Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hele dikke vachten bij een hond.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ameno heeft geen bijzonder dikke vacht maar gaat op een zomerse dag toch echt in de woonkamer liggen waar de airco dan aanstaat.

Er loopt hier in de buurt een New Foundlander rond die inderdaad in de zomer wordt geschoren, het baasje vindt het doodzielig dat de hond anders alleen maar hele dagen ligt te hijgen en nog niet eens mee wilt om een rondje te lopen in de avond. Ik zou het zelf ook doen denk ik, als ik zie dat mijn hond het zowat begeeft van de warmte dan maar scheren.
:pop:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Tijdens het lopen door de polder bedacht ik me nog dat Silka haar vier jaar in Turkije ook overleefd heeft. In een landklimaat dus met koude winters en droge, warme zomers.
En toen bedacht ik me dat er eigenlijk best veel honden zijn met dikke vachten die juist van origine in een landklimaat voorkomen. Berghonden bijvoorbeeld.
In de Pyreneeën is het zomers ook heel warm en toch hebben Pyreneese berghonden hele dikke vachten...

Als een hond met een dikke vacht al last heeft van de warmte dan is het 's winters in een door CV warm gestookt huis, waar het overal even warm is.
Gelukkig voor Silka heb ik daar ook een bloedhekel aan. Wij stoken vooornamelijk op hout, bij de houtkachel is het lekker warm maar aan de andere kant van de kamer koel. Je zult Sil idd niet pal voor de houtkachel vinden... :wink:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

chrico schreef:Valt wel mee hoor want buiten de warmte die een vacht geeft als het koud is beschermd diezelfde vacht ze tegen de zon :ok:
Dit klopt als een zwerende vinger :wink: .........
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Wij zijn trouwens in de veronderstelling dat een zwarte hond meer last van de warmte heeft :wink: ........
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Mijn jongens worden elk half jaar flink ontwold en geëffileerd. Dat is met hun vachten echt nodig. Net bezig om ze een beetje toonbaar te maken voor een bezoekje aan de clubmatch van morgen, maar goeie genade wat een werk. Er komt geen eind aan die dikke speknekken van ze.
Belangrijkste vind ik dat die ondervacht moet ademen, anders heb je veel kans op hotspots en talgklierontstekingen.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Inge O schreef:ik heb de indruk dat een hond tegenwoordig amper nog mag hijgen of mensen gaan al meteen aan hyperthermie denken - zó snel gaat dat natuurlijk ook weer niet bij een gezonde, normaal gebouwde hond (zonder extreme vacht).
Ik denk dat de gezonde, normaal gebouwde honden zonder extreme vacht in de minderheid zijn zelf. Die honden hebben denk ik inderdaad nergens last van.
Ik snap het verhaal even niet dat een vacht ook tegen de warmte werkt. Niet dat jij dat zegt Inge, maar ik denk tik even door.
Mensen die zeggen dat een dikke vacht ook tegen oververhitting werkt moeten me dat toch eens uitleggen. Een bontjas of winterjas helpt mij nl niet echt tegen oververhitting in de zomer. :denken: Ik kan dan nl mijn warmte niet meer kwijt. Die ervaring heb ik ook met honden die een dikke wolvacht hebben. Ik heb nog nooit gemerkt dat die daardoor beter tegen warmte zouden kunnen en in warme landen zijn er ook weinig rassen met dikke wolvachten.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik wil zo'n hond met heel dikke vacht niet. Ik kan het niet aanzien, je hebt ook wel eens van die keesjes lopen in de zomer die zo ontzettend staan te hijgen, zielig gewoon. Maar ik heb gemakkelijk praten, want ik houd niet van die superdikke vachten.

Als ik helemaal weg was van zo'n ras, dan zou ik het nog wel doen en de hond scheren in de zomer. Dan ziet hij er maar niet uit een tijdje. edit: nu lees ik dat de vacht dan niet goed terugkomt, dat wist ik niet.

Buffy heeft een mediumvacht, wel vrij dicht, en boven de 23 graden is het gedaan met haar. Dan gaan we over op in de ochtend en avond een flink stuk wandelen bij het water en verder in de schaduw liggen. Ik ben wel een beetje overdreven bang misschien, want ik kan heel slecht tegen honden met hun tong op hun schoenen. Bij Buffy laat ik het dus nooit zover komen.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 30 apr 2008 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef:Ik wil zo'n hond met heel dikke vacht niet. Ik kan het niet aanzien, je hebt ook wel eens van die keesjes lopen in de zomer die zo ontzettend staan te hijgen, zielig gewoon. Maar ik heb gemakkelijk praten, want ik houd niet van die superdikke vachten.

