Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Xena is vorig jaar eind mei geent met een stof die 1 jaar geldig was. Zal ik haar dan nu laten titeren, en is als de titer goed is, dat ook weer 1 jaar geldig?
En zijn titers ook in het buitenland geldig, want Attis moet ook binnenkort weer getiterd/geent worden maar die moet ook nog een show lopen in belgië. Zullen we hem voor de zekerheid maar laten enten met Nobivac (want de eigenaar gaat ermee showen) of zou titeren ook wel geldig zijn.
En Scence, die heeft alleen maar haar puppy entingen gehad, ook die laten titeren in het najaar of eerst nog 1 enting van Nobivac en dan pas beginnen met titeren?
Xena is vorig jaar eind mei geent met een stof die 1 jaar geldig was. Zal ik haar dan nu laten titeren, en is als de titer goed is, dat ook weer 1 jaar geldig?
Alle entstoffen voor virale virussen bieden minstens drie jaar immuniteit, ongeacht het merk. Alleen Nobivac van Intervet heeft op dit moment als enige hun produkten voor 3 jaar laten registreren vanaf nov. 2006. Als dat in je vaccinatieboekje vermeld staat (je DA moet dat wegschrijven 3 jaar verder), dan is dat in de Europese landen bindend. Zowel voor shows, wedstrijden, buitenlandse uitstapjes etc.
Als jouw hond vorig jaar met Nobivac gevaccineerd is met de virale componenten, dan zou ik hem alsnog vragen om dat voor drie jaar weg te schrijven. Daar heb je recht op! Dan kun je volstaan met een gezondheidsverklaring.
Als Xena geen shows hoeft te lopen en je hebt het voor de rest nergens voor nodig, dan is het in dit geval onzinnig om nu al te titeren. Dat zou ik pas over 2 jaar doen.
En zijn titers ook in het buitenland geldig, want Attis moet ook binnenkort weer getiterd/geent worden maar die moet ook nog een show lopen in belgië. Zullen we hem voor de zekerheid maar laten enten met Nobivac (want de eigenaar gaat ermee showen) of zou titeren ook wel geldig zijn.
Je schrijft niet waar hij vorig jaar mee gevaccineerd is. Als het het merk Nobivac is en Rabies of de andere 3 componenten uit de cocktail, dan had je DA dat 3 jaar verder moeten zetten in het boekje. En zou ik zeker terug gaan om dat alsnog te doen.
Er geldt geen titeracceptatie op de meeste shows. Daarom is het wegschrijven in het vaccinatieboekje en een eventuele gezondheidsverklaring door je DA zo belangrijk. Dat wegschrijven is en blijft bindend en mogen de aangesloten Europese landen niet weigeren.
En Scence, die heeft alleen maar haar puppy entingen gehad, ook die laten titeren in het najaar of eerst nog 1 enting van Nobivac en dan pas beginnen met titeren?
Als Scence gewoon is afgeënt op 1-jarige leeftijd, kan je er van uit gaan dat ze 3 jaar beschermd is. Daarna zou je kunnen overwegen om de Nobivac Puppy DP op volwassen gewicht te geven (zonder HCC) of de DHP en dat laten wegschrijven voor 3 jaar. Ikzelf zou pas in het derde jaar na vaccinatie titeren.
Ianthe schreef:Even iets checken hoor
De enting op 1 jarige leeftijd is wel belangrijk om een goede afweer te krijgen.
Luuk heeft die enting niet gehad en ik ben (nav een vraag van mij over de geldigheidsduur) door iemand van Intervet gebeld waarbij hij aangaf dat die enting echt nog nodig was.
Die heeft Luuk laatst gehad en kan er nu 3 jaar mee vooruit.
als de rabiës titer nog hoog genoeg is kan je dit door d.a in boekje laten noteren.
