Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mag dit zo maar?
Moderator: moderatorteam
Dat regels veranderd worden, alla. Maar dan alleen voor nieuwe huurders.
Die hebben dan de keus om er te gaan huren of niet.
Wettelijk gezien lijkt het me niet mogelijk om huisdieren te verbieden van huurders die er al wonen als het niet in het destijds afgesloten huurcontract staat.
Staat er nou wél in dat je geen huisdieren mag houden en is het tot nu door de vingers gezien, dan zou het anders zijn. Al heb je dan ook nog te maken met "verworven recht".
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor.
En mocht het zo zijn dat er vanaf 1 juni een verbod is op het toelaten van honden van bezoekers, dan is het wellicht een idee om jouw hond nu op naam van je moeder te zetten.
Dan kan niemand jou of je moeder iets maken als je je hond naar haar brengt. Het is dan immers háár hond, en die had ze dan al vóór de nieuwe regel in ging.
Die hebben dan de keus om er te gaan huren of niet.
Wettelijk gezien lijkt het me niet mogelijk om huisdieren te verbieden van huurders die er al wonen als het niet in het destijds afgesloten huurcontract staat.
Staat er nou wél in dat je geen huisdieren mag houden en is het tot nu door de vingers gezien, dan zou het anders zijn. Al heb je dan ook nog te maken met "verworven recht".
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor.
En mocht het zo zijn dat er vanaf 1 juni een verbod is op het toelaten van honden van bezoekers, dan is het wellicht een idee om jouw hond nu op naam van je moeder te zetten.
Dan kan niemand jou of je moeder iets maken als je je hond naar haar brengt. Het is dan immers háár hond, en die had ze dan al vóór de nieuwe regel in ging.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
- Pepie
- Zeer actief
Deze mensen kunnen je vertellen wat voor stappen er te ondernemen zijn
http://www.jongereninformatie.be/xcms/l ... fault.aspx

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Da's een Belgische sitePepie schreef:Deze mensen kunnen je vertellen wat voor stappen er te ondernemen zijn![]()

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Jeffy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
- Aantal honden: 2
Volgens mij mag dat niet hoor. Ik heb even snel in m'n wetboeken gekeken maar kon zo vluchtig niks vinden.
Even met mijn gezonde verstand en algemene rechtskennis na 2 jaar HBO-recht lijkt het me heel sterk dat ze hier heel sterk mee staan. Huurders staan zo sterk in het recht. Ze kunnen het wel gaan verbieden voor nieuwe huurders, maar voor bestaande huurders is een brief met "per direct de dieren verwijderen", ik vind het een raar verhaal.
Even met mijn gezonde verstand en algemene rechtskennis na 2 jaar HBO-recht lijkt het me heel sterk dat ze hier heel sterk mee staan. Huurders staan zo sterk in het recht. Ze kunnen het wel gaan verbieden voor nieuwe huurders, maar voor bestaande huurders is een brief met "per direct de dieren verwijderen", ik vind het een raar verhaal.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik snap het niet helemaal.
Met de huurdersvereniging heeft je moeder geen huurovereenkomst.
Met de woningbouwvereniging wel.
Als de woningbouwvereniging een wijziging aanbrengt in de (toekomstige) huurovereenkomst, doet ze dat niet via de huurdersvereniging, maar rechtstreeks naar de huurders.
Ik denk dat dit dus een streek is van een paar huisdierhaters.
En een beetje succes hebben ze al. Die kat van 15 jaar is verhuisd
Met de huurdersvereniging heeft je moeder geen huurovereenkomst.
Met de woningbouwvereniging wel.
Als de woningbouwvereniging een wijziging aanbrengt in de (toekomstige) huurovereenkomst, doet ze dat niet via de huurdersvereniging, maar rechtstreeks naar de huurders.
Ik denk dat dit dus een streek is van een paar huisdierhaters.
En een beetje succes hebben ze al. Die kat van 15 jaar is verhuisd

- Liesbeth
- Zeer actief
Maar een huurdersvereniging kán toch geen contract veranderenmarian* schreef:Wat een belachelijk gedoe![]()
![]()
![]()
Even over dat huurcontract:dat is een contract tussen huurder en verhuurder dus de huurdersvereniging heeft daar niks mee te maken.
Ondersteund door de verhuurder of niet.Zij kunnen je bij mijn weten niets voorschrijven.
Verder kan je moeder de verhuurder misschien aan het contract houden als het om eenzijdige veranderingen en de (on)redelijkheid daarvan gaat?
Als er niets over het houden van huisdieren an sich in staat hebben ze geen poot om op te staan;in de meeste contracten staat alleen iets over het niet mogen veroorzaken van overlast en niet over het houden van huisdieren in het algemeen.
Kortom:dit is een eenzijdige contractsverandering die zonder medeweten van de huurders is ingegaan en het is maar de vraag of dat mag.Heeft de huurdersvereniging dit trouwens niet laten weten aan de bewoners?Zo nee,dan zijn ook zij mogelijk in overtreding omdat zij volgens mij de plicht hebben om huurders op de hoogte te houden van hun werkzaamheden.Het kan ook zijn dat de verhuurder ze dat verplicht.
Vergeet vooral ook niet het gezondheidsaspect van het houden van huisdieren niet aan te halen.