Als ik helemaal weg was van zo'n ras, dan zou ik het nog wel doen en de hond scheren in de zomer. Dan ziet hij er maar niet uit een tijdje.

Anne
Het lastige is volgens mij dat als je dat soort vachten scheert er een hele onhandige vacht voor terug kan komen.
Meende ik hoor :denken:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:
Inge O schreef:ik heb de indruk dat een hond tegenwoordig amper nog mag hijgen of mensen gaan al meteen aan hyperthermie denken - zó snel gaat dat natuurlijk ook weer niet bij een gezonde, normaal gebouwde hond (zonder extreme vacht).
Ik denk dat de gezonde, normaal gebouwde honden zonder extreme vacht in de minderheid zijn zelf. Die honden hebben denk ik inderdaad nergens last van.
Ik snap het verhaal even niet dat een vacht ook tegen de warmte werkt. Niet dat jij dat zegt Inge, maar ik denk tik even door.
Mensen die zeggen dat een dikke vacht ook tegen oververhitting werkt moeten me dat toch eens uitleggen. Een bontjas of winterjas helpt mij nl niet echt tegen oververhitting in de zomer. :denken: Ik kan dan nl mijn warmte niet meer kwijt. Die ervaring heb ik ook met honden die een dikke wolvacht hebben. Ik heb nog nooit gemerkt dat die daardoor beter tegen warmte zouden kunnen en in warme landen zijn er ook weinig rassen met dikke wolvachten.
Maar ik dacht dat de temperatuur van een hond niet door zijn huid wordt gereguleerd? Een hond raakt zijn warmte kwijt door hijgen ( verdamping van vocht middels tong en in de mond) en een beetje via zweten (voetzooltjes) en ook nog wat via urine en ontlasting. :denken:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ja en dat is pas zielig, hier zie ik het steeds vaker, een geschoren stabij en zelfs een chow chow en wat een ellende hebben ze ervoor terug, maar dan gaat weer de tondeuze erin, met als resultaat een totaal verstikkende dikke wollige vacht, die met 2 cm al een ramp is :19:

Goed borstelen en niet te gek doen met je hond met hitte, geen problemen hier.
Groetjes Els
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef: Het lastige is volgens mij dat als je dat soort vachten scheert er een hele onhandige vacht voor terug kan komen.
Meende ik hoor :denken:
Ik had het ook gelezen en mijn berichtje geëdit. Tja dat kan dan niet. Voor mij dan maar liever niet zo'n hond. Maar ik heb gemakkelijk praten want wil het sowieso niet omdat ik geen zin heb in uitgebreide vachtverzorging.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Rami schreef:Silka heeft dus zo'n dikke vacht, tenminste in de winter. In de zomer is ze haar onderwol kwijt (en heb ik dus een hele andere, dunne, kleine hond :wink: ).
Ik merk alleen op warme dagen in het voorjaar (als ze haar onderwol er nog voor een deel aanzit) dat het idd eerder warm heeft na het hollen en stoeien met Bill. Verder merk ik er niets van.
Ze ligt ook best graag in de zon in de tuin en zelfs op het dak. Misschien dat haar vacht ook isoleert en juist de warmet buiten houdt?

Afbeelding
Zomer, hier zit er alleen nog wat wol in haar broek

Afbeelding
Winter

Oh en ik borstel haar niet extreem veel of zo, haal klitten weg en - als haar vacht rijp is - verwijder ik dus de wol.
Wow wat een verschil bij Silka zeg!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Klopt, vandaar dat mijn dog eerder last heeft van de warmte als de rest met hun dikke vacht[/quote]

Belle met haar dikke vacht heeft veel minder last van de warmte dan Catootje met haar dunne vachtje. Van de kou en de regen overigens ook. Catootje heeft een hekel aan kou en regen en loopt al snel te puffen als het warm is. Belle maakt het allemaal niets uit.
Chiva's vacht zit er een beetje tussenin. Zij heeft geen last van warmte of kou, wel van regen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Inge O schreef:
MARC_S schreef:
dat ben ik met je eens - ik kon je in je uitleg daarover ook volgen - ik snap ook niet hoe dat zou moeten :denken: .

alleen weet ik ook niet hoe ik het zou moeten weerleggen, ofwel zijn wij ergens fout in die redenering, ofwel lopen de toearegs al eeuwen voor aap :mrgreen: .