Volgens mij moet dit geaccepteerd worden want enten als ze nog beschermd zijn heeft nml geen enkele waarde! Ook 'voor de andere vaccinatie's geldt dit
Alle entstoffen voor virale virussen bieden minstens drie jaar immuniteit, ongeacht het merk. Alleen Nobivac van Intervet heeft op dit moment als enige hun produkten voor 3 jaar laten registreren vanaf nov. 2006. Als dat in je vaccinatieboekje vermeld staat (je DA moet dat wegschrijven 3 jaar verder), dan is dat in de Europese landen bindend. Zowel voor shows, wedstrijden, buitenlandse uitstapjes etc.
Als jouw hond vorig jaar met Nobivac gevaccineerd is met de virale componenten, dan zou ik hem alsnog vragen om dat voor drie jaar weg te schrijven. Daar heb je recht op! Dan kun je volstaan met een gezondheidsverklaring.
Als Xena geen shows hoeft te lopen en je hebt het voor de rest nergens voor nodig, dan is het in dit geval onzinnig om nu al te titeren. Dat zou ik pas over 2 jaar doen.
Xena is niet geent met Nobivac maar met een andere entstof, die dus echt maar 1 jaar geldig is, maar we doen wel mee met curussen dus we moeten wel iets geldigs hebben maar als je je titerverklaring meeneemt volstaat dat misschien ook wel.
Je schrijft niet waar hij vorig jaar mee gevaccineerd is. Als het het merk Nobivac is en Rabies of de andere 3 componenten uit de cocktail, dan had je DA dat 3 jaar verder moeten zetten in het boekje. En zou ik zeker terug gaan om dat alsnog te doen.
Er geldt geen titeracceptatie op de meeste shows. Daarom is het wegschrijven in het vaccinatieboekje en een eventuele gezondheidsverklaring door je DA zo belangrijk. Dat wegschrijven is en blijft bindend en mogen de aangesloten Europese landen niet weigeren.
Attis is vorig jaar ook niet geent met Nobivac maar met een stof die 1 jaar geldig is, als ik het goed begrijp is het dus verstandig om hem te enten met nobivac dit keer, zodat hij naar die show kan
Als Scence gewoon is afgeënt op 1-jarige leeftijd, kan je er van uit gaan dat ze 3 jaar beschermd is. Daarna zou je kunnen overwegen om de Nobivac Puppy DP op volwassen gewicht te geven (zonder HCC) of de DHP en dat laten wegschrijven voor 3 jaar. Ikzelf zou pas in het derde jaar na vaccinatie titeren. Scence is nog geen jaar dus die moeten we dus eerst afenten begrijp ik
Kan iemand misschien even antwoord geven, de entingen verlopen namelijk bijna voor Xena. Ik laat haar dus maar gewoon titeren denk ik hè. En Attis en Scence enten met nobivac
Ianthe schreef:Kan iemand misschien even antwoord geven, de entingen verlopen namelijk bijna voor Xena. Ik laat haar dus maar gewoon titeren denk ik hè. En Attis en Scence enten met nobivac
Naar mijn weten is alleen de titer voor de Rabiës (wettelijk) geaccepteerd.
Als je honden met Nobivac gevaccineert zijn dan zijn ze voor 3 jaar onder de pannen. Maakt volgens mij niet uit of dat in het entboekje genoteerd staat of niet. De vaccins van Nobivac staan geregistreerd voor 3 jaar, klaar.
Is het een ander merk geweest dan zou ik ze dan maar over laten enten met Nobivac. Zoals ik al aangaf, volgens mij gelden titers voor andere entingen niet in het officiele circuit.
Xena is niet geent met Nobivac maar met een andere entstof, die dus echt maar 1 jaar geldig is, maar we doen wel mee met curussen dus we moeten wel iets geldigs hebben maar als je je titerverklaring meeneemt volstaat dat misschien ook wel.
