Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie teef

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jany1979
geregistreerd lid

Castratie teef

Ongelezen bericht door Jany1979 »

Hallo,

Ik heb even een vraagje. Aankomende woensdag wordt onze 5 jarige teef gecastreerd. Nu heb ik overleg gehad met de assistente en die zei dat alleen de eierstokken worden verwijderd. NU vraag ik me af of het niet beter is om de baarmoeder ook te verwijderen ivm het dan nog kans hebben op baarmoederontsteking of baarmoederhalskanker. Kunnen jullie mij advies geven of de ervaring die jullie hebben met mij delen?

Alvast bedankt.

Groetjes Jany
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Ik kan je enkel zeggen dat Cheyenne vorige zaterdag gesteriliseerd is en dat zowel uterus als eierstokken verwijderd zijn geworden....

Succes :ok:
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Nee dat hoeft niet, als de eierstokken verwijderd zijn wordt de baarmoeder ook niet meer 'gevoed'. Bij mijn hondjes zijn alleen de eierstokken verwijderd, baarmoeder is blijven zitten. Is ook nog een minder grote ingreep, dus voor mij had dat de voorkeur.
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Contacteer:

Anna*Poncho schreef: Is ook nog een minder grote ingreep, dus voor mij had dat de voorkeur.
Ik ben geen DA en kan over de medisch kant absoluut niets zeggen

Maar euch ik was bij de OP er vorige week bij en mij lijkt het dat als je baarmoeder laat zitten er een extra knip aan te pas komt die afgespannen worden worden enz...

Euch anders gezegd...baarmoeder en eierstokken hangen aan elkaar vast, bij t behoud van de baarmoeder moeten deze eierstokken nog eens van de baarmoeder verwijderd worden, dus extra knipknip...

Dus de ingreep lijkt mij absoluut niet minder groot...

Sorry heb hoofdpijn, k kan het nu echt niet beter uitleggen :jank:
Anna*

Ik hoorde altijd dat voor het verwijderen van de baarmoeder er een grotere snee in de buik gemaakt moet worden. Voor alleen de eierstokken kan het zelfs dmv een kijkoperatie, wat niet kan als de baarmoeder er ook uit moet. Maar ik weet er verder ook het fijne niet van, wie het weet mag het zeggen :wink:
Gipsy
Zeer actief
Contacteer:

Anna*Poncho schreef:Ik hoorde altijd dat voor het verwijderen van de baarmoeder er een grotere snee in de buik gemaakt moet worden. Voor alleen de eierstokken kan het zelfs dmv een kijkoperatie, wat niet kan als de baarmoeder er ook uit moet. Maar ik weet er verder ook het fijne niet van, wie het weet mag het zeggen :wink:
Ja dat klopt idd.

Maar niet elke DA heeft het apparaat om laparoscopisch te opereren...de machine kost nr t schijnt zo'n 60.000 €

bij mijn DA wordt nog op de oude wijze gesteriliseerd...via een snee...

Had het laparoscopisch gkund, dan had ik dat zekers verkozen boven de snee :ok:
Anna*

Hier vind je iets meer info

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=84

(met dank aan MoniqueDM)
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Hier wordt onze 2-jarige Linetje a.s woensdag laparoscopisch gesteriliseerd. Daar ik wel ervaringsdeskundige ben met deze ingreep mbt menselijke vrouwen, ben ik wel voor een sterilisatie op deze manier. Maar ik houd jullie op de hoogte over woensdag.
Jany1979
geregistreerd lid

Bedankt voor jullie antwoorden. Onze dierenarts doet het ook nog op de oude manier dus een snee in haar buik krijgt ze toch. Heb zo'n dubbel gevoel: aan de ene kant wil ik haar baarmoeder laten zitten omdat de operatie dan minder risicovol is maar aan de andere kant stel dat ze over een paar jaar baarmoederkanker krijgt dan vergeef ik het mezelf ook niet. Heb ook ergens gelezen dat ze er vaak te laat achterkomen als er kanker in de baarmoeder zit. :denken: :denken: :denken:

Groetjes Jany
Jany1979
geregistreerd lid

Oké als dat zo is laat ik alleen de eierstokken verwijderen. Zal het woensdag nog wel even navragen bij de dierenarts. Ik laat jullie wel weten hoe het gegaan is. Vind het zo spannend, ben echt bang om haar kwijt te raken.

