Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bolfo of scalibor tekenband, ervaringen?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Bolfo of scalibor tekenband, ervaringen?

Ongelezen bericht door laeken »

Omdat het hier barst van de teken moeten we de honden wel weer een tekenband omdoen. Ik heb ook het idee dat ze weer vlooien krijgen gezien de infectiedruk van de honden hier.
Nu kan ik kiezen tussen Bolfo tekenband die meteen de vlooien aanpakt of Scalibor waarbij ik dus indien nodig van de zomer ook nog eens moet gaan ontvlooien. Bij Scalibor hebben we afgelopen jaar geen een teek gevonden. Nu hebben ze niks en ze hebben allemaal al een teek gehad.

Het erg is dus dat ik ook een teek heb gehad. Ik hou het in de gaten en ga alleen nog lopen met laarzen en de broek dichtgeknoopt in de laarzen. Megagoor en ook wel eng met Lyme om ineens een dikke teek op je eigen been te vinden :kotz: Het deed ook nog eens pijn en voelde als een blauwe plek. Die rotteek zat muurvast en zijn kop brak af toen ik eraan trok. Echt, ik ging bijna over mijn nek. Ik wil dus de honden een band omdoen waardoor ze niet meer teken krijgen.

Is die Bolfo band ook goed? Ik wil liever niet Scalibor en daarbij ook nog eens frontline geven nl. :wink:
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Marc je moet teken er niet aftrekken joh, dan blijft die kop zitten, je heb van die handige tekenlepeltjes dan schuif je die teek er zo uit, ik het er een stuk of 6 zitten overal in in mijn zakken in mijn tassen, maar goed ik vind een teek ook eng hoor.

Helaas kan ik je niet adviseren welke band je moet nemen ik heb die nooit gebruikt
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Oh bah bah bah! Ik heb ook een keer een teek van mezelf afgehaald en ik zat toen op het randje van hysterie. Niets voor mij. :mrgreen:
Over die Bolfo band weet ik niets, maar was het niet zo dat Scalibor ook tegen endoparasieten helpt? Dus gelijk van wormen af? Vervelend is wel dat je inderdaad nog weer iets apart voor vlooien moet doen, hebben jullie daar zo veel last van joh?
Groet,
Dorien
laeken
Zeer actief

Dorien schreef:Oh bah bah bah! Ik heb ook een keer een teek van mezelf afgehaald en ik zat toen op het randje van hysterie. Niets voor mij. :mrgreen:
Over die Bolfo band weet ik niets, maar was het niet zo dat Scalibor ook tegen endoparasieten helpt? Dus gelijk van wormen af? Vervelend is wel dat je inderdaad nog weer iets apart voor vlooien moet doen, hebben jullie daar zo veel last van joh?
Ja behoorlijk last. Het stikt hier van de egels, reeen ook wel en vossen. En er schijnen ook nogal wat dassen te lopen. Al met al dus heel veel vlooien en teken. Als je de honden van de overburen meerekent, daarvan weet ik niet wat ze aan bestrijding doen zit je ook al op ongeveer 20 permanent hier wonende en rondlopende honden rondom de plas. Dan de wandelaars nog dus de druk van parasieten is hoog. Ze hebben nu ook om de paar maanden wormen wat ze eerder nooit hadden :wink:

Ze eten ook "wilde" drolletjes :roll: Eva vooral, die eet elke poep die niet van een hond is. Gelukkig eet ze die in ieder geval niet. :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

omafia schreef:Marc je moet teken er niet aftrekken joh, dan blijft die kop zitten, je heb van die handige tekenlepeltjes dan schuif je die teek er zo uit, ik het er een stuk of 6 zitten overal in in mijn zakken in mijn tassen, maar goed ik vind een teek ook eng hoor.

Helaas kan ik je niet adviseren welke band je moet nemen ik heb die nooit gebruikt
Je moet wat als je in bed ligt en ineens een bolletje op je been voelt. Hij moest en zou er meteen af en dus knalde hij uit elkaar en zat de kop er nog in. Nog steeds trouwens, maar het doet geen pijn meer en is ook niet meer dik. Nu sta ik wel even op om een tekentang te pakken als dat weer gebeurd :mrgreen: Gelukkig heeft Eva in mijn gympen gepist dus moet ik wel laarzen aandoen. Dat schijnt de beste remedie te zijn in hoog gras :ok:
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

