Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hele dikke vachten bij een hond.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hele dikke vachten bij een hond.

Ongelezen bericht door laeken »

Ik was net een beetje op het forum aan het rondkijken en ik zie dus regelmatig honden langskomen die werkelijk verschrikkelijk dikke vachten hebben.
Wat vinden jullie daarvan?
Wij hebben vroeger in Zwitserland een Berner sennen gekocht. Dat was net een beer en we woonden op bijna 2 km hoog in de bergen met vrijwel permanent sneeuw. Die hond wilde daar altijd buiten liggen en toen we naar Nederland verhuist waren lag hij in de zomer overdag altijd in een hol of in de kelder.

Nu het even warm is geweest staan er alweer topics over mijn hond heeft het bloedheet. Nederland kan in de zomer stikkend heet worden en toch schaffen mensen honden aan met afschuwelijk dikke vachten. Eva heeft het zelfs soms al heet terwijl zij een vacht heeft die hier in dit klimaat thuishoort. Hoe denken jullie over honden die 2-3 maanden per jaar bijna non stop hijgen of zelfs geschoren moeten worden ondanks dat het een newfoundlander is bv omdat ze anders echt bevangen raken.

Ik zou een newfoundlander die goed in de vacht zit niet eens mee durven nemen in de auto als ik geen airco had. Stel dat je in een file beland in de brandende zon? Toen Wuilus oud was ben ik een keer moeten stoppen ondanks dat ik al mijn kleren al tussen de ramen had gedaan tegen de zon. Ze begon helemaal te schrapen van de hitte in de file en ik raakte helemaal in paniek omdat ik niet direct kon stoppen. Je moet er toch niet aan denken dat je dan een hond met een extreem dikke wolvacht in je auto hebt liggen? :eek:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ja, compleet onverantwoord. Al die honden moeten verplicht het hele jaar rond minimaal iedere 2 maanden naar de trimsalon om ze nog enig leven te bieden.
laeken
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Ja, compleet onverantwoord. Al die honden moeten verplicht het hele jaar rond minimaal iedere 2 maanden naar de trimsalon om ze nog enig leven te bieden.
Maar hoe doe je dat dan met een gecastreerde malamute teef om maar wat te noemen? Daar kun je toch niks meer mee dan scheren? :N:
Verder ben ik het dus met je eens. Ik kende een newfoundlander die echt een helse zomer doorgemaakt heeft. Hijgend in een natte plas vocht in de bijkeuken liggend om alleen snachts en overdag even een plas en poep te doen. Ik zou helemaal gek worden als dat mijn hond was eerlijk gezegd. Ik krijg het zelf al benauwd als Eva gaat hijgen op een warme dag. Zij heeft helemaal geen dikke vacht maar als ze zich drukmaakt heeft ze het wel al heel heet. Als ze een malamute was kon ze zich niet eens druk maken op een hete dag omdat ze dan binnen no time over de kook zou raken. Dat is toch zielig? :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Valt wel mee hoor want buiten de warmte die een vacht geeft als het koud is beschermd diezelfde vacht ze tegen de zon :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik ben ook heel benieuwd hoe die honden dat redden. Bram heeft het al zo warm met zijn vacht. En dat is nog niks vergeleken met een aantal andere rassen. Ik zag op de wedstrijd afgelopen zondag dat de Malutes bakken met water over zich heenkregen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb nderdaad ook wel eens gehoord van de baas van een Newfoundlander dat die hond in de zomer eigenlijk gewoon helemaal niet meer kon lopen omdat het te warm voor hem was. Lijkt me vreselijk om je hond zo te zien.

Dat vachten ook beschermen tegen de zon hoor ik ook heel veel, maar ik kan dat dan weer heel lastig rijmen met wat ik om me heen hoor en zie bij honden met flinke vachten.
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Ik heb een keeshond met een dikke vacht die zich eigen prima redt in de zomer. Hij is wel wat minder aktief bij een warme dag, maar het is niet zo dat hij de hele dag loopt te hijgen.
Ik ga zomers sowieso altijd ergens wandelen waarbij hij kan zwemmen.
En in huis zoekt hij zelf de koele plekken op om te slapen. Hij ligt vaak op de slaapkamer waar het koel is in de zomer omdat de zon er maar een paar uur op staat. En als het echt te warm wordt in huis zetten wij de airco aan :wink:
matthijs
Actief

Ongelezen bericht door matthijs »

Hier shih-tzu, zomers gewoon de tondeuse erover op standje gabber piet :P
laeken
Zeer actief

joline schreef:Ik heb een keeshond met een dikke vacht die zich eigen prima redt in de zomer. Hij is wel wat minder aktief bij een warme dag, maar het is niet zo dat hij de hele dag loopt te hijgen.
En in huis zoekt hij zelf de koele plekken op om te slapen. Hij ligt vaak op de slaapkamer waar het koel is in de zomer omdat de zon er maar een paar uur op staat. En als het echt te warm wordt in huis zetten wij de airco aan :wink:
Maar als je hond al gedwongen is in een koele kamer te gaan liggen zegt dat toch wel iets denk ik? Het is geen aanval want je hond heeft nu eenmaal die vacht, maar denk je niet dat hij die liever kwijt was in de zomer?
Afbeelding
IngeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door IngeK »

de warmte hier is anders dan de warmte in NL, minder vochtig maar met zomerse temperaturen van 40 graden lagen de honden hier afgelopen zomer lekker binnen bij de airco. Wandelen op tijden dat het koeler is, dus smorgens vroeg en savonds laat en ze redden zich prima. Nu hebben die van ons niet hele dikke vachten. Ik ben hier lid op een Australisch hondenforum en veel mensen hebben een koeldeken en szomers een bad water (bij honden die dus altijd buiten zijn).

