Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijna voorbij

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Bijna voorbij

Ongelezen bericht door CKS »

voor Kelly! Die kreeg vanochtend (08.00 am) een verschikkelijke epileptische aanval. Mij vriendin was net weg naar de kliniek, dus ik ben er als een gek achteraan gescheurd. Het is amper vijf minuten met de auto, maar ze werd steeds slechter. Thuis schudde ze alleen met haar achterhand, maar onderweg begon ze te kwijlen, ze verloor het bewustzijn en ze stopte bijna met ademen. op de kliniek hebben we haar meteen onder narcose gebracht maar toen stopte haar hart ermee. We dachten toen dat het voorbij was, maar dat was gelukkig nog niet zo. Wel is ze bijna de hele dag onder narcose gebleven. Steeds als ze een beetje bijkwam begon ze weer te schudden.
Ze blijkt een veel te hoge hematokriet waarde te hebben (70, hoort max 55 te zijn) dat zou de oorzaak kunnen zijn. We hebben dus meteen een beenmergpunctie laten doen.
Intussen is ze weer een klein beetje bij. Nog wel flink gedopeerd natuurlijk. Ze heeft flink veel slijm ingeademd, er zal dus nog wel een longontsteking bijkomen. We hebben haar maar mee naar huis genomen, en vannacht passen we super goed op haar. Alle medicijnen mee, propofol voor als ze weer een toeval krijgt, et cetera.
Voorlopig is ze er denk ik doorheen maar de komende tijd wordt nog héél erg spannend :jank:

Kees
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

he bah casey.. wat naar :jank:
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Hopelijk knapt ze op en blijft de longontsteking weg.
Sterkte.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

heftig kees, hopelijk loopt het goed af
Jan
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dat is zeker heftig, hopelijk komt er snel verbetering in de situatie.
Sterkte.
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Bah, wat erg.Hopelijk knapt ze weer snel op en blijft de longontsteking weg.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

he gatver, sterkte met alles wat komen gaat :knuffel:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Wat vreselijk Kees, hopelijk komt ze er doorheen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bah wat erg...hopelijk komt ze er goed doorheen.
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Bah, wat naar. Ik duim voor een goede afloop! :ok:
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Kelly

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Pfff, wat een schrik :roll:

Heel veel sterkte en hopelijk komt het allemaal goed.

groetjes, Ingrid
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Veel beterschap toegewenst en hopelijk komt alles in orde !

Sterkte,

Eva
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Wat een schrik Kees.
Is Kelly bekend met epilepsie?
Heel veel sterkte voor de komende uren :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar

Ongelezen bericht door Jacan »

Jeetje wat een schrik zeg
heel veel sterkte
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heel veel sterkte de komende uren Kees!!
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Wat ellendig... sterkte ermee.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Verschrikkelijk Kees :jank: wat zal je geschrokken zijn.
Heel veel sterkte voor Casey, hopelijk slaat zij zich hier doorheen. Duimen draaien :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

wat een schrik :(: ,
heel veel sterkte
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

wat vreselijk... ik duim voor je dat ze erdoor komt
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

sterkte
CKS
Zeer actief

Bedankt allemaal voor het medeleven! :J:

Ze is de nacht goed doorgekomen. Ze is een beetje meer bijgekomen, en heeft dus wel een beetje liggen piepen. Ze zit nog steeds flink onder de medicijnen (epilepsieremmers, antibiotica, pijnstillers, glucose en weet ik wat meer) dus ze is erg van de kaart. Maar ze heeft in ieder geval geen toeval meer gehad en we hebben haar niet meer onder narcose hoeven te brengen.

MoniqueDM: ze heeft een week of drie geleden een hele kleine aanval gehad (alleen wat trillen, meer niet eigenlijk). Ook toen had ze een te hoge hematokriet waarde (maar wel veel lager dan nu). Dat was op een heel erg hete dag, waarop ze met zijn 4-er veel te lang alleen moesten blijven. Toen we thuis kwamen was het water op. Kelly heeft nogal de neiging om altijd (hoe warm het ook is) in de zon te gaan liggen. We hebben toen allerlei tests uitgevoerd (onder andere echocardiogram, echo van de buikholte) maar daar kwam niets uit, alleen haar milt is een beetje groot maar dat wisten we al. Nieren zagen er prima uit. We dachten toen dus het het kwam door uitdroging. Ze reageerde toen ook heel goed op het infuus en de hematokrietwaarde daalde al snel tot binnen de marges.

Maar nu blijkt dus dat er wel degelijk iets ernstigers aan de hand is :(:
Wij voelen ons ongelovelijk stom natuurlijk. Het gebeurt ons dus geen tweede keer, dus nu wordt er doorgezocht tot we de reden vinden. We habben dus al een benmergpunctie gedaan. De volgende stap is een contrastfoto van de nieren, en uiteindelijk het meten van de epo-waarde. Dat laatste is helaas tamelijk onbetrouwbaar bij honden, omdat de tests bedoeld zijn voor mensen. Alleen in Pennsylvania kan dat echt goed maar dat is weer erg lastig.
Ik denk niet dat ze primaire epilepsie heeft. We gaan nu uitzoeken wat haar hoge hematokrietwaarde veroorzaakt. Het is dus geen relatieve (=uitdroging), maar absolute eritrocitose (gewoon teveel rode bloedcellen). Zodra we weten wat de oorzaak precies is kunnen we beginnen aan de behandeling. Voorlopig krijgt ze vandaag nog een aderlating (gisteren ook al gehad maar met te weinig effect) en ze blijft de komende week onder de fenobarbital.