Groetjes Jany
Abischa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Abischa »

Inge O schreef:
Jany1979 schreef:Bedankt voor jullie antwoorden. Onze dierenarts doet het ook nog op de oude manier dus een snee in haar buik krijgt ze toch. Heb zo'n dubbel gevoel: aan de ene kant wil ik haar baarmoeder laten zitten omdat de operatie dan minder risicovol is maar aan de andere kant stel dat ze over een paar jaar baarmoederkanker krijgt dan vergeef ik het mezelf ook niet. Heb ook ergens gelezen dat ze er vaak te laat achterkomen als er kanker in de baarmoeder zit. :denken: :denken: :denken:

Groetjes Jany
met alle kennis die er nu is (ik bedoel dat wetenschap niet iets statisch is, maar dat er steeds kennis bijkomt) hoef je daar echt niet voor te vrezen. zoals hoger gezegd verschrompelt de baarmoeder na het wegnemen van de eierstokken omdat er geen hormonentoevoer meer is. het weefsel wordt zo inaktief dat noch een baarmoederontsteking, noch een tumor nog een reëel gevaar is na castratie.

Maar de kans op een bacteriele infectie van/in de baarmoeder blijft (zij het gering) wel aan wezig.
"Nam et si ambulavero in medio umbrae mortis: non timebo mala, quoniam tu mecum es"
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Bij Tyra zijn alleen haar eierstokken verwijderd :wink: En dat was meer omdat de dierenarts haar baarmoeder er goed vond uitzien, en vond hoe minder eruit hoe beter.
Gipsy
Zeer actief
Contacteer:

Bij al mijn teefjes is de baarmoeder ook verwijderd geworden...Vita had steeds schijnzwangerschappen gehad en ook een baarmoederontsteking.
En Cheyenne vorige week...nou haar barmoeder was niet groter dan een muntstuk...de DA zei dat ze kleiner was dan die van een kat...een klein verschrompelt dingetje bleef er achter...dus ermee uit...

Als het geen functie meer heeft, verschrompelt is , dan vind ik persoonlijk dat er ook geen reden is om het in de buik te laten...het vraagt een extra knip, een extra plek waar het achteraf kan bloeden....

But who am I :roll:

Maar k zeg het nog... had het laparoscopisch gekund...dan had dat mijn voorkeur genoten :ok:
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik begrijp je idee wel, maar het is echt niet zo dat het laten zitten van de baarmoeder meer bloedverlies tot gevolg heeft.
De eierstokken zitten nauwelijks aan de baarmoeder vast. Overdreven veel bloed gaat er ook niet naar toe. Even kort door de bocht. Je bindt het strengetje af, en knipt de eirestok door. that's it. Geen reden om erg na te bloeden (al hoewel we allemaal wel weten dat het wel kan, complicaties kunnen bij elke operatie optreden).

De baarmoeder daarentegen , daar gaan veel meer bloedvaten en zenuwen naar toe en die hangt in allerlei banden, dus als je die helemaal los wilt halen moet je meer en grotere vaten "knippen". En ook veel meer manipuleren in de buikholte, wat ook geen sinecure is. De baarmoeder zit ook nog vast aan het geboorte kanaal, dus je moet het echt lossnijden. Daarom is het wel degelijk een grotere ingreep, afgezien nog van die grotere snee!
Maar ook het verwijderen van de volledige baarmoeder gaat vrijwel altijd probleemloos ;-)
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Bij Maggie en Emma zijn de eierstokken en baarmoeder eruit gehaald. De "snee" is maar 2 1/2 cm lang ( ligt natuurlijk ook aan de grote van de hond)..ook al doe je laporascopisch, het is toch een buik operatie, er wordt net zoveel gerommeld erin als op de "ouderwetse manier"..
Ik heb liever dat alles eruit gaat dan dat ze weer onder het mes moeten om de baarmoeder er later toch weer uit te halen als er een probleem zou zijn
Maar wie ben ik?..Marion
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door gotcha »

Ik zou je twijfels ook aan je da melden,zodoende zal je extra info krijgen. :wink:

Ons is ook vermeld dat de baarmoeder verschrompelt,en het verwijderen van de eierstokken voldoende was. :ok:
Doglover
Zeer actief

Ongelezen bericht door Doglover »

Bij Raya hebben we het op de laparoscopische (hopelijk goed geschreven haha) wijze laten doen. Wij hebben hiervoor gekozen omdat ze dan 3 hele kleine gaatjes zou krijgen ipv een snee van ongeveer 7 à 10 cm en omdat de narcose veel korter is. Wij hebben haar meteen mee kunnen nemen. Verder geen last meer gehad. We mochten ook zelf de hechtingen eruit halen, kreeg zo'n mesje mee, ging prima.
Oja, ook alleen de eierstokken... Succes.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Doglover schreef:Bij Raya hebben we het op de laparoscopische (hopelijk goed geschreven haha) wijze laten doen. Wij hebben hiervoor gekozen omdat ze dan 3 hele kleine gaatjes zou krijgen ipv een snee van ongeveer 7 à 10 cm en omdat de narcose veel korter is. Wij hebben haar meteen mee kunnen nemen. Verder geen last meer gehad. We mochten ook zelf de hechtingen eruit halen, kreeg zo'n mesje mee, ging prima.
Zo is ons Lola ook geholpen. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Jany1979
geregistreerd lid