Een bontjas is dan toch ook niet hetzelfde als een vacht, onder zo'n jas kan onze huid niet goed 'ademen' deze laat geen lucht door, de vacht van een goed verzorgde hond wel.
Toearegs dragen dan wel veel laagjes ter bescherming tegen de zon maar ook toch vooral luchtige kleding, geen bontjassen :mrgreen:

Daarbij wat Rami ook zei koelt een hond voor een groot gedeelte door zijn tong/mond en voetzooltjes. Als daarbij huid en vacht gezond zijn is er niet veel aan de hand.

Ik ben zo slecht in uitleggen :jank: :oops:
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Wow wat een verschil bij Silka zeg!
Ja, ze heeft zomers echt een spitsmuizenkoppie. Mensen roepen dan ook heel vaak dat ze haar zo'n mooie collie vinden. (Terwijl ze in de winter vragen of ze een echte 'sledehond' is, of een wolf... :mrgreen:)
Afbeelding
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Ik heb 2 berners, en zomers ligt de 1 graag onder de coniveren haag, daar de wind lekker onder door waait, en vaak ligt de ene in de gang, ze zoeken de koele plekken wel op

Hier waait het vrijwel altijd wel, en dat vinden ze heerlijk. Op het heetst van de dag gaan zet er uiteraard niet uit, maar wel even naar het water hier vlak bij.
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
Rami
Zeer actief

Suuz schreef:
Een bontjas is dan toch ook niet hetzelfde als een vacht, onder zo'n jas kan onze huid niet goed 'ademen' deze laat geen lucht door, de vacht van een goed verzorgde hond wel.
Toearegs dragen dan wel veel laagjes ter bescherming tegen de zon maar ook toch vooral luchtige kleding, geen bontjassen :mrgreen:

Daarbij wat Rami ook zei koelt een hond voor een groot gedeelte door zijn tong/mond en voetzooltjes. Als daarbij huid en vacht gezond zijn is er niet veel aan de hand.

Ik begrijp wel wat je bedoelt (denk ik :wink: ) een bontjas zit niet vast aan een mensenhuid, daar tussen zit nog een beetje ruimte en een beetje lucht. Maar dat is zo weinig dat het water uit je huid niet kan verdampen, met het gevolg dat je het warm krijgt.
Maar bij een hond zit zijn bontjas wel vast aan zijn huid en heeft bovendien zijn huid niet de allerbelangrijkste functie bij de temperatuurregulator (al zal het wel meespelen zoals Inge ook zegt).
Wat de Toearegs betreft: ik denk dat de laagjes kleding die zij dragen niet 'warm' is, zodat hun huid nog wel water kwijt kan. Alleen verdampt het water niet op hun huid, maar trekt eerst in het katoen van hun kleding (zoiets, denk ik :mrgreen:).
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

ik zit daar ook wat over na te denken, wat dacht je van een husky? :denken:
leeft lekker daar in de sneeuw , maar moet hier bij de verwarming liggen, of héeft het te warm :eek:

en zo zijn wel meer rassen die niet echt " Hollands" ingesteld zijn...

Gelukkig heb ik wel een Hollandse hond, maar zèlfs die heeft het tè warm in de hete zomers van nu. :19:
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Rami schreef:
Suuz schreef:

Ik begrijp wel wat je bedoelt (denk ik :wink: ) een bontjas zit niet vast aan een mensenhuid, daar tussen zit nog een beetje ruimte en een beetje lucht. Maar dat is zo weinig dat het water uit je huid niet kan verdampen, met het gevolg dat je het warm krijgt.
Maar bij een hond zit zijn bontjas wel vast aan zijn huid en heeft bovendien zijn huid niet de allerbelangrijkste functie bij de temperatuurregulator (al zal het wel meespelen zoals Inge ook zegt).
Wat de Toearegs betreft: ik denk dat de laagjes kleding die zij dragen niet 'warm' is, zodat hun huid nog wel water kwijt kan. Alleen verdampt het water niet op hun huid, maar trekt eerst in het katoen van hun kleding (zoiets, denk ik :mrgreen:).
ja, ik begrijp wat je bedoelt en dat klopt ook wel denk ik. probleem toearegs dus opgelost :mrgreen: .

