Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pup en smuldier?
Moderator: moderatorteam
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Pup en smuldier?
Ziva krijgt nu nog brokjes maar we willen haar eigenlijk op zeer korte termijn over gaan zetten op versvlees. Nu ben ik alleen een beetje aan het twijfelen over het merk. Benno en Jip krijgen smuldier en daar doen ze het eigenlijk erg goed op. Alleen weet ik niet of hier voor een pup genoeg in zit? Zijn er hier pups opgegroeid op smuldier, en hoe beviel dat?
Aanraders voor andere merken mogen ook. Bibi is er nog als optie, maar dat is minder makkelijk te krijgen. Jip is opgegroeid op Rodi alleen moest ze daar erg veel van piesen kwam ik na een tijd achter dus dat vind ik eigenlijk weer niet zo'n goed plan....
Aanraders voor andere merken mogen ook. Bibi is er nog als optie, maar dat is minder makkelijk te krijgen. Jip is opgegroeid op Rodi alleen moest ze daar erg veel van piesen kwam ik na een tijd achter dus dat vind ik eigenlijk weer niet zo'n goed plan....
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Pup en smuldier?
Je pup kan ook op smuldier compleet, net wat je zelf wilt. Wandor heeft in zijn puppytijd ook smuldier gehad, deed ie het prima op. Ik voer nu zelf barf, dus als ik weer een pup krijg, dan doet ie gezellig mee, maar als ik nu een pup op kvv zou laten opgroeien, dan zou ik kiezen voor carnibest. Maar dat is gewoon mijn gevoel.Lysette schreef:Ziva krijgt nu nog brokjes maar we willen haar eigenlijk op zeer korte termijn over gaan zetten op versvlees. Nu ben ik alleen een beetje aan het twijfelen over het merk. Benno en Jip krijgen smuldier en daar doen ze het eigenlijk erg goed op. Alleen weet ik niet of hier voor een pup genoeg in zit? Zijn er hier pups opgegroeid op smuldier, en hoe beviel dat?
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
-
Nono
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retrievers
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
-
laeken
- Zeer actief
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
smuldier vind ik in tegenstelling tot sommige andere kvv merken wel de iets mindere
Zelf zou ik kijken naar Carnibest of Haaksbarf en ik heb ook goede ervaringen met AHV.
In de Carnibest zit al voldoende botten, kippenbotten om precies te zijn. Door het menu aan te vullen met kippenkarkassen om het orgaan van de smuldier af te vlakken
Als je het wilt aanvullen met het een of ander en het orgaan wilt afvlakken zou ik het doen met spiervlees en dan het liefst van verschillende diersoorten en het zou helemaal mooi zijn als het spiervlees is wat bijv. niet in de Carnibest voorkomt om af te wisselen, als je daar aan kunt komen.
Als je haar toch iets wilt geven om te knagen zou ik bijv. een lekker goed bevleest lamsribbetje geven ter vervanging van een maaltijd met eventuee wat los spiervlees erbij. Kip en kippenbotten krijgt ze al meer dan voldoende door de Carnibest.
Just my 2 cents.
Zelf zou ik kijken naar Carnibest of Haaksbarf en ik heb ook goede ervaringen met AHV.
Dit zou ik persoonlijk niet op deze manier doenMARC_S schreef:Wij geven Eva Carnibest en Smuldier sinds we haar hebben. Om dat orgaandeel wat af te vlakken geven we er kipkarkas bij. Daar zitten echte botten en spierdelen aan. Liefst geef ik zelf carnibest met kipdelen.
Als je haar toch iets wilt geven om te knagen zou ik bijv. een lekker goed bevleest lamsribbetje geven ter vervanging van een maaltijd met eventuee wat los spiervlees erbij. Kip en kippenbotten krijgt ze al meer dan voldoende door de Carnibest.
Just my 2 cents.
