Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch nog een vraag

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

doggy

Toch nog een vraag

Ongelezen bericht door doggy »

Ik heb toch nog een vraag over de voeding van mijn hond.

Hij krijgt Farmfood en zo nu en dan versvlees.
Ik wil hem wel brokken blijven geven.

Hij is gecastreert en hij is te zwaar.
Hij moet ongeveer 25 kilo wegen en hij weegt nu 32.8 kilo :oops:
Ik doe mijn best en ik geeft hem niet veel extra's.
Krijgt hij het toch, dan haal ik dat van zjjn brokken af.

Kan het zijn dat hij van de Farmfood aankomt??
Hij krijgt nu 2 X per dag brokken en soms hebben we een versvlees dag.

Bestaan er goede brokken waar die helpen om af te vallen??
En met goed bedoel ik brokken zonder toevoegingen en al die andere rommel erin.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Waarom ga je niet gewoon helemaal over op kvv? :19:

Edit; Waarom geef je liever brokken?
Afbeelding
doggy

Maylala schreef:Waarom ga je niet gewoon helemaal over op kvv? :19:

Edit; Waarom geef je liever brokken?
Ik ben gewend om hem brokken te geven en dat heeft hij ook altijd gehad.
We zijn pas later met vers vlees begonnen.
We hebben een kleine vriezer en daar past niet veel in.
En daar komt bij, dat sommige merken kvv best prijzig zijn.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Tsja, in mijn ogen bestaan goede brokken (bijna) niet. Als je hem wilt laten afvallen zou ik dus meer beweging geven, da's gratis. :wink:
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

en verder valt hij toch het beste af van gewoon minder eten... :19:
je kunt toch ook op dezelfde brokken blijven (al zou ik persoonlijk liever vers voeren) maar dan wat minder?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
doggy

Ik voer al een tijdje wat minder, maar zonder resultaat.
Hij krijgt genoeg beweging, we wandelen veel, we fietsen, hij zit op behendigheid, hij rent en draaf met andere honden, hij zwemt.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

doggy schreef:Ik voer al een tijdje wat minder, maar zonder resultaat.
Hij krijgt genoeg beweging, we wandelen veel, we fietsen, hij zit op behendigheid, hij rent en draaf met andere honden, hij zwemt.
betekent dat dan niet gewoon dat hij nog steeds teveel krijgt? Of, als hij voorheen wel aankwam en nu niet, maar ook niet afvalt, dat hij nu krijgt wat hij verbruikt? Als hij moet afvallen moet hij net even minder binnen krijgen dan hij verbruikt...
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Hoeveel krijgt hij nu aan brokken en aan kvv?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
doggy

Dan geef ik hem nog ietsje minder en dan bekijk ik het verder.
1X in de zo veel tijd, dan gaat hij op de weegschaal bij de dierenarts.
doggy

Roelfien schreef:Hoeveel krijgt hij nu aan brokken en aan kvv?
Hij krijgt nu ik meende iets van 2X 150 gram per dag van Farmfood en als hij versvlees krijgt, houd ik me aan wat erop de verpakking staat.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

vuistregel voor brokvoeding 10 tot 15 gram brok per kilo gewenst lichaamsgewicht
doggy

Rosita Compagner schreef:vuistregel voor brokvoeding 10 tot 15 gram brok per kilo gewenst lichaamsgewicht
Voor Beike heb ik nu 13 gram per kilo lichaamsgewicht.
Ik deed 25---gewenst gewicht---, X 13 en daar kwam 325 uit.
Beike krijgt nu ong. 150 gram per keer en dat is dus nog ietsje minder.

Dan moet ik nu, denk ik nog maar wat minder geven en dan van 10 gram per kilo lichaamsgewicht uit gaan??
Dan kom ik dus uit op 250 gram per dag verdeelt wordt dat 125 gram per keer, en dat is dus 50 gram per dag minder, dan wat hij eerst kreeg.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Lijkt me een goed plan. En daarbij nog rekenen dat een castraat 10 tot 25% minder voeding mag hebben omdat je z´n hormoonhuishouding stil gelegd hebt.

Een vuistregel betekent dat het ongeveer en een richtlijn is, voeren doe je ten alle tijden met je ogen.
doggy

Rosita Compagner schreef:Lijkt me een goed plan. En daarbij nog rekenen dat een castraat 10 tot 25% minder voeding mag hebben omdat je z´n hormoonhuishouding stil gelegd hebt.

Een vuistregel betekent dat het ongeveer en een richtlijn is, voeren doe je ten alle tijden met je ogen.
Oke, dankje.
Dan gaan we vanaf vanavond daarmee beginnen.

Hij krijgt wel verschillende merken versvlees.
Kan ik dan de dosering van de verpakkingen aanhouden, of kan ik het dan beter houden bij 1 merk?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Ook van versvlees moet hij dus zijn ´castratenkorting´ krijgen..... 25% van de aanbevolen hoeveelheid er af dus.

Daarnaast......... wil je dat hij afvalt, dus is een onderhoudsdosering voor zijn gewenste gewicht niet voldoende.

