus ook heel snel weer terugkomen. Dus eigenlijk moet je dan permanent schrikdraad in je tuin hebben. En dat kost weer geld en onnodige energie. Dat beseffen kattenbezitters helaas meestal niet, want zij ondervinden die overlast niet. Dus zo schuif je een probleem van de kattenbezitter (ook al ziet die dat niet zo) lekker makkelijk op een andermans bord.
't draadje kun je nooit weghalen, dat klopt. De stroom gewoon uitzetten wel. Eens in de zoveel tijd een dagje aan ter herinnering of om een nieuweling 'de regels' te leren is meestal voldoende.
Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd van de HTK-kat op 2 of 3 jaar? Dit gezien de aantallen die rond de 9 maanden doodgereden worden (hoeveel automobilisten met een hartverzakking en een trauma?).
Mijn kittens worden ook alleen geplaatst bij mensen die bereid zijn hun tuin katproof te maken en/of de kat onder toezicht aan een lijntje buiten te laten.
Muk schreef:
Elk jaar hebben de dierenasiels een groot probleem in vakantietijd, maar afgelopen 2 jaar was het nog erger. Mensen willen een kat maar zijn gierig. Als je een gierpin bent en het dier mag niks kosten, moet je er niet aan beginnen. Momenteel zijn er veels te veel katten, toch vinden mensen het "leuk om een nestje kittens te hebben". En al die katten in het asiel dan? Die zouden het leuk vinden om een thuis te hebben.
Chione schreef:
Dat moet wel ja. Want katten kunnen ouder worden dan honden, en je hoort vaak van katten die 18 of 19 jaar worden. Dus dan ligt het aan de ongelukken als ze gemiddeld maar 10 worden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Muk schreef:
Elk jaar hebben de dierenasiels een groot probleem in vakantietijd, maar afgelopen 2 jaar was het nog erger. Mensen willen een kat maar zijn gierig. Als je een gierpin bent en het dier mag niks kosten, moet je er niet aan beginnen. Momenteel zijn er veels te veel katten, toch vinden mensen het "leuk om een nestje kittens te hebben". En al die katten in het asiel dan? Die zouden het leuk vinden om een thuis te hebben.
Chione schreef:
Dat moet wel ja. Want katten kunnen ouder worden dan honden, en je hoort vaak van katten die 18 of 19 jaar worden. Dus dan ligt het aan de ongelukken als ze gemiddeld maar 10 worden.
De gemiddelde leeftijd voor butenlopende katten is ergens 5 jaar. Maar er zijn altijd al veel te veel katten geweest. En ik denk dat de meeste nestjes niet gepland zijn. het loopt allemaal los buiten en oeps, d'r is weer een nestje. Het wordt tijd dat er veel meer gecontroleerd gaat worden op loslopende katten, want in principe is dat bij wet verboden. (tenzij op eigen terrein).
Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd van de HTK-kat op 2 of 3 jaar? Dit gezien de aantallen die rond de 9 maanden doodgereden worden (hoeveel automobilisten met een hartverzakking en een trauma?).
Mijn kittens worden ook alleen geplaatst bij mensen die bereid zijn hun tuin katproof te maken en/of de kat onder toezicht aan een lijntje buiten te laten.
Volgens dit onderzoek is het ca 10.jr. In hoeverre men hier rekening hield met de omgeving etc is mij niet bekend.
(Ras)katten
Ook voor (ras)katten is een extrapolatie van de trendlijn van
de MarketResponse-cijfers toegepast (Grafiek 4). Er zijn naar
schatting 320.000 kittens in de leeftijd tot een jaar in de
markt aanwezig. In totaal zijn er 3,3 miljoen katten in
Nederland. Deze hebben een gemiddelde levensduur van 10,3
jaar. De gemiddelde leeftijd van de populatie bedraagt 7 jaar.
