Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

denk epilepsie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Bief
Actief

denk epilepsie?

Ongelezen bericht door Bief »

Ben daarpas nogal geschrokken, ik hoorde mijn honden raar doen, ga kijken door het venster en zie Gipsy (jongste Duitse herder) rare bewegingen maken, is van boven niet goed te zien dus ga ik beneden kijken en vind Gipsy in haar urine en stoelgang liggen. Als ik haar roep kijkt ze me verdwaasd aan, probeert recht te staan maar kan haar evenwicht niet vinden. Ze valt een keer of 4 om, om daarna terug gewoon rond te lopen. Ze is 6 jaar en 6 maanden en het is de eerste keer dat ik dat zie. Direct de dierenarts gebeld mag om 18 u gaan. Hopelijk is het niet ernstig, heeft iemand ervaring met honden met epilepsie? Kan het bij 1 keer blijven?
je ziet Gipsy, Irma & Droopy op de avatar.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Oei... gossie...
Ik heb er geen ervaring mee.
Sterkte bij de dierenarts.
Bief
Actief

Dank je wel. Ben ondertussen terug, ze heeft bloed genomen en Gipsy's suikerspiegel gecontroleerd, die was wat aan de lage kant. Weet maandag meer. Kan eenmalig zijn, ik hoop het. Als het meermaals zou voorvallen moeten ze verder gaan onderzoeken. Tips blijven welkom.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

http://www.epilepsiebijhonden.nl
Lees je hier maar eens in, veel succes.
Afbeelding
The Countess
Actief

Ongelezen bericht door The Countess »

Yugi, onze BM, heeft ooit 1 keer een aanval gehad.
We zijn de volgende dag toen naar de DA geweest (dezelfde dag had volgens de DA geen zin meer) en toen hebben we ook bloedonderzoek laten doen waar gelukkig niets uitgekomen is.
We hebben wel medicijnen nu in huis voor als hij nog een keer een aanval zou krijgen en als hij daar niet gelijk uit zou komen.
Het is nu ongeveer een jaar geleden en gelukkig heeft hij geen aanval meer gekregen.

Ik hoop dat dat bij Gipsy ook het geval is!
Afbeelding

groetjes van Yvonne
Bief
Actief

Bedankt Rea. Ben onmiddellijk gaan kijken, het is zeer interessant. Hopelijk zal het bij Gipsy bij 1 keer blijven.
The countess dat heeft me goede moed, zal in ieder geval het bloedonderzoek moeten afwachten.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Helaas heel veel ervaring ermee.....Tomas heeft net een aanval achter de rug en dit keer komt hij er niet echt goed doorheen, hij blijft wat wazig en plakt zowat aan me vast.Bruno heeft het ook een tijdlang gehad al weten we tot op heden nog niet zeker of het epilepsie was.We zijn er ook een hond aan kwijtgeraakt maar die had het al op jonge leeftijd en heel heftig.Meestal kunnen honden er goed mee leven hoor en het komt ook vaak voor dat het bij een keer blijft, of bv een keertje per jaar.Bloedonderzoek heeft alleen zin om ziektes uit te sluiten die de oorzaak kunnen zijn ; epilepsie is via bloedonderzoek niet aan te tonen.Een trauma (bv val of klap op zijn kop) of een schildklieraandoening kunnen veroorzaker zijn maar in de meeste gevallen wordt de oorzaak nooit gevonden.Aanvallen kunnen wel getriggerd worden door bv opwinding, medicijngebruik of zoals ook voorkomt; entingen.
Ik hoop voor je dat het bij deze ene keer blijft, ik wen er nooit aan, vind het een vreselijk gezicht.
Bief
Actief

