Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hebben jullie nou ook zo'n schuldgevoel?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Laura-Joy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Laura-Joy »

Hier ook een schuldgevoel hoor.

Joy is heel weinig alleen, soms een half uurtje tot een uurtje als ik een boodschap ga doen en heel af en toe komt het voor dat ze max 3 uur alleen is.
Ik heb mezelf in het begin echt moeten dwingen om even de deur uit te gaan om te oefenen met alleen zijn.

Ze krijgt altijd wat lekkers als ik weg ga (haar kong bijvoorbeeld), er ligt speelgoed zat en ze heeft haar mandje en bench om in te gaan liggen (al ligt het vloerkleed en laminaat toch lekkerder blijkbaar :wink:).

Kan er niets aan doen maar toch denk ik de hele tijd aan haar! (en inderdaad 'na 3x controleren heb ik de deur wle goed dichtgedaan, staan alle stekkerdozen echt uit ivm brand?'
Waarschijnlijk maak ik er een groter punt van dan zij want als ik thuis kom ligt mevrouw altijd heerlijk te slapen.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Neeltje schreef:
Doglover schreef:Volgens mij denkt Raya: "hèhè, eindelijk rust" :smile:

Ik heb dus geen schuldgevoel als het 5 uurtjes duurt, alleen denk ik zelf: "zou het behang er nog op zitten" hahahaha
De laatste tijd gaat het erg goed (ik klop meteen af :mrgreen: )
Tirsa heeft dat zeker als ik vakantie heb, dan ga ik echt af en toe 'n 'werkdag' weg zodat ze lekker kan bijslapen.
Een dier dat niet veel gewend is, heeft ook minder energie. Een dag 'bijslapen' kennen ze bij mij niet hoor :wink:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Anna*Poncho schreef:
Neeltje schreef:

Ik heb dus geen schuldgevoel als het 5 uurtjes duurt, alleen denk ik zelf: "zou het behang er nog op zitten" hahahaha
Tirsa heeft dat zeker als ik vakantie heb, dan ga ik echt af en toe 'n 'werkdag' weg zodat ze lekker kan bijslapen.
Een dier dat niet veel gewend is, heeft ook minder energie. Een dag 'bijslapen' kennen ze bij mij niet hoor :wink:
Vind ik toch heel erg 'knap' van jou dat jij weet wat ik wel of niet doe met Tirsa. Het is maar goed dat ik weet wie het zegt.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Nee ik heb geen schuldgevoel als ik mn honden eens alleen thuis laat.
Ik weet dat ze goed verzorgd en uitgelaten zijn voor ik wegging en ik weet ook zeker dat ze gewoon lekker liggen te pitten.

Ik heb wel het gevoel van 'ik moet naar huis voor de honden' als het te lang gaat duren, maar dat is alles.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Anna*

Neeltje schreef:
Anna*Poncho schreef:
Neeltje schreef:

Vind ik toch heel erg 'knap' van jou dat jij weet wat ik wel of niet doe met Tirsa. Het is maar goed dat ik weet wie het zegt.
Ik baseer mijn informatie op hetgeen jij zelf hebt verteld. Dat wil zeggen dat je hele dagen werkt, Tirsa tussendoor niet uitlaat en dat ze zelfs geen zin meer heeft om op te staan als jij onverwacht tussen de middag thuiskomt. Persoonlijk vind ik dat niet kunnen voor een mensminnend ras als de Franse bull, ongeacht wat je 's avonds of in het weekend met haar doet :wink:
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

eefje_ates schreef:Ik heb er geen last van. :19: Maar mijn hond heb ik ook aangeleerd om wél alleen te kunnen zijn,dus hoef me ook nergens schuldig over te voelen. :wink:

:denken: mijn hond KAN ook lang alleen zijn, in die zin dat ie niet gaat janken of blaffen of zich vreemd gedraagt als ik terugkom.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het prettig vind om hem langer dan een paar uur alleen te laten.
Iets wat KAN of MOGELIJK is is niet direct goed of prettig voor de hond hoor :eek:
Een hond is en blijft een roedeldier en het blijft vreemd dat ie ineens alleen zit :19:
Anna*

