Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

narcolepsie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik ben geen fokker maar ik zeg nee. Wat de da in het filmpje ook al zegt: de hond kan geen normaal volwaardig hondenleven leiden.
Zou dit erfelijk zijn eigenlijk?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Wat vreselijk voor dat hondje zeg....

Ik ben geen fokker, maar als baasje zou dit voor mij toch ook wel over de grens van hondwaardig zijn.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ben ook geen fokker maar ik vind dit gewoon triest om te zien en dan ook nog het hondje vragen op de bank te springen :19:
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

"He just can not be a dog... ", zegt de da in het filmpje. En dat zegt toch genoeg? Arm dier... :(:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:"He just can not be a dog... ", zegt de da in het filmpje. En dat zegt toch genoeg? Arm dier... :(:
Ja, en daarvoor zegt ie dat het hondje er eigenlijk niet in het bijzonder last van heeft; hij kan alleen geen hond zijn. :roll: :(:
Laatst gewijzigd door Moos op 18 mei 2008 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Ik ben dan ook geen fokker maar als het mijn hond was geweest dan was het einde verhaal.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
Rami schreef:"He just can not be a dog... ", zegt de da in het filmpje. En dat zegt toch genoeg? Arm dier... :(:
Ja, en daarvoor zegt ie dat dan het hondje er eigenlijk niet in het bijzonder last van heeft; hij kan alleen geen hond zijn. :roll: :(:
Precies!
Maar ja, men vind 't waarschijnlijk een interessant 'geval'... :roll:
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Wat verschrikkelijk voor dat hondje zeg, ik zou het mijn hond waar ik van houd niet aan willen doen zo te leven
Moos
Zeer actief

Rami schreef:
Moos schreef:
Ja, en daarvoor zegt ie dat dan het hondje er eigenlijk niet in het bijzonder last van heeft; hij kan alleen geen hond zijn. :roll: :(:
Precies!
Zo kwam hij op mij wel over. Hij zei net iets TE triomfantelijk dat hij het niet kan geloven dat hij een hond met narcolepsie in zijn praktijk had...
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
Rami schreef:
Moos schreef:
Precies!
Zo kwam hij op mij wel over. Hij zei net iets TE triomfantelijk dat hij het niet kan geloven dat hij een hond met narcolepsie in zijn praktijk had...
Dat viel me ook op...
(En het valt me ook op dat ik: 'men vind' heb geschreven en niet 'men vindt'! :N: ).
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:
Moos schreef:
Rami schreef:
Moos schreef: Ja, en daarvoor zegt ie dat dan het hondje er eigenlijk niet in het bijzonder last van heeft; hij kan alleen geen hond zijn. :roll: :(:
Precies!
Dat viel me ook op...
(En het valt me ook op dat ik: 'men vind' heb geschreven en niet 'men vindt'! :N: ).
(Die 't erachter telt voor twee :mrgreen:)
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Moos schreef:
Rami schreef:
Moos schreef:
Precies!
Ik mag toch hopen dat niet de dierenarts maar de eigenaars moeten besluiten wat er met de patient moet gebeuren? Als de eigenaars de hond niet in willen slapen is het de taak van de DA om de best mogelijke behandeling te zoeken. En omdat het zo'n bijzonder geval is kan dat natuurlijk vast even duren. Ik hoop voor het hondje dat de oplossing snel gevonden wordt. Maar om een hond nu meteen in te laten slapen terwijl er nog niet genoeg gezocht is naar een behandeling lijkt me ook niet direct nodig. Het probleem moet opgelost worden maar de hond lijdt er op dit moment niet zo verschrikkelijk onder dat als het vandaag niet rond is, er morgen euthanasie gepleegd moet worden :denken:

Kees
Moos
Zeer actief

Casey schreef:
Ik mag toch hopen dat niet de dierenarts maar de eigenaars moeten besluiten wat er met de patient moet gebeuren? Als de eigenaars de hond niet in willen slapen is het de taak van de DA om de best mogelijke behandeling te zoeken. En omdat het zo'n bijzonder geval is kan dat natuurlijk vast even duren. Ik hoop voor het hondje dat de oplossing snel gevonden wordt. Maar om een hond nu meteen in te laten slapen terwijl er nog niet genoeg gezocht is naar een behandeling lijkt me ook niet direct nodig. Het probleem moet opgelost worden maar de hond lijdt er op dit moment niet zo verschrikkelijk onder dat als het vandaag niet rond is, er morgen euthanasie gepleegd moet worden :denken:

Kees
Ik had niet het idee dat dit hondje dit 'pas' een week of 2 heeft eigenlijk. En ik kreeg van het filmpje ook niet het idee dat ze binnenkort met een behandeling komen waardoor het helemaal over is eigenlijk.
Maar goed, daar kan ik naast zitten. Naar mijn mening lijdt dit hondje er overigens wel nogal verschrikkelijk onder, maar in dit soort gevallen is dat voor iedereen anders natuurlijk.