Scheren is een absolute no-no omdat de hond dan inderdaad geen bescherming meer heeft tegen de zon.

Net zoals je zelf doet bij warm weer......een stapje terug ;) en dus niet je hond op het heetst van de dag uitlaten en zeker niet mee in de auto zonder airco.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Scheren is funest voor de vacht, want dan krijg je echt een soort van wollige schapenvacht.
Gewoon je hond met rust laten op het heetst van de dag en tegen de avond lekker het water opzoeken. :ok:

Groetjes Els
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:
joline schreef:Ik heb een keeshond met een dikke vacht die zich eigen prima redt in de zomer. Hij is wel wat minder aktief bij een warme dag, maar het is niet zo dat hij de hele dag loopt te hijgen.
Maar als je hond al gedwongen is in een koele kamer te gaan liggen zegt dat toch wel iets denk ik? Het is geen aanval want je hond heeft nu eenmaal die vacht, maar denk je niet dat hij die liever kwijt was in de zomer?
Dat in een koele kamer gaan liggen doen ook honden met niet een super dikke vacht toch?
Dat vind ik ook helemaal niet zo vreemd verder, en over het feit dat ze een koelere ruimte opzoeken vind ik ook niet dat je moeilijk moet gaan doen.
In veel huizen wordt het in de zomer zo 28 graden binnen, dan zit ik zelf ook liever in de koelste kamer van het huis :pffff: :wink:
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

MARC_S schreef:
Rosita Compagner schreef:Ja, compleet onverantwoord. Al die honden moeten verplicht het hele jaar rond minimaal iedere 2 maanden naar de trimsalon om ze nog enig leven te bieden.
Maar hoe doe je dat dan met een gecastreerde malamute teef om maar wat te noemen? Daar kun je toch niks meer mee dan scheren? :N:
Verder ben ik het dus met je eens. Ik kende een newfoundlander die echt een helse zomer doorgemaakt heeft. Hijgend in een natte plas vocht in de bijkeuken liggend om alleen snachts en overdag even een plas en poep te doen. Ik zou helemaal gek worden als dat mijn hond was eerlijk gezegd. Ik krijg het zelf al benauwd als Eva gaat hijgen op een warme dag. Zij heeft helemaal geen dikke vacht maar als ze zich drukmaakt heeft ze het wel al heel heet. Als ze een malamute was kon ze zich niet eens druk maken op een hete dag omdat ze dan binnen no time over de kook zou raken. Dat is toch zielig? :wink:
Zo'n gevalletje Malamute die ontwol je gewoon. De hele dikke vachten worden ook pas hitteharnassen als de onderwol teveel en niet losgeborsteld is. Wanneer je het over een vacht hebt die in normale conditie is dan hoeft de hond het niet warmer te hebben dan zijn kortharige soortgenoten. Vaak is het ook handig even onder die dikke vacht te voelen, is de hond wel op normaal gewicht, want dikkigheid veroorzaakt meer last van de warmte dan een dikke vacht. Een aangepast aktiviteitsschema bij extreme hitte is voor iedere hond wel aan te raden.
Hier lopen er een aantal in hun normale vacht en er zijn er een paar kortgezet en als het warm is hebben ze het allemaal warm en zoeken ze allemaal de schaduw op en als ik ze op zo'n dag me sleep naar het bos midden op de dag dan lopen ze allemaal te puffen. Zo'n vacht heeft wel degelijk een warmebeschermende functie, maar dan moet die wel op orde zijn. Zoniet, ja, dan is het zielig.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

MARC_S schreef:
Verder ben ik het dus met je eens.
Ja hoor, ook kort maar in de winter natuurlijk wel een jasje aan net als alle zielige Boxers, Dobermans en Saluki's hier want dan is het weer veel te koud en vooral te nat. Die haren groeien maar een centimeter per maand.
laeken
Zeer actief

Ok, maar dan even over dat hittebestendig. De hond verhit toch niet van buiten naar binnen maar van binnen naar buiten? Een hond moet koelen omdat verbrandingsprocessen de hond van binnen heet maken. Dat de vacht brandende zon tegenhoudt begrijp ik. Een hond met een gezonde vacht kan beter tegen de zon dan misschien een zwart gladharig hondje. Maar een hond met een dikke wolvacht kan toch zeker niet de warmte sneller kwijt? Die vacht isoleert, zowel van binnen naar buiten als andersom.

