Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat mag mijn pup wanneer eten?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Wat mag mijn pup wanneer eten?

Ongelezen bericht door SannePP »

Ik kan nergens eigenlijk terug vinden wat mijn pup mag eten op welke leeftijd... Misschien kunnen jullie me helpen?

Wanneer mag zij bijvoorbeeld af en toe (honden)vlees? en varkensoren?
En wanneer mag zij af en toe iets van ons mee-eten, zoals aardappelen, sperciebonen of een boterhammetje met pate?

Ze schooit in elk geval al flink als wij aan het koken zijn en zou het liefst alles even keuren, maar ik ben nog erg voorzichtig, omdat ik niet weet wat ze wel en niet mag hebben...

Hopelijk hebben jullie advies! Thanx
RIP Cena :roos:
    Roelfien
    Zeer actief
    Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Op schooien zou ik in geen geval reageren, dan leert ze het niet verder aan. :mrgreen:
    Ik zou nu in de eerste instantie een goede brok of een goede vlees voeding zoeken. Wat krijgt je pup nu voor brokjes? Wat noem jij hondenvlees? In principe is een goede vleesvoeding prima.
    Pupjes krijgen nog meerdere keren per dag te eten. Heeft de fokker je geen advies meegegeven? En dan kijk je naar je hond of ze te mager of te dik wordt en pas je de hoeveelheid aan. Zelf eten koken of mee laten eten met de pot kan in principe altijd wel, dan vervang je een hondenvoer maaltijd door een maaltijdje van jullie restjes. Aardappelen en sperciebonen doen echter niets voor je hond. Net als pate. Natuurlijk zal ze het lekker vinden, maar het heeft geen enkele voedingswaarde. Wat afsnijsels van het vlees, voordat je het gaat bereiden, dat mag ze best hebben. Dus ik zou het eerder in wat hoogwaardige voedingsresten zoeken dan in koolhydraten. En natuurlijk is het helemaal niet erg als ze als aanvullende voeding op haar vlees een aardappeltje en een restje groente krijgt, integendeel. Maar liever niet als hoofdmaaltijd. :ok:
    Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
    In memoriam Yentie en Toby
    Roelfien
    Zeer actief
    Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik las in je andere topic de vraag over blikvoer
    SannePP schreef:Ik lees dat Pedigree uit blik niet knap goed is voor de hond. Welk blikvoer is dan beter? (gewoon voor de lekkere bek zo af en toe)
    Blikvoer is in principe altijd het slechtste voer. Het bestaat voornamelijk uit granen en bouillon. In blikvoer zit het minste vlees. Kijk maar eens naar de beschrijving van de inhoud op het blik en kijk dan eens op een pakje diepvries vlees van Rodi of Duck wat daar in zit. Let vooral op het percentage vlees.
    Blikvoer is ook een zachte smurrie waar ze vaak slechte ontlasting op krijgen en heel veel aanslag op de tanden. Dus geef nog liever brokken dan blik.
    Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
    In memoriam Yentie en Toby
    ~Suzanne~
    Zeer actief

Re: Wat mag mijn pup wanneer eten?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

SannePP schreef:Ik kan nergens eigenlijk terug vinden wat mijn pup mag eten op welke leeftijd... Misschien kunnen jullie me helpen?

Wanneer mag zij bijvoorbeeld af en toe (honden)vlees? en varkensoren?
    En wanneer mag zij af en toe iets van ons mee-eten, zoals aardappelen, sperciebonen of een boterhammetje met pate?

Ze schooit in elk geval al flink als wij aan het koken zijn en zou het liefst alles even keuren, maar ik ben nog erg voorzichtig, omdat ik niet weet wat ze wel en niet mag hebben...

Hopelijk hebben jullie advies! Thanx
    Joh, ik neem toch aan dat de fokker wel een advies meegaf?
    Een richtlijn is dat een pup tot het tandenwisselen 4 x per dag te eten krijgt, daarna 3 x per dag en zo rond de 9 maanden (tenzij groter ras, dan later) 2 x per dag.
    Weeg je hondje regelmatig, zodat je zijn geweicht weet om de hoeveelheid voer op aan te passen.
    ZEER incidenteel dingen als 'menseneten' zoals je beschrijft aardapelen, boontjes of brood. Eigenlijk liever helemaal niet; maar goed, een zeer incidenteel keertje een KLEIN beetje (dus een halve aardappel (NIET RAUW) of een stukje brood). Zo min mogelijk dus!!!
    Nimmer gekookte of gebraden botten van vlees.