Groetjes,

Kees
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

dat is schrikken zeg,
hopelijk knapt ze snel op!
MoniqueDM
Zeer actief

Hoe oud is Kelly, Kees?
Wij adviseren op het forum Epilepsie bij Honden altijd een uitgebreid bloed- en neurologisch onderzoek, eventueel uitgebreid met een MRI-scan.
Het bloedonderzoek moet minimaal bestaan uit: glucose, lever en nieren, ammoniak, schildklier (compleet panel: T3, T4, TSH, fT3, fT4, T3 en T4 autoantibodies, plus thyroglobulin autoantibody). Daarnaast een CBC (hematologie) en elektrolyten- en bloedgaswaarden.
Misschien wist je dit al, misschien ook niet, vandaar dat ik het even meld :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Dat is een hele heftige epilepsie aanval geweest.
Gelukkig gaat het al wat wat beter met haar. Geef haar maar een knuffel van mij. En heel veel sterkte.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Jeetje dat is heel heftig geweest zeg. Ik hoop en duim dat alles weer goed komt.
CKS
Zeer actief

Zojuist de uitslag van de beenmergpunctie..... en ja, hyperplasia (hoe heet dat in het Nederlands?) van het beenmerg. Er worden daardoor dus veel meer rode bloedcellen aangemaakt dan nodig is. Hierdoor wordt het bloed te dik, en dat heeft dus de aanval veroorzaakt. Het is echt ongeveer het beste nieuws wat denkbaar was. Het had ook een tumor in de nieren geweest kunnen zijn (want daar wordt Epo -bekend uit de wielersport- aangemaakt). Er zijn twee behandelingen mogelijk: iedere zoveel tijd bloed aftappen, of met hydroxyurea. Dat laatste is een soort chemotherapie. We gaan dus nadenken over welke therapie het meest geschikt is. Voorlopig hebben we al bloed afgetapt en houden we haar hematocriet waarde dagelijks in de gaten. Tot die begint te stijgen hebben we even tijd om na te denken en dingen uit te zoeken. Hoe dan ook is de prognose zeer gunstig.

Ze is nu weer thuis, ze krijgt nog pijnstilling (wegens de punctie) en antibiotica. Nu we weten dat er geen sprake is van primaire epilepsie hoeft ze gelukkig niet meer aan de fenobarbital. Ze is nu dus weer helemaal bij, en zwiept weer als vanouds met haar staartje ;)

MoniqueDM schreef:Hoe oud is Kelly, Kees?
Wij adviseren op het forum Epilepsie bij Honden altijd een uitgebreid bloed- en neurologisch onderzoek, eventueel uitgebreid met een MRI-scan.
Het bloedonderzoek moet minimaal bestaan uit: glucose, lever en nieren, ammoniak, schildklier (compleet panel: T3, T4, TSH, fT3, fT4, T3 en T4 autoantibodies, plus thyroglobulin autoantibody). Daarnaast een CBC (hematologie) en elektrolyten- en bloedgaswaarden.
Misschien wist je dit al, misschien ook niet, vandaar dat ik het even meld :wink: .
Kelly is 4 jaar oud. Het zou dus best idiopatische epilepsie kunnen zijn die de kop op komt steken, maar met deze anamnese en resultaten is dat erg onwaarschijnlijk geworden.

Hihi, we hebben geloof ik weer compleet uiteenlopende ideeën over diergeneeskunde ;) We hadden dankzij de gewone hemogram al een idee waar we het zoeken moesten- eritrositose. Daar hebben we dus gericht naar gekeken met de beenmergpunctie. Daarbij komt nog de epo-test, hoewel dat erg lastig is (alleen in de VS bestaat een betrouwbare test). Nu een MRI scan of een het hele schildklier verhaal- lijkt me overbodig. Bloedgaswaarden is interessant, maar daarvoor moet een slagader aangeprikt worden en dat is lastig- bovendien moet ze dan weer onder narcose en dat doen we even liever niet. Ik denk dat je het best zo gericht mogelijk kunt zoeken. In de rondte schieten in de hoop iets te raken is de Amerikaanse manier van geneeskunde bedrijven -en oorlog voeren- maar ik denk dat daarmee de patient uiteindelijk minder geholpen wordt. Maar dat is een andere discussie ;)

Groetjes,

Kees
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ben blij dat het wat beter gaat... sterkte ermee :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CKS
Zeer actief

Ik heb weer voor mijn beurt gesproken.... ze kreeg net weer een begin van een aanval. Ze is dus weer opgenomen. Aan de hemocrietwaarde ligt het nu niet... die was gewoon 48.... shit!
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Oh, dat is inderdaad shit. Jij vindt een uitgebreid onderzoek misschien niet nodig, maar ik zou het toch laten doen. Vooral omdat er nu weer een aanval optreedt. Zo snel na de eerste zou dat toch op een onderliggende oorzaak kunnen wijzen. Sterkte!

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Sennaruby schreef:Jij vindt een uitgebreid onderzoek misschien niet nodig, maar ik zou het toch laten doen. Vooral omdat er nu weer een aanval optreedt. Zo snel na de eerste zou dat toch op een onderliggende oorzaak kunnen wijzen.
Mee eens!
Hoe meer je onderzoekt, hoe meer je eventueel uit kunt sluiten zodat je sneller achter een eventuele onderliggende oorzaak komt.

De primaire vorm van epilepsie begint meestal niet zo heftig en ook niet met clusters :wink: .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”