Ik had 1e keuze uit een nest pups, en het teefje die het beste was heeft een hele lichte onderbijt, ik heb haar voor de zekerheid toch meegenomen samen met 2e keus, in de hoop dat het goed komt. Ze is nu 8 weken en de fokker zegt dat het plots is ontstaan, nu dacht ikzelf dat een onderbijt nog goed kan komen omdat de onder en bovenkaak afzonderlijk van elkaar groeien, ze is nu 8 weken, maar nu zegt iemand anders dat dat nooit meer goed komt. Ik dacht zelfs al te zien dat het al lichtjes is verminderd (of misschien wil ik dat alleen maar zien
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
onderbijt
Moderator: moderatorteam
- dragonsstarr
- Zeer actief
- Contacteer:
onderbijt
Wie heeft er hier ervaring met een onderbijt ??
Ik had 1e keuze uit een nest pups, en het teefje die het beste was heeft een hele lichte onderbijt, ik heb haar voor de zekerheid toch meegenomen samen met 2e keus, in de hoop dat het goed komt. Ze is nu 8 weken en de fokker zegt dat het plots is ontstaan, nu dacht ikzelf dat een onderbijt nog goed kan komen omdat de onder en bovenkaak afzonderlijk van elkaar groeien, ze is nu 8 weken, maar nu zegt iemand anders dat dat nooit meer goed komt. Ik dacht zelfs al te zien dat het al lichtjes is verminderd (of misschien wil ik dat alleen maar zien
)
Groetjes Priscilla
Mis je lieve luna.......
8-11-2002 - 8-8-2004
Legend Of The Starr DayDream

Mis je lieve luna.......
8-11-2002 - 8-8-2004

- Anthraciet
- Actief
Ik heb geen ervaring met onderbijt, maar wel met bovenbijt.
Onze jongste heeft dat, in eerste instantie hadden we het niet eens gezien, maar bij 8 weken was het wel duidelijk te zien. Het was bij hem zelfs zo erg dat de da hoopte dat hij geen last ging krijgen bij het wisselen omdat de hoektanden elkaar in de weg konden gaan zitten. Maar gelukkig heeft hij daar geen last van gehad en is dat allemaal goedgekomen.
En ik moet zeggen dat het nu een stuk minder is geworden, maar het is nog wel iets ruimer als 'normaal' en wat nog het meest opvalt is dat hij nog steeds een ietwat spitsere snuit heeft, maar ik hoop dat dat nog uitzwaart (hij is nu 1 jaar).
Ik ben me ook aan het verdiepen in het fenomeen en vooral in de erfelijkheid ervan omdat de berichten elkaar daar nogal op tegenspreken. Ik ben wel heel benieuwd of het nu wel of niet erfelijk is aangezien mijn reu de enige in het nest is die er last van heeft (zover ik gehoord heb) en ook de ouders en grootouders er geen last van hadden.
Deze reu heeft namelijk wel schitterende ogen, die je de laatste decennia in het ras steeds minder ziet, dus als blijkt dat het niet erfelijk is, wil ik hem over een tijd en na gebleken verdere geschiktheid misschien in gaan zetten voor de fok.
Dus het onderwerp heeft mijn intensieve aandacht, al heeft het nu nog geen haast aangezien hij te jong is
Onze jongste heeft dat, in eerste instantie hadden we het niet eens gezien, maar bij 8 weken was het wel duidelijk te zien. Het was bij hem zelfs zo erg dat de da hoopte dat hij geen last ging krijgen bij het wisselen omdat de hoektanden elkaar in de weg konden gaan zitten. Maar gelukkig heeft hij daar geen last van gehad en is dat allemaal goedgekomen.
En ik moet zeggen dat het nu een stuk minder is geworden, maar het is nog wel iets ruimer als 'normaal' en wat nog het meest opvalt is dat hij nog steeds een ietwat spitsere snuit heeft, maar ik hoop dat dat nog uitzwaart (hij is nu 1 jaar).
Ik ben me ook aan het verdiepen in het fenomeen en vooral in de erfelijkheid ervan omdat de berichten elkaar daar nogal op tegenspreken. Ik ben wel heel benieuwd of het nu wel of niet erfelijk is aangezien mijn reu de enige in het nest is die er last van heeft (zover ik gehoord heb) en ook de ouders en grootouders er geen last van hadden.
Deze reu heeft namelijk wel schitterende ogen, die je de laatste decennia in het ras steeds minder ziet, dus als blijkt dat het niet erfelijk is, wil ik hem over een tijd en na gebleken verdere geschiktheid misschien in gaan zetten voor de fok.
Dus het onderwerp heeft mijn intensieve aandacht, al heeft het nu nog geen haast aangezien hij te jong is