Arme Beike, ballen ingeleverd en binnenkort een rotvacht en voor de rest van zijn leven honger leiden. Ik hoop dat het het waard is.
doggy

Rosita Compagner schreef: Arme Beike, ballen ingeleverd en binnenkort een rotvacht en voor de rest van zijn leven honger leiden. Ik hoop dat het het waard is.
Hoe zo rotvacht en honger lijden?
Deze opmerking snap ik niet helemaal, ik vind hem ook een beetje flauw moet ik zeggen.
Je doet nu net of ik hem niet goed verzorg.

Hij moest om een medische reden gecastreert worden.
Ik kan daar dus niks aan doen, en hij ook niet.
Zijn vacht zal wel mee vallen, hij gaat naar de trimmer en ik vind zijn vacht er heel mooi uitzien.
En het woord "hongerlijden" vind ik ook niet gepast.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

De waarheid is soms hard;-) Als trimster én eigenaar van gecastreerde honden denk ik heel goed te weten waar ik over praat en de omschrijving is correct.
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Rosita Compagner schreef:Ook van versvlees moet hij dus zijn ´castratenkorting´ krijgen..... 25% van de aanbevolen hoeveelheid er af dus.

Daarnaast......... wil je dat hij afvalt, dus is een onderhoudsdosering voor zijn gewenste gewicht niet voldoende.

Arme Beike, ballen ingeleverd en binnenkort een rotvacht en voor de rest van zijn leven honger leiden. Ik hoop dat het het waard is.
Doe ff normaal zeg :blah: Heb hier van de 4 er 2 die gecastreerd zijn en niks geen rotvacht en hongerlijden hoor.
doggy

Rosita Compagner schreef:De waarheid is soms hard;-) Als trimster én eigenaar van gecastreerde honden denk ik heel goed te weten waar ik over praat en de omschrijving is correct.
Ja wel, maar je weet nog niet of hij zo'n "rotvacht" zal gaan krijgen en uit je tekst maak ik op, dat ik hem "gewoon" heb laten castreren, maar dat moest vanwege een medische oorzaak, anders had ik het niet gedaan.

Ik stel deze vraag, omdat ik niet wil dat hij nog zwaarder zal worden, hij is nu nog jong.
Wees blij dat ik er wat aan wil doen, er zijn ook mensen die er niks aan doen. :wink:
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Rosita Compagner schreef:De waarheid is soms hard;-) Als trimster én eigenaar van gecastreerde honden denk ik heel goed te weten waar ik over praat en de omschrijving is correct.
Ben je tegen je klanten dan ook zo tactvol als hier op 't forum?En als je toch zo goe dhet weet dan weet je ook dat dit zeer zeker niet voor de meeste rassen geld.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ze heeft hem toch niet *zomaar* laten castreren?
Het had een medische oorzaak en dát vind ik toch net iets anders...
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

doggy schreef:
Rosita Compagner schreef:Lijkt me een goed plan. En daarbij nog rekenen dat een castraat 10 tot 25% minder voeding mag hebben omdat je z´n hormoonhuishouding stil gelegd hebt.

Oke, dankje.
Dan gaan we vanaf vanavond daarmee beginnen.

Hij krijgt wel verschillende merken versvlees.
Kan ik dan de dosering van de verpakkingen aanhouden, of kan ik het dan beter houden bij 1 merk?
Je kunt gewoon af wisselen met vers vlees :wink:
Ik hou me niet aan de dosering van de verpakkingen. Als ik dat wel zou doen, kan ik mijn honden rollen :mrgreen:

Ik geef zelf meestal Rodi afgewisseld met Smuldier. Op de verpakking staat dat mijn keeshond (23 kilo) ongeveer 600 gram nodig nodig heeft, en hij krijgt 400 gram op een dag.
Mijn Jack Husseltje zou volgens de verpakking 300 gram nodig hebben, maar hij krijgt 200 gram terwijl hij erg aktief is.
Ik voer dus gewoon op het oog :wink:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

doggy schreef:
Ja wel, maar je weet nog niet of hij zo'n "rotvacht" zal gaan krijgen en uit je tekst maak ik op, dat ik hem "gewoon" heb laten castreren, maar dat moest vanwege een medische oorzaak, anders had ik het niet gedaan.

Ik stel deze vraag, omdat ik niet wil dat hij nog zwaarder zal worden, hij is nu nog jong.
Wees blij dat ik er wat aan wil doen, er zijn ook mensen die er niks aan doen. :wink:
Waaruit maak je op dat ik vind dat je hem 'gewoon' hebt laten castreren? Omdat ik me afvraag of het het allemaal waard is? Als je zijn leven gered hebt met de castratie dan is dat zeker zo, toch? Dan is het antwoord ja.

Heel goed dat je er wat aan wilt doen er zijn zelfs mensen die helemaal ontkennen dat hun hond te dik is en allerlei oogkleppen ophouden.

