Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verschijnselen Lyme bij honden
Moderator: moderatorteam
- Maria67
- Actief
Verschijnselen Lyme bij honden
Gisteravond zijn we nog een uurtje in het bos wezen wandelen met Pebbles en Sara. Toen we thuis kwamen heb ik van beide hondjes in totaal 19(!!) teken gehaald. Ze liepen allemaal nog in de vacht en bij witte hondjes zie je ze snel. Ik heb ze ook allebei zo'n week of 4 geleden nog behandeld met Frontline. Van de dierenarts heb ik een nieuw middeltje gekregen al heb ik dat nog niet gebruikt.
Maar nou vraag ik me af: als een hond de ziekte van Lyme krijgt, wat zijn dan eigenlijk de verschijnselen? Bij mensen veroorzaakt het voor zover ik weet griepverschijnselen en moeheid. Geldt dit ook voor honden? Want dat lijkt het me zeer moeilijk vast te stellen.
Pebbles en Sara worden na elke wandeling grondig nagekeken maar toch glipt er af en toe een teek tussendoor die dan dus wel vast gaat zitten. Nu ben ik van plan om voor elke boswandeling teatree (vermengd met water) te gebruiken. Zou dit helpen?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties...
Maar nou vraag ik me af: als een hond de ziekte van Lyme krijgt, wat zijn dan eigenlijk de verschijnselen? Bij mensen veroorzaakt het voor zover ik weet griepverschijnselen en moeheid. Geldt dit ook voor honden? Want dat lijkt het me zeer moeilijk vast te stellen.
Pebbles en Sara worden na elke wandeling grondig nagekeken maar toch glipt er af en toe een teek tussendoor die dan dus wel vast gaat zitten. Nu ben ik van plan om voor elke boswandeling teatree (vermengd met water) te gebruiken. Zou dit helpen?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties...

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik sprak gisteren in Duitsland iemand wiens Laekense herder van net 5 jaar oud de ziekte van Lyme heeft. De hond heeft voortdurend pijn in haar gewrichten, en dan steeds weer op een andere plek in haar lichaam. Echt ontzettend triest, zoiets wens je geen hond (letterlijk en figuurlijk) toe.
De hond is de rest van haar leven "veroordeeld" tot medicijngebruik en zal nooit geheel pijnvrij zijn heb ik begrepen.
De hond is de rest van haar leven "veroordeeld" tot medicijngebruik en zal nooit geheel pijnvrij zijn heb ik begrepen.
- Maria67
- Actief
- lachus
- Vaste gebruiker
Onze Kayo is vrijdag nog gesproeid met Teatreeoliemengsel . Kwartliter water met 20 druppels in een sproeifles.
Hij krijgt elke dag een schoteltje karnemelk(lust alleen Biologische).
Vanmiddag zag ik de eerste teek van het jaar.
Heb deze met de hand verwijderd. Was nog niet zo dik. Ging gemakkelijk. Vroeger moest dat met een pincet of tekentang.
Hij komt bijna dagelijks in het bos. Gister waren we op een grote open plek geweest, met lang gras.
Lachus
Hij krijgt elke dag een schoteltje karnemelk(lust alleen Biologische).
Vanmiddag zag ik de eerste teek van het jaar.
Heb deze met de hand verwijderd. Was nog niet zo dik. Ging gemakkelijk. Vroeger moest dat met een pincet of tekentang.
Hij komt bijna dagelijks in het bos. Gister waren we op een grote open plek geweest, met lang gras.
Lachus
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier krijgen ze allemaal een mok karnemelk... bijna geen teek gehad nog dit jaar...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Lindsey
- Zeer actief
Sommige honden hebben meer last van teken dan andere, helaas. Je zou een produkt met permetrine kunnen proberen (exil pipetjes, of pulvex bv) die werken over het algemeen nog wel goed. Over de hele rug verdelen, anders krijgen ze een enorme jeukplek. Het werkt over het algemeen langer dan de 4 weken die geadviseerd wordt, maar dat zie je vanzelf wanneer ze weer teken krijgen.
Wel goed je handen wassen na het toedienen (het is en blijft gif) en mocht je katten hebben; het is uiterst giftig voor katten.
Op 'nieuwe' middeltjes heb ik het nog niet zo. Maar ik heb Shelties, en die kunnen niet alles verdragen ivm een mogelijk defect gen. (mrd1)
Overigens is het zo dat teken pas 'gevaarlijk' worden als ze wat langer zitten. De druk in de teek moet ongeveer even groot zijn als die van de hond voordat de teek de hond kan besmetten. Als je ze binnen een dag weghaalt loopt je hond nog niet zo'n groot risico.
Wel goed je handen wassen na het toedienen (het is en blijft gif) en mocht je katten hebben; het is uiterst giftig voor katten.
Op 'nieuwe' middeltjes heb ik het nog niet zo. Maar ik heb Shelties, en die kunnen niet alles verdragen ivm een mogelijk defect gen. (mrd1)
Overigens is het zo dat teken pas 'gevaarlijk' worden als ze wat langer zitten. De druk in de teek moet ongeveer even groot zijn als die van de hond voordat de teek de hond kan besmetten. Als je ze binnen een dag weghaalt loopt je hond nog niet zo'n groot risico.
- Maria67
- Actief
dat van die karnemelk had ik nog nooit gehoord. En het is nog gezond ook. Morgen gelijk maar eens een half litertje halen.
En teatreeolie heb ik thuis dus die kan ik ook gelijk gebruiken.
Ik maak me vast (zoals altijd...) bij voorbaat al teveel zorgen maar voorkomen is beter dan genezen. En ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat ze lyme krijgen. Als ik dat stukje van Longfields lees lopen de rillingen over mn rug, vreselijk zeg!!
En teatreeolie heb ik thuis dus die kan ik ook gelijk gebruiken.
Ik maak me vast (zoals altijd...) bij voorbaat al teveel zorgen maar voorkomen is beter dan genezen. En ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat ze lyme krijgen. Als ik dat stukje van Longfields lees lopen de rillingen over mn rug, vreselijk zeg!!

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
-
Hugo 09-07
- Vaste gebruiker
Ziekte van Lyme
Ik lees dat jullie karnemelk gebruiken als middel tegen teken bij honden. In wat voor dosering gebruiken jullie die karnemelk.
Onze hond is 7 maanden en weegt 8 kilo.
Groetjes namens Hugo...en ons
-
Golden Stanley
Stanley wordt vanochtend geröntged en ik wil weer bloedonderzoek laten doen op Lyme en de overige tekenziektes. Hij loopt sinds 2 dagen goed kreupel, heeft dat sinds een paar maanden een klein dagje, dan trekt het weer weg en is er niets meer aan de hand. Nu is het goed raak.
Ben bang voor Lyme, gezien de vele teken hier.
Mijn ervaring is dat eigenlijk niets helpt. Chemisch gebruik ik al helemaal niet. Knoflook en insmeren met teatree werkt alleen als ze droog zijn, maar ze zwemmen elke dag. Gefermenteerde produkten krijgen ze ook dagelijks, heb niet de indruk dat het iets doet.
Mijn ervaring is dat eigenlijk niets helpt. Chemisch gebruik ik al helemaal niet. Knoflook en insmeren met teatree werkt alleen als ze droog zijn, maar ze zwemmen elke dag. Gefermenteerde produkten krijgen ze ook dagelijks, heb niet de indruk dat het iets doet.
- Maria67
- Actief
Wat spannend zeg, weet je ook wanneer je de uitslag krijgt?Golden Stanley schreef:Stanley wordt vanochtend geröntged en ik wil weer bloedonderzoek laten doen op Lyme en de overige tekenziektes. Hij loopt sinds 2 dagen goed kreupel, heeft dat sinds een paar maanden een klein dagje, dan trekt het weer weg en is er niets meer aan de hand. Nu is het goed raak.
We duimen voor jullie hoor!!

- Maria67
- Actief
Re: Ziekte van Lyme
dat ben ik ook gaan proberen maar Sara spuugt het binnen 10 minuten weer uit. Pebbles en Sara wegen rond de 9 kilo en ze kregen 1x per dag ongeveer 1dl. Misschien is het wel teveel maar ik weet de dosering ook niet precies.Hugo 09-07 schreef:Ik lees dat jullie karnemelk gebruiken als middel tegen teken bij honden. In wat voor dosering gebruiken jullie die karnemelk.
Wie van de forumleden wel???

- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Fellow (sheltie) heeft ook steeds last van teken, ik loop al niet meer in de bossen, maar het park houden ze ook niet echt bij met maaien, dus aan de teken zullen we niet ontkomen.
Ben deze week al bij de dierenarts geweest om een teek bij 't oor te laten verwijderen die wij er zelf niet uitkregen, 't was zo'n kleintje.
We hebben gelijk een tekenband meegenomen, want Fellow heeft veel last van teken en met zijn lange haar zie je ze moeilijker.
De tekenband scalibor werkt 5 á 6 mnd, werkt via de vetlaag over de huid, en is waterbestendig, beschermt tegen de teek, phlebotome zandvlieg en anti-feeding effect op volwassen muggen (C.pipiens)
Ik heb positieve ervaringen gelezen over deze band.
Groetjes, Noëlle.
Ben deze week al bij de dierenarts geweest om een teek bij 't oor te laten verwijderen die wij er zelf niet uitkregen, 't was zo'n kleintje.
We hebben gelijk een tekenband meegenomen, want Fellow heeft veel last van teken en met zijn lange haar zie je ze moeilijker.
De tekenband scalibor werkt 5 á 6 mnd, werkt via de vetlaag over de huid, en is waterbestendig, beschermt tegen de teek, phlebotome zandvlieg en anti-feeding effect op volwassen muggen (C.pipiens)
Ik heb positieve ervaringen gelezen over deze band.
Groetjes, Noëlle.