Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Van het weekend had Quasar een aanvaring met een indringer in de tuin, hoop kabaal, kat schiet weg, Quasar knalt er achter aan maar omdat hij netjes vastlag is de lijn een keer op. Dan kan je twee kanten op, of de lijn houdt het wel of niet. Driemaal raden wie er "won".
Ik heb nu exact dezelfde lijn gekocht (leer, denk een 2,5mm dik, 10mm breed, met twee haken zodat hij dubbel aangelijnd kan worden maar ben het merk even vergeten) omdat hij op zich wel beviel maar zijn er nou ook lijnen te koop die grote honden wel "op kunnen vangen"?
Ik vind het niet erg om af en toe een nieuwe lijn te kopen maar dit is nummer 4 in ruim een jaar al. Ze breken elke keer bij de popnagels van de lussen zeg maar en echt niet alleen als hij ruimte krijgt om vaart te maken cq zijn gewicht erin te gooien.
Jan maakte in het verleden zelf riemen voor Orson en Rio en die doen het nu nog steeds prima.
Volgens mij gebruikte hij materialen die voor paarden gebruikt werden en dus reuze sterk zijn.
Ik gebruik al jaren gewoon een halstertouw(voor paarden dus), meestal geen platte want die liggen vind ik niet zo fijn in de hand. Dus ik gebruik ronde.
Ik gebruik voor Vegas altijd van die dressuurlijnen, van leer. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad maar Quasar is waarschijnlijk nog wel iets sterker dan Vegas.
Om je hond vast te leggen kun je veel beter een ketting gebruiken, met een hele stevige musketon want anders zul je zien dat hij die weer aan gort trekt.
tineke schreef:Jan maakte in het verleden zelf riemen voor Orson en Rio en die doen het nu nog steeds prima.
Volgens mij gebruikte hij materialen die voor paarden gebruikt werden en dus reuze sterk zijn.
Op zich wel een idee, gebruikte hij "normaal" touw of leer? Gebruikte hij ruw materiaal of verbouwde hij reeds gemaakt lijnen voor dit doel?
Het mooist zou een lijn zijn waarmee ik hem vast kan leggen en normaal kan uitlaten. Een dressuurlijn is op zich wel handig om hem vast te leggen maar omdat ik hem dubbel aanlijn is het minder geschikt om uit te laten, dat spul gaat enorm in je hand snijden. Voor de beeldvorming hij zit dus vast aan een halsband en een halti bij het uitlaten, de lijn zelf maakt dan een grote lus. Als ik hem vastleg dan gaat de halti af en gebruik ik die haak om hem ergens aan vast te leggen.
Ik merk het bij mijn leren lijnen ook,die staan bijna op knappen ik ga volgende keer toch voor nylon, gewoon omdatik denk dat het sterkte is
ikk denk deze van Kebo
Ik gebruikte om Wuilus vast te leggen altijd van die kabels van staal die plastic gecoat waren en die niet goed konden buigen zodat er geen lussen gevormd worden om bv poten. Die gaan nooit kapot
Met een tang leg je daar een knoop in met daarin een zware musketon en die knoop trekt niks of niemand meer los
S@ndr@ schreef:Ik merk het bij mijn leren lijnen ook,die staan bijna op knappen ik ga volgende keer toch voor nylon, gewoon omdatik denk dat het sterkte is
ikk denk deze van Kebo
Heb ook even gekeken en dit lijkt me ook wel wat maar die stiksels... :N: Dat gaat nooit lang heel blijven, jammer dat ze nergens de treksterkte van lijnen vermelden.
@MARC_S: Die staalkabel ken ik wel idd, daar heb ik ooit nog mee gewerkt en als het een paar honderd kilo truss met lampen en scanners kan houden dan moet een hond ook wel lukken. Zal eens kijken of ik nog wat van de spul en de bijbehorende sluitingen/loodjes heb.
Lars schreef:Heb ook even gekeken en dit lijkt me ook wel wat maar die stiksels... :N: Dat gaat nooit lang heel blijven, jammer dat ze nergens de treksterkte van lijnen vermelden.
Ach zo'n lijn trok Tosca zo een keer kapot om achter een stel schotse hooglanders aan te gaan.
tineke schreef:Jan maakte in het verleden zelf riemen voor Orson en Rio en die doen het nu nog steeds prima.
Op zich wel een idee, gebruikte hij "normaal" touw of leer? Gebruikte hij ruw materiaal of verbouwde hij reeds gemaakt lijnen voor dit doel?
Het mooist zou een lijn zijn waarmee ik hem vast kan leggen en normaal kan uitlaten. Een dressuurlijn is op zich wel handig om hem vast te leggen maar omdat ik hem dubbel aanlijn is het minder geschikt om uit te laten, dat spul gaat enorm in je hand snijden. Voor de beeldvorming hij zit dus vast aan een halsband en een halti bij het uitlaten, de lijn zelf maakt dan een grote lus. Als ik hem vastleg dan gaat de halti af en gebruik ik die haak om hem ergens aan vast te leggen.
