Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vervilten achter de oortjes

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Does
Zeer actief

Vervilten achter de oortjes

Ongelezen bericht door Does »

Ik merkte zojuist bij onze hond dat ze wat verviltte stukken heeft achter haar oortjes. Hoe kan ik dit het beste verwijderen?

Winx lijkt qua vacht en uiterlijk op een markiesje of kooiker (maar is zelf een kruising). Normaliter kam ik haar eens in de week ongeveer. Op zich heeft ze ook niet zoveel haar. Ze heeft een flinke pluimstaart en op haar borstkas heeft ze iets meer haar. Daar heeft ze ook wat van die strengetjes oude vacht zitten lijkt het wel.
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lupa »

overlaten aan een professioneele trimster

als het vilt is en je weet niet hoe je dat moet weghalen laat dat gewoon doen door een trimster
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Mijn kooikerhondje heeft heel af en toe ook een beginnend vilt achter de oren, dat trek ik er gewoon met de hand uit. Beetje stukje voor stukje, die hele dunne zachte haartjes scheuren heel makkelijk.
Ik heb het ook weleens eruit geknipt, toen er een aar met zaadjes voor zo'n grote klit had gezorgd dat ik het niet meer kon scheuren, maar knippen blijf je wel heel lang zien bleek toen. :oeps:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Er verticaal inknippen en dan voorzichtig de stukjes met de vingers uit elkaar plukken en daarna met een grove kam doorkammen.
Er zijn overigens goede antiklitsprays op de markt die je er gewoon op sprayt en het doorkammen vergemakkelijken. En als de plaatselijke dierenwinkel het niet verkoopt, via de collie- of sheltievereniging kun je ze gewoon bestellen.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Ik hou het haar achter de oortjes regelmatig kort, dan krijgt het minder de kans om te vervilten. Daarbij borstel en kam ik één keer in de week.

Maar als het al aan het vervilten is, kun je inderdaad de klitten over de lengte inknippen. Dit kun je ook met een tornmesje doen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Als het niet van dien orde is dat je het gewoon er af kunt trekken zou ik gewoon even langs de trimmer gaan.
Mag best even gratis en dan koop je daar een borstel of een flesje shampoo.

Verder elke dag even een borstel er overheen en het komt niet meer terug.
mag ik vragen waarom het gratis mag?
is dat niet aan de betreffende trimster te bepalen?
lupa
Zeer actief
Contacteer:

pas op met knippen achter de oren
ik ken iemand die dat ook gedaan heeft en regelrecht naar de DA kon om het oor te leten hechten
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

MoniqueDM schreef:Ik hou het haar achter de oortjes regelmatig kort, dan krijgt het minder de kans om te vervilten. Daarbij borstel en kam ik één keer in de week.

Maar als het al aan het vervilten is, kun je inderdaad de klitten over de lengte inknippen. Dit kun je ook met een tornmesje doen.
ja, alles kan..... knip alsjeblieft dankjewel dan wel ván de huid af?
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Rosita Compagner schreef:
MoniqueDM schreef:Ik hou het haar achter de oortjes regelmatig kort, dan krijgt het minder de kans om te vervilten. Daarbij borstel en kam ik één keer in de week.

ja, alles kan..... knip alsjeblieft dankjewel dan wel ván de huid af?
Doe ik ook altijd :wink: .
Ik knip eerst het meeste haar weg en dan nog even de effileerschaar erlangs om het haar lekker uit te dunnen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Does
Zeer actief

Ongelezen bericht door Does »

Bedankt voor jullie adviezen :ok:

Ik ga maar eens een goede trimsalon opzoeken hier en dan laat ik het in eerste instantie aan een professional over. Ik durf het niet goed aan om met de schaar en efileerspullen in de weer te gaan :N: . Ik denk dat Winx dan ook bij de dierenarts eindigd :wink:

Ik hoop dat als ze dan een goede trimbeurt gehad heeft ik het dan in de toekomst zelf wat beter bij kan houden.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Does schreef:Bedankt voor jullie adviezen :ok:

Ik ga maar eens een goede trimsalon opzoeken hier en dan laat ik het in eerste instantie aan een professional over. Ik durf het niet goed aan om met de schaar en efileerspullen in de weer te gaan :N: . Ik denk dat Winx dan ook bij de dierenarts eindigd :wink:

Ik hoop dat als ze dan een goede trimbeurt gehad heeft ik het dan in de toekomst zelf wat beter bij kan houden.
Je hoeft echt niet bang te zijn dat je zomaar in het oor knipt, hoor :wink: . En bij vervilting kan je niet van het oor afknippen omdat de klit nu eenmaal dicht op de huid zit. Zorg gewoon dat je een schaar hebt met afgeronde punten (geen scherpe :wink: ) en hou je vingers tegen het oor aan terwijl je voorzichtig in de lengte de klit/vervilting inknipt. Een paar knippen maar en dan ga je voorzichtig (want het kan pijnlijk zijn) de stukken met je vingers uit elkaar halen.
En pas daarna met een grove kam vanaf de onderkant beginnen te kammen en naar boven werken. Handig is als je nog steeds het haar met je vingers aan de bovenkant vasthoud zodat je getrek zoveel mogelijk voorkomt.
En o ja: als je van te voren even antiklittenspray er op spuit dan gaat het nog pijnlozer.
Ik heb overigens wel eens drie dagen over een grote klit gedaan. Iedere dag een stukje zodat je niet een uur lang loopt te klungelen en er pijn doet.
Iemand die z'n hond in het oor knipt, is in mijn ogen wel een erge oen!
Afbeelding
lupa
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:

Je hoeft echt niet bang te zijn dat je zomaar in het oor knipt, hoor :wink: . En bij vervilting kan je niet van het oor afknippen omdat de klit nu eenmaal dicht op de huid zit. Zorg gewoon dat je een schaar hebt met afgeronde punten (geen scherpe :wink: ) en hou je vingers tegen het oor aan terwijl je voorzichtig in de lengte de klit/vervilting inknipt. Een paar knippen maar en dan ga je voorzichtig (want het kan pijnlijk zijn) de stukken met je vingers uit elkaar halen.
En pas daarna met een grove kam vanaf de onderkant beginnen te kammen en naar boven werken. Handig is als je nog steeds het haar met je vingers aan de bovenkant vasthoud zodat je getrek zoveel mogelijk voorkomt.
En o ja: als je van te voren even antiklittenspray er op spuit dan gaat het nog pijnlozer.
Ik heb overigens wel eens drie dagen over een grote klit gedaan. Iedere dag een stukje zodat je niet een uur lang loopt te klungelen en er pijn doet.
en die heb je meer dan je denkt
lieke
Zeer actief
Contacteer:

lupa schreef:
lieke schreef:

en die heb je meer dan je denkt
Nou ja, ik heb geen recht van spreken. Ik knipte altijd de snor bij van mijn eerste man. En vond op een keer dat er wel een errug koppig haartje zat en zette wat kracht.... en had hem in z'n lip geknipt :N: .
Ik mocht nóóóit meer zijn snor bijknippen :jank: . :mrgreen:
(Overigens, dit is bij mijn dieren nog nooit gebeurd!).
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”