Kies voor een hoogwaardige brok (Proplan bijv.). Brokken die je in de supermarkt kunt kopen zijn minder hoogwaardig dan die je in de dierenspeciaalzaak kunt kopen. Op de verpakking staat hoeveel je pup mag. Lees goed, want soms staat er 'huidig gewicht' en soms staat er 'gewicht bij volwassen hond' en je moet dus goed weten in welk rijtje er wat staat!

Of, (beter in mijn beleving, maar ik wil niemand iets opdringen), kies voor een diepvriesvoer als carnibest, Duck, Rodischijven, Energique. Kies voor een pup ALTIJD de compleet-variant (dat staat erop) en kies een variant die geschikt is voor pups.

Allerlei kauwmateriaal kun je ook als pup al geven. Ik koop zelf geen varkensdingen meer, maar dat is een persoonlijke keus. Let erop dat je nimmer iets geeft wat te hard is; kies ook hier 'gezond' en met afwisseling. Laat de pup er niet te lang op kauwen; hij moet zijn voedingsstoffen uit zijn eten halen, niet uit de extra's.

Natuurlijk mag ook een pup een keer wat extra's... een koekje (eh.. hondenkoekje!) of een snoepje (hondensnoepje).

Laat je door de fokker adviseren, en/of door ons en/of door een dierenspeciaalzaak.

Geef de hond NIMMER (dus ook niet een klein beetje) chocola, daar kan hij dood van gaan en ja, ook chocoladehagelslag is chocola! Eigenlijk zou ik willen zeggen 'dat wat voor mensen is, is niet voor honden!' Maar, soms krijgt Merlijn (onze volwasen hond) echt wel een reepje vlees, mits het geen varkensvlees is.

Ga je rauwe dingen geven, let dan in eerste instantie op het volgende en lees je goed in op specifieke forums:
    - geen mergpijpjes; kan om de bek muurvast komen te zitten. Snij je ze door, zodat ze niet meer rond zijn 'als een donut' kan het wel. NIET koken; rauw geven!!
    - nimmer en nooit rauw varkensvlees geven; kan een ziekte bevatten waar honden dood aan kunnen gaan. Om die reden (veiligheid) geef ik ook geen gekookt of gaar varkensvlees.

Rauw voeren is een 'kunst apart' en zomaar wat doen is schadelijker dan het geven van een slechte brok.

Lees je in, stel hier vragen ;-)

Hopelijk kom je hier wat verder mee?

Suzanne
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

Zo, dat is nog eens zinvolle info!
    Van de fokker heb ik pedigree junior meegekregen met een voedingsadvies utieraard. Maar was zo beniewd wat naast de brokken al dan niet goed is voor m'n pup.
    Ik heb al eens staan kijken in het vriesvak van de Jumbo, maar daar hebben ze alleen voer voor volwassen honden. Dan shop ik natuurlijk bij de verkeerde supermarkt? :mrgreen: Ik zal eens gaan kijken bij andere SM in de buurt, of ze daar wel maaltijden voor m'n pup hebben.

Er zijn ook van die worsten van Rodi. In hoeverre is dat goed om af en toe te geven?

Het gaat er in elk geval nog om, om naast de brokken iets lekkers te geven.

Vroeger gaven ze de honden pens en zwoerd. Daar ben ik zelf niet zo weg van. Maar is dat wat?
      ~Suzanne~
      Zeer actief

SannePP schreef:Zo, dat is nog eens zinvolle info!
      Van de fokker heb ik pedigree junior meegekregen met een voedingsadvies utieraard. Maar was zo beniewd wat naast de brokken al dan niet goed is voor m'n pup.
      Ik heb al eens staan kijken in het vriesvak van de Jumbo, maar daar hebben ze alleen voer voor volwassen honden. Dan shop ik natuurlijk bij de verkeerde supermarkt? :mrgreen: Ik zal eens gaan kijken bij andere SM in de buurt, of ze daar wel maaltijden voor m'n pup hebben.

Er zijn ook van die worsten van Rodi. In hoeverre is dat goed om af en toe te geven?

Vroeger gaven ze de honden pens en zwoerd. Daar ben ik zelf niet zo weg van. Maar is dat wat?
      Nee, geen voer uit de supermarkt!!! Voer bij een dierenspeciaalzaak! ;-) Een goed, hoogwaardig voer, zoals Proplan. Geen Pedigree ;-(
      Een hoogwaardig voer is niet in de supermarkt verkrijgbaar.
      Ja, het is wel duurder, maar je hond heeft er minder van nodig en het is gewoon beter voor 'm.

Worsten van Rodi (die dingen buiten de koelkast houdbaar) zijn heel leuk om als beloning bij training te gebruiken, maar zijn GEEN volwaardig hondenvoer.
      Naast volwaardige hoogwaardige brokken heb je verder niets nodig.

Geen zwoerd; dat komt van een varken.
      Pens? Mag, maar hoeft niet; dat komt dan ipv een maaltijd.

In de supermarkt kun je vast wel Runner of Smuldier kopen (diepvriesafdeling). Goed kijken welke variant je neemt en of er 'compleet' opstaat, dan kun je dat voeren ipv brokken. Kijk op de internet site van die merken welke varianten geschikt zijn voor pups, dat weet ik zo ook niet.

Welk ras heeft je hond?

Suzanne
      Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 03 jun 2008 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Thanx! Ik zal idd even opzoeken welke varianten van de diepvries geschikt zijn voor een pup.

En nog eens goed overwegen naar welk voer we over zullen stappen zometeen! Zonde eigenlijk dat het voer dat het meest verkocht wordt, helemaal niet zo heel goed blijkt te zijn... Damn die commercie! Ik ga eens goed rondkijken, verpakkingen bestuderen en met de DA praten.

Tis een x border collie-mechelaar, btw.

Nogmaals bedankt voor de zinvolle info!
        C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Suzanne123 schreef:
        SannePP schreef:Zo, dat is nog eens zinvolle info!

Nee, geen voer uit de supermarkt!!! Voer bij een dierenspeciaalzaak! ;-) Een goed, hoogwaardig voer, zoals Proplan. Geen Pedigree ;-(
        Een hoogwaardig voer is niet in de supermarkt verkrijgbaar.
        Ja, het is wel duurder, maar je hond heeft er minder van nodig en het is gewoon beter voor 'm.

Worsten van Rodi (die dingen buiten de koelkast houdbaar) zijn heel leuk om als beloning bij training te gebruiken, maar zijn GEEN volwaardig hondenvoer.
        Naast volwaardige hoogwaardige brokken heb je verder niets nodig.

Geen zwoerd; dat komt van een varken.
        Pens? Mag, maar hoeft niet; dat komt dan ipv een maaltijd.

In de supermarkt kun je vast wel Runner of Smuldier kopen (diepvriesafdeling). Goed kijken welke variant je neemt en of er 'compleet' opstaat, dan kun je dat voeren ipv brokken. Kijk op de internet site van die merken welke varianten geschikt zijn voor pups, dat weet ik zo ook niet.

Welk ras heeft je hond?

Suzanne
        Volgens mij heeft ze in het vriesvak gekeken bij de super, dus niet bij de brokken :wink:
        C@rmen

SannePP schreef:Thanx! Ik zal idd even opzoeken welke varianten van de diepvries geschikt zijn voor een pup.

En nog eens goed overwegen naar welk voer we over zullen stappen zometeen! Zonde eigenlijk dat het voer dat het meest verkocht wordt, helemaal niet zo heel goed blijkt te zijn... Damn die commercie! Ik ga eens goed rondkijken, verpakkingen bestuderen en met de DA praten.

Volgens mij kun je alle varianten van diepvriesvoer wel aan je pup geven, maar ik ben dan ook van mening dat speciaal puppievoer alleen maar is uitgevonden om de pot van de fabrikant te spekken. :wink:
        Janus heeft als pup zijnde 2,5 maand puppiebrokken gehad( in combinatie met smuldier) omdat dat advies was van de fokker maar kreeg gruwelijk veel last van groeipijnen, toen heb ik hem helemaal overgezet op smuldier en daar is hij zonder problemen groot op geworden.
        De pup van mijn ouders heeft nooit geen puppiebrokken gehad en is groot geworden op kvv/barf.
        ~Suzanne~
        Zeer actief

SannePP schreef:Thanx! Ik zal idd even opzoeken welke varianten van de diepvries geschikt zijn voor een pup.

;-)
        aha.... duidelijk voor wat betreft ras;
        Kijk uit wat de DA zegt; de wil waarschijnlijk zijn eigen merk verkopen en zal je afraden om vers vlees te gaan voeren! ;-)

Let je bij dit ras op de bewegingen? Niet teveel wandelen per keer (vuistregel 5 minuten per maand dat de pup oud is; als richtlijn per wandeling, niet elk uur herhalen)
        Geen trap laten lopen het eerste jaar; wel een paar treden om te wennen, maar niet als regel hoor.

En, het is een bewerkelijke kruising; ga er alsjeblieft zsm (dus niet wachten tot na de grote vakantie) mee op cursus! Eerst pupcursus en daarna wat elementaire gehoorzaamheid. Later in zijn leven zal ook iets van behendigheid ofzo vast een optie zijn; doe wat met 'm ;-)

Suzanne
        boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Hier haal ik ook gewoon smuldier bij de supermarkt (of groothandel) zonder problemen. Dit is dus diepvriesvoer en kan je gemakkelijk geven aan pups. De regel is 2 á 3 % van het lichaamsgewicht voeren (neem bij een pup 3%) aan vlees. Let wel op dat je zeker bij een pup toch wel een 5 dagen per week compleet voer geeft (bij smuldier hebben ze pens compleet, vlees compleet en pens/vlees compleet :wink: ).
        Dit is vele malen beter dan pedigree. Zeker voor pups!!!!

Nu heb ik het alleen over smuldier omdat ik dat voer (in combi met Farm food brokken) maar zo ook carnibest, haaksbarf, duck enz. :ok:
        kluifmateriaal kan ik niet aanbevelen daar boris niet meer kan/mag kluiven :wink:
        SannePP
        Zeer actief
        Contacteer:

Arme Boris! Issie een beetje tandenloos geraakt in de loop der jaren? De hond van ons thuis is dat ook, best sneu eigenlijk! :(:
        Maar ik ga eens goed op zoek naar smuldier. De naam alleen al klinkt al goed en de meeste van jullie zijn er ook erg positief over.

bedankt voor alle tips en adviezen! Ik kan zeker vooruit en zal van de week de dierenwinkel eens overvallen :mrgreen:
          boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

SannePP schreef:Arme Boris! Issie een beetje tandenloos geraakt in de loop der jaren? De hond van ons thuis is dat ook, best sneu eigenlijk! :(:
          Maar ik ga eens goed op zoek naar smuldier. De naam alleen al klinkt al goed en de meeste van jullie zijn er ook erg positief over.

bedankt voor alle tips en adviezen! Ik kan zeker vooruit en zal van de week de dierenwinkel eens overvallen :mrgreen:
          Hij is idd nogal tandloos. Heeft wel stompjes en voelt zich echt niet gehandicapt hoor :N: ik moet hem gewoon tegen zichzelf beschermen. Geef hem een bot en hij begint eraan, krijgt het niet kapot en slikt het vervolgens maar heel door :N:
          Komt door alle tennisballen die hij versleten heeft.Maar ja, die hebben weer geholpen om hem door de periode heen te helpen dat hij vreselijk energiek was, maar niets mocht wegens HD dus ja, alles heeft voor en nadelen.
          Maar met smuldier zijn de tanden niet nodig en Farm food (brokken die ook natuurlijk zijn en daarmee gecombineerd wordt hier (ook geen pup voer van is niet nodig ook!)) gaat ook heel goed met stompjes :ok:
          ien
          Erelid
          Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

SannePP schreef:
          EDamn die commercie! Ik ga eens goed rondkijken, verpakkingen bestuderen en met de DA praten.

er staat al veel info maar een tip..je mag altijd met D.A praten over voeding maar gebruik zelf je hersentjes en zoek en lees! :ok:
          als aanvulling, veel d.a verkopen ook zelf merken en willen je graag als klant! :wink:
          Afbeelding
          C@rmen

Overigens zal je DA waarschijnlijk wel zeggen dat je speciaal puppie voer moet kopen :wink:
          Plaats reactie

Terug naar “Voeding”