Dit is de lijn ,heb er even een foto van gemaakt ,hij is alleen om uit te laten overigens mijn honden liggen nooit ergens vast vandaar.
Het is van een soort nylon gedraaid en het is reuze sterk
die ronde lijn daar heb ik een slip van voor Ducain van het merk Hunter, die is heel stevig, maar stiksels zouden inderdaad een zwakke plek kunnen zijn , hoewel dat stiksel ook van bijna onbreekbaar nylon is hoor .
denk dat het anders heel lastig gaat worden
Eva bijt lijnen door Ze ligt nooit vast aan een lijn maar ik zat een keer op de hondenclub, loopt ze ineens bij me weg had ze de riem doorgebeten Daarna heeft ze een keer toen ik ergens zat een flex van 25 euro doorgebeten. Ineens hoor ik zoefffffffffffffff rolt die hele flex inwendig naar zijn grootje met dat losse eind touw.
Haar ergens vastleggen heeft dus alleen zin als het met staal is of een ketting
tineke schreef:
Dit is de lijn ,heb er even een foto van gemaakt ,hij is alleen om uit te laten overigens mijn honden liggen nooit ergens vast vandaar.
Ah thanks! Denk dat ik ook maar die kant op ga en zelfs iets ga fabrieken. Binnenkort maar eens langs een paardensportwinkel.
Ik leg Quasar vast in de tuin, niet dat hij ergens naar toe kan maar just in case. We wonen op een hoekje dus er loert nog weleens een vreemde hondensnuit de tuin in en dan vind ik het wel fijn als hij goed vast ligt.
@Mari@nn@: Stiksel los geschoten?
@MARC_S: Quasar bijt gelukking niet in de lijn. Het is gewoon dat gewicht met de kracht die het hem doen.
tineke schreef:
*foto
Hier gebruiken we deze
Die is zeker al een jaar of 5/6 oud, en heeft heel wat doorstaan. Niets aan gefabriceerd gewoon zo gekocht. Tegenwoorig gebruik ik hem niet zo veel meer, Tyson kan gewoon aan een Flexi lopen. Maar zijn halfbroer was een heel stuk sterker dus lieten we hem met niets anders uit dan zo een lijn en een hurricane halsband.
M@ri@nne schreef:
Ja, sta je daar met je riem in de hand te kijken hoe je hond een kudde opjaagt.
Ken het een beetje, hier was het een kat die hij eerst bijna doormidden had gebeten (toen lag hij netjes aangelijnd, kat was op de verkeerde plaats en tijd ) en daarna er weer achteraan vloog en de lijn brak. Je voelt je verre van gelukkig op zo'n moment.
Ik denk dat ik maar eens wat dikke lijn ga halen en de haken met een dubbele acht vast ga maken aan beide zijden, het ziet er misschien niet zo mooi uit maar sterker dan dat kan ik het zo snel niet verzinnen.
Lars schreef:Van het weekend had Quasar een aanvaring met een indringer in de tuin, hoop kabaal, kat schiet weg, Quasar knalt er achter aan maar omdat hij netjes vastlag is de lijn een keer op. Dan kan je twee kanten op, of de lijn houdt het wel of niet. Driemaal raden wie er "won".
Ik heb nu exact dezelfde lijn gekocht (leer, denk een 2,5mm dik, 10mm breed, met twee haken zodat hij dubbel aangelijnd kan worden maar ben het merk even vergeten) omdat hij op zich wel beviel maar zijn er nou ook lijnen te koop die grote honden wel "op kunnen vangen"?
Ik vind het niet erg om af en toe een nieuwe lijn te kopen maar dit is nummer 4 in ruim een jaar al. Ze breken elke keer bij de popnagels van de lussen zeg maar en echt niet alleen als hij ruimte krijgt om vaart te maken cq zijn gewicht erin te gooien.
Om te beginnen kun je beter lijnen kopen die genaaid zijn ipv met die popnagels
Mijn ervaring is trouwens dat nylon wat meer kan hebben. We hebben voor wandor een leren tuig gehad, die rekte helemaal uit Nu heeft ie een nylon tuig.
Yindra heeft deze lijn en halsband, die zijn van binnen genaaid met nylon en lekker stevig
Hier sneuvelde de leren politielijn op dezelfde manier... Vooral die popnagels zijn niet echt sterk. Ik heb nu een brede nylon politielijn gekocht, bevalt prima en is veel sterker !!!
Volgens mij zijn lijnen die gemaakt worden uit koorden die bergbeklimmers gebruiken sterk genoeg, maar de zwakke punten blijven over het algemeen de stiksels.
Mijn honden liggen vast aan boottouw en hebben een zware haak die aan de halsband gaat die je extra kan dichtdraaien. De haken worden eens in de zoveel tijd vervangen
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Ik meen me te herinneren dat Cloris een paarden leiband had voor Fangio hoe die bevestigd was (met musketon of zo?) weet ik eigenlijk niet, misschien Cloris eens vragen?
Lijkt me dat een paarden leiband ook wel wat verdragen kan