Ik bedoelde ook helemaal niet te zeggen dat de beslissing tot inslapen bij de da zou moeten liggen :19: Ik vond echter wel dat de da het een iets te leuke 'case' leek te vinden. Al is het alleen maar omdat ik de stelling "hij heeft er niet bijzonder veel last van, kan alleen geen hond zijn" op zijn zachts gezegd krom vind.
Laatst gewijzigd door Moos op 18 mei 2008 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Casey schreef:

Kees
Wellicht dat een da een adviserende rol kan spelen? Een hond die geen hond kan zijn (en wakker gehouden moet worden tijdens het eten en niet 'te enhousiast' mag worden anders klapt 'ie met zijn kinnebakkie op de grond, dus niet kan spelen, niet op de bank kan springen etc.), daar kan ik me wel een advies bij voorstellen.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Nanna schreef:
Casey schreef:Als de eigenaars de hond niet in willen slapen is het de taak van de DA om de best mogelijke behandeling te zoeken. En omdat het zo'n bijzonder geval is kan dat natuurlijk vast even duren.
Narcolepsie is een neurologische aandoening die ook bij mensen voorkomt. Lijkt me niet behandelbaar...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcolepsie
Ik de link die jij geeft staat een aantal behandelingen ;) Met wisselend resultaat: dus niet perse helemaal hopeloos. In het geval van dit hondje zou ik wellicht verder denken aan gedragstherapie, omdat de aanvallen getriggerd worden door opwinding. Verder weet niemand of de aandoening bij deze hond hetzelfde is als bij mensen, dus om maar vantevoren er van uit te gaan dat behandeling geen zin heeft vind ik voorbarig.

Ik denk dat een DA moet adviseren maar vooral moet voorlichten en alle opties aan de eigenaren aan moet geven. Welke optie er gekozen moet worden is beslissing van de eigenaren, niet van de diererarts. Als de DA het op een gegeven moment niet meer eens is met verdere behandeling kan hij dat aan de eigenaren aangeven en eventueel stoppen met behandeling, maar verder niet. Het zou mooi zijn als de DA's besloten wat er wel en niet moet gebeuren...

Op dit moment vind ik (zo op het eerste gezicht) dat de hond geen hondwaardig leven leidt, maar dat er ook geen sprake is van uitzichtloos lijden. Zowel het inslapen van de hond, als het doorzoeken naar een behandeling vind ik acceptabel.
Suggereren dat het de schuld is van de DA dat dit arme dier zo moet lijden vind ik nergens op slaan ;)

Kees
Rami
Zeer actief

Casey: het gaat me vooral om de letterlijke tekst van de da in kwestie: zeggen dat de hond geen vreselijke last heeft van zijn aandoening, maar wel in één adem erbij vermelden dat hij geen hond kan zijn. Dat 'ie er ook nog een beetje bij staat te glimmen (want wat een interessant geval) kan best mijn eigen interpretatie zijn, maar het gaat me in eerste instantie om zijn woorden.
En ik blijf erbij dat een da een adviserende rol zou kunnen spelen, al is het uiteraard uiteindelijk aan de baasjes om te besluiten of hun hondje zo door moet leven.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb het filmpje al eens eerder gezien en vond het hartverscheurend om te zien. Ik wist daarvoorniet eens dat het ook bij honden voorkwam.
Bij ensen wel, ik heb toevallig 2 collega's met een lichte vorm van narcolepsie. :wink: Onder andere mijn bazin.
Zij kunnen heel goed functioneren door regelmaat in hun leven aan te brengen. Soms gaan ze even rusten als ze voelen dat ze dat nodig hebben, 1 collega gaat in haar pauze bv. altijd even een half uurtje slapen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Moos
Zeer actief

Rami schreef:Casey: het gaat me vooral om de letterlijke tekst van de da in kwestie: zeggen dat de hond geen vreselijke last heeft van zijn aandoening, maar wel in één adem erbij vermelden dat hij geen hond kan zijn. Dat 'ie er ook nog een beetje bij staat te glimmen (want wat een interessant geval) kan best mijn eigen interpretatie zijn, maar het gaat me in eerste instantie om zijn woorden.
.
Precies!