En als jij (en Mauyak) mijn voorspelling over de rotvacht en het hongerlijden (nu goed geschreven) niet wil horen dan moet je daar gewoon overheen lezen.

Voor Mauyak, voor álle vachten van het type van Beike geldt dat het een negatieve verandering zal ondergaan door castratie. Of het de baas opvalt of dat de link gelegd wordt of dat het hem wat kan schelen is een tweede.
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lupa »

ik heb hier een hondje rond lopen die vroeger aan de brok zat
niet gesterelizzeerd
vroeger was het een jojo
te dik...sperciebonen...weer te dik....
het is een kooikertje van 11 kilo

ik gaf haar amper 70 gr brokkjes per dag
dat was inderdaad uithongeren
gelukkig zijn jaren later mijn ogen openegegaan en ben vers gaar voeren sinds dien heb ik haar niet meer hoeven te laten 'verhongeren"
ze is 11 kilo en ze blijft 11 kilo

ik hoef echt niet meer op te letten over hoeveel voer ik noe gegeven heb en oh tjtje ik heb haar een koekje te veel gegeven

en dat gaat nu zo al ongeveer 8 jaar

een hond die zo weinig moet eten en toch te dik is is niet ok
de hond wel....althans als die onderzocht is bv op schildklier?en het allemaal ok is

dus ik zei...een hond die zo weinig eet en toch te dik is is niet ok
je beriekt weinig door nog meender te gaan geven je bereikt alleen dat die aan het uithongeren is en dus ja hij gaat magerder worden maar is dat de bedoeling??

ik heb hier een gesterelizeerde teef, ik merk niks aan dat ik minder moet voeren om dat ze "geholpen "is, mischien omdat het een flatcoated is? nee want ik zie genoeg flatcoated die te dik zijn en die een lachwekkende portie brokkjes kregen

mijn conclusie is:
de brok die je voerd is niet goed voor jou hond
doggy

Rosita Compagner schreef:
doggy schreef:

Waaruit maak je op dat ik vind dat je hem 'gewoon' hebt laten castreren? Omdat ik me afvraag of het het allemaal waard is? Als je zijn leven gered hebt met de castratie dan is dat zeker zo, toch? Dan is het antwoord ja.

Heel goed dat je er wat aan wilt doen er zijn zelfs mensen die helemaal ontkennen dat hun hond te dik is en allerlei oogkleppen ophouden.

En als jij (en Mauyak) mijn voorspelling over de rotvacht en het hongerlijden (nu goed geschreven) niet wil horen dan moet je daar gewoon overheen lezen.

Voor Mauyak, voor álle vachten van het type van Beike geldt dat het een negatieve verandering zal ondergaan door castratie. Of het de baas opvalt of dat de link gelegd wordt of dat het hem wat kan schelen is een tweede.
Ik wist, toen ik hem liet castreren, dat zijn vacht zou kunnen veranderen, maar dat hoeft niet altijd te gebeuren.
Niet elke Stabij, heeft dezelfde vacht, of wel soms??
Mij kan het dus WEL wat schelen, vandaar mijn vraag.
doggy

Waaruit maak je op dat ik vind dat je hem 'gewoon' hebt laten castreren? .
Arme Beike, ballen ingeleverd .
Deze reactie....
Je weet niet eens waarom.......
Weet je dat dit nogal hard kan overkomen???
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

doggy schreef:
Waaruit maak je op dat ik vind dat je hem 'gewoon' hebt laten castreren? .
Arme Beike, ballen ingeleverd .
Deze reactie....
Je weet niet eens waarom.......
Weet je dat dit nogal hard kan overkomen???
Als je daar zelf een invulling aan gaat geven dan geloof ik dat beslist.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

doggy schreef: Ik wist, toen ik hem liet castreren, dat zijn vacht zou kunnen veranderen, maar dat hoeft niet altijd te gebeuren.
Niet elke Stabij, heeft dezelfde vacht, of wel soms??
Er zijn maar weinig Kooikers (vergelijkbare vacht) die na castratie hun goede vacht behouden hoor, maar je kunt het natuurlijk wel trimmen.

Over je vraag. Ik weet niet hoe het bij honden werkt, maar kan het zijn dat je hem al vaak op dieet hebt gezet? Bij mensen gaan de kilo's er namelijk steeds minder snel af hoe vaker je gaat lijnen. Bram is ook wat te dik geweest en dat was er binnen no time af toen ik hem minder gaf.

Er zijn volgens mij ook dieetbrokken, wellicht is dat iets? En dan ook echt minder blijven geven als het overgewicht er af is. Mag je van je trainers nog wel meedoen met behendigheid trouwens? Ik vind een hond die bijna acht kilo overgewicht heeft (wat je zelf schrijft) niet meer verantwoord op behendigheid met al dat gespring.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lupa »

ik heb in de tijd dat mientje dik was(zie mijn verhaal hier boven) ook light geprobeerd, het maakte absoluut geen verschil
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Gewoon minder eten geven.
Misschien om te vergelijken.
Tico en Lola krijgen ieder 2 keer daags anderhalve mok FF. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”