Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

altijd telgang lopen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

boxersien

altijd telgang lopen

Ongelezen bericht door boxersien »

Nu heb ik hier een sint die altijd in telgang loopt. Nergens ooit een centje pijn ofzo, maar hij loopt er eigenlijk altijd in als ik hem uitlaat (hij kan wel goed overstappen op een andere gang, maar dan moet ik even stoppen en gelijk op goed tempo beginnen).
Nu zocht ik via google informatie hierover en kwam ik dit topic tegen op een ander forum.
http://www.hondengedragsforum.nl/index. ... 0.msg37691

Op google vind je dus ook vaak dat het komt door medische oorzaak, maar dit betreft dus een jonge sint in de groei (17 maanden nu?) en hier beweren ook veel mensen dat het heel goed kan door de grote, groei en bouw.

Wat is jullie mening hierover?

Zelf denk ik echt niet aan een medische oorzaak daar hij ontzettend fit is, goed loopt, nooit last heeft van zijn gewrichten, als hij de kans krijgt springt hij overal tegen en over (zijn we druk aan het afleren en voorkomen :wink: en het gedrag is al een eind verdwenen) dus zie het voor hem niet zwaar in. Maar wat denken jullie dus over telgang lopen?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Dat hoorde ik dus ook op school.
Tuana is ook zo een telganger, altijd gedaan. zij is met 7 maanden gerontged op der heupen ellebogen en rug en niets raars gezien :19:
Tuana was ook giga lui in der loopje, dus mss is dat ook een reden :denken:
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Frencey hier loopt ook vaak in telgang, vooral als ze geen zin heeft :roll: Als ik haar een beetje opjut en wat sneller ga lopen dan loopt ze als een zonnetje, maar voor de rest is ze liever lui dan moe en loopt dus vaak in telgang :smile:
Groetjes,
Wendy
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Ik sluit me aan bij de vorige reacties. Telgang is voor de hond een gemakkelijke gang en honden lopen vaak in telgang als ze lui zijn. Je hebt gewoon een hond die liever lui dan moe is :wink:.
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Kali loopt ook vaak in telgang, die is liever lui dan moe. Ze doet het ook als ik zelf wat langzamer loop, ze past zich dan aan aan mijn tempo.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Samara loopt in een bepaald tempo altijd telgang..alleen als ik zelf heel flink de pas erin zet dan gaat ze "normaal" lopen...
Vind z egewoon makkelijk in telgang...
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hier ook 2 telgangers maar alleen als ze erg moe zijn. Ik denk toch dat het dan de 'makkelijkste' gang is.
Afbeelding
Cendy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerboel

Ongelezen bericht door Cendy »

Branco loopt ook altijd in telgang, die is echt liever lui dan moe, die is zelfs zo lui dat ie te beroerd is om z'n voorpoten op te tillen, hij loopt altijd te sloffen.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik ken het alleen bij oude doggen :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Mij is altijd verteld dat het voorkomt bij jonge, oude en zieke honden.

Maar ik weet niet waar dat op gebaseerd is. Ik heb zelf wel eens het idee dat het toch door bouw veroorzaakt kan worden. Maar ook dat is (nog) niet onderbouwd.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Hughy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hughy »

fijn dat je deze vraag hebt gesteld, want ik ben er ook wel benieuwd naar.

Toen wij onze eerste dog als pup kregen en we voor "controle" bij de fokker terug kwamen, hebben die ons uitdrukkelijk opgedragen Hughy af te leren om in telgang te lopen. De reden weet ik eigenlijk niet meer. Wat me bij is gebleven dat een hond bij een show goed in de ring moet kunnen lopen, dus niet in telgang. Maar wij zijn helemaal geen showmensen. Toch hebben we het gehoorzaam geoefend met Hughy en hebben de raad dus aangenomen.
Toen we bij dezelfde fokker een herplaatser hebben opgehaald, was dit een hele bange jonge hond van 9 maanden die nog zo veel moest leren. Lemon heeft eigenlijk altijd in telgang gelopen en omdat we al veel tijd moeten besteden aan zijn angstgedrag, hebben we geen moeite gedaan hem dat in telganglopen af te leren......... maar nu heeft hij spondylose..... en is dat in telgang lopen alleen maar ontlastend. Toch vraag ik me stiekum af (schuldvraagje) of we die spondylose hadden kunnen voorkomen door hem af te leren in telgang te lopen.
Afbeelding Mart dogloos, Hughy en Lemon in mijn herinnering
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Dit stukje gaat over gangen bij honden. Ik heb zelf niet de indruk dat telgang iets met ziekte en/of afwijking te maken heeft.

http://www.geocities.com/profielwerkstu ... ehond.html
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hughy schreef:fijn dat je deze vraag hebt gesteld, want ik ben er ook wel benieuwd naar.

Toen wij onze eerste dog als pup kregen en we voor "controle" bij de fokker terug kwamen, hebben die ons uitdrukkelijk opgedragen Hughy af te leren om in telgang te lopen. De reden weet ik eigenlijk niet meer. Wat me bij is gebleven dat een hond bij een show goed in de ring moet kunnen lopen, dus niet in telgang. Maar wij zijn helemaal geen showmensen. Toch hebben we het gehoorzaam geoefend met Hughy en hebben de raad dus aangenomen.
Toen we bij dezelfde fokker een herplaatser hebben opgehaald, was dit een hele bange jonge hond van 9 maanden die nog zo veel moest leren. Lemon heeft eigenlijk altijd in telgang gelopen en omdat we al veel tijd moeten besteden aan zijn angstgedrag, hebben we geen moeite gedaan hem dat in telganglopen af te leren......... maar nu heeft hij spondylose..... en is dat in telgang lopen alleen maar ontlastend. Toch vraag ik me stiekum af (schuldvraagje) of we die spondylose hadden kunnen voorkomen door hem af te leren in telgang te lopen.
waarschijnlijk niet dus vraag het je alsjeblieft niet af.
Door het telgangen gebruikt een viervoeter niet op de juiste manier zijn spieren. Als je de spieren van een telganger gaat vergelijken met dei van een gewoon lopende hond dan merk je dat de bespiering minder is en niet alle spieren gebruikt worden die bijv heupen zouden kunnen ondersteunen. Het is de makkelijkste gang voor een hond, minst vermoeiend en het minst zwaar. Wie weet had het bij Lemon juist erger geweest als hij niet in telgang had gelopen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Biène doet het ook als ik te langzaam loop :wink: Versnel ik iets dan gaat ze in draf :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
boxersien

De heerlijke kanjer hier is een luie hond, altijd al geweest en daar bovenop ook nog eens in de groei. Hij vind alles leuk en goed en doet alles met veel plezier (alleen luisteren en cursus volgen ziet hij geen nut is dus doet dat ook niet. Totdat het weer doggy dance is, maar daar vind ik hemte groot voor) maar als het lopend kan dan niet rennend. Alleen samen met boris spelen vind hij geweldig en een beetje waken (1 uur per dag ofzo). Tijdens de wandelingen snuffelen Bo en Boris om me heen en hij loopt gewoon naast me. Totdat boris een gekke bui heeft dan gaat hij mee rennen, springen en gek doen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Nozem loopt nooit in telgang, Sjefke wel, alleen als ze moe is en soms uit luiigheid. Ik heb het haar (destijds voor het showen) afgeleerd en als ik zeg "gewoon lopen" gaat ze dus weer gewoon draven. :wink:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge schreef:Biène doet het ook als ik te langzaam loop :wink: Versnel ik iets dan gaat ze in draf :wink:
Noeska precies hetzelfde, en met haar heupen is helemaal niets mis. Het lijkt een soort lamlendigheid, als ze erg alert is, doet ze het nooit.
herderfan

Ongelezen bericht door herderfan »

Interessante vraag, zat er laatst ook over te denken.
Nou heb ik een hond van 2 met een rugprobleem (CES) een duitse herder en die liep/loopt nooit in telgang.
Een hond van een kennis, ook een duitse herder rond de 2 jaar, liep altijd in telgang, en sinds kort zijn ze er achter dat hij een hernia heeft.
Maar er zijn er ook zoveel waarbij zich nooit een rugprobleem openbaart, die toch in telgang lopen. Ik vindt het geen gezicht, maar das een ander verhaal.
Een teef die ik heb gehad ging ook vaak in telgang naast de fiets, als je dan even aan de riem iets omhoog trok, dan ging ze over in een normale draf.
Maar het zou interessant zijn als ze een echt onderzoek ernaar starten.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Onze hond loopt ook vaak in telgang te sjokken. Hij mankeert niets voor zover wij weten, dus ik denk dat het gemakzucht is. Mij interesseert het eigenlijk niet zo hoe mijn hond loopt, zolang de hond maar gezond is en nergens last van heeft.
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Saffie loopt aan de lijn vaak in telgang, volgens mij is mijn looptempo voor haar te snel voor stap maar te langzaam om te draven en gaat ze daarom in telgang. Als ze losloopt doet ze het ook wel eens.
Ik maak me er iig geen zorgen om , ze loopt maar zoals ze wil lopen.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Buster doet ook wel eens aan telgang. ik denk doordat mijn looptempo harder is dan gewoon stap(looptempo) en langzamer dan draf. dus gaat hij telgangen. de laatste tijd heeft hij door dat als hij draaft, maar aan het einde van de riem weer even stapt of stilstaat zodat ik weer inhaal, dat hij dan weer verder kan draven. daarvoor liep hij een beetje in een tempo en telgangde dus vaker. ik denk dus niet dat het uit luiheid is, want zodra ik hem los doe galoppeert hij er op los. :mrgreen: ik denk dat hij gewoon een beetje moeite had/heeft met het` mensen` tempo. immers: hij mag niet hard trekken aan de riem. maar zo zal elke hond wel zijn eigen reden voor telgang hebben, want het is wel een makkelijk gangetje schijnt. en je verbruikt weinig callorieeen in vergelijking met draf.
boxersien