maar hoe verklaar je dan de 'theorie van marc', dat het voor de hand liggend is dat een kortharige hond (via radiatie, zweten speelt niet bij honden) theoretisch zeker calorieën moet kwijt raken naar de buitenwereld zolang het buiten geen 38° is, terwijl dit bij een dik bewolde hond toch heel wat minder evident (tot zelfs onmogelijk) zal zijn :denken: ?
Maar, maar, die warmte 'vanbinnen' raakt een hond dan toch kwijt door te hijgen, daar speelt de huid/vacht toch maar een hele kleine rol bij?
En dan zal een hond met een dikke wolvacht harder (of eerder) hijgen dan een hond met een korte vacht, dat denk ik ook wel ja.
Maar als zo'n hond door 't hijgen zijn warmte kwijt raakt is er toch niets aan de hand? Bij normale inspanning (dus niet met 30 graden mee moeten lopen met de fiets, zoals jij ook al schreef) lijkt me dat geen probleem.
Hoe verklaar je anders dat er zo veel honden zijn met dikke vachten, ook in landen met droge, hete zomers. Als dat onmogelijk zou zijn, zou de vacht van een Pyreneese berghond zich bijvoorbeeld- al evoluerend :wink: - wel al lang hebben aangepast?
Offe... niet? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Rami op 30 apr 2008 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Pak-de-bal

chrico schreef:Misschien kan je er vanuit gaan dat elke hond last heeft van de zon, scheelt een hoop denkwerk :ok:
Sommige mensen raken ondanks de lichaamstemperatuur van 37,5 ook oververhit als het 32 graden is met hun shirt uit
maar mensen kunnen zweten , maar honden niet
( paarden kunnen dat ook )

wij raken hierdoor ook veel hitte kwijt, maar een hond houdt het te lang vast.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik heb weleens een huskyfokker op griekenland gezien en het viel me op dat de honden allemaal zo weinig vacht hadden zekerg ezien het ras.
Zou een vacht zich evolutionair gezien niet aanpassen aan de omstandigheden ,zo hebben honden bijv. ook een winter en zomervacht :denken: .

Orson en Rio hebben geen ondervacht Micron ,Orson kan goed tegen warmte en zoekt het vaak zelf op ,Rio weer niet en Micron kan er ook weer redelijk tegen
Pak-de-bal

Rami schreef:Hoe verklaar je anders dat er zo veel honden zijn met dikke vachten, ook in landen met droge, hete zomers. Als dat onmogelijk zou zijn, zou de vacht van een Pyreneese berghond zich bijvoorbeeld- al evaluerend :wink: - wel al lang hebben aangepast?
Evalueren? :denken:

Het is misschien , de laatste 10 jaar pas , een trend om deze honden en andere zoals de
Benner Senner , hier naar Nederland te halen.

te kort voor:... verandering in vacht. :19:
Rami
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Rami schreef:Hoe verklaar je anders dat er zo veel honden zijn met dikke vachten, ook in landen met droge, hete zomers. Als dat onmogelijk zou zijn, zou de vacht van een Pyreneese berghond zich bijvoorbeeld- al evaluerend :wink: - wel al lang hebben aangepast?
Evalueren? :denken:

Het is misschien , de laatste 10 jaar pas , een trend om deze honden en andere zoals de
Benner Senner , hier naar Nederland te halen.

te kort voor:... verandering in vacht. :19:
Slip of the mind (heb 't al verbeterd :wink: ).

En ik bedoel het anders: namelijk honden met dikke vachten die van origine uit landen komen waar het in de zomer net zo goed warm is/wordt (landklimaat) zoals Frankrijk maar idd ook Zwitserland.
Afbeelding
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Pak-de-bal schreef:ik zit daar ook wat over na te denken, wat dacht je van een husky? :denken:
leeft lekker daar in de sneeuw , maar moet hier bij de verwarming liggen, of héeft het te warm :eek:

en zo zijn wel meer rassen die niet echt " Hollands" ingesteld zijn...

Gelukkig heb ik wel een Hollandse hond, maar zèlfs die heeft het tè warm in de hete zomers van nu. :19:
Wij hebben in het verleden een syberische Husky gehad en deed in de zomer niets liever dan pal in de zon liggen bakken :19: Zwemmen had hij een broertje dood aan, het enige wat hij wel eens wilde doen, was met zijn voetzooltjes in het badje van de kinderen gaan staan, om daarna weer te gaan zonnen.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
kijk eerst hier eens :mrgreen: : wat je onder het kopje 'warmte-afvoer' ziet geldt, behalve de 'evaporatie', ook helemaal voor de hond. de convectie via de longen (hijgen) is bij hem veel belangrijker dan bij ons, maar de andere principes spelen net zo goed, óók via de huid. een hond zweet niet, dat heeft hij als nadeel, maar verder werkt de warmtegeleiding en -afgifte via de huid toch echt helemaal hetzelfde hoor - helemaal hetzelfde........behalve dat er een vacht tussen zit, en hoe die mee- of tegenwerkt raken we dus niet uit :mrgreen: .