-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dat ik me niet heel erg goed uitgedrukt heb. Ik geef niet kip en smuldier tegelijk hoor. Ik geef wel eens kipkarkassen, wel eens smuldier compleet, maar ook wel eens smuldier vlees, dus spiervlees. En ook wel eens vis (hele, dus met alles erin), en ook wel eens carnibest maar dan zonder daar dus die dag nog kip bij te geven speciaal. Meer alles door elkaar waardoor het allemaal wat opheft. Inderdaad ook smuldier vlees wat kop en spiervlees is.Tamara. schreef:smuldier vind ik in tegenstelling tot sommige andere kvv merken wel de iets mindere![]()
Dit zou ik persoonlijk niet op deze manier doenMARC_S schreef:Wij geven Eva Carnibest en Smuldier sinds we haar hebben. Om dat orgaandeel wat af te vlakken geven we er kipkarkas bij. Daar zitten echte botten en spierdelen aan. Liefst geef ik zelf carnibest met kipdelen.In de Carnibest zit al voldoende botten, kippenbotten om precies te zijn. Door het menu aan te vullen met kippenkarkassen om het orgaan van de smuldier af te vlakken
Als je het wilt aanvullen met het een of ander en het orgaan wilt afvlakken zou ik het doen met spiervlees en dan het liefst van verschillende diersoorten en het zou helemaal mooi zijn als het spiervlees is wat bijv. niet in de Carnibest voorkomt om af te wisselen, als je daar aan kunt komen.
Just my 2 cents.
Op die manier kun je misschien het structureel veel orgaan in carnibest opheffen en met de kipkarassen hef je weer structureel het niet echte bot in smuldier op enz.
Laatst gewijzigd door laeken op 03 mei 2008 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Zoek stok!
- Zeer actief
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Hier ga ik in mee, zou zelf ook smuldier niet als eerste keus hebben.Zoek stok! schreef:Ik zou zelf niet voor Smuldier gaan, maar het is nog steeds prima voer hoor. Als ik KVV zou voeren, zou ik de betere merken afwisselen: Carnibest, Haaksbarf, Bibi, Bandit en zo zijn er nog meer merken. Hier zit gemalen bot in ipv een vervanger.

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ja, zo zou ik het ook doen. En ik ben erg voor afwisseling, zeker als je alleen kvv geeft. Zowel merken als varianten dus.Zoek stok! schreef:Ik zou zelf niet voor Smuldier gaan, maar het is nog steeds prima voer hoor. Als ik KVV zou voeren, zou ik de betere merken afwisselen: Carnibest, Haaksbarf, Bibi, Bandit en zo zijn er nog meer merken. Hier zit gemalen bot in ipv een vervanger.
't Mooie van bijv. Haaksbarf is dat er in de diverse varianten ook andere botten dan alleen kippenbotten verwerkt zijn.
- Rami
- Zeer actief
Maar dan nog, ik zie de meerwaarde van kip niet zo als je kvv geeft. Zoals Tamara al schrijft zitten er in bijna alle kvv's kippenbot verwerkt.MARC_S schreef: Ik denk dat ik me niet heel erg goed uitgedrukt heb. Ik geef niet kip en smuldier tegelijk hoor. Ik geef wel eens kipkarkassen, wel eens smuldier compleet, maar ook wel eens smuldier vlees, dus spiervlees. En ook wel eens vis (hele, dus met alles erin), en ook wel eens carnibest maar dan zonder daar dus die dag nog kip bij te geven speciaal. Meer alles door elkaar waardoor het allemaal wat opheft. Inderdaad ook smuldier vlees wat kop en spiervlees is.Maar ik let niet per dag op de verhoudingen. Dag compleet is alleen compleet. Dag vis is evt sardines en dan s'avonds kipkarkas om maar wat te noemen. De volgende dag bv weer alleen carnibest.
Op die manier kun je misschien het structureel veel orgaan in carnibest opheffen en met de kipkarassen hef je weer structureel het niet echte bot in smuldier op enz.
Ik zou dan iig kiezen voor een andere diersoort. Eend (karkas, nekken) of kalkoen (nekken) of geit (ribben).
- Tamara.
- Zeer actief
Zo doe ik het met Fien ook. Ik wissel de voor mij betere merken onderling af en ik vul het aan met spiervlees van verschillende diersoorten. Zo heeft Fien al haas, houtduif, lam, hert en paard gegeten, ook om haar aan de verschillende smaken te laten wennen wat voor een later uitgebreid menu alleen maar van pas komtRami schreef:Ja, zo zou ik het ook doen. En ik ben erg voor afwisseling, zeker als je alleen kvv geeft. Zowel merken als varianten dus.Zoek stok! schreef:Ik zou zelf niet voor Smuldier gaan, maar het is nog steeds prima voer hoor. Als ik KVV zou voeren, zou ik de betere merken afwisselen: Carnibest, Haaksbarf, Bibi, Bandit en zo zijn er nog meer merken. Hier zit gemalen bot in ipv een vervanger.
't Mooie van bijv. Haaksbarf is dat er in de diverse varianten ook andere botten dan alleen kippenbotten verwerkt zijn.
