Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is dit een goeie brok?!

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
Aantal honden: 1

Is dit een goeie brok?!

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Hallo

Nou wij voeren eigenlijk Cavom, maar als we alleen dat geven, eet Juultje daar echt heel erg weinig van. Ze eet het dus eigenlijk alleen omdat ze erg honger heeft en verder niets gegeten heeft of kan eten zeg maar.
Dus nou had mijn vader proefzakjes gehaalt van Smolke (streepje door de o) en Royal Canin. Eigenlijk wilde ik met mijn moeder gaan en de goeie brokken opschrijven en kijken of ze daar iets van hadden.
Nu had ik dus Smolke gegeven, wat ze dus wél gewoon eet... Die vindt ze dus wel lekker! Maar ik weet dus niet of dat dat een goeie brok is... Het komt me namelijk niet bekend voor. Als het namelijk slechte brok is dan wil ik iets anders geven!
ze krijg ook 3dagen in de week 3 plakken van Rodi en de rest van de dagen 1 of 2. Het is best moeilijk, mijn moeder wilt namelijk wel Rodi geven en de brokken voor erbij. Maar mijn vader is er van overtuigd dat brokken beter zijn dan Rodi etc. Dus daarom wilde we dan een goeie en lekkere brok voor haar omdat ze denk ik zwak wordt van 1 plakje rodi ;)

Groetjes Daantje
Afbeelding
Bobby22
nieuw lid

Ongelezen bericht door Bobby22 »

Ten eerste wat versta je precies onder een "goede brok"?
Er is op zich niks mis hoor met Smolke is een goede standaard onderhoudsbrok, alleen ik denk dat het wel een lagere voedingswaarde heeft dan Cavom. Even de verpakking bekijken, en de voerindicaties in de gaten houden want de hond zou er misschien wat meer van moeten eten dan van de cavom om dezelfde voedingswaardes binnen te krijgen. Royal Canin is een wat "luxere/premium" brok. Is vaak ook wat geconsentreerder dan de "standaard" brokken, maar daar betaal je dan ook weer voor :wink:
Als jouw hond Smolke lekker vind en er goed van eet en het er verder goed op doet dan zie ik niet in waarom je het hem niet kan geven. Denk er wel om dat je het de eerste dagen toch wat mixed met de Cavom voor de overgang, zodat hij geen last van zijn maag en darmen krijgt :wink:
Daantje_
Zeer actief

Bobby22 schreef:Ten eerste wat versta je precies onder een "goede brok"?
Er is op zich niks mis hoor met Smolke is een goede standaard onderhoudsbrok, alleen ik denk dat het wel een lagere voedingswaarde heeft dan Cavom. Even de verpakking bekijken, en de voerindicaties in de gaten houden want de hond zou er misschien wat meer van moeten eten dan van de cavom om dezelfde voedingswaardes binnen te krijgen. Royal Canin is een wat "luxere/premium" brok. Is vaak ook wat geconsentreerder dan de "standaard" brokken, maar daar betaal je dan ook weer voor :wink:
Als jouw hond Smolke lekker vind en er goed van eet en het er verder goed op doet dan zie ik niet in waarom je het hem niet kan geven. Denk er wel om dat je het de eerste dagen toch wat mixed met de Cavom voor de overgang, zodat hij geen last van zijn maag en darmen krijgt :wink:
Nouja, Bonzo etc is heel erg zout wat gevolgen kan hebben geloof ik. En ik ben nog niet echt een expert wat betreft voeding over de hond, want dat moet ik allemaal nog leren ;) Ik wilde graag zeker weten of het goed is. Maar als ze Smolk lekkerder vindt voer ik dat liever dan Cavom. Want dat eet ze liever niet zeg maar.
Ik denk dat het weinig nut heeft om te mengen, ze vind Smolk lekkerder dus die pikt ze er gewoon uit :19: Ik had eerst ook haar voer gemengt met het voer van haar eerdere eigenaars, maar Cavom vond ze lekkerder dus die pikte ze er gewoon uit :pffff:
Ik zal even kijken en vergelijken van Smolk en Cavom ;) Royal Canin hebben we nog niet geprobeerd, maar denk dat het niet nodig is om die ook te voeren...
Bedankt voor je antwoord!!
Afbeelding
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

alle nieuwe/andere brokken eten ze vaak beter dan de brokken die ze dagelijks krijgen. smolke is van de fabrikant rodi. ikzelf vind cavom beter uit ervaringen.
Afbeelding
*kelly*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *kelly* »

ze krijgen bij ons sinds kort ook smolke brok en doen het daar ook prima op! Het bevalt hier dus erg goed. Naast de brok krijgen ze een paar dagen per week vlees...
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."

Afbeelding

"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
Daantje_
Zeer actief

Ja ik moet nog beetje kijken wat voor voer het beste past bij Juultje (qua vacht, etc). (toch?)
iig bedankt voor jullie antwoorden!
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

hier krijgen de honden ook cavom en ze eten er niet overmatig van maar genoeg... als ze genoeg hebben dan stoppen ze ermee.
Ze zijn alle 3 goed van lijn niet tedik maar zeker ook niet temager... ze hebben gewoon genoeg.
En als ik kijk naar de richtlijnen op de verpakking dan kan ik daar wel 10 tot 15% van afhalen en dat is genoeg voor hun.
Regelmatig geef ik kvv en dan de rodischijven of de smuldierbakjes...
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

iedere dag een andere brok geven. Verandering van spijs doet eten. Daarnaast gewoon steeds iets meer KVV (kun je ook andere merken vinden dan Rodi?) geven. je vader wat interessante teksten laten lezen. Binnenkort is Juultje een blije KVV-er ;-)
Daantje_
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:iedere dag een andere brok geven. Verandering van spijs doet eten. Daarnaast gewoon steeds iets meer KVV (kun je ook andere merken vinden dan Rodi?) geven. je vader wat interessante teksten laten lezen. Binnenkort is Juultje een blije KVV-er ;-)
Ja mijn moeder wilt namelijk wel KVV geven, die ziet hoe lekker Juultje dat vindt en wilt dat dus graag geven. Maarja, mijn vader is nog steeds heilig van overtuigd dat brokken altijd beter zijn. Hij werd beetje boos omdat ik vandaag 2 rodi schijven eruit had gehaald voor d'r...
Ik zal wel wat interessante site's sturen naar mn vader indd, want ik voer toch liever Rodi ofz dan alleen maar brokken ;)

Ik weet niet of er hier in de buurt nog meer KVV is, kon alleen Rodi vinden bij de AH en bij de C1000 hadden ze helemaal niets...
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Daantje_ schreef:
Ik weet niet of er hier in de buurt nog meer KVV is, kon alleen Rodi vinden bij de AH en bij de C1000 hadden ze helemaal niets...
Bij veel dierenwinkels verkopen ze KVV, bijvoorbeeld de pet's place.
Je kunt ook eens op www.carnibest.nl kijken. Daar staan allemaal verkooppunten van CB.
Lumi voer ik ook CB, het schijnt kwalitatief één van de beste kvv's te zijn.
Daantje_
Zeer actief

Renske schreef:
Daantje_ schreef:
Bij veel dierenwinkels verkopen ze KVV, bijvoorbeeld de pet's place.
Je kunt ook eens op www.carnibest.nl kijken. Daar staan allemaal verkooppunten van CB.
Lumi voer ik ook CB, het schijnt kwalitatief één van de beste kvv's te zijn.

Ik woon op een saai eiland, ik kan niets vinden van Carnibest op de site.. :( Ik ga wel kijken bij de dierenwinkels hier, of ze wat van Carnibest hebben. ik hoop het....
Afbeelding
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

Bobby22 schreef: Denk er wel om dat je het de eerste dagen toch wat mixed met de Cavom voor de overgang, zodat hij geen last van zijn maag en darmen krijgt :wink:
mixen van brok mag absoluut niet omdat Cavom geperste brok( zwaar zakt naar bodum van maag) is en Royal canin en Smolke geexpandeerde brok ( blijft drijven in de maag)

Rodi kan je rustig elke dag geven als je de compleet versie pakt.
Hier krijgen ze Farmfood ( ook geperste brok) en op maandag en dinsdag vlees ( smuldier)
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Daantje_ schreef:

dierenwinkel? online struinen naar verkooppunten in de buurt?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

ridgebackfan schreef:
Bobby22 schreef: Denk er wel om dat je het de eerste dagen toch wat mixed met de Cavom voor de overgang, zodat hij geen last van zijn maag en darmen krijgt :wink:
mixen van brok mag absoluut niet omdat Cavom geperste brok( zwaar zakt naar bodum van maag) is en Royal canin en Smolke geexpandeerde brok ( blijft drijven in de maag)

Rodi kan je rustig elke dag geven als je de compleet versie pakt.
Hier krijgen ze Farmfood ( ook geperste brok) en op maandag en dinsdag vlees ( smuldier)
de maag en darmen van een hond zijn gemaakt om wisselend te eten. De ene dag konijn, de volgende 2 niks, dag daarop patrijs enz. Het mengverhaal mag bij een gezonde hond dus naar het land der fabelen. Wanneer je hond niet tegen wisselingen kan is hij dus niet gezond.....

Dat je brokken niet mag mengen dat hoor ik hier voor het eerst. Maar ja, voor mij is de brokkentijd zo lang geleden dat je me wel alles wijs kan maken. Maar echt geloven doe ik het niet zo ;-)
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

ik hoor dit ook over geperst/geexpandeerd en het lijkt mij logisch. maar er zijn ook mensen die al jaren ze gemengd voeren en nooit problemen dus... :denken:
Afbeelding
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Ik zou ook nooit geexpandeerde brok en geperste brok mengen. Dat is vragen om moeilijkheden. Er zullen best wel honden zijn die het verdragen kunnen maar sommigen kunnen er ook flink ziek van worden. Ik heb voor ik op vers ging ongeveer achttien jaar cavom gegeven. Cavom kun je ook rustig mengen met bv een rodi schijf. Onze honden kregen indertijd ook wel wat warm eten van ons bij hun cavom. Ook nu krijgen ze nog regelmatig een warm prakje. Geef je hond ook eens een eitje, beetje jogurt of kwark of huttenkase enz.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

welnee, mijn hond die krijgt al tijden cavom en eukanuba light door elkaar :mrgreen: , hij beweegt iets minder :eek: dus een dieet brok erdoor, kan niet zeggen dat ie buikpijn heeft hoor :wink:
Daantje_
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Daantje_ schreef:

Kan je diepvriesvoer online kopen dan? het is toch diepvries of niet? Ik ben Rodi gewend :mrgreen: Ik heb geen idee hoe Carnibest er uit ziet!
Maar donderdag ga ik naar de dierenwinkel, eens kijken of ze daar indd hebben ;)

Oké, dus eigenlijk mag ik Cavom niet mengen met Smolke?
Alleen de ander zegt van wel.

Alleen voor de mensen die Cavom geven, eten die van jullie daar dan ook weinig van? De meeste hondjes die ik ken worden helemaal gek als ze hun brokken krijgen... Maar Juultje niet. Die laat dat gerust 2 dagen staan. En je moet brokken na een dag weggooien omdat die dan niet meer goed zijn.. toch? Dat vind ik dan wel weer zonde.
Afbeelding
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Daantje_ schreef: Alleen voor de mensen die Cavom geven, eten die van jullie daar dan ook weinig van? De meeste hondjes die ik ken worden helemaal gek als ze hun brokken krijgen... Maar Juultje niet. Die laat dat gerust 2 dagen staan. En je moet brokken na een dag weggooien omdat die dan niet meer goed zijn.. toch? Dat vind ik dan wel weer zonde.
Ik zou de brokken na een kwartier/half uur weghalen en dan gewoon weer terug in de zak doen waar je het normaal ook in bewaard.
Dan hoef je het niet weg te gooien en is het ook niet zonde van het geld :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Daantje_ schreef:
Daantje_ schreef:

Kan je diepvriesvoer online kopen dan? het is toch diepvries of niet? Ik ben Rodi gewend :mrgreen: Ik heb geen idee hoe Carnibest er uit ziet!
Maar donderdag ga ik naar de dierenwinkel, eens kijken of ze daar indd hebben ;)

Alleen voor de mensen die Cavom geven, eten die van jullie daar dan ook weinig van? De meeste hondjes die ik ken worden helemaal gek als ze hun brokken krijgen... Maar Juultje niet. Die laat dat gerust 2 dagen staan. En je moet brokken na een dag weggooien omdat die dan niet meer goed zijn.. toch? Dat vind ik dan wel weer zonde.
Cavom is een veel 'zwaardere' brok... ik voer het zelf ook weleens als ik even geen Barca meer heb. Is zo goed als dezelfde brok.
Ik voer alleen nog maar geperst in principe, dus Cavom, Barca, Prins etc.
geen geexpandeerde brok.
overigens vorige week was mn teef hoogloops en wilde 1 van mn reuen niet eten... het eten heeft er een week gestaan (brok) en uiteindelijk heeft hij het na een week weer gegegeten... vergaat niet zo snel hoor :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Daantje_
Zeer actief

malinois schreef:
Daantje_ schreef:
Daantje_ schreef:

Cavom is een veel 'zwaardere' brok... ik voer het zelf ook weleens als ik even geen Barca meer heb. Is zo goed als dezelfde brok.
Ik voer alleen nog maar geperst in principe, dus Cavom, Barca, Prins etc.
geen geexpandeerde brok.
overigens vorige week was mn teef hoogloops en wilde 1 van mn reuen niet eten... het eten heeft er een week gestaan (brok) en uiteindelijk heeft hij het na een week weer gegegeten... vergaat niet zo snel hoor :wink:
Haha, dus Juul is niet de enige. Ja ik weet nog niet hoe dat allemaal precies zit, ik ben 'gewend' dat honden graag hun brokken eten. Dus ik dacht, ze lust ze niet. Als Cavom een zwaardere brok is zoals je zegt, dan begrijp ik wel dat ze daar minder van eet natuurlijk. Maar dan kan ik iig wel een paar dagen de brokken laten liggen :mrgreen:

Misschien stomme vraag, maar wat is dan geexpandeerde brok? Ik snap het woord geexpandeerd niet zo goed :mrgreen:
Afbeelding
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Doe maar eens een paar smolke brokjes in een glas water en in een ander glas een paar cavom brokjes dan zie je het verschil. Cavom valt uit elkaar en zakt naar de bodem en smolke blijft drijven en zwelt op. De ene hond kan beide soorten wel tegelijk verdragen in de maag en de andere niet.
Cavom is een vette brok en onze honden waren er niet veel van nodig.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Rimpel is "groot" geworden op Smolke lam en rijst.
Eerst de puppy, toen de junior en toen de balance.
Deed ie het prima op eerlijk gezegd, maar hij stopte na anderhalf jaar met eten en na een tijdje van geklooi (yoghurt, pedigree zakjes, bonzo blikvoer, eitjes erdoor) ben ik overgestapt op Energique en daarna Carnibest....
Sinds anderhalf jaar voerde ik deeltijd rauw en sinds driekwart jaar alleen maar zelf samengesteld rauw
:wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Daantje_ schreef:Misschien stomme vraag, maar wat is dan geexpandeerde brok? Ik snap het woord geexpandeerd niet zo goed :mrgreen:
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... okken.html

:wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”