MARC_S schreef:
Ja behoorlijk last. Het stikt hier van de egels, reeen ook wel en vossen. En er schijnen ook nogal wat dassen te lopen. Al met al dus heel veel vlooien en teken. Als je de honden van de overburen meerekent, daarvan weet ik niet wat ze aan bestrijding doen zit je ook al op ongeveer 20 permanent hier wonende en rondlopende honden rondom de plas. Dan de wandelaars nog dus de druk van parasieten is hoog. Ze hebben nu ook om de paar maanden wormen wat ze eerder nooit hadden :wink:
Dat is vervelend. Alleen werkt geen van die 2 middelen tegen teken, vlooien en wormen, dus je zal er sowieso nog iets bij moeten geven. Ik zou dan kiezen voor die Bolfo, dan heb je in ieder geval de teken en vlooien uitgeschakeld. Dan nog af en toe een wormenkuurtje en je kan er helemaal tegenaan.
Ze eten ook "wilde" drolletjes :roll: Eva vooral, die eet elke poep die niet van een hond is. Gelukkig eet ze die in ieder geval niet. :mrgreen:
Shanu is ook dol op wilde poep en die heb ik al in geen jaren ontwormd, ook nooit wormen of eitjes gezien in haar ontlasting overigens. :wink:
Groet,
Dorien
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb ze hier een maand of 6 geleden flink met Defendog behandeld en sinsdien geen teek gezien. Ik vind die banden een beetje eng met spelen onderling. Ze happen en hangen elkaar steeds in de kraag en ik ben bang dat ze dan gif binnen krijgen. Bovendien heb ik ook het idee dat die banden alleen plaatselijk werken maar daar heb ik geen ervaring mee :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

alm@ schreef:Ik heb ze hier een maand of 6 geleden flink met Defendog behandeld en sinsdien geen teek gezien. Ik vind die banden een beetje eng met spelen onderling. Ze happen en hangen elkaar steeds in de kraag en ik ben bang dat ze dan gif binnen krijgen. Bovendien heb ik ook het idee dat die banden alleen plaatselijk werken maar daar heb ik geen ervaring mee :19:
Dat spelen doen ze hier ook inderdaad, daar zat ik ook al aan te denken. Het is vooral Eva die Dapper in de nek hangt en Cleo die Eva zo nu en dan even tegen de grond wil drukken bij de nek. Ik dacht er al aan die banden vrij strak te doen. Niet te natuurlijk maar ook niet zo dat dat een trekding wordt :N: Die Scalibor hield hier echt de hele zomer stand, geen teek gezien. Nu lopen ze van de honden op de bank op mij :boos: Ik had er laatst een in mijn haren want hij viel uit mijn haar in de wasbak. Net zat er een op mijn hand toen ik Eva aan het aaien was dus er MOET iets gebeuren :boos:
Afbeelding
alm@
moderator

MARC_S schreef:
alm@ schreef:Ik heb ze hier een maand of 6 geleden flink met Defendog behandeld en sinsdien geen teek gezien. Ik vind die banden een beetje eng met spelen onderling. Ze happen en hangen elkaar steeds in de kraag en ik ben bang dat ze dan gif binnen krijgen. Bovendien heb ik ook het idee dat die banden alleen plaatselijk werken maar daar heb ik geen ervaring mee :19:
Dat spelen doen ze hier ook inderdaad, daar zat ik ook al aan te denken. Het is vooral Eva die Dapper in de nek hangt en Cleo die Eva zo nu en dan even tegen de grond wil drukken bij de nek. Ik dacht er al aan die banden vrij strak te doen. Niet te natuurlijk maar ook niet zo dat dat een trekding wordt :N: Die Scalibor hield hier echt de hele zomer stand, geen teek gezien. Nu lopen ze van de honden op de bank op mij :boos: Ik had er laatst een in mijn haren want hij viel uit mijn haar in de wasbak. Net zat er een op mijn hand toen ik Eva aan het aaien was dus er MOET iets gebeuren :boos:
Wat ik al schreef: ik ben er geen voorstander van i.v.m. spelen. Er zit een sluiting aan waar ze ook nog een tand op kunnen breken. Ik ben daar een misschien zeikerd in. Wat ik trouwens doe vóórdat de honden naar binnengaan is even de pinnenborstel erover halen. Zo haal je eventuele teekjes van ze af zodat ze niet in huis komen. Ik heb ook wat Defendog op de stoep bij de voordeur gespoten zodat afgevallen teekjes voor het borstelen niet alsnog binnenwandelen :N:
Afbeelding
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Marc...nooit aftrekken, afrukken die teek...

Ik heb ergens gelezen dat wanneer je ze afrukt en afbreekt ze net haar gif in je schiet...en als ze geïnfecteerd is met Lyme...dan zit jij met de gevolgen ! :jank:
En de kop NOOIT laten zitten want dat leidt nog eens tot een infectie.

