Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nog steeds in haar wintervacht

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

nog steeds in haar wintervacht

Ongelezen bericht door corason del perro »

Hallo,

Ik had een vraagje, het lijkt net alsof Jola kwa haar rui periodes een beetje door de war is. Ze wisselde in februari pas van zomer naar wintervacht en loopt nu dus nog steeds in een hele dikke wintervacht. Ik kreeg laatst zelfs voor de eerste keer de vraag of ze niet te dik was :smile:
Dat ze zo laat naar wintervacht ging verklaarde ik door de verwarming? Maar achteraf gezien kan het ook de sterelisatie zijn en dat haar hormoonhuishouding nogal in de war is. Goed nu is het dus wel steeds warmer aan het worden en ik weet niet in hoeverre ze hier last van gaat krijgen. Tot nu toe lijkt ze die niet te hebben.

Normaal kam ik haar maar 2 keer per jaar en dat is als ze in de rui zit. Maar nu vraag ik me af of ik misschien moet beginnen met kammen. Aangezien kammen haren stimuleert om los te laten. Zou ik haar zo misschien kunnen helpen om eerder in haar rui periode te komen??
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: nog steeds in haar wintervacht

Ongelezen bericht door Rami »

corason del perro schreef:Hallo,

Ik had een vraagje, het lijkt net alsof Jola kwa haar rui periodes een beetje door de war is. Ze wisselde in februari pas van zomer naar wintervacht en loopt nu dus nog steeds in een hele dikke wintervacht. Ik kreeg laatst zelfs voor de eerste keer de vraag of ze niet te dik was :smile:
Dat ze zo laat naar wintervacht ging verklaarde ik door de verwarming? Maar achteraf gezien kan het ook de sterelisatie zijn en dat haar hormoonhuishouding nogal in de war is. Goed nu is het dus wel steeds warmer aan het worden en ik weet niet in hoeverre ze hier last van gaat krijgen. Tot nu toe lijkt ze die niet te hebben.

Normaal kam ik haar maar 2 keer per jaar en dat is als ze in de rui zit. Maar nu vraag ik me af of ik misschien moet beginnen met kammen. Aangezien kammen haren stimuleert om los te laten. Zou ik haar zo misschien kunnen helpen om eerder in haar rui periode te komen??
Volgens mij heeft Silka zo'n beetje dezelfde soort vacht als Jola en ik ben nu wel dagelijks aan het 'harken'. In het begin leek er niet zo veel wol los te komen maar de laatste dagen gaat het hard.
Het zou kunnen dat ik door het harken de boel gestimuleerd heb, maar ik weet het niet zeker.
Als het geen kwaad kan (dat weten de trimmers die hier actief zijn misschien wel) zou ik het proberen. Ik denk dat een zomerjasje met dit weer wel prettiger is. :wink:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik zou zeker de castratie als veroorzaker zien. Wanneer de hond er ogenschijnlijk geen last van heeft moet jij je ook niet druk maken?

In de trimsalon wordt op dit soort vachten een massage in het bad en blaastechniek toegepast. Dat wat los zit komt er dan in ieder geval uit en dat is vast meer dan je denkt.
Rami
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Ik zou zeker de castratie als veroorzaker zien. Wanneer de hond er ogenschijnlijk geen last van heeft moet jij je ook niet druk maken?

In de trimsalon wordt op dit soort vachten een massage in het bad en blaastechniek toegepast. Dat wat los zit komt er dan in ieder geval uit en dat is vast meer dan je denkt.
Bedoel je dat er door castratie minder makkelijk 'geruid' wordt, Rosita?
Silka is gecastreerd bij ons gekomen, dus ik kan niet vergelijken...
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

nou kwaad kan het zoiezo niet :wink: Ik doe het gewoon normaal niet omdat ze dan ook bijna niet haart het jaar door (dus alleen als ze in de rui is) Zou ik vaker kammen dan zal ze ook meer haren en het is dus puur eigen gemak. Ik ben dus wel van plan om nu toch maar te gaan kammen, zodat ze tenminsten iets gaat verliezen. Maar ik vraag me dus af of ik daarmee de rui periodes kan vervroegen zodat ze ook nog om een reden van vacht verwisseld zomer vacht in de winter in winter vacht in de zomer is niet echt handig :mrgreen:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik vind het altijd zó grappig als een 'ontwol' hond voor het eerst bij mij in de trimsalon weer wordt opgehaald. Die gezichten als ze de stapel onderwol zien! Zo had ik afgelopen week een Labrador waar ik gewoon een halve vuilniszak vol uit heb gehaald :mrgreen:
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Ik zou zeker de castratie als veroorzaker zien. Wanneer de hond er ogenschijnlijk geen last van heeft moet jij je ook niet druk maken?

Nou dan ga ik deze week maar eens goed aan de slag met een bad en alles erbij en dan eens kijken wat er van het hondje overblijft :ok:

Maar denk je dat die rui periodes zich wel weer herstellen? Of zou het nu zo blijven?
corason del perro
Zeer actief
Contacteer:

hercujess schreef:Ik vind het altijd zó grappig als een 'ontwol' hond voor het eerst bij mij in de trimsalon weer wordt opgehaald. Die gezichten als ze de stapel onderwol zien! Zo had ik afgelopen week een Labrador waar ik gewoon een halve vuilniszak vol uit heb gehaald :mrgreen:
Haha ja je kan er zo een trui van breien, dan kam ik haar niet vaak maar als ik het doe (met de rui periode) dan haal ik er wel een vuilnisbak uit en ben ik ook wat uurtjes zoet haha
Rami
Zeer actief

corason del perro schreef:
hercujess schreef:Ik vind het altijd zó grappig als een 'ontwol' hond voor het eerst bij mij in de trimsalon weer wordt opgehaald. Die gezichten als ze de stapel onderwol zien! Zo had ik afgelopen week een Labrador waar ik gewoon een halve vuilniszak vol uit heb gehaald :mrgreen:
Haha ja je kan er zo een trui van breien, dan kam ik haar niet vaak maar als ik het doe (met de rui periode) dan haal ik er wel een vuilnisbak uit en ben ik ook wat uurtjes zoet haha
Nou, inderdaad! De eerste keer dat ik Silka's winterjas uittrok, heb ik echt met verwondering zitten kijken naar die enorme dikke stapel wol. Kon er zo een groot kussen mee vullen. :wink:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

corason del perro schreef:

Nou dan ga ik deze week maar eens goed aan de slag met een bad en alles erbij en dan eens kijken wat er van het hondje overblijft :ok:

Maar denk je dat die rui periodes zich wel weer herstellen? Of zou het nu zo blijven?
Nee, onder invloed van hormonen, denk aan schijnzwangerschap, gooien teven vaak hun hele ondervacht eruit. Die hormonen zijn weg.... of ze kunnen hun werk niet meer doen dus die hormonale verharing valt weg. Je moet nu dus afwachten wat er gebeurt en of het los gaat laten. Soms 1x per jaar, soms wordt het alleen maar dikker en is het toch echt wel handig om met een trimmer in overleg te gaan.

Ik heb geen idee hoe ik nu een beetje aardig moet zeggen dat de meeste van mijn collega's toch echt heel veel meer haar uit een vacht kunnen halen dan de goedbedoelde thuisbadjes. Je kunt dat niet vergelijken, sorry (Of eigenlijk niet sorry ;-) ). Dus als het resultaat nu niet optimaal is denk dan niet dat kammen en baden niet werkt :19: maar bedenk dat de thuisattributen, techniek en ervaring heel anders zijn dan in een professionele salon. :ok:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb hier gemerkt dat dagelijks zwemmen het loslaten van de onderwol stimuleert. 'Schaapje' Reina heb ik inmiddels in 2 weken van een halve vuilniszak onderwol verlost.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

alm@ schreef:Ik heb hier gemerkt dat dagelijks zwemmen het loslaten van de onderwol stimuleert. 'Schaapje' Reina heb ik inmiddels in 2 weken van een halve vuilniszak onderwol verlost.
Ja, dat werkt bij Bill ook heel goed. Die is intussen al zijn wol kwijt (en stinkt ook niet meer naar oude kaas! :mrgreen: ). Alleen zwemt Silka niet, die baadt alleen pootje. En laat daar nu net niet de meeste wol zitten... :wink:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Rami schreef:
alm@ schreef:Ik heb hier gemerkt dat dagelijks zwemmen het loslaten van de onderwol stimuleert. 'Schaapje' Reina heb ik inmiddels in 2 weken van een halve vuilniszak onderwol verlost.
Ja, dat werkt bij Bill ook heel goed. Die is intussen al zijn wol kwijt (en stinkt ook niet meer naar oude kaas! :mrgreen: ). Alleen zwemt Silka niet, die baadt alleen pootje. En laat daar nu net niet de meeste wol zitten... :wink:
Jammer :wink: Is ze ook niet te verleiden door een balletje in het water te gooien of is het gewoon geen zwemhond?
Afbeelding
Rami
Zeer actief

alm@ schreef: Jammer :wink: Is ze ook niet te verleiden door een balletje in het water te gooien of is het gewoon geen zwemhond?
Nee, ze vindt water eng! Maar het is al wel veel minder dan toen ze net bij ons was. Toen durfde ze niet eens langs water te lopen...
Als er een aflopende oever is gaat ze er in tot haar buik. Als ik zelf het water in ga of iets gooi, of als Bill zwemt, dan vindt ze dat heel erg leuk en interessant maar het verleidt haar nog steeds niet tot zwemmen. :mrgreen:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Onze hond heeft ook nog een groot deel van zijn wintervacht. Het begint nu wat los te komen, maar er zit nog erg veel, ondanks het dagelijks kammen. En hij is niet gecastreerd. Ik denk dat het per hond verschilt.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”