Voor dit rapport hebben alle stamboekhoudende kattenverenigingen
voor het eerst (vertrouwelijk) het aantal ingeschreven
kittens per jaar beschikbaar gesteld. Daardoor kan
voor het eerst een betrouwbaar beeld gegeven worden van
het totaal aantal raskittens. Dit bedraagt 15.750 per jaar.
Eind jaren negentig waren er circa 17.000 kittens van raskatten
[11]. Ten opzichte van dat jaar is een dalende trend waarneembaar
in de sector. Er zijn 41 kattenrassen geregistreerd.
Er zijn twee langharen (Pers en Exotic), 16 halflangharen en
23 kortharen. Het populairst zijn de Brits Korthaar, Main
Coon, Noorse Boskat en de Ragdoll [3].
Van het totaal aantal katten in Nederland is
ongeveer 5% raskat:..............................................................165.000 [3]
Vervanging kittens/jaar met stamboom:............................15.750
Aantal nesten per jaar ongeveer:..............................................5.500
Kittens raskat:........................................................................................16.000
(gemiddelde levensduur 10,3 jaar)
Kittens niet-raskat: ........................................................................304.000
Muk schreef:
Chione schreef:
De gemiddelde leeftijd voor butenlopende katten is ergens 5 jaar. Maar er zijn altijd al veel te veel katten geweest. En ik denk dat de meeste nestjes niet gepland zijn. het loopt allemaal los buiten en oeps, d'r is weer een nestje. Het wordt tijd dat er veel meer gecontroleerd gaat worden op loslopende katten, want in principe is dat bij wet verboden. (tenzij op eigen terrein).
Bij mijn weten mogen katten wettelijk gezien gewoon vrij los lopen buiten, dus ook buiten eigen terrein.
iones schreef:
Ongelukken zullen er vast mee te maken hebben, maar ook gezondheidsproblemen ( erfelijkheid, besmettelijke ziektes, in/lijnteelt ed ) spelen meer op, denk ik, nu de leefomgeving van veel katten kleiner is.
Muk schreef:
Kattenstront van je eigen kat zul je zelden in je tuin vinden, want een kat is van nature zeer schoon op zijn territorium (het huis + tuin). Je kat schijt gewoon in andermans tuinen.
Klinkt misschien ongelofelijk maar mijn kat plast en poept toch echt in onze eigen tuin Af en toe gaat ze eens buurten bij de buren, en vooral als de buurvrouw staat te strijken gaat ze er gezellig naast zitten en die hebben echt geen overlast van haar ontlasting of plas. Ze loopt het laatste rondje mee met de honden en blijft dan de rest van de avond en nacht binnen om zich de volgende dag weer lekker te laten verwarmen door het ochtend zonnetje, in eigen tuin
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Chione schreef:
Volgens dit onderzoek is het ca 10.jr. In hoeverre men hier rekening hield met de omgeving etc is mij niet bekend.
(Ras)katten
ongeveer 5% raskat:..............................................................165.000 [3]
Aantal nesten per jaar ongeveer:..............................................5.500
Kittens raskat:........................................................................................16.000
Kittens niet-raskat: ........................................................................304.000
Stacktrace
java.lang.RuntimeException: java.lang.RuntimeException: java.lang.NumberFormatException: For input string: "15050."
at com.cumquatit.cdl.servlet.CDLServlet.doGet(CDLServlet.java:235)
en heel veel meer van dat
wanneer ik de punt achter de link weghaal krijg ik een witte pagina.
als we alles op de natuur van het beestje gaan gooien dan zou het een mooie janboel gaan worden in nl als iedereen zo dacht over zijn of haar dier :N:
Mijn katten zouden binnen mum van tijd de pijp uit gaan als ze buiten zouden lopen.
twee dove mormels redden zich niet lang buiten.
En dan erbij, ik wil niet dat ze ziektes oplopen.
Ik geniet graag langer van hun leven.
En ze hebben hier drie verdiepingen tot hun beschikking, uitdaging genoeg.