- dragonsstarr
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb ooit eens een pup gehad, en die had dat op een gegeven moment ook, maar die was al wat ouder. Maar dat is gewoon goed gekomen, dus vandaar dat ik dat teefje nu ook hem meegenomen om te kijken hoe dat evalueert.
Moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit een pup/hond heb gehad die dit heeft, ook zij was de enigste uit het nest die het heeft. En dan zul je altijd zien dat dat bij de beste is....
Ik was ook aan het terug kijken waar het vandaan kan komen maar zo van de voorouders kan ik het niet echt terug halen.
Moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit een pup/hond heb gehad die dit heeft, ook zij was de enigste uit het nest die het heeft. En dan zul je altijd zien dat dat bij de beste is....
Ik was ook aan het terug kijken waar het vandaan kan komen maar zo van de voorouders kan ik het niet echt terug halen.
Groetjes Priscilla
Mis je lieve luna.......
8-11-2002 - 8-8-2004

Mis je lieve luna.......
8-11-2002 - 8-8-2004

- Moos2007
- Actief
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
uit mijn laatste nestje, ook 1 pup met een ondervoorbeet (Miah), met 6 weken had ze het "ineens" bij haar is het niet meer goedgekomendragonsstarr schreef:Ik heb ooit eens een pup gehad, en die had dat op een gegeven moment ook, maar die was al wat ouder. Maar dat is gewoon goed gekomen, dus vandaar dat ik dat teefje nu ook hem meegenomen om te kijken hoe dat evalueert.
ik had het eerder nog nooit in een nest gehad, ook hier kan ik in de voorouders geen link vinden.. en soms is dat er ook niet, zo nu en dan komen er wel eens dingen uit, die niet te voorspellen of op in te spelen zijn, dat is ook iets wat bij fokken hoort
- Anthraciet
- Actief
Inge O schreef:dat is dus iets wat ik echt nooit zou overwegen, een individu met een foute beet inzetten voor de fok. broers en zussen (als het verder nog niet is opgedoken) eventueel wel, maar nooit de hond met het probleem.Anthraciet schreef: Deze reu heeft namelijk wel schitterende ogen, die je de laatste decennia in het ras steeds minder ziet, dus als blijkt dat het niet erfelijk is, wil ik hem over een tijd en na gebleken verdere geschiktheid misschien in gaan zetten voor de fok.
Dat verschil zie ik dan weer niet.
Als het erfelijk zou zijn, zou je de hele lijn moeten uitsluiten van de fok, niet alleen het dier wat het toont. De nestbroertjes en zusjes kunnen dan wel drager zijn, dus dat risico moet je ook niet willen nemen.
Als het niet erfelijk is, maar 'gewoon' per ongeluk ontstaan is, is de hele lijn niet besmet en zal het dier het ook niet door kunnen geven.
Ik zal in ieder geval nooit met het dier fokken als ik niet heel zeker weet dat het niet erfelijk is.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
tja... dan kun je in welke fokkerij dan ook, heeeeeeel erg veel dieren uit gaan sluiten, met lijders fokken is gewoon domweg onverstandig, dat er nestgenoten zijn, die drager kunnen zijn? dat zal best, maar drager X ?? is nog altijd minder risico als Lijder X ?? , daarbij ligt het ook aan over wat voor een afwijking men praat.Anthraciet schreef:Inge O schreef:dat is dus iets wat ik echt nooit zou overwegen, een individu met een foute beet inzetten voor de fok. broers en zussen (als het verder nog niet is opgedoken) eventueel wel, maar nooit de hond met het probleem.Anthraciet schreef: Deze reu heeft namelijk wel schitterende ogen, die je de laatste decennia in het ras steeds minder ziet, dus als blijkt dat het niet erfelijk is, wil ik hem over een tijd en na gebleken verdere geschiktheid misschien in gaan zetten voor de fok.
Dat verschil zie ik dan weer niet.
Als het erfelijk zou zijn, zou je de hele lijn moeten uitsluiten van de fok, niet alleen het dier wat het toont. De nestbroertjes en zusjes kunnen dan wel drager zijn, dus dat risico moet je ook niet willen nemen.
Als het niet erfelijk is, maar 'gewoon' per ongeluk ontstaan is, is de hele lijn niet besmet en zal het dier het ook niet door kunnen geven.
Ik zal in ieder geval nooit met het dier fokken als ik niet heel zeker weet dat het niet erfelijk is.
waarom zou je het willen in dit geval? verder geen 1 van de nest genootjes geschikt?
-
Addy
als ik niet met het hondje zou verder fokken zou ik het ook geen probleem vinden, vind het wel schattig staan trouwensyamie schreef: uit mijn laatste nestje, ook 1 pup met een ondervoorbeet (Miah), met 6 weken had ze het "ineens" bij haar is het niet meer goedgekomen![]()
ik had het eerder nog nooit in een nest gehad, ook hier kan ik in de voorouders geen link vinden.. en soms is dat er ook niet, zo nu en dan komen er wel eens dingen uit, die niet te voorspellen of op in te spelen zijn, dat is ook iets wat bij fokken hoort
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