Titeracceptatie moet je duidelijk met je club overleggen. In principe moeten alle clubs en evenementen de driejarige Nobivac accepteren, omdat die wordt weggeschreven voor drie jaar door de DA in het vaccinatieboekje en dat is dan op die manier 'bindend'. Maar titeracceptatie en het besluit om niet te enten tegen bv. kennelhoest, dat moet je met je club overleggen. Zo vaccineer ik mijn honden niet tegen kennelhoest en Lepto en dat heb ik met de jachttraining bv. duidelijk gemaakt. Graag of niet een klant maar zonder vaccinaties waar ik niet achter sta. Je kunt alleen laten titeren voor de 4 virale componenten, niet op kennelhoest en Lepto.
Dus in dit geval voor jou: vooraf overleggen of titeren geaccepteerd wordt en je niet laten verplichten tot kennelhoest enting. Zo niet, dan alleen laten enten met de Puppy DP op volwassen gewicht (van de club eisen dat ze hiermee akkoord gaan, omdat je hond de HCC vorig jaar ook al gehad heeft.) Als ze kennelhoest wel verplicht stellen, dan kiezen voor de neusenting. Dit geeft minder belasting dan het laten prikken.
Attis is vorig jaar ook niet geent met Nobivac maar met een stof die 1 jaar geldig is, als ik het goed begrijp is het dus verstandig om hem te enten met nobivac dit keer, zodat hij naar die show kan
Yep, ikzelf zou de Nobivac Puppy DP op volwassen gewicht laten zetten. Tweede optie is de Nobivac DHP. (Als je geen risico wilt lopen kun je meteen voor de DHP gaan, maar er zijn al mensen die enkel de Puppy DP hebben gezet en daar is niets over gezegd. Eventueel zal de kennelhoest neusenting gevraagd worden.
Als Scence gewoon is afgeënt op 1-jarige leeftijd, kan je er van uit gaan dat ze 3 jaar beschermd is. Daarna zou je kunnen overwegen om de Nobivac Puppy DP op volwassen gewicht te geven (zonder HCC) of de DHP en dat laten wegschrijven voor 3 jaar. Ikzelf zou pas in het derde jaar na vaccinatie titeren. Scence is nog geen jaar dus die moeten we dus eerst afenten begrijp ik
[/i]
Yep, Scence zou je de Nobivac DHP kunnen geven. Ik dacht dat Scence al volwassen was. Indien je besluit om ook de Lepto vaccinatie te geven, dan is het aan te bevelen deze enting minimaal 4 weken na de DHP te geven. En je dierenarts MOET de Nobivac virale componenten 3 jaar verder schrijven.
Golden Stanley schreef: En je dierenarts MOET de Nobivac virale componenten 3 jaar verder schrijven.
Is dat zo?
Naar wat ik begrepen heb is het niet nodig om per sé een datum voor hervaccinatie te vermelden omdat de registratie (voor Nobivac) sowieso 3 jaar geldig is. Wél belangrijk is de datum van enting en daaruit vloeit ook de datum van hervaccinatie voort .
Golden Stanley schreef: En je dierenarts MOET de Nobivac virale componenten 3 jaar verder schrijven.
Is dat zo?
Naar wat ik begrepen heb is het niet nodig om per sé een datum voor hervaccinatie te vermelden omdat de registratie (voor Nobivac) sowieso 3 jaar geldig is. Wél belangrijk is de datum van enting en daaruit vloeit ook de datum van hervaccinatie voort .
De meeste dierenartspraktijken schrijven gewoon 1 jaar door, ongeacht het merk. Terugkomen op............. Het is dus niet aannemelijk dat een dierenarts dit uit zichzelf 3 jaar verder schrijft, ondanks dat ze heel goed op de hoogte zijn gebracht door Intervet. Voor shows, buitenland en clubs is het aan te raden de einddatum wel weg te schrijven. Wat die DA aan einddatum erin zet is bindend waar je op dat moment op terug kan vallen, mocht men er niet mee akkoord gaan. Dat de registratie zelf al automatisch in gaat, dat weten jij en ik maar de organisators die het aangaan kunnen daar vrij moeilijk over doen. Zwart op wit.
Is dat zo?
