Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch weer scheren?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Toch weer scheren?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wij hebben Osa 2x laten scheren in de zomer, ze voelde zich daardoor veel lekkerder met t warme weer, en was vrolijker.

Ze heeft op dit moment weer heel erg veel last van de warmte, ze loopt sowieso al een tijd niet lekker zoals de meesten weten, en dan ook nog eens die warmte, maakt dat het voor haar nu niet zo prettig is. Na de sterilisatie is ook zo wat heel de ondervacht verdwenen, en is het haar heel anders van structuur geworden, waardoor de vacht niet zo veel voordelen meer voor haar heeft, heb ik het idee. Als ze nat is geweest duurt het ook een halve dag voordat ze weer helemaal droog is.

Wat denken jullie? Wel of niet doen?

gr Aimée
shinju
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shiba
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door shinju »

iedere keer dat er geschoren word gaat de vacht nog feller en meer trugkomen,

bespreek het met verschillende trimmers
mischien kan er nog een vachtcorrectie gebeuren

gewoon uitdunnen en effileren, daat zal de vacht niet zo slecht op reageren

kan je eens een foto plaatsen van haar? :denken: ben hier niet zolang trug dus tja... sorry :lol:
Brindlecardi
Zeer actief

shinju schreef:iedere keer dat er geschoren word gaat de vacht nog feller en meer trugkomen,

bespreek het met verschillende trimmers
mischien kan er nog een vachtcorrectie gebeuren

gewoon uitdunnen en effileren, daat zal de vacht niet zo slecht op reageren

kan je eens een foto plaatsen van haar? :denken: ben hier niet zolang trug dus tja... sorry :lol:
Ik zou allang blij zijn als ons meisje er volgend jaar gewoon nog is, maar echt kijken naar de toekomst doe ik niet met haar. Ze is namelijk al 12,5.

Afbeelding
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

ik zou ook niet laten scheren, maar gewoon lekker laten onwollen en kort laten effileren.
shinju
Zeer actief
Contacteer:

het probleem is haar ouderdom zoals je aanhaalt, kan ze nog lang blijven rechtstaan?

Als je wilt scheren kan het in één keer bezoek maar als je alles wilt laten effieleren zal het mischien in twee keer moeten of als het mogelijk is, niet wassen op voorhand, anders is het gewoon teveel voor zo een oud schatteke.

het is een moeilijke keuze. kijk wat ze aankan, bespreek het en beslis dan voor haar goed :)
Brindlecardi
Zeer actief

shinju schreef:het probleem is haar ouderdom zoals je aanhaalt, kan ze nog lang blijven rechtstaan?

Als je wilt scheren kan het in één keer bezoek maar als je alles wilt laten effieleren zal het mischien in twee keer moeten of als het mogelijk is, niet wassen op voorhand, anders is het gewoon teveel voor zo een oud schatteke.

het is een moeilijke keuze. kijk wat ze aankan, bespreek het en beslis dan voor haar goed :)
Ik heb haar laatst geknipt en alle losse haren eruit gehaalt, maar dat gaat niet meer staand, ze moet dan echt gaan liggen.
_diva_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _diva_ »

ik zou haar proberen te scheren en dan gewoonin een paar keer zodat er vrij weinig tot geen last van heeft.....

gr gemma
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Scheren... :wink:
shinju
Zeer actief
Contacteer:

voor de goed van haar gezondheid zal het idd nog het beste zijn om te scheren :)

ging het over een jongen kwikke hond dan was het een ander verhaal ;)
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Je kan misschien anders ook besluiten om alleen haar onderkant te scheren? Als jehet helemaal laat doen dan denk ik dat je wel een deken/jas voor haar moet kopen. Ze is oud, waarschijnlijk ook behoorlijk artrose en het is nog heel vroeg in de zomer. Nu wel heel warm voor zo'n hond overdag, maar 's ochtends vroeg en 's avonds niet. Verder kan er zo weer gerust een tijd komen met maar 10-12 graden. Daar moet je wel op voorbereid zijn dan uiteraard (maar zal je vast zelf ook wel over nagedacht hebben :ok: )
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