voor mij belemmert een dikke vacht de radiatie, conductie en convectie langs de huid en dat berghonden dikke vachten hebben heeft er volgens mij eerder mee te maken dat ze vroeger de kudde volgden : 's winters beneden (koud) en 's zomers boven in de bergen (ook weer redelijk fris tot koud).
maw : berghonden werkten zo goed als nooit in warme omstandigheden.

het hijgen is overigens niet zo'n onfeilbaar systeem, het feit dat een hond het voornamelijk op die manier probeert te klaren is ook de hoofdreden voor zijn gevoeligheid aan hyperthermie.

wat ik heb neergezet is dus mijn redenering hè, het zijn geen feiten (gedeeltelijk wel :mrgreen: ) :wink: .
Bedankt voor je linkje! Het verduidelijk wel maar roept ook weer vragen op, haha.
Want, ik snap wel dat radiatie, conductie en convectie langs de huid ook voor honden opgaat, maar misschien is het voor honden met een dunne vacht en honden met een dikke vacht toch een beetje hetzelfde?
Ik las dat de huid van een hond sowieso het oppervlakkige netwerk van bloedvaatjes mist dat bij de mens juist een belangrijke rol speelt bij de warmteregulatie. Een dunne of wat dikkere vacht maakt dan misschien helemaal niet uit, de hondenhuid is al anders dan een mensenhuid. Oh en daarbij wisselen honden van vacht, hebben ze in de zomer beduidend minder wol.

Ik kan me wel voorstellen dat een hond in de problemen kan komen bij een omgevingtemperatuur die hoger is dan zijn lichaamstemperatuur (alleen komt dat in Nederland niet zo snel heel vaak voor, gelukkig) en ook dat hijgen niet onfeilbaar is, geloof ik ook. Vooral bij honden met korte snuiten.

Nou ja, hoe dan ook, een dikke wintervacht in de zomer zal niet fijn zijn, gelukkig trekken de meeste honden dat wolletje uit (met behulp van de baas ;-)).
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Mijn honden hebben zweetvoetjes om het maar zo te noemen. Op een gladde vloer zie je echt nattige pootplekken van vocht zonder dat er water aan te pas komt. Denk ook dat hij daarom geen probleem ondervind van zijn dikke vacht.
Zal het niet zo zijn dat de warmteafvoer bij dit soort honden iets anders geregeld is?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Sylvia 1980
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia 1980 »

Mijn tante had vroeger een new foundlander, had in de zomer ook echt medelijden met het beestje. Die wist niet waar hij het moets zoeken. Even een plas en poep doen was eigenlijk al te veel voor hem.
Ook de huskys hier in de buurt hebben het heel zwaar als het meer als 25 graden wordt.
Ons trio houdt zich ook wel wat rustiger als het warm is maar gaan wel in de zon liggen bakken. In de winter hebben ze het weer heel snel koud.
Afbeelding
Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Interessante topic, want Yentie gaat met haar redelijk korte haar (als ik dat tenminste zo bij hou :mrgreen: ) gewoon in de volle zon liggen slapen hoogzomer, terwijl ik gewend ben dat mijn honden bij echte hitte of felle zon wegkruipen, onder struikjes, de schaduw van het huis of onder caravan. En Jackie, met zijn wit/zwarte dunne vachtje, deed dat ook. Toby gaat dus echt niet in de zon liggen. Heeft wel een verschil van winter en zomervacht. Terwijl mijn ouders twee berners hebben, die welliswaar een hele hoop haar laten vallen als hun zomervacht doorkomt, maar dan nog is die vacht dik. Maar die doen hetzelfde als mijn honden en ik heb eerlijk gezegd nooit gemerkt dat zij oververhit raakten zomers.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
son-pei
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door son-pei »

Djuka is een Finse Lappenhond en als het ergens koud is dan is het wel in Lapland :mrgreen:
Ik heb me, voordat ik tot aanschaf overging, wel zorgen gemaakt over dit probleem maar bij de fokker kon ik hartje zomer met eigen ogen zien dat de Lappies heel goed tegen hitte kunnen. Djuka ziet er 's zomers trouwens precies zo uit als die hond van Rami, geen onderwol meer te bekennen :ok:
Daar staat tegenover dat mijn huis deze tijd van het jaar bezaaid ligt met onderwol :oeps:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wij hebben Osa twee keer laten scheren, en moet zeggen dat ze het daardoor echt minder warm heeft gehad.
Haar vacht is er opzich niet slechter door geworden ( nu wel door de sterilisatie )

Het zag er alleen niet uit :smile:

Afbeelding

Afbeelding

gr Aimée
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”