De meeste dierenartspraktijken schrijven gewoon 1 jaar door, ongeacht het merk. Terugkomen op............. Het is dus niet aannemelijk dat een dierenarts dit uit zichzelf 3 jaar verder schrijft, ondanks dat ze heel goed op de hoogte zijn gebracht door Intervet. Voor shows, buitenland en clubs is het aan te raden de einddatum wel weg te schrijven. Wat die DA aan einddatum erin zet is bindend waar je op dat moment op terug kan vallen, mocht men er niet mee akkoord gaan. Dat de registratie zelf al automatisch in gaat, dat weten jij en ik maar de organisators die het aangaan kunnen daar vrij moeilijk over doen. Zwart op wit.
Dat de DA 1 jaar doorschrijft is niet zo vreemd, de Lepto bv moet gewoon jaarlijks herhaald worden . Dus de DA wil je wel graag het volgende jaar terug zien voor de Lepto, maar dat wil nog niet zeggen dat de rest dan ook er ingejast moet worden .
Dat heb ik nog besproken met de DA waar ik laatst was voor de entingen van Luuk. Ik heb een poos met haar over vaccinatie gesproken omdat ik een afwijkende mening heb (geen Pi bv). In het boekje staat dus idd dat hij in 2009 terug moet komen maar er staat niet bij waarvoor. Volgens haar niet nodig omdat er een wettelijke registratie is.
In principe zou mén (zeker orginisatoren etc) moeten weten hoe het zit mbt vaccinaties. Als ze dat niet weten zitten zij fout.
De link die ik gegeven heb is een database voor reguliere, geregistreerde medicijnen voor mens én dier. Als je de gegevens uit die database meebrengt kan niemand daar onderuit, volgens mij.
Ook even een vraagje: Sam is in 2006 geheel met Novibac geent, en in 2007 gedeeltelijk (Weil en kennelhoest). Dit jaar laat ik Sam dus niet enten, maar hoe zit het met leptospirose? Sam komt nooit in het water, hij houdt niet van zwemmen, maar gaat alleen met zijn pootjes in de zee. Is het dan wel nodig om voor Weil te laten enten?
Is dat zo?
Dat de DA 1 jaar doorschrijft is niet zo vreemd, de Lepto bv moet gewoon jaarlijks herhaald worden . Dus de DA wil je wel graag het volgende jaar terug zien voor de Lepto, maar dat wil nog niet zeggen dat de rest dan ook er ingejast moet worden .
Nee? Ik geef een paar voorbeelden. Parvo tezamen met de Lepto, het jaar daarop de cocktail. Is niet nodig en Parvo/Lepto een hele foute combi. Dit is nu het meest gebruikte schema. Maar er zijn nog steeds dierenartsen die vol voor de jaarlijkse cocktail gaan.
En daarom is het maar goed dat hier veel aandacht aan wordt besteed.
Hondeneigenaren leren zelf te denken en te informeren dat ze zelf in de hand hebben wat er in hun hond wordt gezet.
Dat heb ik nog besproken met de DA waar ik laatst was voor de entingen van Luuk. Ik heb een poos met haar over vaccinatie gesproken omdat ik een afwijkende mening heb (geen Pi bv). In het boekje staat dus idd dat hij in 2009 terug moet komen maar er staat niet bij waarvoor. Volgens haar niet nodig omdat er een wettelijke registratie is.
Dan heb jij een prima dierenarts. Maar de meesten zijn niet zo voortvarend, hoor. Die denken vooralsnog aan hun eigen portemonnee.
In principe zou mén (zeker orginisatoren etc) moeten weten hoe het zit mbt vaccinaties. Als ze dat niet weten zitten zij fout.
De link die ik gegeven heb is een database voor reguliere, geregistreerde medicijnen voor mens én dier. Als je de gegevens uit die database meebrengt kan niemand daar onderuit, volgens mij.
Daarom is blijven informeren zo belangrijk Vooral naar rasverenigingen toe, met de inzet dat zij ook bijdragen aan die veranderingen. Om je een voorbeeld te noemen v.w.b. mijn eigen rasvereniging. Alle informatie ligt er, ze kunnen er 'iets' mee doen. Maar liever wachten ze het advies van van de Faculteit Utrecht. Wat heeft die in godsnaam met entingsbeleid te maken?
