Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bulten na tekenbeten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Pak-de-bal schreef:ik snap niet dat jullie dan geen anti-teek middel geven :denken:

Honden hebben er heel veel last van, je weet toch niet hóe dat voelt?
En waarom zou je , als je ergens woont waar veel teken zijn, hun zo laten lijden? :denken:
Toen Lila vorig jaar bij ons kwam zat ze onder de teken, dus toen hebben we stronghold gebruikt. Het hielp bij haar niet, ze bleef last houden van teken, dus het helpt dus niet altijd.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Demi schreef:
Pak-de-bal schreef:ik snap niet dat jullie dan geen anti-teek middel geven :denken:

En waarom zou je , als je ergens woont waar veel teken zijn, hun zo laten lijden? :denken:
Toen Lila vorig jaar bij ons kwam zat ze onder de teken, dus toen hebben we stronghold gebruikt. Het hielp bij haar niet, ze bleef last houden van teken, dus het helpt dus niet altijd.
en andere , hebben jullie gekeken of die wèl hielpen?

Het kan ook zijn, als ze veel zwemt dan helpt alleen Frontline , geen andere
dus het is erg hond-afhankelijk

en hèt beste is natuurlijk ook die Scalibor -anti-teek-band , die is fantastisch :ok:

Hier in Den Haag was er grote paniek omdat hier de dodelijk teek uit het Zuiden was ontdekt
en al wat honden slachtoffer van geworden waren
Nou,... dan wil je wel, hoor :wink:

Het wordt hier ook warmer, dus de teken worden steeds sterker en vervelender :evil:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Pak-de-bal schreef:en andere , hebben jullie gekeken of die wèl hielpen?

en hèt beste is natuurlijk ook die Scalibor -anti-teek-band , die is fantastisch :ok:
Met scalibor heb ik geen ervaring omdat ik een band vervelend vind, maar frontline heeft hier nog nooit geholpen. Tick-fence (als dat nog zo heet tenminste) wél.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Een anti teek middel helpt niet bij mijn hond.
Hoe meer ik van die troep gebruik hoe erger hij onder de teken zit.
Vorge jaar eens geen teken troep gebruikt en het aantal teken is tot 3 gebleven.
Had ook vernomen dat je je hond veel yogurt en karnemelk moest geven dat zou ook een middel zijn om teken weg te houden en of je het gelooft of niet, bij mijn hond heeft het geholpen.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Pak-de-bal schreef:
Tiny schreef:Ik was al aan het googlen geslagen en daar las ik dat het inderdaad normaal is dat er een klein bultje overblijft na het verwijderen van de teek :wink:
Dus welk gif vinden julllie beter?
Geen enkel gif, ik geef mijn honden karnemelk en heb gewoon geen vlooien of teken. En ik woon ook in Den Haag :wink:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Hier geven de dierenartsen al niet eens meer frontlline mee voor je hond omdat het niet meer schijnt te helpen.

Inge, inspuiten met tea tree, helpt dat niet?
:pop:
Jaap*
Zeer actief

Even ter info, de werkzame stoffen in de diverse vlooien en tekenbestrijders zijn over het algemeen doodordinaire insecticiden zoals permethrin, fipromil of deltamethrin. Dat je er even bewust van bent wat je je hond geeft :wink:
Deze insecticiden worden gedeeltelijk door de huid opgenomen.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik vind dat gif ook helemaal niets maar wat moet je dan.
Ik loop iedere ochtend in het bos en de laatste 2 weken heb ik elke dag echt wel een teek of 5 per hond er afgehaald en dan heb ik het nog niet over de lopende die ik er af pluk gelijk na de wandeling.

Het zijn echt vieze rotbeesten :jank:

Trouwens krijgen ze hier ook karnemelk maar dat helpt dus niet, helaas.
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Bultjes na verwijderen van de teek heeft Tobi ook altijd. Vorig jaar had hij opeens een 'foute' teek op zijn kop, er kwam een donkerrode kring omheen en hij moest vijftien dagen antibiotica. Dus nu draagt hij standaard een scaliborband, nooit meer een teek gehad. Tja, het is een afweging, gif of teken. Kan me voorstellen dat als je hond een keer slecht gereageerd heeft op gif, dat je je wel drie keer bedenkt dan. Ik had het andere en kies nu dan maar voor gif.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik denk dat het er ook aan ligt of je hond er veel of weinig last van heeft. Ik vind (tot nu toe) zelden een teek op mijn honden dus ik doe er niks aan. Als je elke dag tientallen teken moet plukken kan ik mij voorstellen dat je bestrijdingsmiddelen gaat gebruiken. Het is dan echt kiezen tussen 2 kwaden :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Als er echt veel teken op beginnen te duiken gaat hier de gifbrigade ook aan het werk hoor.
Maar met een lichtkleurige korthaar is het gewoon vrij makkelijk te controleren wat er aan ongerechtigheid rondloopt op je hond.
Dat is met een langharige hond veel lastiger, die zou ik ook eerder gaan behandelen denk ik.
Het ging mij er even om dat het geen soort medicijn is ofzo, het is gewoon landbouwgif.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
Pak-de-bal schreef:en het is gif, wat die teken er eerst inspuiten , zelfs met de ziekte van Lyme er in :eek:

Het is geen gif, het is een antistollingsmiddel. En als je het slecht treft is de teek besmet met lyme of babesiosis. En de kans op besmetting wordt groter naarmate je meer klungelt met een teek.
De kans op besmetting is het grootste als de teek de kans krijgt zich volledig vol te zuigen en er zelfstandig :mrgreen: af te vallen.