AnneMarie schreef:
eefje_ates schreef:Ik heb er geen last van. :19: Maar mijn hond heb ik ook aangeleerd om wél alleen te kunnen zijn,dus hoef me ook nergens schuldig over te voelen. :wink:

:denken: mijn hond KAN ook lang alleen zijn, in die zin dat ie niet gaat janken of blaffen of zich vreemd gedraagt als ik terugkom.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het prettig vind om hem langer dan een paar uur alleen te laten.
Iets wat KAN of MOGELIJK is is niet direct goed of prettig voor de hond hoor :eek:
Een hond is en blijft een roedeldier en het blijft vreemd dat ie ineens alleen zit :19:
Dat vind ik dus ook. Het lijkt eerder op een afkopen van schuldgevoel als je zegt: hij is het gewend :19: Konijnen in kleine hokken zijn hun beperkte ruimte ook gewend, willen/durven niet eens meer los te lopen, broodfokkershondjes in schuren idem dito, maar is dit waar ze zelf voor zouden kiezen? Bedenk dat een hond zich algauw neerlegt bij zijn lot, dus veel alleen zijn wordt voor hem de norm waar hij zich bij gebrek aan keuze naar schikt.
AnneMarie
Zeer actief

:ok: inderdaad ben het helemaal met je eens..

Ik ken helaas ook teveel voorbeelden van honden zoals bv een cocker spaniel of jack rusell die helemaal geen energie meer hebben. Terwijl dit van nature zeer energieke rassen zijn.

Een hond legt zich erbij neer omdat ie geen keus heeft. Ik heb gekozen voor mijn hond en ik wil goed voor hem zorgen. Dat betekent dat ie ruimschoots aandacht, prikkels van buitenaf, beweging krijgt.

Als je dit doortrekt: de kinderen van Fritzel in Oostenrijk wisten ook niet beter. En dan is het dus niet erg????

Zo zijn er ook mensen die hun hond maar niet uitlaten want ze hebben een grote tuin. Een hond heeft andere geuren, prikkels nodig. Dat snappen ze dan niet.
Vind ik heel triest.

Dus schuldgevoel...ach een hond kan best een paar uur alleen zijn, ff bijslapen :mrgreen: maar een hele dag vind ik echt fout en triest :denken:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Dat ik zonder schuldgevoel mijn honden alleen laat om naar mijn werk tegaan wil niet zeggen dat ik niet rekening hou met de tijd dat ik weg ben...als ik gewerkt heb zal ik daarna ook niet meer weg gaa... ik vind het gewoon niet nodig omze langer dan 4/5 uur alleen telaten...alleen bij hoge uitzondering en dat is max 2x per jaar en dan maar en uurtje of 6 maar dat is sinds we Bowie hebben nog niet voorgekomen.
Afbeelding
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Anna*Poncho schreef:
AnneMarie schreef:

Als je een hond die even alleen moet zijn vergelijkt,met een konijn in een hok,dan ben je niet goed snik. :19: En je kunt me niet wijs maken dat een hond die het aangeleerd is om alleen te zijn, het vreemd vind dat ie alleen is. :19:
Dat vind ik dus ook. Het lijkt eerder op een afkopen van schuldgevoel als je zegt: hij is het gewend Konijnen in kleine hokken zijn hun beperkte ruimte ook gewend, willen/durven niet eens meer los te lopen, broodfokkershondjes in schuren idem dito, maar is dit waar ze zelf voor zouden kiezen? Bedenk dat een hond zich algauw neerlegt bij zijn lot, dus veel alleen zijn wordt voor hem de norm waar hij zich bij gebrek aan keuze naar schikt.
En wat heeft dat met afkopen van schuldgevoel te maken. :denken: Ik vind er niets zieligs aan als hij even alleen moet zijn. Ik snap deze zin niet;
Bedenk dat een hond zich algauw neerlegt bij zijn lot, dus veel alleen zijn wordt voor hem de norm waar hij zich bij gebrek aan keuze naar schikt.[/
Dus een hond moet volgens jou iets te kiezen hebben? :idea: Lijkt me ook niet handig voor een hond. :19:
Afbeelding
Anna*

eefje_ates schreef:
Anna*Poncho schreef:
AnneMarie schreef:

Als je een hond die even alleen moet zijn vergelijkt,met een konijn in een hok,dan ben je niet goed snik. :19: En je kunt me niet wijs maken dat een hond die het aangeleerd is om alleen te zijn, het vreemd vind dat ie alleen is. :19:
Dat vind ik dus ook. Het lijkt eerder op een afkopen van schuldgevoel als je zegt: hij is het gewend Konijnen in kleine hokken zijn hun beperkte ruimte ook gewend, willen/durven niet eens meer los te lopen, broodfokkershondjes in schuren idem dito, maar is dit waar ze zelf voor zouden kiezen? Bedenk dat een hond zich algauw neerlegt bij zijn lot, dus veel alleen zijn wordt voor hem de norm waar hij zich bij gebrek aan keuze naar schikt.
En wat heeft dat met afkopen van schuldgevoel te maken. :denken: Ik vind er niets zieligs aan als hij even alleen moet zijn. Ik snap deze zin niet;
Bedenk dat een hond zich algauw neerlegt bij zijn lot, dus veel alleen zijn wordt voor hem de norm waar hij zich bij gebrek aan keuze naar schikt.[/
Dus een hond moet volgens jou iets te kiezen hebben? :idea: Lijkt me ook niet handig voor een hond. :19:
Ik had gehoopt dat je zou snappen dat ik het had over honden die écht lang, zoals hele dagen en dat op regelmatige basis, alleen moeten zijn. En niet over honden die maximaal vier/vijf uur alleen zijn en daarvoor en daarna ruimschoots aan hun trekken komen :wink:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Anna*Poncho schreef:
Neeltje schreef:
Anna*Poncho schreef:
Neeltje schreef: Tirsa heeft dat zeker als ik vakantie heb, dan ga ik echt af en toe 'n 'werkdag' weg zodat ze lekker kan bijslapen.
Ik baseer mijn informatie op hetgeen jij zelf hebt verteld. Dat wil zeggen dat je hele dagen werkt, Tirsa tussendoor niet uitlaat en dat ze zelfs geen zin meer heeft om op te staan als jij onverwacht tussen de middag thuiskomt. Persoonlijk vind ik dat niet kunnen voor een mensminnend ras als de Franse bull, ongeacht wat je 's avonds of in het weekend met haar doet :wink:
Dat staat hier niet ter discussie en wat jij verder wel of niet vindt heeft voor mij 0,0 waarde. Ik heb ooit eens geleerd om mensen die ik niet mag te negeren en niet te gaan zitten stoken. Tot zo'n niveau verlaag ik me niet en laat ik me ook niet verlagen. Je hoeft van mij dus geen reacties meer te verwachten op wat voor reacties dan ook van jouw persoon.
Anna*

Neeltje schreef:
Dat staat hier niet ter discussie en wat jij verder wel of niet vindt heeft voor mij 0,0 waarde. Ik heb ooit eens geleerd om mensen die ik niet mag te negeren en niet te gaan zitten stoken. Tot zo'n niveau verlaag ik me niet en laat ik me ook niet verlagen. Je hoeft van mij dus geen reacties meer te verwachten op wat voor reacties dan ook van jouw persoon.
Dan heb jij toch nog wat geleerd sinds je duistere acties Neeltje alias Martina alias Floor, en dat pleit weer voor je :ok:

Verder wat betreft Tirsa, dat vind ik oprecht sneu. Als ik zie hoeveel plezier mijn hondjes hebben de hele dag, met elkaar en wat betreft de dingen die ze doen, doet het me pijn als ik bedenk dat een van hen de hele dag alleen zou moeten doorbrengen. Juist omdat het om zo'n aanhankelijk, mensgericht ras gaat. Ik zal het dan ook iedereen die een Franse bull wil maar de hele dag werkt afraden juist voor dit ras te kiezen (heb ik ook diverse keren gedaan).
AnneMarie
Zeer actief

