razzgul schreef:Ik ben ook groot fan van mijn zijn methode, heb inmiddels alle seizoenen en erg veel van opgestoken, geeft veel vertrouwen voor als ik er (hopelijk) binnenkort een bezit

Het lijkt allemaal heel simpel en logisch hoe hij bv agressief gedrag bij grote molossers corrigeert, zolang je zelf maar 'calm and assertive' blijft kun je elke hond aan is zijn credo, maar is dat wel zo ? dus eigenaren met een hond-agressieve hond aan de lijn zijn nerveuze mensen die niet weten hoe dit gedrag te corrigeren ? (dit is een oprecht nieuwsgierige vraag

)
Corrigeren, boos worden, schreeuwen zijn allemaal signalen die aangeven dat je als "baasje" een probleem hebt. Niks meer dan dat.
En dat geeft een hond niet echt veel vertrouwen in z'n baas. Sterker nog, een beetje hond maakt zich daar zorgen over en probeert voortaan liever om z'n baas te passeren die daarop nog gefrustreerder raakt.
"Calm and assertive" zou je eigenlijk moeten vertalen als soeverein. Een hond heeft respect voor een soevereine leider die niet op elke slak zout legt, duidelijk is in wat hij verwacht, vrolijk is en geen panieksignalen uitzendt. Achter zo'n baas loopt een hond graag aan want die neemt hem alle zorgen uit handen. "Als ik daar bij blijf komt het allemaal wel goed met mij" denkt de hond dan.
Dat stukje verstandhouding laat zich niet afdwingen maar onstaat door 24 uur per dag communiceren, niet alleen als je ergens voor oefent of als er bezoek komt maar altijd en doorlopend.
Dán krijg je een hond die jou als eerste door de deur laat zodat je jezelf niet voor gek hoeft te zetten door voor te dringen

En alleen op die manier krijg je een hond die liever heeft dat jij het even regelt met die andere hond.