-
laeken
- Zeer actief
Smuldier heeft allerlei varianten hier. Kip, vlees, hart, compleet pens/vlees, compleet lam en rijst etc. Er is helemaal niks mis met die vlezen aangezien het zonder toevoeging puur vlees is. Dus zonder rijst etc.Zoek stok! schreef:Ik wist helemaal niet dat dat bestaat. Is dat dan gemalen spiervlees? Van welk(e) dier(en)? Ben ik nou helemaal in de war als ik dacht dat jullie honden barfen?MARC_S schreef:maar ook wel eens smuldier vlees, dus spiervlees
De vlees bestaat uit 100% rund gemalen spiervlees, keelvlees en lipvlees als ik het goed heb.
De pens is 100% pure gemalen pens zonder toevoegingen etc.
Ik zie dus even niet wat er mis is met smuldier
Wij geven kvv en barf door elkaar omdat onze honden niet alles willen eten en wel complete kvv eten.
Laatst gewijzigd door laeken op 03 mei 2008 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
laeken
- Zeer actief
Dat geef ik gewoon omdat ze het lekker vinden. Ik zie overigens niet echt een toevoeging van eend of andere gevogelte op kip zelf. Botten zijn botten in mijn ogenRami schreef:Maar dan nog, ik zie de meerwaarde van kip niet zo als je kvv geeft. Zoals Tamara al schrijft zitten er in bijna alle kvv's kippenbot verwerkt.MARC_S schreef: Ik denk dat ik me niet heel erg goed uitgedrukt heb. Ik geef niet kip en smuldier tegelijk hoor. Ik geef wel eens kipkarkassen, wel eens smuldier compleet, maar ook wel eens smuldier vlees, dus spiervlees. En ook wel eens vis (hele, dus met alles erin), en ook wel eens carnibest maar dan zonder daar dus die dag nog kip bij te geven speciaal. Meer alles door elkaar waardoor het allemaal wat opheft. Inderdaad ook smuldier vlees wat kop en spiervlees is.Maar ik let niet per dag op de verhoudingen. Dag compleet is alleen compleet. Dag vis is evt sardines en dan s'avonds kipkarkas om maar wat te noemen. De volgende dag bv weer alleen carnibest.
Ik zou dan iig kiezen voor een andere diersoort. Eend (karkas, nekken) of kalkoen (nekken) of geit (ribben).
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Maar dan kan je toch ook gewoon runderspiervlees geven en verse vuile pens.De vlees bestaat uit 100% rund gemalen spiervlees, keelvlees en lipvlees als ik het goed heb.
Het voordeel van kvv is voor de meeste mensen toch vooral dat het compleet is.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Er is niks mis met Smuldier. Maar er is wel verschil in kwaliteit tussen de verschillende merken. Het ene spiervlees is het andere niet (kwaliteitsverschil door bijv. veel vet en kopvlees), de verhoudingen verschillen per merk als het gaat om orgaan/bot/spiervlees (orgaan is een stuk goedkoper dan spiervlees) en niet alle merken gebruiken echte botten, maar een vervanger daarvoor.MARC_S schreef:Ik zie dus even niet wat er mis is met smuldier

Linda, Izzie en Bram
- Rami
- Zeer actief
Wat goed! Duif vinden ze hier niet te nassen trouwens. Hert en haas juist weer wel, lekker bloederig... :N:Tamara. schreef:
Zo doe ik het met Fien ook. Ik wissel de voor mij betere merken onderling af en ik vul het aan met spiervlees van verschillende diersoorten. Zo heeft Fien al haas, houtduif, lam, hert en paard gegeten, ook om haar aan de verschillende smaken te laten wennen wat voor een later uitgebreid menu alleen maar van pas komtAlleen dat wennen kan ik wel weglaten, als het maar eten is, is het al snel goed, smaak is van ondergeschikt belang
- Rami
- Zeer actief
Daarin verschillen we dan van mening.MARC_S schreef:
Dat geef ik gewoon omdat ze het lekker vinden. Ik zie overigens niet echt een toevoeging van eend of andere gevogelte op kip zelf. Botten zijn botten in mijn ogenDaarom wordt een hond ook prima op brokken en smuldier compleet waar alleen kalk inzit, het bestanddeel van alle botten van alle dieren.
Ik denk dat elk (prooi)dier en dus ook de botten van het dier een waardevolle aanvulling op het menu van een rauwgevoerde hond zijn.
Overigens las ik op een rauwvoersite dat Smuldier niet alleen een calciumpreparaat gebruik maar ook een pre-mix van vitamines en mineralen. En dat vind ik toch niet zo heel 'natuurlijk'.