En helaas, wederom, mensen die eens iets zouden kunnen opsteken van een ander laten het afweten :denken:

jammer jammer vooral voor het arme beesje in dit geval :jank:
mma
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mma »

Bij mij zitten de honden nooit of echt zelden alleen.Wij varen dus ze zijn 24 per dag bij ons.Als ik vrij ben 1 keer per maand,dan zijn ze ff alleen zodat ik naar mijn ouders kan enzo,maar dan nog heb ik een schuldgevoel.Maar ja ik moet ook wel eens weg natuurlijk.1 keer in de maand 1 weekend ben ik maar vrij en verder is alle aandacht voor de honden.Dus echt te klagen hebben ze niet lijkt me.
Groetjes Marielle,Simba en Gipsy
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Als ik moet werken heb ik een klien beetje schuldgevoel, maar ja moet ook geld verdienen :wink: Bovendien ga ik s'ochtends altijd naar het bos met Rossi voordat ik ga werken, ik moet dan wel om 05:50 opstaan maar dat heb ik er wel voor over.

Ik heb alleen echt last van een schuldgevoel als ik uit eten ga ofzoiets.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik heb meestal niet, als ik mijn honden voor ik wegga lang uitlaat slapen ze toch en missen me niet echt, ze zijn soms 6 uur alleen, en moeten dit ook kunnen, er zijn altijd momenten dat men de hond niet kan meenemen of toch wat uren alleen moet laten, moet kunnen eigenlijk en word ook van jongsafaan aangeleerd dat ze zich mogen ontspannen en ik altijd terugkom(hopelijk)

Maar als pup vind ik het minder leuk als ze eens wat langer alleen moeten blijven, dit omdat ze dan toch nog in hun aanleerfase zitten en wie weet wat allemaal uitspoken dat gevaarlijk kan zijn, of als we naar een pretpark gaan en 9 uur wegblijven, dan voel ik me wel slecht dat ze al zo lang zonder wandeling zitten, alleen zijn ze nooit, 2 honden en 2 poezen in huis.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

AnneMarie schreef::ok: inderdaad ben het helemaal met je eens..

Ik ken helaas ook teveel voorbeelden van honden zoals bv een cocker spaniel of jack rusell die helemaal geen energie meer hebben. Terwijl dit van nature zeer energieke rassen zijn.

Een hond legt zich erbij neer omdat ie geen keus heeft. Ik heb gekozen voor mijn hond en ik wil goed voor hem zorgen. Dat betekent dat ie ruimschoots aandacht, prikkels van buitenaf, beweging krijgt.

Als je dit doortrekt: de kinderen van Fritzel in Oostenrijk wisten ook niet beter. En dan is het dus niet erg????

Zo zijn er ook mensen die hun hond maar niet uitlaten want ze hebben een grote tuin. Een hond heeft andere geuren, prikkels nodig. Dat snappen ze dan niet.
Vind ik heel triest.

Dus schuldgevoel...ach een hond kan best een paar uur alleen zijn, ff bijslapen :mrgreen: maar een hele dag vind ik echt fout en triest :denken:
Heb ik ook al aan mensen gezegt dat honden, ook al hebben ze een grote tuin, toch moeten gaan wandelen om andere geueren en prikkels op te snuiven, we hebben een vijvertje gemaakt voor de honden en mijn vader zei, dan moet je nu toch niet meer zo veel gaan wandelen, ze hebben een grote tuin en water, hij snapte niet dat dat niet voldoende is :denken:
De onnozelaars van honden durven er niet in, dus die vijver is er voor niets gemaakt

Op de hondenschool is iemand die me vertelde dat ze nooit ging wandelen met haar mechelaar omdat de hond dat niet graag doet, kan me niet voorstellen dat een mechelaar van 1 jaar niet graag wandelt, het is een erg zenuwachtig ding die rondejs draaid als ze aan de lijn hangt, zal toch wel komen door te weinig prikkels en bezigheden denk ik
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”