Ik maak me ook zeker geen zorgen om het telgangen, maar was gewoon benieuwd wat jullie ervan dachten :ok: Je vind op google zoveel tegenstrijdige informatie namelijk. Ik ga er ook vanuit dat Sam echt niets heeft want ik heb hier helaas!!! Al zo ontzettend veel meegemaakt met gewrichtsproblemen dat ik ieder pijntje zo zie (al kan hij zeker ook een afwijking hebben zonder dat hij pijn heeft of het laat merken, maar ik ben er wel scherp op. Toch blijf ik erbij net als vele anderen: HD, ED enz. hoef je niet te zien vanaf de buitenkant.)
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Giada liep nooit in telgang. Toen ze 2 jaar geleden ineens in telgang liep is ze door de medische molen gehaald, daaruit bleek dat ze een nekhernia had. Nu de klachten over zijn loopt ze niet meer in telgang. :19:
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Nono loopt ook vaak in telgang. Als ik mijn pas iets versnel, draaft ze gewoon.
dinnee
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door dinnee »

Sommige honden lopen in telgang doordat hun achterbeen het voorbeen raakt in draf. Ze hebben dan vaak of vrij lange achterbenen, of ze zetten het voorbeen erg ver onder de buik voor de afdruk.

Bij zwaardere honden komt het ook nogal eens voor omdat voor hen het energie rendement in de telgang hoger is dan in de draf en ze er dus langer voor kiezen om te blijven telgangen.
~Tell everybody I'm on my way!~ Phill Collins - Soundtrack Brother Bear
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Bij de engelse springer wordt het zelfs in de rasstandaard genoemd dat een springer telgang moet kunnen lopen, er zijn keurmeesters die buiten het "normale" gaan ook de telgang willen zien
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Bonnie loopt ook veel in telgang.
Ook altijd gedaan.
Ze heeft een hele slechte rug, en op slechte dagen is het ook extremer.
Dan sleept ze ook met haar nagels over de grond.
Dat zijn ook de dagen dat ik haar rustig hou en weinig doe.

In draf loopt ze dan wel weer goed moet ik zeggen..

Als pupsel deed ze dit ook al moet ik zeggen.. of er toen al wat mis was.. ik weet het niet
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Hier ook een telgangende cocker. Ik was op zoek naar telgang en medische oorzaken via Google en toen kwam ik hier terecht.
Nu ik vind dat mijn cockertje nogal stijfjes loopt met haar achterhand, plooien doet ze nauwelijks en ze loopt ook ALTIJD in telgang. Bij het liggen ligt ze altijd met haar achterpootjes gestrekt opzij.
Dus soms denk ik dat ik beter eens langs een dierenarts ga. Bv bij blijfoefeningen kan ze amper blijven zitten, ze gaat bijna altijd liggen. (kan ook uit stress zijn of iets anders) maar bij de blijfoefening kruipt ze dan altijd wat vooruit zodat haar achterpootjes gestrekt achter haar lijfje liggen...

:denken:

Al deze "symptomen" maken mij wel een beetje ongerust. Wat denken jullie? Mijn cocker is 1 jaar en 4 maand bijna, en ze is afkomstig van een niet zo'n goede fokker (winkel), ik heb geen achtergrond over ouders of grootouders en hun medische toestand.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

AnnSophie schreef:Hier ook een telgangende cocker. Ik was op zoek naar telgang en medische oorzaken via Google en toen kwam ik hier terecht.
Nu ik vind dat mijn cockertje nogal stijfjes loopt met haar achterhand, plooien doet ze nauwelijks en ze loopt ook ALTIJD in telgang. Bij het liggen ligt ze altijd met haar achterpootjes gestrekt opzij.
Dus soms denk ik dat ik beter eens langs een dierenarts ga. Bv bij blijfoefeningen kan ze amper blijven zitten, ze gaat bijna altijd liggen. (kan ook uit stress zijn of iets anders) maar bij de blijfoefening kruipt ze dan altijd wat vooruit zodat haar achterpootjes gestrekt achter haar lijfje liggen...

:denken:

Al deze "symptomen" maken mij wel een beetje ongerust. Wat denken jullie? Mijn cocker is 1 jaar en 4 maand bijna, en ze is afkomstig van een niet zo'n goede fokker (winkel), ik heb geen achtergrond over ouders of grootouders en hun medische toestand.
als je je zorgen maakt moet je langs de da gaan, foto's zijn zo genomen. Bij de cocker komt ook HD voor, is voor beide RV's ook een vereiste dat er HD foto's zijn van de ouderdieren
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Gaia loopt als een licht veertje door de wind en nooit in telgang. Ze loopt heel elegant en trekt alle pootjes netjes op.

Juno, tsja Juno die houd z'n achterpoten stijf alsof hij er twee stokken in heb staan en loopt gewoon als een lompe boer. Hij klinkt ook niet als hond, maar hij sloft alles bij elkaar. In telgang uiteraard.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”