Marie Josée,
Ik kan me goed voorstellen dat je daar niet kunt aan wennen, want al stond ik ver het is een beangstigend zicht. Je staat zo machteloos. Als ik er goed over nadenk en na wat ik vandaag gezien heb was het waarschijnlijk niet de eerste keer. Mijn honden zitten in een grote kennel en doen hun behoeften altijd op dezelfde plaats. Nu en dan als ik thuis kom van mijn werk, was er stoelgang op ongeveer dezelfde plaats als vandaag. Het gebeurt niet veel, ongeveer 1 maal in 3 maand, maar ik veronderstel dat het dan ook van een epilepsie-aanval was. Want dat is op de plaats waar ze spelen en slapen overdag. Ook gebeurt het dat Gipsy haar slaaphok bevuilt. Zou het kunnen zijn dat epilepsie de reden is? Ze gaan voor het slapengaan iedere avond wandelen zodanig dat ze hun behoeften kunnen doen. Allemaal vragen, ik ga haar nu in ieder geval extra in het oog houden, mijn lieve Gipsy!
Marie-Josée
Erelid

Bief schreef:Marie Josée,
Ik kan me goed voorstellen dat je daar niet kunt aan wennen, want al stond ik ver het is een beangstigend zicht. Je staat zo machteloos. Als ik er goed over nadenk en na wat ik vandaag gezien heb was het waarschijnlijk niet de eerste keer. Mijn honden zitten in een grote kennel en doen hun behoeften altijd op dezelfde plaats. Nu en dan als ik thuis kom van mijn werk, was er stoelgang op ongeveer dezelfde plaats als vandaag. Het gebeurt niet veel, ongeveer 1 maal in 3 maand, maar ik veronderstel dat het dan ook van een epilepsie-aanval was. Want dat is op de plaats waar ze spelen en slapen overdag. Ook gebeurt het dat Gipsy haar slaaphok bevuilt. Zou het kunnen zijn dat epilepsie de reden is? Ze gaan voor het slapengaan iedere avond wandelen zodanig dat ze hun behoeften kunnen doen. Allemaal vragen, ik ga haar nu in ieder geval extra in het oog houden, mijn lieve Gipsy!
Het zou dan heel goed kunnen dat een aanval de oorzaak was, zeker als ze altijd erg zindelijk was wat haar plekje betreft. Ik zou in elk geval beginnen met ergens te noteren wanneer het volgens jou voorkomt; bij epilepsie komt er vaak een patroon in.Sterkte!
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik ben geen arts, maar dat lijkt me heel erg op epîleptie.
Luka heeft het ook, maar alleen de vooraanvallen, dwz hij zakt door zijn achterkant, schud heel erg met zijn kop, maar gaat nooit bewusteloos.
Tijdens zo'n aanval lijkt het of hij niet goed ziet.
Hij neemt al vier jaar Gardenal, heeft nu gemiddeld om de twee maand nog een vooraanval.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Bief schreef:Bedankt Rea. Ben onmiddellijk gaan kijken, het is zeer interessant. Hopelijk zal het bij Gipsy bij 1 keer blijven.
The countess dat heeft me goede moed, zal in ieder geval het bloedonderzoek moeten afwachten.
Kijk goed wat er precies is onderzocht in het bloed en laat eventueel extra onderzoek doen.
Bij een hond van 5,5 jaar oud die voor het eerste een aanval heeft, is er vaak een andere oorzaak voor de aanvallen (dus secundaire epilepsie).
De oorzaak wordt niet altijd gevonden, maar er moet wel veel onderzocht worden.
Doorgaans meer dan een DA laat doen.
Ook een neurologisch onderzoek is belangrijk.
Vraag eventueel advies op het forum voor epilepsie bij honden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Bief
Actief

Ranetje, ben ondertussen ingeschreven bij het forum voor honden met epilepsie, mag spijtig genoeg nog niet antwoorden op gestelde vragen. Heb vandaag met de dierenarts gebeld. Bloedsuikerspiegel was goed, calcium was te laag, er is bijkomend onderzoek gevraagd voor de calcium, weet morgen meer.
ranetje
Zeer actief

Bief schreef:Ranetje, ben ondertussen ingeschreven bij het forum voor honden met epilepsie, mag spijtig genoeg nog niet antwoorden op gestelde vragen. Heb vandaag met de dierenarts gebeld. Bloedsuikerspiegel was goed, calcium was te laag, er is bijkomend onderzoek gevraagd voor de calcium, weet morgen meer.
Heb het gezien :wink: :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Bief
Actief