Chione schreef:
(Ras)katten
Stacktrace
java.lang.RuntimeException: java.lang.RuntimeException: java.lang.NumberFormatException: For input string: "15050."
at com.cumquatit.cdl.servlet.CDLServlet.doGet(CDLServlet.java:235)
en heel veel meer van dat
wanneer ik de punt achter de link weghaal krijg ik een witte pagina.
'' GEDEELDE ZORG feiten & cijfers forum welzijn gezelschapsdieren '' in Google tikken/plakken en dan de eerste link.
Pepie schreef:
onzin.
kan overal komen.
Een lulsmoes dus.
en dan er bij.
Groetjes Marieta
Hier ben ik het mee eens.
Ook mee eens.Een vriendin heeft een asielkat en die gilt al 14 jaar lang dat hij liever buiten wil zijn.
En sommige katten wennen er inderdaad aan ja, sommige mensen wennen ook aan lange opsluiting.
Daarom wilde ik zelf nooit katten al wonen we in een dorp.Nu hebben we er toch een, omdat iemand zieke kittens heeft gedumpt en ik er toevallig een te pakken heb gekregen.Charly poept in eigen tuin omdat ik veel turfmolm strooi en dat is een fijner toilet dan de brandnetelvelden en tegels van de buren
Als ik in een woonwijk zou wonen zou ik zeker geen kat nemen of mijn tuin in een grote ren veranderen.
Nu hoeft dat niet.Onzin trouwens dat automobilisten een hartverzakking krijgen van een overstekende kat als ik kijk hoeveel konijnen en duiven, kraaien etc soms nog net op tijd kunnen vluchten.Maar alles is natuurlijk relatief aan de omgeving waar je woont.
iones schreef:Ik zie anders toch zat doodgereden katten langs de weg liggen. Toch wel 1x gemiddeld per maand. Die konden dus NIET wegkomen.
Nee tuurlijk niet, net als al die kraaien, konijnen en duiven die er ook liggen, ik bedoel dat een automobilist dan wel erg vaak een hartverzakking zou krijgen.
Ik vind het zelf net zo erg een konijn of vogel dood te rijden als een kat.
iones schreef:Ik zie anders toch zat doodgereden katten langs de weg liggen. Toch wel 1x gemiddeld per maand. Die konden dus NIET wegkomen.
Nee tuurlijk niet, net als al die kraaien, konijnen en duiven die er ook liggen, ik bedoel dat een automobilist dan wel erg vaak een hartverzakking zou krijgen.
Ik vind het zelf net zo erg een konijn of vogel dood te rijden als een kat.
Ik ook wel. Maar toch staan gevoelsmatig huisdieren toch hoger in rang qua gevoel bij veel mensen. Maar andere mensen schrikken weer nergens van, die doet het niets als ze wat voor dier ook doodrijden. Het gaat niet om wat jij voelt of ik. Iedereen verschilt namelijk.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ik ben een honden én kattenmens. Heb al sinds jaar en dag 6 katten. Uiteraard is in de 23 kattenjaren de kattenroedel van samenstelling verandert. In totaal hebben wij in die jaren zo'n 12 katten (gehad).
Geen van allen hebben bij ons ooit los buiten gelopen. Ik wil katten, mijn buren hebben daar niet om gevraagd. Dus, mijn omgeving hoeft geen last te hebben van mijn katten (en honden, for that matter). Alle katten, of ze nu als kitten of oudere herplaatser (en ex-losloopkat) bij ons zijn gekomen, waren in no-time gewend aan de kattenren. Ze kunnen dag en nacht naar believen via het kattenluik naar hun ren. Voldoende te beleven, nooit problemen gehad. Ze hebben het stuk voor stuk prima naar hun zin hier in huis én de ren, die uiteraard voldoende is aangeklleed voor de broodnodige katten beleving.
@TS: loop geen risico en zet je balkon af. Bauke is geen katten gewend, dus voorkom vervelende situatie's voor jou én Bauke. Dat de buren zo lichtzinnig met het leven van hun kat omgaan, is hun probleem.