Golden Stanley schreef:Parvo tezamen met de Lepto, het jaar daarop de cocktail. Is niet nodig en Parvo/Lepto een hele foute combi. Dit is nu het meest gebruikte schema. Maar er zijn nog steeds dierenartsen die vol voor de jaarlijkse cocktail gaan.
Mijn vorige DA is er zo een, ook heel stellig beweren dat die twee in één vloeistof zitten . Ze wilde idd ook (liever) niet aan het tweejaarlijkse schema. Enten kan geen kwaad volgens haar .
En daarom is het maar goed dat hier veel aandacht aan wordt besteed.
Hondeneigenaren leren zelf te denken en te informeren dat ze zelf in de hand hebben wat er in hun hond wordt gezet.
teckelsam schreef:Ook even een vraagje: Sam is in 2006 geheel met Novibac geent, en in 2007 gedeeltelijk (Weil en kennelhoest). Dit jaar laat ik Sam dus niet enten, maar hoe zit het met leptospirose? Sam komt nooit in het water, hij houdt niet van zwemmen, maar gaat alleen met zijn pootjes in de zee. Is het dan wel nodig om voor Weil te laten enten?
Weil zit niet alleen in het water maar ook bij water.
Een Teckel en ratten is een leuke combinatie hoor
Weil zou je kunnen enten bijvoorbeeld.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
teckelsam schreef:Ook even een vraagje: Sam is in 2006 geheel met Novibac geent, en in 2007 gedeeltelijk (Weil en kennelhoest). Dit jaar laat ik Sam dus niet enten, maar hoe zit het met leptospirose? Sam komt nooit in het water, hij houdt niet van zwemmen, maar gaat alleen met zijn pootjes in de zee. Is het dan wel nodig om voor Weil te laten enten?
Dat is iets dat je zelf een beetje moet bepalen.
Kevin mijn vorige hond heb ik de laatste jaren helemaal niet meer laten enten. Hij bleef dicht bij me en ik kon dus ook makkelijk voorkomen dat hij water uit de vieze (ratten)vijvers zou drinken.
Met Luuk durf ik het risico (nog) niet zo aan, die heeft dus wel de Lepto gehad.
Denk je er wel om, dat wanneer er meer dan een jaar tussen 2 Lepto-entingen zit je dan 2x achter elkaar, met een tussenpoos van een week of 2 á 3, moet enten?
Mirabella schreef:wat is Novibac en titers? of is dit heel dom gevraagd (of verkeerde plek?)?
heb wel vaker hiervan iets opgevangen op het forum, maar heb eigenljik geen idee wat het is:S
Nobivac is een vaccinmerk, Intervet is de fabrikant. Er zijn nog ander fabrikanten die ook vaccins maken, maar het heeeeeeeeeeel grote voordeel van Nobivac is dat het wettelijk geregistreerd staat voor een werkzame periode van 3 jaar (behalve Weill (Lepto) en kennelhoest). De andere fabrikanten hebben een registratie voor maar één jaar. Met die vaccins moet je officieel dus veel vaker enten.
Als een dier of mens ingeent wordt, brengt men een klein aantal virussen en bacteriën (van specifieke ziektes) in, om het lichaam antistoffen aan te laten maken tegen die ziektes.
Voor sommige ziektes is het mogelijk om in het bloed te zoeken naar het aantal antistoffen (titers). Zo kan je zien of de hond nog genoeg antistoffen heeft en dus "beschermt" is tegen die ziekte.
Is dat zo?
In principe zou mén (zeker orginisatoren etc) moeten weten hoe het zit mbt vaccinaties. Als ze dat niet weten zitten zij fout. De link die ik gegeven heb is een database voor reguliere, geregistreerde medicijnen voor mens én dier. Als je de gegevens uit die database meebrengt kan niemand daar onderuit, volgens mij.