Zo heb ik het geleerd tenminste :wink:
Iemand een idee of dat klopt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
Pak-de-bal schreef:en het is gif, wat die teken er eerst inspuiten , zelfs met de ziekte van Lyme er in :eek:

Het is geen gif, het is een antistollingsmiddel. En als je het slecht treft is de teek besmet met lyme of babesiosis. En de kans op besmetting wordt groter naarmate je meer klungelt met een teek.
De kans op besmetting is het grootste als de teek de kans krijgt zich volledig vol te zuigen en er zelfstandig :mrgreen: af te vallen.

Ik heb geen idee of het klopt, maar de teek van de rode kring en de antibiotica heeft er zeker nog geen dag op gezeten en was nog lang niet vol. En toch was het mis. :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Githa schreef:
ranetje schreef:
Jaap* schreef:

Ik heb geen idee of het klopt, maar de teek van de rode kring en de antibiotica heeft er zeker nog geen dag op gezeten en was nog lang niet vol. En toch was het mis. :19:
Besmetting kan dus ook eerder :ok:

Ik heb al jaren voor Rana een scalibor band, omdat we met haar naar zuid Europa gaan.
Dit jaar nog niets omgedaan vanwege de pup.
Ik weet nog niet wat ik ga doen.
Misschien eerst maar eens karnemelk gaan geven? :idea:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:

De kans is het kleinst bij verwijdering binnen binnen 24 uur schijnt het, over de periode daarna heb ik geen idee eigenlijk. Ik denk wel dat de kans op besmetting groot is als je de teek "leegknijpt" tijdens het verwijderen, maar aan de andere kant kan een teek best lang blijven zitten als je niets doet, en dat zal ook best een grote kans op besmetting geven de blootstelligsduur in aanmerking genomen. Maar dat zijn puur eigen speculaties :wink:
ponne
Zeer actief

Ongelezen bericht door ponne »

Hier vorig jaar mee naar de DA geweest, omdat het *harde* bultje maar niet weg wou trekken.
Geen zorgen maken was het advies, het is een reactie van de tekenbeet, het kon wel maande duren voordat het weg zou zijn en inderdaad duurde dat maanden, het was bovenop zijn kop, dus altijd te zien en na een paar mnd, trok het langzaamaan weg. :wink:
Afbeelding

Rijkdom is als zeewater: hoe meer men er van drinkt, hoe dorstiger
men wordt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pak-de-bal schreef:
Tiny schreef:Ik was al aan het googlen geslagen en daar las ik dat het inderdaad normaal is dat er een klein bultje overblijft na het verwijderen van de teek :wink:
het hoeft niet, dan is je hond er extra gevoelig voor.

Bauke krijgt dat alleen, als het mij niet is gelukt om de héle teek dan weg te halen

dat bultje ontstaat doordat het lichaam een "vreemd lichaam" er uit probeert te krijgen
die pootjes moet je tellen , het zijn er 8 , dus bij 7 krijgt je hond al een bultje :wink:

en het is gif, wat die teken er eerst inspuiten , zelfs met de ziekte van Lyme er in :eek:

liever natuurlijk 'gif' (want het is geen gif dan waren ze dood) dan chemisch gif natuurlijk :roll:
Laatst gewijzigd door malinois op 06 mei 2008 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

mijn honden hebben er nooit last van... het is dat ik ze navoel, ze krabben niet, ze happen er niet naar... en dat zouden ze wel doen als ze er zo enorm veel last van zouden hebben als jij zegt...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
Demi schreef:

en andere , hebben jullie gekeken of die wèl hielpen?

Hier in Den Haag was er grote paniek omdat hier de dodelijk teek uit het Zuiden was ontdekt
en al wat honden slachtoffer van geworden waren
Nou,... dan wil je wel, hoor :wink:

Het wordt hier ook warmer, dus de teken worden steeds sterker en vervelender :evil:
waarom probeer je niet eerst iets natuurlijks als karnemelk voor je met gif begint te strooien?
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Dan mogen wij zelf ook wel op gaan passen als we gestoken zijn door een mug. Dan zwerven er inmiddels duizenden muggepootjes door ieders lichaam :denken: :mrgreen:

Zo'n bultje lijkt me idd gewoon een reactie van het lichaam, niets meer en niets minder.
Als het blijft lijkt het me een ander verhaal.

Ik heb ze nu nog nergens mee behandeld, weet eigenlijk niet wat ik van plan ben. Ik zoek eigenlijk ook plekken op waar het risico kleiner is.
Er is hier meer water in de buurt dan bossen, dus daar kom ik zowiezo al niet veel.
Ik kijk het nog even aan. Ik heb nu één teek kunnen ontdekken, die er nog maar net in zat.

En ja, ik ben zelf ook bang van die dingen, bang om lyme te krijgen.
Het is gewoon een eng iets.

Ik vroeg me ook af of teathreeshampoo zou helpen?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

pooh schreef:
Inge, inspuiten met tea tree, helpt dat niet?
Kan ik inderdaad wel weer eens proberen, heb ik met hara nog nooit gedaan (ik sprayde Nika wel altijd in tijdens de "dazen-tijd").
Wat was de verhouding teatree/water ook alweer???
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Hier hebben ze ook altijd bultjes of bulten, ook als de teken nog ieniemini zijn. Ik behandel ze met Frontline en toch zijn er teken die zich vastbijten.

Dit jaar kom ik toch wel minder in het bos en halen we er aanzienlijk minder wandelende teken vanaf dan vorige jaren.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”