Verder bevat het veel pens en weinig spiervlees, kan ook niet anders want het is een vrij goedkoop voer.
Maar goed, als honden het er goed op doen en ze eten het graag, dan is het verder prima natuurlijk.
-
laeken
- Zeer actief
Maar je noemt smuldier minderwaardig tov de andere merken en juist vet heeft een hond nodig. Dat mis ik dus in andere merken. Carnibest is zoals je zelf zegt een betere maar waarom is dat dan? Omdat dat duurder is en een betere naam heeft of is echt te onderbouwen dat smuldier slechtere delen van de koe gebruikt dan carnibest bv? Dat kan je bijna niet weten aangezien carnibest niet zegt wat erin zit en smuldier welZoek stok! schreef:Er is niks mis met Smuldier. Maar er is wel verschil in kwaliteit tussen de verschillende merken. Het ene spiervlees is het andere niet (kwaliteitsverschil door bijv. veel vet en kopvlees), de verhoudingen verschillen per merk als het gaat om orgaan/bot/spiervlees (orgaan is een stuk goedkoper dan spiervlees) en niet alle merken gebruiken echte botten, maar een vervanger daarvoor.MARC_S schreef:Ik zie dus even niet wat er mis is met smuldier
En waarom is een stukje kopvlees ongezonder dan een stukje biefstuk voor een hond?
- Tamara.
- Zeer actief
Ja, echt heerlijk hoor, dat het zo'n makkelijke eter isRami schreef:Wat goed! Duif vinden ze hier niet te nassen trouwens. Hert en haas juist weer wel, lekker bloederig... :N:Tamara. schreef:
Zo doe ik het met Fien ook. Ik wissel de voor mij betere merken onderling af en ik vul het aan met spiervlees van verschillende diersoorten. Zo heeft Fien al haas, houtduif, lam, hert en paard gegeten, ook om haar aan de verschillende smaken te laten wennen wat voor een later uitgebreid menu alleen maar van pas komtAlleen dat wennen kan ik wel weglaten, als het maar eten is, is het al snel goed, smaak is van ondergeschikt belang
-
laeken
- Zeer actief
Dat is alleen in de compleet pens zo. Om het compleet te maken dus. Vandaar dat ze dat niet alleen krijgen maar ook carnibest, allerlei vlees en vis.Rami schreef: Overigens las ik op een rauwvoersite dat Smuldier niet alleen een calciumpreparaat gebruik maar ook een pre-mix van vitamines en mineralen. En dat vind ik toch niet zo heel 'natuurlijk'.
Verder bevat het veel pens en weinig spiervlees, kan ook niet anders want het is een vrij goedkoop voer.
- Rami
- Zeer actief
Net zo goed als een kip of een schaap of een vis zorgt voor variatie, doet houtduif en haas dat ook. Het is wild, en wild heeft toch weer net een andere andere analyse dan niet-wild.Martijn schreef:
En houtduif, haas en krokodil...sorry..dat vind ik onzin. Dat klinkt vooral heel spannend maar het voegt niets werkelijks toe.
Krokodil vind ik ook onzin.
- Rami
- Zeer actief
Volgens de informatie op de rauwvoer-site (barfplaats) zit er in elke complete variant van smuldier én een calciumpreparaat en een pré-mix.MARC_S schreef: Dat is alleen in de compleet pens zo. Om het compleet te maken dus. Vandaar dat ze dat niet alleen krijgen maar ook carnibest, allerlei vlees en vis.
Afwisselen met andere merken en of vlees(bot)/vis (en dan bij voorkeur die diersoorten die je niet terug vindt in je kvv) is natuurlijk altijd goed.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
Er is toch zo mannetje wat bij je thuis bezorgt,Martijn schreef:Verse pens heb ik hier nog nergens gevonden. Dat is de pest.marye schreef:Maar dan kan je toch ook gewoon runderspiervlees geven en verse vuile pens.De vlees bestaat uit 100% rund gemalen spiervlees, keelvlees en lipvlees als ik het goed heb.
In amsterdam kregen ze echte pensstukken maar hier heeft niemand dat.
Moet toch te vinden zijn. Ik zal eens doorvragen.
Persoonlijk zie ik mijn honden liever niet op één of zelfs twee merken compleet en verder niets. Vandaar toch wat variatie. Voor tekorten ben ik absoluut niet bang, voor een teveel aan bepaalde vervuilingen juist weer wel.
De hoofdmoot is carnibest maar daar worden ze gewoon echt te mager op. Op alleen smuldier groeien ze dicht.