boxersien schreef:Je kan misschien anders ook besluiten om alleen haar onderkant te scheren? Als jehet helemaal laat doen dan denk ik dat je wel een deken/jas voor haar moet kopen. Ze is oud, waarschijnlijk ook behoorlijk artrose en het is nog heel vroeg in de zomer. Nu wel heel warm voor zo'n hond overdag, maar 's ochtends vroeg en 's avonds niet. Verder kan er zo weer gerust een tijd komen met maar 10-12 graden. Daar moet je wel op voorbereid zijn dan uiteraard (maar zal je vast zelf ook wel over nagedacht hebben :ok: )
Is ook een mooie oplossing.
Als zij zoveel last van de warmte heeft en niet meer zo lang op haar poten kan staan, dan is scheren ook voor de hond prettiger dan het ontwollen, omdat het wat sneller gedaan is.
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Met standje 1 erover heen :wink: lekker voor de dame en niet zoveel toestanden voor haar
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lupa »

niet scheren
Brindlecardi
Zeer actief

boxersien schreef:Je kan misschien anders ook besluiten om alleen haar onderkant te scheren? Als jehet helemaal laat doen dan denk ik dat je wel een deken/jas voor haar moet kopen. Ze is oud, waarschijnlijk ook behoorlijk artrose en het is nog heel vroeg in de zomer. Nu wel heel warm voor zo'n hond overdag, maar 's ochtends vroeg en 's avonds niet. Verder kan er zo weer gerust een tijd komen met maar 10-12 graden. Daar moet je wel op voorbereid zijn dan uiteraard (maar zal je vast zelf ook wel over nagedacht hebben :ok: )
In huis is het sowieso warm, en mevrouw slaapt lekker luxe bij de kachel! :mrgreen: De wandelingen zijn er kort en meerdere, dus ik denk niet dat ze het daar echt koud van kan krijgen, maar als het echt weer koud word kan dat natuurlijk wel zo zijn!

We gaan het waarschijnlijk toch wel gewoon weer laten doen, niet zo kort als voorheen ( toen moest ik mevrouw zelfs insmeren met zonnebrand :mrgreen: )
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik ben geen voorstander om op zo'n vacht zo maar de tondeuse erover heen te gooien, normaliter zou ik roepen; ontwollen en uitdunnen, maar omdat ze al zo oud is en ze er veel baat bij heeft; gewoon scheren.

Ik had een oude Golden die normaal één tot twee keer per jaar door de baas werd geschoren. Ik vond het verschrikkelijk en heb hem toen één keer ontwolt en uitgedund - hij had ook last van hotspots - desondanks kwam hij er maar niet vanaf en was ook snel bevangen door de warmte. Toen hebben we besloten om het toch maar te blijven scheren. Hij voelde zich duidelijk weer beter daarna.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Ik ben geen trimmer dus heb geen profesioneel advies maar heb wel een oude hond gehad met een castraten vacht. Op oudere leeftijd kreeg hij ook erg veel last van zijn vacht. Niet alleen 's zomers maar ook in de winter omdat dan in huis de kachel brande.

Wij zijn op advies van de da begonnen met scheren. (hij werd eerst altijd getrimd) Dit deden we twee keer per jaar 1 keer in mei en nog eens in augustus.

Het rare was altijd dat hij het vreselijk vond om geborsteld te worden maar als ik met de tondeuse aankwam zetten dan ging hij er echt voor staan.

Ik zou Osa dus ook gewoon lekker scheren maar niet te kort ik liet er altijd ongeveer 1cm haar op staan.
Afbeelding
gevni havanezers
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

hercujess schreef:Ik ben geen voorstander om op zo'n vacht zo maar de tondeuse erover heen te gooien, normaliter zou ik roepen; ontwollen en uitdunnen, maar omdat ze al zo oud is en ze er veel baat bij heeft; gewoon scheren.

Ik had een oude Golden die normaal één tot twee keer per jaar door de baas werd geschoren. Ik vond het verschrikkelijk en heb hem toen één keer ontwolt en uitgedund - hij had ook last van hotspots - desondanks kwam hij er maar niet vanaf en was ook snel bevangen door de warmte. Toen hebben we besloten om het toch maar te blijven scheren. Hij voelde zich duidelijk weer beter daarna.
Mijn idee :ok:
Vooral gezien dr leeftijd
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”