In jouw geval zou ik dadelijk een antibioticakuur halen...in andere gevallen is die kuur enkel nodig als je en rode cirkel krijgt van de teek...

Ik laat teken zelfs zitten bij mijn honden tot ik de tekentang heb... t is beter dat de teek ondertussen bloed zuigt dan dat ze haar gif in mijn hond spuit omdat ik hem er per sé met de hand zou willen uithalen !

Zie dat je de datum noteert in je agenda...voor als je binnen x-maanden-3 jaar plots verschijnselen vertoont van de gevolgen van Lyme...

Wat de band betreft...hier altijd scalibor gehad tot vorig jaar...dan zijn plots 2 van de 5 gaan vastzitten en bijna gestikt...gelukkig was ik in de buurt...anders... :N:

Sedertdien spuit ik met frontline en krijgen ze exspot pipet...

Beterschap aan het heertje :ok:
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Dorien schreef:
MARC_S schreef:
Dat is vervelend. Alleen werkt geen van die 2 middelen tegen teken, vlooien en wormen, dus je zal er sowieso nog iets bij moeten geven. Ik zou dan kiezen voor die Bolfo, dan heb je in ieder geval de teken en vlooien uitgeschakeld. Dan nog af en toe een wormenkuurtje en je kan er helemaal tegenaan.
Shanu is ook dol op wilde poep en die heb ik al in geen jaren ontwormd, ook nooit wormen of eitjes gezien in haar ontlasting overigens. :wink:
Ik heb het al vaker gezegd, maar Scalibor werkt ook tegen vlooien, 3 maanden lang.

En volgens mij werkt geen enkele vlooien/tekenband tegen wormen.
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

De scaliborband werkt niet alleen plaatselijk hoor :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik gebruik het liefst geen band tegen vlooien of teken bij mijn honden, omdat ik bang ben dat ze met hun mond in aanraking komen met de band als ze spelen. Ze grijpen elkaar bij voorkeur precies bij de nek namelijk.
Zelf gebruik ik Exil Tick-off tegen teken, een pipetje is dat en daar ben ik erg tevreden over. Die hebben we vorig jaar in Frankrijk ook gebruikt en de honden hebben daar geen teken opgelopen.
laeken
Zeer actief

Te laat, er zit al een scalibor omheen. Ze mogen nu even niet in elkaars nekken hangen. Dat is toch al irritant en als ze nu willen spelen dan doen we de banden even af :ok:
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Als ze er tegenkunnen zou ik voor de Scalibor gaan. Ted kreeg na een half uurtje met die band om zo'n jeuk dat ze 48 uur als een dolle heeft lopen krabben en bijten, ook nadat de band er allang afwas. Dus hier doen we aan natuurlijke spraytjes en een grondige check... Maar mijn dames zijn vrij glad behaard en makkelijk te inspecteren.
laeken
Zeer actief

Dapper heeft alweer 3 teken nu minimaal dus we moesten echt zoiets wel doen. Ben blij dat die teken morgen allemaal de pijp uit zijn. :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zoveel joh? :eek: Ik ben er in 3 maanden hooguit 2 tegengekomen bij de honden.....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
alm@
moderator

malinois schreef:zoveel joh? :eek: Ik ben er in 3 maanden hooguit 2 tegengekomen bij de honden.....
Ik denk dat het er ook aan ligt waar je woont. Ik heb hier nog geen teek gezien :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

alm@ schreef:
malinois schreef:zoveel joh? :eek: Ik ben er in 3 maanden hooguit 2 tegengekomen bij de honden.....
Ik denk dat het er ook aan ligt waar je woont. Ik heb hier nog geen teek gezien :19:
Ik denk de honden samen nu al een stuk of 20 en ik 1 :boos:
Afbeelding
alm@
moderator

MARC_S schreef:
alm@ schreef:
Maar dat is toch vreemd? Ik loop hier toch ook veel door bos en de honden struinen de bosjes door maar geen teek te bekennen tot nu toe :19:
:idea: misschien toch de Defendog :mrgreen: :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

alm@ schreef:
MARC_S schreef:
alm@ schreef:
Maar dat is toch vreemd? Ik loop hier toch ook veel door bos en de honden struinen de bosjes door maar geen teek te bekennen tot nu toe :19:
Wij wonen gewoon ergens waar veel teken zijn. Er zijn hier ook veel vleermuizen en ergens anders niet. Met Scalibor nog nooit een teek gezien, denk dat je het verkeerd begrijpt. Die scalibor hebben ze pas 24 uur om :wink:
Afbeelding
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Ik gebruik liever helemaal niets maar ik heb er hier ook al veel gezien dus ik heb toch maar even een middeltje gebruikt.

Een vriendin van me raadde me dit aan, ik krijg het ook via haar, en als ik dat opdoe, gewoon druppels, zie ik geen teek meer. Werkt als een tierelier.

Het heet: Pulvex Spot. Zij haalt het bij haar DA.

Ik heb er nu geen last en zorg meer van!

En als er een teek zit.....ik haal hem er alleen uit met tekentang. Vastpakken, links een paar keer draaien en rechts en los! :ok:

Edit: hier ook vleermuizen Marc.......bij ons eigen huis :mrgreen:
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
alm@ schreef:
maar jij hebt daar ook de ideale leefsituatie denk ik, water, lang gras, bomen, struiken etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:
MARC_S schreef:
alm@ schreef:
ik gebruik niks (behalve karnemelk bij het eten) :19:
Afbeelding
alm@
moderator

malinois schreef:
alm@ schreef:
MARC_S schreef:
alm@ schreef: Ik denk dat het er ook aan ligt waar je woont. Ik heb hier nog geen teek gezien :19:
ik gebruik niks (behalve karnemelk bij het eten) :19:
Ik normaal ook niet maar ik had eind vorig jaar een buitenlands logeetje, wat ondanks het feit dat gezegd werd dat ze ongedierte vrij was, vól vlooien bleek te zitten. Tsja en toen had ik dus 3 krabbende honden en dan moet je wat :wink:
Afbeelding
alm@
moderator

MARC_S schreef:
alm@ schreef:
MARC_S schreef:
alm@ schreef: Ik denk dat het er ook aan ligt waar je woont. Ik heb hier nog geen teek gezien :19:
Wij wonen gewoon ergens waar veel teken zijn. Er zijn hier ook veel vleermuizen en ergens anders niet. Met Scalibor nog nooit een teek gezien, denk dat je het verkeerd begrijpt. Die scalibor hebben ze pas 24 uur om :wink:
Op het gevaar af dat we volledig langs elkaar heen l*llen :mrgreen: hebben vleermuizen iets met teken te maken of begrijp ik dat verkeerd. Hier (ik woon aan de rand van de duinen) hebben we n.l. ook veel vleermuizen. Met helder weer in het voorjaar en de zomer zien we er heel veel als we s'avonds laat de honden uitlaten. Ik heb er ook eens een in de tuin gevonden en naar een opvang gebracht.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

alm@ schreef: Op het gevaar af dat we volledig langs elkaar heen l*llen :mrgreen: hebben vleermuizen iets met teken te maken of begrijp ik dat verkeerd. Hier (ik woon aan de rand van de duinen) hebben we n.l. ook veel vleermuizen. Met helder weer in het voorjaar en de zomer zien we er heel veel als we s'avonds laat de honden uitlaten. Ik heb er ook eens een in de tuin gevonden en naar een opvang gebracht.
Volgens mij zitten er op vleermuizen (en op duiven) een ander soort teken: zachte teken noemen ze die.
Op deze site vind je er info over: http://www.dapbreukelen.nl/main/voorlichting/teken.html

Hier trouwens ook veel vleermuizen. Toen we hier net woonde vroegen we ons steeds af wat voor vogels dat nou waren die over onze hoofden scheerden als we 's avonds in de schemering in de tuin zaten :mrgreen:
Afbeelding
alm@
moderator

Rami schreef:
alm@ schreef: Op het gevaar af dat we volledig langs elkaar heen l*llen :mrgreen: hebben vleermuizen iets met teken te maken of begrijp ik dat verkeerd. Hier (ik woon aan de rand van de duinen) hebben we n.l. ook veel vleermuizen. Met helder weer in het voorjaar en de zomer zien we er heel veel als we s'avonds laat de honden uitlaten. Ik heb er ook eens een in de tuin gevonden en naar een opvang gebracht.
Volgens mij zitten er op vleermuizen (en op duiven) een ander soort teken: zachte teken noemen ze die.
Op deze site vind je er info over: http://www.dapbreukelen.nl/main/voorlichting/teken.html

Hier trouwens ook veel vleermuizen. Toen we hier net woonde vroegen we ons steeds af wat voor vogels dat nou waren die over onze hoofden scheerden als we 's avonds in de schemering in de tuin zaten :mrgreen:
Ahh dat wist ik niet. Dank voor de link :ok: Ik vind het altijd een mooi gezicht die vleermuisjes al schrik je soms wel eens van zo'n laagvlieger :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”