Hallo allemaal,

Nou Kyra is vandaag geholpen. In eerste instantie zouden alleen haar eierstokken verwijderd worden (de baarmoeder verschrompelt uiteindelijk) maar tijdens de operatie bleek haar baarmoeder er niet goed uit te zien en is ie alsnog verwijderd. Ze heeft er best veel last van. We zijn net nog naar de dierenarts geweest om extra pijnmedicatie te halen want ze lag zo te piepen. Echt zo zielig!!! Hoop maar dat ze snel weer opgeknapt is.

Groetjes Jany
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door gotcha »

De eerste dag is het zieligst :N: ,je zal zien morgen gaat het al wat beter. :ok:

Extra rust en knuffels helpen ook veel :mrgreen:
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

het piepen kan ook van de narcose zijn en wil niet altijd zeggen dat ze pijn heeft.

Pas als ze heel onrustig is `s avonds kan het van de pijn zijn.
zacht knufje en als alles goed is zal het morgen weer veel beter gaan.
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Jany1979
geregistreerd lid

Het gaat gelukkig alweer een stuk beter met Kyra. Ze is wel rustiger dan normaal maar haar eetlust is weer helemaal terug hihi...

Groetjes Jany
Jany1979
geregistreerd lid

ridgebackfan schreef:het piepen kan ook van de narcose zijn en wil niet altijd zeggen dat ze pijn heeft.

Pas als ze heel onrustig is `s avonds kan het van de pijn zijn.
Ze was heel onrustig en heel haar lijfje ging op en neer. De dierenarts vertrouwde het ook niet dus daarom moesten we even langskomen.

Groetjes Jany
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Sterkte met Kyra! Ik hoop dat ze weer snel opknapt. :ok:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Doglover schreef:Bij Raya hebben we het op de laparoscopische (hopelijk goed geschreven haha) wijze laten doen. Wij hebben hiervoor gekozen omdat ze dan 3 hele kleine gaatjes zou krijgen ipv een snee van ongeveer 7 à 10 cm en omdat de narcose veel korter is. Wij hebben haar meteen mee kunnen nemen. Verder geen last meer gehad. We mochten ook zelf de hechtingen eruit halen, kreeg zo'n mesje mee, ging prima.
Ik heb het op de reguliere wijze laten doen en het was een sneetje van 4cm :wink:
Eastmoor
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eastmoor »

Bij al mijn meiden (op Bassan na die is nog intact) is alles eruit gehaald. Vind het toch een veiliger idee. Een keer gehoord dat een labrador die als blindegeleidehond werkte bijna was overleden omdat ze toch alsnog een baarmoederontsteking had ontwikkeld en daar niet zo snel aan gedacht werd.... brrrr
Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie

Afbeelding
Jany1979
geregistreerd lid

Het gaat weer helemaal goed met Kyra. Is weer helemaal de oude hoor!! Ze doet wel 's nachts aan haar wond likken. Kan dat kwaad?

Groetjes Jany
Jany1979
geregistreerd lid

Dat heb ik de tweede nacht gedaan maar ze had zo liggen schuren dat er 's morgens een beetje bloed en best wel wat plekken wondvocht in zaten. De hechtingen zitten er gewoon nog in en het ziet er ook netjes uit maar als ze heeft liggen likken komt er 's ochtends wondvocht uit. Vraag me af of dat kwaad kan.

Groetjes Jany
Jany1979
geregistreerd lid

Jany1979 schreef:best wel wat plekken wondvocht in zaten. Als ze heeft liggen likken komt er 's ochtends wondvocht uit.
Ik ben er net achtergekomen wat dat zogenaamde wondvocht is. Ze lag net op de mat en daar lag een hele grote natte plek. Ik ben op onderzoek gegaan en wat blijkt: uit alle tepels komt best veel melk. Heb nu toch maar weer een t shirtje aangedaan dan blijft de wond tenminste droog. Is dit eigenlijk normaal?

Groetjes Jany
Jany1979
geregistreerd lid

Ze was inderdaad al een beetje schijnzwanger toen ze geholpen werd maar ik weet bijna voor 100 procent zeker dat dat piepen daar niet door kwam. Ze is na elke loopsheid schijnzwanger geweest en heeft nooit gepiept. Ze had echt pijn en na die extra pijnmedicatie was het piepen namelijk ook over.

Groetjes Jany
Laatst gewijzigd door Jany1979 op 10 mei 2008 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”