Hoe meer ik erover nadenk hoe minder zorgen je moeder zich hoeft te maken. Naar mijn idee dan.
Volgens mij heeft die huurdersvereniging geen enkele wettelijke poot om op te staan. Naar mijn weten behartigd een huurdersvereniging de belangen van alle huurders, niet een paar.
Als de verhuurder zelf met zo'n brief zou komen, zou ik wat meer zorgen hebben, maar ook dan hebben die (volgens mij dan weer) ook geen poot om op te staan.
Ik zou in eerste instantie eens contact opnemen met de verhuurder. Wil wel eens weten of die überhaupt achter die brief staan.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Pepie
- Zeer actief
Ik zie hetmarian* schreef:Da's een Belgische sitePepie schreef:Deze mensen kunnen je vertellen wat voor stappen er te ondernemen zijn![]()

- Pepie
- Zeer actief
Re: Mag dit zo maar?
Wie zitten er in die huurdersvereninging?Bestaat die uit bewoners ,van het gebouw?pooh schreef:We hebben opeens een gigantisch probleem. Ameno heeft als vaste oppasadres mijn moeder als oppas. Mijn moeder woont in een huurwoning.
Gisteren heeft ze per post een brief ontvangen, van de huurdersvereniging, dat met onmiddelijke ingang huisdieren verboden zijn, en dat alle huisdieren de toegang tot het gebouw wordt ontzegt. Er komen zelfs bordjes met verboden voor honden etc.Wordt je als bewoner met een huisdier gezien dan krijg je een boete (geen idee van wie, maar goed)
Enfin, volgens deze brief mag Ameno dus gewoon het gebouw niet meer in :N: Mijn moeder wordt al nerveus van het idee alleen al en wil zich aan de regeltjes gaan houden, hoe belachelijk ze ze ook vindt, maar zij moet er wel wonen en het liefst zonder gezanik.
Ik zoek me suf in alle jurisprudentie maar ik kan er niks over vinden. Mag je als woningbouw icm de huurdersvereniging dit soort besluiten nemen?
Iemand een idee?
Als Ameno daar echt niet meer naar toe mag dan wil ik nog helemaal niet denken aan wat dat voor consequenties met zich meebrengt

- Pepie
- Zeer actief
Liesbeth schreef:Maar een huurdersvereniging kán toch geen contract veranderenmarian* schreef:Wat een belachelijk gedoe![]()
![]()
![]()
Even over dat huurcontract:dat is een contract tussen huurder en verhuurder dus de huurdersvereniging heeft daar niks mee te maken.
Ondersteund door de verhuurder of niet.Zij kunnen je bij mijn weten niets voorschrijven.
Verder kan je moeder de verhuurder misschien aan het contract houden als het om eenzijdige veranderingen en de (on)redelijkheid daarvan gaat?
Als er niets over het houden van huisdieren an sich in staat hebben ze geen poot om op te staan;in de meeste contracten staat alleen iets over het niet mogen veroorzaken van overlast en niet over het houden van huisdieren in het algemeen.
Kortom:dit is een eenzijdige contractsverandering die zonder medeweten van de huurders is ingegaan en het is maar de vraag of dat mag.Heeft de huurdersvereniging dit trouwens niet laten weten aan de bewoners?Zo nee,dan zijn ook zij mogelijk in overtreding omdat zij volgens mij de plicht hebben om huurders op de hoogte te houden van hun werkzaamheden.Het kan ook zijn dat de verhuurder ze dat verplicht.
Vergeet vooral ook niet het gezondheidsaspect van het houden van huisdieren niet aan te halen..
Hoe meer ik erover nadenk hoe minder zorgen je moeder zich hoeft te maken. Naar mijn idee dan.
Volgens mij heeft die huurdersvereniging geen enkele wettelijke poot om op te staan. Naar mijn weten behartigd een huurdersvereniging de belangen van alle huurders, niet een paar.
Als de verhuurder zelf met zo'n brief zou komen, zou ik wat meer zorgen hebben, maar ook dan hebben die (volgens mij dan weer) ook geen poot om op te staan.
Ik zou in eerste instantie eens contact opnemen met de verhuurder. Wil wel eens weten of die überhaupt achter die brief staan.