Mirabella schreef:bij onze da is gewoon jaarlijks enten, volgens mij is dat prima...
Dat is niet zo hoor, er is hier al veel over geschreven maar overenten is onnodig en kan zelfs schadelijk zijn.
Wij mensen worden toch ook niet meer jaarlijks geënt tegen typhus, rode hond ed?
Ik laat Tomas bv niet meer enten omdat hij er doodziek van wordt en ook Bruno bleek een stuk fitter toen ik vond dat hij boven de 10 jaar niet meer aan entingen blootgesteld hoefde te worden.
Entingen kunnen bv drempelverlagend werken bij epilepsie en helaas hebben we dat ook ondervonden.
ik heb die site bekeken, en wat ik heb begrepen, heb je voor een aantal ziekten 3 jaar bescherming, en tegen andere zoals weill 1 jaar bescherming. dan moet je dus wel jaarlijks nog enten....
beau moet nog 1x puppyenting hebben (om het zo maar ff te noemen, de 12 weken enting) en daarna moet ze dus jaarlijks. Ik zal met de da de mogelijkheden bespreken, maar onze da isheel kundig en ik zal op zijn oordeel af gaan.
overigens hebben wij de dh op een bepaalde leeftijd ook niet meer entingen gegeven, en die zijn ook heel oud geworden (nou ja 13 jaar vind ik redelijk oud dan) en ze hebben nooit ergens last van gehad...
maar ik zal het allemaal ff op mijn gemak bekijken over dat enten, maar er zit zeker wat in.... elk jaar enten is eigenlijk ook wel erg veel.....
Onze vorige hond Blacky werd jaarlijks geënt allen iedere keer voor iets anders. In je entboekje kruist de da aan welke enting hij dat jaar gegeven heeft. De rabiës enting wordt appart in je boekje vermeld met een datum die drie jaar verder ligt.
Bij het oude boekje van Blacky kon je zien dat hij weil wel elk jaar kreeg en rabiës (is al meer dan 3 jaar geleden) maar de rest alleen op verzoek.
Kennelhoes alleen via de neus overigens.
Toen hij echter ziek werd wilde de DA hem liever niet meer enten en omdat hij ook niet meer mee kon naar het buitenland zijn we daar in mee gegaan. Nooit spijt van gehad. Niet van het jaarlijks enten (Blacky is 14.5 jaar geworden) Maar ook niet dat we toen hij kanker kreeg zijn gestopt met enten.
Mirabella schreef:ik heb die site bekeken, en wat ik heb begrepen, heb je voor een aantal ziekten 3 jaar bescherming, en tegen andere zoals weill 1 jaar bescherming. dan moet je dus wel jaarlijks nog enten....
Ja, je moet wel jaarlijks laten enten, maar niet met alle vaccins. Alleen Weil dus jaarlijks en eventueel kennelhoest.
Mirabella schreef:ik heb even het boekje nagekeken en naar het merk van de entingen, en ze wordt standaard ingeent met nobivac!
Als dat zo is, dan moet je eens kijken wat er jaarlijks aan entingen in je boekje staat vermeld.
Voor de componenten Parvo, Distemper en HCC uit de DHP cocktail en Rabies geldt 3 jaar. Als jouw dierenarts wel elk jaar deze componenten erin jast sinds de 3-jarige registratie nov. 2006, dan zou ik hem even aan zijn steert trekken.
ik zal er op letten, ben er nu voor een jaar vanaf. met de afgelopen 12 weken enting moest alles nog een keer zei de assistent, en ik krijg een uitnodiging wanneer ik dan weer moet dus zal het onthouden!
Mirabella schreef:ik zal er op letten, ben er nu voor een jaar vanaf. met de afgelopen 12 weken enting moest alles nog een keer zei de assistent, en ik krijg een uitnodiging wanneer ik dan weer moet dus zal het onthouden!
De enting op de leeftijd van één jaar moet sowieso volledig zijn, anders werkt de bescherming niet goed. Dáárna om de drie jaar de componenten die Golden Stanley aangaf en de Weil elk jaar.