Wat vinden jullie daarvan?
Wij hebben vroeger in Zwitserland een Berner sennen gekocht. Dat was net een beer en we woonden op bijna 2 km hoog in de bergen met vrijwel permanent sneeuw. Die hond wilde daar altijd buiten liggen en toen we naar Nederland verhuist waren lag hij in de zomer overdag altijd in een hol of in de kelder.
Nu het even warm is geweest staan er alweer topics over mijn hond heeft het bloedheet. Nederland kan in de zomer stikkend heet worden en toch schaffen mensen honden aan met afschuwelijk dikke vachten. Eva heeft het zelfs soms al heet terwijl zij een vacht heeft die hier in dit klimaat thuishoort. Hoe denken jullie over honden die 2-3 maanden per jaar bijna non stop hijgen of zelfs geschoren moeten worden ondanks dat het een newfoundlander is bv omdat ze anders echt bevangen raken.
Ik zou een newfoundlander die goed in de vacht zit niet eens mee durven nemen in de auto als ik geen airco had. Stel dat je in een file beland in de brandende zon? Toen Wuilus oud was ben ik een keer moeten stoppen ondanks dat ik al mijn kleren al tussen de ramen had gedaan tegen de zon. Ze begon helemaal te schrapen van de hitte in de file en ik raakte helemaal in paniek omdat ik niet direct kon stoppen. Je moet er toch niet aan denken dat je dan een hond met een extreem dikke wolvacht in je auto hebt liggen?