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- Pepie
- Zeer actief
Je gaat aan die graftakken vragen,het verslag van de vergadering waar dit punt in is besproken.......Als alleen hun deze beslissing hebben genomen,zonder er een bewonersavond op te zetten,nodig jij met de overige bewoners de directie van de corperatie uit........en iemand van de deel/gemeente welke politieke partij er voor inspraak en participatie is..........pooh schreef:die huurdersvereniging bestaat uit een aantal graftakken uit het appartementencomplex.
Ik ga dinsdag de verhuurder bellen, dan VROM, en als ik onvoldoende antwoorden krijg dan bel ik meteen naar de rechtsbijstand.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik zou gewoon een paar tegels door de ruiten smijtenPepie schreef:Je gaat aan die graftakken vragen,het verslag van de vergadering waar dit punt in is besproken.......Als alleen hun deze beslissing hebben genomen,zonder er een bewonersavond op te zetten,nodig jij met de overige bewoners de directie van de corperatie uit........en iemand van de deel/gemeente welke politieke partij er voor inspraak en participatie is..........pooh schreef:die huurdersvereniging bestaat uit een aantal graftakken uit het appartementencomplex.
Ik ga dinsdag de verhuurder bellen, dan VROM, en als ik onvoldoende antwoorden krijg dan bel ik meteen naar de rechtsbijstand.En je geeft de huurdersverening een cctje

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Pepie
- Zeer actief
Dan luistert er niemand meer naar jeJaap* schreef:Ik zou gewoon een paar tegels door de ruiten smijtenPepie schreef:Je gaat aan die graftakken vragen,het verslag van de vergadering waar dit punt in is besproken.......Als alleen hun deze beslissing hebben genomen,zonder er een bewonersavond op te zetten,nodig jij met de overige bewoners de directie van de corperatie uit........en iemand van de deel/gemeente welke politieke partij er voor inspraak en participatie is..........pooh schreef:die huurdersvereniging bestaat uit een aantal graftakken uit het appartementencomplex.
Ik ga dinsdag de verhuurder bellen, dan VROM, en als ik onvoldoende antwoorden krijg dan bel ik meteen naar de rechtsbijstand.En je geeft de huurdersverening een cctje
![]()

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Is het een huurdersvereniging of een bewonerscommissie?pooh schreef:die huurdersvereniging bestaat uit een aantal graftakken uit het appartementencomplex.
Ik ga dinsdag de verhuurder bellen, dan VROM, en als ik onvoldoende antwoorden krijg dan bel ik meteen naar de rechtsbijstand.
Daar zit nogal wat verschil tussen

Een vereniging heeft namelijk eigen statuten enz terwijl een bewonerscommissie een door een verhuurder ingesteld "instrument" is dat de bewoners vertegenwoordigt in gesprekken/overleg met de verhuurder waarbij de verhuurder uiteindelijk altijd degene is de beslissing neemt.
Overigens kan een bewonerscommissie wel deel uitmaken van een huurdersvereniging.

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Pepie
- Zeer actief
Zonder inspraak van de bewoners maakt dit niet uit.......een huurdersvereninging behoort de belangen van de bewoners te behartigen.een bewonerscommissie ook.......als hier niks aan vooraf is gegaan.......geen uitnodiging om dit te bespreken,dan is deze beslissing niet terechtmarian* schreef:Is het een huurdersvereniging of een bewonerscommissie?pooh schreef:die huurdersvereniging bestaat uit een aantal graftakken uit het appartementencomplex.
Daar zit nogal wat verschil tussen![]()
Een vereniging heeft namelijk eigen statuten enz terwijl een bewonerscommissie een door een verhuurder ingesteld "instrument" is dat de bewoners vertegenwoordigt in gesprekken/overleg met de verhuurder waarbij de verhuurder uiteindelijk altijd degene is de beslissing neemt.
Overigens kan een bewonerscommissie wel deel uitmaken van een huurdersvereniging.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Daar heb je gelijk in.Pepie schreef:Zonder inspraak van de bewoners maakt dit niet uit.......een huurdersvereninging behoort de belangen van de bewoners te behartigen.een bewonerscommissie ook.......als hier niks aan vooraf is gegaan.......geen uitnodiging om dit te bespreken,dan is deze beslissing niet terecht..........

