Zoek stok! schreef:Caro. schreef:Zoals ik onlangs begrepen heb, kan een hond niet aangeklaagd worden, omdat het geen persoon is, maar een 'ding'.
Heeft hij wel een stamboom, dan kan dus in principe alleen de eigenaar toestemming geven tot in laten slapen.
Pin me hier niet op vast hoor, maar dat is wat ik onlangs over de wetgeving heb gehoord.
Het lastige is dat hij ook een mens gebeten heeft en dan is het volgens mij wel een strafzaak. Twee honden doodbijten is geen strafzaak omdat het 'dingen' zijn voor de wet inderdaad. De eigenaar van de dode honden moet dat gewoon civiel afhandelen (schadevergoeding voor z'n eigendommen). Ik weet het ook alemaal niet precies hoor, maar ik denk dat het bijten van die vrouw nog weleens het punt kan worden waarom de hond wel afgemaakt kan worden zonder toestemming van de eigenaar.
De hond die aangevallen heeft is ook een ding volgens de wet. Dus al bijt hij een mens, dan kan hij nog niet aangeklaagd worden.
Als er opdracht is gegeven voor aan te vallen, dan kan de persoon (eigenaar of degene die ermee loopt) wél aangeklaagd worden.
Nogmaals.... zo heb ik het onlangs gehoord :N:
Edit... schadevergoeding weet ik niet, volgens mij kan dat wel geëist worden van de eigenaar.
Een paar jaar geleden heeft hier in de buurt een hond een mens aangevallen met behoorlijke gevolgen (rug lag helemaal open, de man kon een half jaar niet werken). Het bedrijf waar de man werkte, heeft de eigenaar van de hond aangeklaagd voor een half jaar loon en dat is toegekend.
De hond is overigens niet ingeslapen, wel herplaatst naar onbekende bestemming.