Gipsy is dinsdag terug naar de dierenarts geweest om bloed te nemen, heb vandaag de resultaten gehad en alle bloedwaarden zijn normaal. Ik hoop dus dat het zich niet meer herhaalt. Net als op het forum van epilepsie bij honden wil ik iedereen bedanken voor de goede raad en de steun, want net na de epilepsie-aanval was ik toch in paniek.
Bedankt voor de verwijzing naar voornoemde forum.
Gipsy is terug even speels en lief zoals altijd, een echte knuffelhond :love: :love:
ranetje
Zeer actief

Bief schreef:Gipsy is dinsdag terug naar de dierenarts geweest om bloed te nemen, heb vandaag de resultaten gehad en alle bloedwaarden zijn normaal. Ik hoop dus dat het zich niet meer herhaalt. Net als op het forum van epilepsie bij honden wil ik iedereen bedanken voor de goede raad en de steun, want net na de epilepsie-aanval was ik toch in paniek.
Gipsy is terug even speels en lief zoals altijd, een echte knuffelhond :love: :love:
:ok:
Houden zo hé!! :wink:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Bief schreef:Gipsy is dinsdag terug naar de dierenarts geweest om bloed te nemen, heb vandaag de resultaten gehad en alle bloedwaarden zijn normaal. Ik hoop dus dat het zich niet meer herhaalt. Net als op het forum van epilepsie bij honden wil ik iedereen bedanken voor de goede raad en de steun, want net na de epilepsie-aanval was ik toch in paniek.
Ik hoop voor je dat het eenmalig was en het niet meer terugkomt.
Komt dat vaak voor bijv dat een hond een eenmalige aanval krijgt of krijgen ze er later meestal meer?
ik vraag dit omdat ik weinig tot geen verstand heb van epilepsie bij honden.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Branwen
Actief

Ongelezen bericht door Branwen »

Ik duim dat het bij deze aanval blijft voor Gipsy
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

wendy71 schreef: Komt dat vaak voor bijv dat een hond een eenmalige aanval krijgt of krijgen ze er later meestal meer?
Het komt voor dat er eenmalig een aanval is.
De vraag is dan wel of het epilepsie is of dat de epileptiforme aanval een andere oorzaak had.
Daar kom je niet altijd achter.
Als je info wilt over epilepsie kijk dan eens bij www.epilepsiebijhonden.nl
Daar kan je heel wat info vinden :ok:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

ranetje schreef:
wendy71 schreef: Komt dat vaak voor bijv dat een hond een eenmalige aanval krijgt of krijgen ze er later meestal meer?
Het komt voor dat er eenmalig een aanval is.
De vraag is dan wel of het epilepsie is of dat de epileptiforme aanval een andere oorzaak had.
Daar kom je niet altijd achter.
Als je info wilt over epilepsie kijk dan eens bij www.epilepsiebijhonden.nl
Daar kan je heel wat info vinden :ok:
Bedankt voor de link Ranetje. :ok:
heb hem gelijk onder de favo's gezet.
Pff, ingewikkelde materie, dat wel..
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Marie-Josée
Erelid

Calciumgehalte was nu goed? Als ik me goed herinner kan dat ook dergelijke "aanvallen"veroorzaken.
Hopelijk blijft het nu weg of in elk geval lang genoeg, met af en toe een aanval kun je waarschijnlijk nog heel goed leven en je hond ook.Ik merk aan Tomas na een dag of wat ook totaal niets meer, het is nu gewoon weer mijn actieve stoere bink :mrgreen:
Bief
Actief

Marie-Josee,
haar calciumgehalte was nu inderdaad terug ok. Al haar bloedwaarden waren in orde. Ze was zelfs wat verdikt, heb haar een beetje teveel verwend. Dus nu krijgt ze wat minder hondekoekjes zodat haar gewicht terug verbeterd, ze krijgt nu wat extra knuffels en daar is ze ook blij mee. Gipsy is altijd tevreden. Ik blijf hopen dat het niet meer gebeurd.
Voor de anderen, bedankt voor de lieve reacties, het helpt!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”