Daarnaast is dat allebei pulp en wil ik ook weleens ongemalen botten er in en bijvoorbeeld vis (moet wel vaker).
En houtduif, haas en krokodil...sorry..dat vind ik onzin. Dat klinkt vooral heel spannend maar het voegt niets werkelijks toe.

-
Golden Stanley
Met de laatste ben ik het met je eens......maar dat zit ook niet meer in zijn assortiment waar je waarschijnlijk op doelt.Martijn schreef:Verse pens heb ik hier nog nergens gevonden. Dat is de pest.marye schreef:Maar dan kan je toch ook gewoon runderspiervlees geven en verse vuile pens.De vlees bestaat uit 100% rund gemalen spiervlees, keelvlees en lipvlees als ik het goed heb.
In amsterdam kregen ze echte pensstukken maar hier heeft niemand dat.
Moet toch te vinden zijn. Ik zal eens doorvragen.
Persoonlijk zie ik mijn honden liever niet op één of zelfs twee merken compleet en verder niets. Vandaar toch wat variatie. Voor tekorten ben ik absoluut niet bang, voor een teveel aan bepaalde vervuilingen juist weer wel.
De hoofdmoot is carnibest maar daar worden ze gewoon echt te mager op. Op alleen smuldier groeien ze dicht.
Daarnaast is dat allebei pulp en wil ik ook weleens ongemalen botten er in en bijvoorbeeld vis (moet wel vaker).
Dat de eerste twee niets toevoegen.............wild of dat nu wild gevogelte of klein wild is, bevatten o.a. tig maal meer aminozuren, calcium en ijzer en is magerder dan bio-industriedieren. De analyse van bv. wild gevogelte t.o.v. bio-industriekip is totaal anders en van wild een stuk gezonder. Dan zijn er theoriën dat in 'wild' minder zuren zit opgeslagen, dan in bio-industrie omdat ze niet onderhevig zijn aan stress. Ik geef liever wildkarkas, dan bio-industriedieren.
Terugkomend op het topic. Ook ik zou geen Smuldier Compleet geven aan pups, als ik al KVV zou geven. Kivo heeft ook aardige producten met gemalen bot, waar een aantal fokkers uit mijn omgeving zeer tevreden over zijn. Is redelijk betaalbaar t.o.v. Carnibest en Bandit.
Ikzelf geef liever NRV.
- Tamara.
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dat mensen elkaar een beetje meer in hun waarde moeten laten. Het lijkt me wel op zijn plaats te beseffen dat je een exces bent als je je hond haas, houtduif en paard te eten gaat geven. Niet iedereen gaat daarin mee en dat is prima. Ik vind het prima dat je die dieren aan je hond wil voeren maar ik eet dat zelf niet eens en ik ga mijn honden niet beter eten geven dan ik mezelf geef. Waarom ook? Mijn vorige hond is 14 geworden op brokken. Wat is er te behalen met houtduif en haas? De hond wordt er geen maand ouder op verwacht ik persoonlijk.
In de ene topic zitten mensen te zeiken dat ik het raar vind dat je vissticks aan je hond gaat geven en hier is het weer raar als ik het overdreven vind om mijn honden duurder en hoogwaardiger eten te geven dan ik mezelf geef. Sorry, ik vind dit forum soms een beetje TE in alles. TE in hoe hoog de kwaliteit van het voer moet zijn en TE in hoe gemakkelijk er op andere vlakken ineens met die honden omgegaan wordt.
En dan zou ik stellig zijn en ook inconsequent met de bench enzo. Kijk eens hier dan, heeft iedereen zijn honden altijd houtduif gegeven? Ik denk dat hond 1 op brokken is grootgeworden en hond 2 extreem BARF staat
Over dat verguisde veranderen van mening gesproken? 
In de ene topic zitten mensen te zeiken dat ik het raar vind dat je vissticks aan je hond gaat geven en hier is het weer raar als ik het overdreven vind om mijn honden duurder en hoogwaardiger eten te geven dan ik mezelf geef. Sorry, ik vind dit forum soms een beetje TE in alles. TE in hoe hoog de kwaliteit van het voer moet zijn en TE in hoe gemakkelijk er op andere vlakken ineens met die honden omgegaan wordt.
En dan zou ik stellig zijn en ook inconsequent met de bench enzo. Kijk eens hier dan, heeft iedereen zijn honden altijd houtduif gegeven? Ik denk dat hond 1 op brokken is grootgeworden en hond 2 extreem BARF staat