Bovendien suggereert volgens mij niemand, ik iig niet, dat het dan dus de schuld van de da is dat dat hondje moet lijden.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Rami schreef:Casey: het gaat me vooral om de letterlijke tekst van de da in kwestie: zeggen dat de hond geen vreselijke last heeft van zijn aandoening, maar wel in één adem erbij vermelden dat hij geen hond kan zijn. Dat 'ie er ook nog een beetje bij staat te glimmen (want wat een interessant geval) kan best mijn eigen interpretatie zijn, maar het gaat me in eerste instantie om zijn woorden.
En ik blijf erbij dat een da een adviserende rol zou kunnen spelen, al is het uiteraard uiteindelijk aan de baasjes om te besluiten of hun hondje zo door moet leven.
Wat doet de man anders dan adviseren, volgens jou? In die 10 secondes dat ie in beeld is geeft hij aan dat de hond niet lijdt, maar ook geen hondwaardig leven leidt. Wat moet hij volgens jou verder zeggen? Moeilijk geval, bij mensen komt iets vergelijkbaars voor en dat is lastig te behandelen, dus slaap die hond maar in?

Voor ik zo'n beslissing voor mijn hond zou nemen, wilde ik zeker weten wat er aan de hand is. Dan heb ik toch liever een DA die zoiets als een zeer interessant geval ziet, en de onderste steen boven haalt om achter de oorzaak en/of behandeling te komen, dan een DA die het allemaal niet teveel kan schelen en na de eerste niet-geslaagde behandeling zegt dat de hond maar ingeslapen moet worden. Of er dan wel of niet (voor de camera) geglimd wordt zal me dan persoonlijk worst wezen...

Kees
Rami
Zeer actief

Casey schreef:
Wat doet de man anders dan adviseren, volgens jou? In die 10 secondes dat ie in beeld is geeft hij aan dat de hond niet lijdt, maar ook geen hondwaardig leven leidt. Wat moet hij volgens jou verder zeggen? Moeilijk geval, bij mensen komt iets vergelijkbaars voor en dat is lastig te behandelen, dus slaap die hond maar in?

Voor ik zo'n beslissing voor mijn hond zou nemen, wilde ik zeker weten wat er aan de hand is. Dan heb ik toch liever een DA die zoiets als een zeer interessant geval ziet, en de onderste steen boven haalt om achter de oorzaak en/of behandeling te komen, dan een DA die het allemaal niet teveel kan schelen en na de eerste niet-geslaagde behandeling zegt dat de hond maar ingeslapen moet worden. Of er dan wel of niet (voor de camera) geglimd wordt zal me dan persoonlijk worst wezen...

Kees
Je trekt het erg in het extreme. Wie heeft het er over dat ik een voorkeur zou hebben voor een dierenarts die het niet kan schelen, voor een dierenarts die niet wil behandelen, of opgeeft na een eerste behandeling?

Maar in het geval van een hond die geen hond meer kan zijn, omdat zijn aandoening ernstig en ongeneeslijk is, ja, dan tref ik liever een dierenarts met mededogen dan eentje die mijn hond, mijn zichtbaar lijdende hond, mijn hond die omvalt, met zijn kop op de vloer klapt als hij wil eten, spelen of bij mij op de bank wil kruipen, als een interessant geval ziet.
Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Nanna schreef:
Casey schreef:Als de eigenaars de hond niet in willen slapen is het de taak van de DA om de best mogelijke behandeling te zoeken. En omdat het zo'n bijzonder geval is kan dat natuurlijk vast even duren.
Narcolepsie is een neurologische aandoening die ook bij mensen voorkomt. Lijkt me niet behandelbaar...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcolepsie
Is bijna niet behandelbaar inderdaad, de man van een vriendin heeft het.
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Denk ook dat de hond wel pijn moet hebben, zo hard hij steeds met zijn koppie neervalt. Kan ook niet lekker zijn.

Ik vind dit triest, als dit onze hond zou zijn, was het einde verhaal.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

hij wordt ook nog eens behandelt met anti depressiva voor mensen hoorde ik op t filmpje zeggen...en dan nog eens erbij zeggen "het begon met alleen de spanning met eten en nu is het met alle soorten spanning"

het trieste ervan vind ik ook dat ze hem net zolang moeten "klieren" tot ie zn eten opheeft, anders krijgt ie niets binnen :roll: :roll:

vreselijk...
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

deze is ook triest....
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »