Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Klittende vacht

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

matthijs
Actief

Klittende vacht

Ongelezen bericht door matthijs »

Hoi, wij hebben een shih tzu en ze gaat om de 3 mnd naar de trimmer, de 1e 2 mnd nadat ze getrimt is gaat het nog wel maar de 3e maand is echt een hel, we gebruiken met het lopen een tuigje en waar deze zit heeft ze echt enorme klitten. Ze wordt elke 2 weken gewassen met shampoo en anti klit creme spoeling, elke dag wordt ze 45 minuten gekamt met doorkamspray.

Heeft iemand misschien nog een tip om haar vacht een beetje handelbaar te houden?
*kelly*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *kelly* »

ik ga helemaal met nanna mee. Misschien een optie om haar of korter te laten maken of om de 2 maanden te gaan... Succes :ok:
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."

Afbeelding

"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Wij hebben ook een langharige hond en de fokster rade ons aan om ook achter en tussen de voor poten te scheren als we een tuig gingen gebruiken.

Dit kan zelfs zonder dat je dat aan de hond kunt zien. Dus de plekken waar het tuig zit scheren of knippen. Als je hond gewent is om dagelijks gekamt te worden zal ze dat ook wel toe laten denk ik.
Afbeelding
gevni havanezers
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Nanna schreef:Misschien moet je je bij de trimsalon eens goed laten voorlichten HOE je precies moet kammen en met welke spullen.
En als dat allemaal niet wil zou ik haar laten scheren.
Nee, :N: niet scheren! Zo zonde... :mrgreen:

Wat ik me afvraag:
Waar kammen en/of borstelen jullie haar mee?
Hoe oud is ze?
Is ze geholpen of intact?
Welke shampoo gebruik je?
Afbeelding
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lupa »

als je 45 minuten per dag kamt je wast en je borsteld en om de 3 maanden naar de trimmer gaat er is maar 1 conclusie:
je kamt dus niet goed

:N: :N: :N: :N: :N: :N:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Is ze gesteriliseerd ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

castratie heeft geen negatieve invloed op Shih Tzuvachten. Ik zou de hond onder de arm pakken, kam en borstel meenemen en eens een borstelsessie samen met de trimmer doen. Zo heb ik toch echt wel mensen op het juiste borstelspoor gekregen. Je techniek e'/of je gereedschap is niet goed denk ik.

Het tuigje laten jullie toch niet de hele dag om?

Ik moet zeggen dat ik ook een klant heb waarvan de hond in een tuigje loopt/liep. De klitten zaten echten bovenop zijn schouders. Verder was hij best goed bijgehouden maar door die nare kluiten klit bovenop kon ik er weinig moois van maken. Nu proberen ze toch weer een halsbandje dus ik ben benieuwd als hij weer komt.
Frenk
Zeer actief

Martijn schreef:
Frenk schreef: Nee, :N: niet scheren! Zo zonde... :mrgreen:
Onzin. Ik gun iedereen zijn gecultiveerde shitzuvachtje maar als je het niet op prijs stelt kun je beter voor een korte coupe gaan.

Ik snap dat dat voor een liefhebber echt een doodzonde is hoor, maar niet iedereen is een liefhebber en dan is hondje beter af met kort.
Met alle respect, maar dit slaat nergens op Martijn. De TS vraagt zelf om hulp bij het vachtonderhoud. Ik reageerde (met smiley's) kort op de opmerkingen van Nanna.

Vervolgens stelde ik een aantal inhoudelijke vragen aan de TS. Dat doe ik, omdat ik oprecht wil meedenken over een oplossing. Ik ga helemaal niemand een langere vacht aan praten, maar ook bij kort haar zul je moeten kammen. En dit hondje wordt al zo vaak gekamd en gaat behoorlijk vaak naar de trimmer en nog steeds zit het in de klit.

Ff terug naar het centrale onderwerp:

Ik ben geen "lange vachten zeloot", van mij mag je zo kort knippen als je wilt en natuurlijk, scheren kan altijd. Je zou denken dat je er dan vanaf bent, maar dat is niet waar hoor. Je haalt dan namelijk ook bescherming tegen zon, hitte en straks ook weer de kou weg. En een puppyknip verlost je weer niet van het klitten. Maar, voordat ik echt iets zinnigs kan zeggen ben ik benieuwd naar de antwoorden van de TS op mijn eerdere vragen.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Martijn schreef:De bescherming tegen de elementen van een vacht van een "haar-ras" daar geloof ik niet zo in.
Je kunt geen evolutielogica toepassen bij rashonden.
Zelfs wolven komen in de vachtproblemen als je ze binnen gaat houden dus beschermen tegen de elementen moet je als huishondenbaas gewoon zelf doen.
Ik ben zelf geen trimster, maar ik heb van mijn trimster begrepen dat het bijv. qua warmte niet uitmaakt of ik Frenk kort knip of lang laat. Volgens haar is de 'losheid' van de vacht het enige dat echt verschil uitmaakt. Ontwollen en kammen als een dolle. :mrgreen: En dus kam ik Frenk 2x per dag helemaal door. :N: Met een grove kam, een soft slicker en een fijnere kam.

En ik moet zeggen, ik vind het ook heel mooi hoor. Ik ben erg trots als hij helemaal uitgeborsteld met een golvende vacht door het huis stapt. Helaas duurt dat maar een paar minuten :N: :mrgreen:

Ik zou volgens haar die borstelbeurten ook moeten doen als ik hem kort zou knippen. Daarnaast isoleert volgens haar (en volgens alle informatie die ik over de Shih/Lhasa etc vacht heb gelezen inmiddels) de vacht ook tegen hitte en tegen kou. Scheren zorgt ervoor dat je die functie verwijderd.

Persoonlijk zou ik een kortharig ras gekozen hebben als ik hem toch kort zou houden. Dat is echter bij de TS niet het geval, zij zitten met een heel ander probleem. Namelijk, een overdreven geklitte vacht.
Afbeelding
matthijs
Actief

Frenk schreef:
Nanna schreef:Misschien moet je je bij de trimsalon eens goed laten voorlichten HOE je precies moet kammen en met welke spullen.
En als dat allemaal niet wil zou ik haar laten scheren.
Nee, :N: niet scheren! Zo zonde... :mrgreen:

Wat ik me afvraag:
Waar kammen en/of borstelen jullie haar mee?
Hoe oud is ze?
Is ze geholpen of intact?
Welke shampoo gebruik je?
Ze wordt geborsteld en gekamt met een fijne kam.
Ze is 11 mnd.
Ze wordt binnenkort geholpen (heeft niets met de vacht te maken)
We gebruiken jasparo shampoo, cremespoeling en doorkamspray, dit bevalt in vergelijking tot andere shampoo's die we geprobeert hebben zeer goed.

Het grootste probleem zijn idd de klitten op haar schouders, het is ook niet dat er niet goed gekamt wordt want we krijgen ze er wel uit, het is alleen zo naar dat er binnen een dag weer nieuwe dikke klitbulten ontstaan. Het tuigje laten we uiteraard niet de hele dag om, alleen als we gaan lopen (minder met haar lopen misschien de oplossing? :P )
Frenk
Zeer actief

matthijs schreef: Ze wordt geborsteld en gekamt met een fijne kam.
Ze is 11 mnd.
Ze wordt binnenkort geholpen (heeft niets met de vacht te maken)
We gebruiken jasparo shampoo, cremespoeling en doorkamspray, dit bevalt in vergelijking tot andere shampoo's die we geprobeert hebben zeer goed.

Het grootste probleem zijn idd de klitten op haar schouders, het is ook niet dat er niet goed gekamt wordt want we krijgen ze er wel uit, het is alleen zo naar dat er binnen een dag weer nieuwe dikke klitbulten ontstaan. Het tuigje laten we uiteraard niet de hele dag om, alleen als we gaan lopen (minder met haar lopen misschien de oplossing? :P )
Ik gebruik voor Frenk een grove kam, softslicker en fijne kam en virbac shampoo van de trimster.

Verder draagt hij een gewone halsband. Misschien zou je dat kunnen proberen?
Afbeelding
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

Ik denk dat het probleem ligt bij de fijne kam, doordat het haar wat langer word en je kamt met een fijne kam word het statisch en kleeft het eerder aan elkaar en komen de klitten makkelijker in het haar.

Probeer het eens met een grovere kam en kijk dan of het beter gaat.
matthijs
Actief

Nou, gisteren een nieuwe kam gekocht, vrij grof met lange en korte tanden om en om zeg maar, schijnt goed te zijn tegen klit en volgens mijn meisje kamt ie fijn. Ook een halsbandje gehaald dus hopen dat het nu een beetje te doen is. Ook in het vervolg om de 2 mnd naar de trimmer ipv om de 3 mnd. Bedankt voor jullie reacties!
mma
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mma »

Ik zou als ik jou was de after bath van Chris christensen kopen.Na een wasbeurt dat er goed inverdelen goed in laten trekken en uitspoelen.Daarna kam je er zo doorheen.Ik gebruik het voor mijn papillon en de kleine klitjes onder de oksel en liezen behandel ik met ici on ice van het zelfde merk.Tis echt een topprodukt.Ik gebruik daar sommige dingen van en het bevalt mij uitstekend :wink: .Ze staan vaak op shows met hun stand maar het is ook bij menig webshop te kopen op internet
Groetjes Marielle,Simba en Gipsy
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

matthijs schreef:Nou, gisteren een nieuwe kam gekocht, vrij grof met lange en korte tanden om en om zeg maar, schijnt goed te zijn tegen klit en volgens mijn meisje kamt ie fijn. Ook een halsbandje gehaald dus hopen dat het nu een beetje te doen is. Ook in het vervolg om de 2 mnd naar de trimmer ipv om de 3 mnd. Bedankt voor jullie reacties!
De volgende kam wordt er eentje met lange tanden die ver uit elkaar staan he? Hoe langer het haar hoe grover je kam is de stelregel.

Hoe gaat dat nu? Jij koopt de kam en je vrouw (meisje??) moet er mee kammen? Kan ze die niet beter zelf uitzoeken dan.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”