Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch maar wel doen???

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Neeltje schreef:
Budkes schreef:
iones schreef:
Budkes schreef:[

En dat is dus gewoon niet waar, buiten de bebouwde kom mogen honden gewoon loslopen. En rondom elke stad/ dorp/ gehucht is een bebouwde kom......
TSja, wie moet ik nu geloven?
TEgen mij wordt gezegd dat honden officieel OVERAL aangelijnd moeten worden, tenzij aangegeven staat dat ze er los mogen.
Dus.... hoe zit het nou?
Mij :smile:

Wat altijd opgaat is dat je je hond ten alle tijden onder controle moet houden. Dus ook als hij niet is aangelijnd. Het is zelfs zo dat in de meeste gemeentes de honden bv. in een park los zouden mogen lopen, tenzij anders is aangegeven, omdat er in de meeste APV's gesproken wordt over weg.
En bij een weg horen wel de trottoirs, bermen etc. maar niet het park.
Maar als je het 100% zeker wilt weten moet je gewoon even kijken in de APV van jouw gemeente. Meestal staat die gewoon op internet.

(edit; typefout :N:)
Je moet dit gewoon per stad bij de gemeentelijke verordeningen nakijken. In Eindhoven mag je hond gewoon nergens los. Schijnbaar komen er nog wel eens ooit ergens losloopgebieden, maar dat kan nog wel 'n paar jaar duren. Je kunt dit dus niet zomaar voor alle steden neerzetten.
En dan volgt nu uit de APV van de gemeente Eindhoven:

Verordening van Eindhoven(integrale tekst: gemeentebladen 2007, nr.
75, 2006, nr. 17, 2007, nr. 22, 2007, nr. 35, 2007, nr. 49)

Artikel 2.4.17. Loslopende honden, verboden plaatsen, identificatie.
1. Het is de eigenaar of houder van een hond of degene aan wiens zorg een hond kennelijk is toevertrouwd, verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
a. binnen de bebouwde kom op de weg zonder dat die hond aangelijnd is;
b. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere door het college aangewezen plaats;
c. op de weg zonder voorzien te zijn van een halsband of een door middel van tatoeage aangebracht identificatiekenmerk, die de eigenaar of houder duidelijk doen kennen.

Dus ook voor Eindhoven gaat mijn bewering op buiten de bebouwde kom mag de hond gewoon los. Ik zet dit ook niet zomaar neer.
Zoals ik al eerder aangaf wijken de APV's van de verschillende Nederlandse gemeentes nauwelijks af maar is slechts op enkele zeer specifieke punten verschillend.
Gr. Aniek

Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Budkes, ik moet mijn profiel aanpassen.
Ik ben in juli 2004 verhuisd naar het platteland in het oosten. Waar ik nu woon valt onder de gemeente Tubbergen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

iones schreef:Budkes, ik moet mijn profiel aanpassen.
Ik ben in juli 2004 verhuisd naar het platteland in het oosten. Waar ik nu woon valt onder de gemeente Tubbergen.
Tubbergen heeft zelfs héééééél vééééél buiten de bebouwde kom.

Maar ik had niet gezien dat je uit Eindhoven kwam, mijn antwoord over de APV van Eindhoven was gericht aan Neeltje.

Als je wilt wil ik ook nog wel even de APV van Tubbergen voor je opzoeken..... :wink:
Gr. Aniek

Afbeelding
Jordi
Actief

Ongelezen bericht door Jordi »

Maar kreeg je een bekeuring? :jank:

Ik vind die regel trouwens ook belachelijk van aanlijnen.. je kan zelf wel aanvoelen of je hond los kan of niet.

:blah:
iones
Zeer actief

Budkes schreef: Tubbergen heeft zelfs héééééél vééééél buiten de bebouwde kom.

Maar ik had niet gezien dat je uit Eindhoven kwam, mijn antwoord over de APV van Eindhoven was gericht aan Neeltje.

Als je wilt wil ik ook nog wel even de APV van Tubbergen voor je opzoeken..... :wink:
Ja en hier zeggen mensen tegen me dat honden officieel overal aangelijnd moeten zijn (en nee, dat zijn geen hondenliefhebbers).

Maar als je dat even wilt opzoeken..... zou ik heel fijn vinden ja. :mrgreen:
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Budkes
Zeer actief

En dan heb ik hier de eerste uitzondering gevonden :oops: speciaal voor Iones:

Uit de APV van Tubbergen:

Artikel 2.4.17 Loslopende honden, verboden plaatsen, identificatie
1 Het is de rechthebbende op of de houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
a op de weg zonder dat die hond aangelijnd is;
b op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere door burgemeester en wethouders aangewezen plaats dan wel
c op de weg zonder voorzien te zijn van een halsband of een door middel van tatoeage aangebracht identificatiemerk, die de rechthebbende of houder duidelijk doet kennen.
2 Het in het eerste lid aanhef en onder a gestelde verbod geldt niet op door burgemeester en wethouders aangewezen plaatsen (hondenuitlaatplaatsen).