met Miah word ook niet verder gefokt ( kan ook niet meer trouwens) en was ook nooit de bedoeling, ik ben wel van plan nog een nestje met haar moeder te doen, stel dat daar ( met een andere reu) ook weer een pup (of pups) uitkomen met zo'n gebitsfout? dan trek ik mijn conclusies wel, maar het kan dus ook gewoon 1malig geweest zijn.. en het is nou ook weer geen afwijking waar de hond last van heeftAddy schreef:als ik niet met het hondje zou verder fokken zou ik het ook geen probleem vinden, vind het wel schattig staan trouwensyamie schreef: uit mijn laatste nestje, ook 1 pup met een ondervoorbeet (Miah), met 6 weken had ze het "ineens" bij haar is het niet meer goedgekomen![]()
-
Addy
tja het blijven levende wezens, hoeft toch niet altijd meteen in de genen te zittenyamie schreef:met Miah word ook niet verder gefokt ( kan ook niet meer trouwens) en was ook nooit de bedoeling, ik ben wel van plan nog een nestje met haar moeder te doen, stel dat daar ( met een andere reu) ook weer een pup (of pups) uitkomen met zo'n gebitsfout? dan trek ik mijn conclusies wel, maar het kan dus ook gewoon 1malig geweest zijn.. en het is nou ook weer geen afwijking waar de hond last van heeft
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
nah ja, in de genen zit het altijd, maar dat het ook overerft en van generatie op generatie gaat hoeft niet nee..Addy schreef:tja het blijven levende wezens, hoeft toch niet altijd meteen in de genen te zittenyamie schreef:met Miah word ook niet verder gefokt ( kan ook niet meer trouwens) en was ook nooit de bedoeling, ik ben wel van plan nog een nestje met haar moeder te doen, stel dat daar ( met een andere reu) ook weer een pup (of pups) uitkomen met zo'n gebitsfout? dan trek ik mijn conclusies wel, maar het kan dus ook gewoon 1malig geweest zijn.. en het is nou ook weer geen afwijking waar de hond last van heeft
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
als ik niet met het hondje zou verder fokken zou ik het ook geen probleem vinden, vind het wel schattig staan trouwensyamie schreef: uit mijn laatste nestje, ook 1 pup met een ondervoorbeet (Miah), met 6 weken had ze het "ineens" bij haar is het niet meer goedgekomen![]()
Cas uit Nozems nest heeft het als pup in het nest ook gehad, een lichte overbeet. Bij de dierenartscontrole op 6 weken is dat geconstateerd.
Nu heeft hij een prachtig schaargebit en bij hem is het dus wél bijgetrokken.
Precies zo denk ik er ook over.yamie schreef:met Miah word ook niet verder gefokt ( kan ook niet meer trouwens) en was ook nooit de bedoeling, ik ben wel van plan nog een nestje met haar moeder te doen, stel dat daar ( met een andere reu) ook weer een pup (of pups) uitkomen met zo'n gebitsfout? dan trek ik mijn conclusies wel, maar het kan dus ook gewoon 1malig geweest zijn.. en het is nou ook weer geen afwijking waar de hond last van heeft
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Cas uit Nozems nest heeft het als pup in het nest ook gehad, een lichte overbeet. Bij de dierenartscontrole op 6 weken is dat geconstateerd.LongFields schreef:als ik niet met het hondje zou verder fokken zou ik het ook geen probleem vinden, vind het wel schattig staan trouwensyamie schreef: uit mijn laatste nestje, ook 1 pup met een ondervoorbeet (Miah), met 6 weken had ze het "ineens" bij haar is het niet meer goedgekomen![]()
Nu heeft hij een prachtig schaargebit en bij hem is het dus wél bijgetrokken.
Precies zo denk ik er ook over.[/quote]yamie schreef:met Miah word ook niet verder gefokt ( kan ook niet meer trouwens) en was ook nooit de bedoeling, ik ben wel van plan nog een nestje met haar moeder te doen, stel dat daar ( met een andere reu) ook weer een pup (of pups) uitkomen met zo'n gebitsfout? dan trek ik mijn conclusies wel, maar het kan dus ook gewoon 1malig geweest zijn.. en het is nou ook weer geen afwijking waar de hond last van heeft
een overbeet is wel anders als een ondervoor
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Eva had toen we haar ophaalde een prachtige dikke kin. Toen ze een maand of 3 was kreeg ze een kortere onderkaak en sinds het wisselen groeit die weer netjes in en op dit moment heeft ze een prachtig schaargebit dat perfect aansluit.
De onderkaak kan inderdaad bijgroeien, een ondervoorbeet echter niet zover ik weet. De bovenkaak wordt niet snel relatief langer in de groei. Andersom wel.
Bij Eva en ook Cas was het dus duidelijk een tussenfase waarin de kaakjes niet evenredig groeiden.
De onderkaak kan inderdaad bijgroeien, een ondervoorbeet echter niet zover ik weet. De bovenkaak wordt niet snel relatief langer in de groei. Andersom wel.
Bij Eva en ook Cas was het dus duidelijk een tussenfase waarin de kaakjes niet evenredig groeiden.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Kijk, hier bleef hij duidelijk een beetje achter:

En hier is het al weer weg:

Ik heb het idee dat de grote kiezen de boel weer naar voren hebben gedrukt in de groei. De bovenkaak groeide met de kop mee en de onderkaak had in die periode echt om de 2 cm een klein kiesje. Toen braken de mamoetkiezen door en die eisten hun ruimte op

En hier is het al weer weg:

Ik heb het idee dat de grote kiezen de boel weer naar voren hebben gedrukt in de groei. De bovenkaak groeide met de kop mee en de onderkaak had in die periode echt om de 2 cm een klein kiesje. Toen braken de mamoetkiezen door en die eisten hun ruimte op
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Het kan zeker nog bijtrekken naar een schaargebit, maar die garantie heb je natuurlijk nooit.
Beetle had in haar eerste nestje een pup die met 8 weken een ondervoorbeet had. Helaas, jammer en tegen de eigenaren gezegd. Volwassen heeft hij een schaargebit
.
Andersom kan natuurlijk ook. Lumi haar broertje had in het nest een prima gebit en heeft nu als half jarige een ondervoorbeet.
Beetle had in haar eerste nestje een pup die met 8 weken een ondervoorbeet had. Helaas, jammer en tegen de eigenaren gezegd. Volwassen heeft hij een schaargebit
Andersom kan natuurlijk ook. Lumi haar broertje had in het nest een prima gebit en heeft nu als half jarige een ondervoorbeet.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- Laura-Joy
- Zeer actief
- dragonsstarr
- Zeer actief
- Contacteer:
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
idem hier maar dan pas rond/na het wisselen kwam een minimaale ondervoorbeet naar voren.yamie schreef:uit mijn laatste nestje, ook 1 pup met een ondervoorbeet (Miah), met 6 weken had ze het "ineens" bij haar is het niet meer goedgekomendragonsstarr schreef:Ik heb ooit eens een pup gehad, en die had dat op een gegeven moment ook, maar die was al wat ouder. Maar dat is gewoon goed gekomen, dus vandaar dat ik dat teefje nu ook hem meegenomen om te kijken hoe dat evalueert.
Ik was ook aan het terug kijken waar het vandaan kan komen maar zo van de voorouders kan ik het niet echt terug halen.![]()