- Pepie
- Zeer actief
Ik ben nu benieuwd of moeders een uitnodiging heeft gekregen,en daaraan geen gehoor heeft gegeven.......hercujess schreef:Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan, pas als je moeder een nieuw contract zou tekenen waarin staat dat het niet mag (of als het wel in het oude staat), dan moeten huisdieren weg. Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt...

klopt voor geen donder, pooh.
dinsdag meteen die knakkers bellen en wel de opperste baas die je te pakken kan krijgen want van dit soort briefjes lusten de honden natuurlijk geen brood. wat, ik zou verdorie bij ze op de stoep staan.
ik zou eerst dat vrom of wat voor overkoepelend orgaan dan ook bellen om je op de hoogte te laten stellen van de regeltjes, zodat je die huurbaas eens stevig om de oren kan slaan met een en ander.
mocht je in eerste instantie bot vangen bij de vrienden van de woningbouwvereniging, dan onmiddellijk dreigen met journaille inlichten.
zijn ze helemaal knettergek geworden. ik ben er helemaal plaatsvervangend boos om.
dinsdag meteen die knakkers bellen en wel de opperste baas die je te pakken kan krijgen want van dit soort briefjes lusten de honden natuurlijk geen brood. wat, ik zou verdorie bij ze op de stoep staan.
ik zou eerst dat vrom of wat voor overkoepelend orgaan dan ook bellen om je op de hoogte te laten stellen van de regeltjes, zodat je die huurbaas eens stevig om de oren kan slaan met een en ander.
mocht je in eerste instantie bot vangen bij de vrienden van de woningbouwvereniging, dan onmiddellijk dreigen met journaille inlichten.
zijn ze helemaal knettergek geworden. ik ben er helemaal plaatsvervangend boos om.

- Pepie
- Zeer actief
Het is de huurbaas niet maar de huurdersvereninging........daarom mijn advies om een verslag van die vergadering te vragen,en de directie van de corperatie uit te nodigen.......althans de districtmanager.......en dan inlichten hoe de huurdersvereninging te werk gaat.........beslissen dingen buiten de bewoners omlinlin schreef:klopt voor geen donder, pooh.

mijn hemel, het duizelt me helemaal. ik ben dan ook in het geheel niet thuis in dit soort dingen en als ik het zo lees houd ik dat mooi zo.Pepie schreef:Het is de huurbaas niet maar de huurdersvereninging........daarom mijn advies om een verslag van die vergadering te vragen,en de directie van de corperatie uit te nodigen.......althans de districtmanager.......en dan inlichten hoe de huurdersvereninging te werk gaat.........beslissen dingen buiten de bewoners omlinlin schreef:klopt voor geen donder, pooh.
zijn ze helemaal knettergek geworden. ik ben er helemaal plaatsvervangend boos om.........Maar dan moet je eerst weten of er een uitnodiging is geweest,waaraan moeders geen gehoor heeft gegeven
maarre, ik meen te hebben gelezen dat die fijne mededeling ondersteund wordt door de woningbouwvereniging en dan zou ik daar toch als eerste op de stoep staan om even wat informatie in te winnen.
- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
- Aantal honden: 2
Exact! Maar dan wel eerst bij een onafhankelijk orgaan informatie inwinnen wat precies je rechten zijn. Blaten dat het allemaal onrechtmatig is zonder enige steekhoudende argumenten c.q. onderbouwing, zou ik niet zomaar doen.linlin schreef: maarre, ik meen te hebben gelezen dat die fijne mededeling ondersteund wordt door de woningbouwvereniging en dan zou ik daar toch als eerste op de stoep staan om even wat informatie in te winnen.
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
nee nee, moeders heeft niks ontvangen, evenals de rest van de mensen. Het enige wat opeens iedereen gekregen heeft is dit stukje post, waarvan ik momenteel de waarde niet kan inschatten.Pepie schreef:Ik ben nu benieuwd of moeders een uitnodiging heeft gekregen,en daaraan geen gehoor heeft gegeven.......hercujess schreef:Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan, pas als je moeder een nieuw contract zou tekenen waarin staat dat het niet mag (of als het wel in het oude staat), dan moeten huisdieren weg. Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt...

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
- Pepie
- Zeer actief
De huurdersverening word ondersteund door de corperatie...dat wil niet zeggen dat ze weten hoe een beslissing tot stand is gekomen........linlin schreef:mijn hemel, het duizelt me helemaal. ik ben dan ook in het geheel niet thuis in dit soort dingen en als ik het zo lees houd ik dat mooi zo.Pepie schreef:Het is de huurbaas niet maar de huurdersvereninging........daarom mijn advies om een verslag van die vergadering te vragen,en de directie van de corperatie uit te nodigen.......althans de districtmanager.......en dan inlichten hoe de huurdersvereninging te werk gaat.........beslissen dingen buiten de bewoners omlinlin schreef:klopt voor geen donder, pooh.
zijn ze helemaal knettergek geworden. ik ben er helemaal plaatsvervangend boos om.........Maar dan moet je eerst weten of er een uitnodiging is geweest,waaraan moeders geen gehoor heeft gegeven
maarre, ik meen te hebben gelezen dat die fijne mededeling ondersteund wordt door de woningbouwvereniging en dan zou ik daar toch als eerste op de stoep staan om even wat informatie in te winnen.