Dus jij moet de grens over naar Almelo.....Daar mag het weer wel buiten de bebouwde kom.....
Dit is de eerste keer dat ik dat tegenkom in een APV, dat ze het "binnen de bebouwde kom" weg hebben gelaten. Misschien wel omdat Tubbergen voornamelijk uit buitengebied bestaat :denken: .
Helaas dus Iones, of je verhuist gewoon weer terug naar Eindhoven.....
Gr. Aniek

Afbeelding
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

In Ermelo is het nog vreemder, daar zijn de boetes voor loslopen buiten de bebouwde kom hoger dan voor loslopen binnen de bebouwde kom. :denken:

"Vanaf 1 april zijn de boetes verhoogd

De boetes voor loslopende honden en honden die hun behoefte doen op plaatsen buiten de uitlaatroutes en uitlaatlocaties zijn verhoogd:

Voor het niet opruimen van de hondenpoep betaalt u € 60,00
Het loslopen van honden binnen de bebouwde kom wordt beboet met € 60,00
Buiten de bebouwde kom is de boete € 90,00.

In heel Ermelo moeten de honden aan de lijn

Zowel binnen als buiten de bebouwde kom en op de uitlaatroute en uitlaatlocaties moet uw hond altijd aangelijnd zijn. Het is niet toegestaand uw hond mee te nemen naar speeltuinen.Als eigenaar blijft u altijd verantwoordelijk voor uw hond. Als uw hond achter wild aangaat kunt u rekenen op een boete oplopend tot € 500,00. Houdt u rekening met de zwijnen die in deze periode biggen hebben en uw hond kunnen aanvallen om hun biggen te beschermen"
Afbeelding
iones
Zeer actief

Budkes schreef:En dan heb ik hier de eerste uitzondering gevonden :oops: speciaal voor Iones:

Uit de APV van Tubbergen:

Artikel 2.4.17 Loslopende honden, verboden plaatsen, identificatie
1 Het is de rechthebbende op of de houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
a op de weg zonder dat die hond aangelijnd is;
b op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere door burgemeester en wethouders aangewezen plaats dan wel
c op de weg zonder voorzien te zijn van een halsband of een door middel van tatoeage aangebracht identificatiemerk, die de rechthebbende of houder duidelijk doet kennen.
2 Het in het eerste lid aanhef en onder a gestelde verbod geldt niet op door burgemeester en wethouders aangewezen plaatsen (hondenuitlaatplaatsen).

Dus jij moet de grens over naar Almelo.....Daar mag het weer wel buiten de bebouwde kom.....
Dit is de eerste keer dat ik dat tegenkom in een APV, dat ze het "binnen de bebouwde kom" weg hebben gelaten. Misschien wel omdat Tubbergen voornamelijk uit buitengebied bestaat :denken: .
Helaas dus Iones, of je verhuist gewoon weer terug naar Eindhoven.....
Bedankt dat je even de moeite nam.

MAar ik ga niet verhuizen naar Eindhoven, en ook bij Almelo probeer ik zoveel mogelijk weg te blijven. Binnen de gemeente is geen optie of mogelijkheid gegeven, dat is niet mijn fout. Ik ga me dus ook niet aan deze onmogelijke en onredelijke regel houden.
Budkes
Zeer actief

iones schreef: Bedankt dat je even de moeite nam.

MAar ik ga niet verhuizen naar Eindhoven, en ook bij Almelo probeer ik zoveel mogelijk weg te blijven. Binnen de gemeente is geen optie of mogelijkheid gegeven, dat is niet mijn fout. Ik ga me dus ook niet aan deze onmogelijke en onredelijke regel houden.
Wat is er mis met Almelo :pffff:
Gr. Aniek

Afbeelding
iones
Zeer actief

Alles. Almelo is een stad om te beginnen. Ik vind het vreselijk als ik er doorheen moet rijden met al die minutenlang durende stoplichten. Verder is de hele mikmak volgebouwd, omdat Almelo een stad is. Verder heeft het geen uitstraling. MAar ik wil sowieso niet wonen in de stad. Dan kan ik mijn paarden niet aan huis hebben en er dus neit zelf voor zorgen. Verder zit je op elkaars lip te wonen in de bouw, en hier wonen we helemaal vrij. Mensen verlinken elkaar hier ook niet. Dus laten we de honden lekker los daar waar het kan.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Je honden kunnen tegenwoordig nergens meer los, als ik het zo mag geloven. Sun loopt bijna altijd los, Juul vaak aan de flex vanwege de katten. Dit is in het dorp, krijg ik daar een boete voor, prima, heb ik er wel voor over. Als ik mag uitgaan van de bepalingen hier in het dorp heb ik welgeteld 2 kleine stukjes "hondengebied", waar ze officieel losmogen, waarvan één pal naast een drukke weg :roll: Ze poepen altijd in de bosjes en mocht er eens een ongelukje voorkomen op de weg of stoep o.i.d. dan wordt dat natuurlijk opgeruimd :19:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”