Ik kan het dus niet geloven dat een hond als een malamute oid zijn warmte makkelijk kwijt kan door de vacht. Het is juist die warmte die zo gevaarlijk is. Daarom gaat de hond ook hijgen. Hij moet afkoelen van binnen uit naar buiten. Hij wordt pas van buiten naar binnen verhit als het buiten heter is dan in de hond. Dan praten we al snel over 40 graden. Onder de 37-38 graden raakt de hond van binnen uit naar buiten oververhit en niet andersom. Hoe kan een vacht dan bescherming TEGEN de hitte bieden? :denken:

Cleo en Eva hebben onderwol en die hebben het dus regelmatig heet als ze druk zijn geweest. Dapper hijgt zelden en hij heeft ook geen onderwol. Hij koelt dus veel sneller af. Hij zoekt in de winter ook sneller een warm plekje op. Hij verwarmt dus ook sneller van buiten naar binnen. Op Cleo blijft sneeuw liggen, op Dapper smelt dat meteen. :19:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

mijn hond is ondanks kruising husky wel kortharig. dat is ook wel een van de redenen dat we hem genomen hebben. met lange vacht lijkt het me idd best moeilijk. toch merk ik dat hij het best al warm kan hebben met veel zon. toch zit hij liever buiten, terwijl we een koel huis hebben. we hebben een boom in de tuin waar altijd schaduw van is. verder een badje straks in de tuin en vooral s`ochtends en s`avonds wandelen. ik ben zelf ook niet al te gek van de warmte en in de huiskamer is het bij ons altijd lekker koel :mrgreen:
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik vraag het me ook wel eens af.
Als hier bij een graadje of 5 de deur open zou staan zou Megan al het liefst buiten liggen de hele dag :mrgreen:

Maar als het echt warm is voor de honden en dat vind ik persoonlijk vanaf 20 graden plus al, dan word er overdag geen inspanning gedaan, alleen 's ochtends vroeg en 's avonds laat. En dan is het toch wel te doen, ze hijgen dan niet, houden zichzelf eigenlijk al rustig.
Ze nemen zelf dat ritme eigenlijk al een beetje aan bij warmer weer.

Ik zie de meeste honden het wel warm hebben bij zomers weer, lang of kortharig, ze hijgen allemaal als een gek als ze buiten lopen, sowieso overdag en zoeken allemaal het liefst de koelte op.
En dan moeten sommige nog naast de fiets ook :N:

Dat scheren helpt overigens echt niet zo veel als sommige schijnen te denken, het belangrijkste is dat de huid kan 'ademen' (dus alweer goede verzorging) en de hond zich gewoon lekker rustig houd bij dergelijk weer.
chrico
Zeer actief

Misschien kan je er vanuit gaan dat elke hond last heeft van de zon, scheelt een hoop denkwerk :ok:
Sommige mensen raken ondanks de lichaamstemperatuur van 37,5 ook oververhit als het 32 graden is met hun shirt uit
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
IngeK
Zeer actief

chrico schreef: Sommige mensen raken ondanks de lichaamstemperatuur van 37,5 ook oververhit als het 32 graden is met hun shirt uit
Maar daarom hebben mensen in altijd warme landen toch ook vaak van die gewaden aan? om zich juist niet blood te stellen aan de zon?

De warmte vol op je huid is veel warmer dan als je bijv. een shirt aan hebt met lange mouwen, daar komt nog wat "wind" tussendoor wat weer afkoelt. Denk dat dat dus bij zon dikke vacht ook zo is,mits het dus niet "verklit" is en kan ademen.
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

IngeK schreef:
chrico schreef: Sommige mensen raken ondanks de lichaamstemperatuur van 37,5 ook oververhit als het 32 graden is met hun shirt uit
Maar daarom hebben mensen in altijd warme landen toch ook vaak van die gewaden aan? om zich juist niet blood te stellen aan de zon?

De warmte vol op je huid is veel warmer dan als je bijv. een shirt aan hebt met lange mouwen, daar komt nog wat "wind" tussendoor wat weer afkoelt. Denk dat dat dus bij zon dikke vacht ook zo is,mits het dus niet "verklit" is en kan ademen.

Precies, dus honden met dikke vachten zijn eigenlijk nog veel beter af :eek: :pffff: :mrgreen:
chrico
Zeer actief

IngeK schreef:

Klopt, vandaar dat mijn dog eerder last heeft van de warmte als de rest met hun dikke vacht
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
joline
Zeer actief

MARC_S schreef:
Ik denk dat hij inderdaad het wel fijn zou vinden om die dikke vacht niet te hebben :mrgreen:
Scheren kan bij een keeshond eigenlijk niet, dan krijgt hij een lelijke vacht terug.
Zolang ik merk dat dat hij er niet teveel last van heeft (dus gewoon nog aktief zijn in de zomer, niet de hele dag hijgen) scheer ik hem niet :wink:

Het scheelt ook veel in huis als de airco aan staat. Maar eigenlijk ligt hij ook in de winter graag op de koelere plekken. Behalve als het vriest, dan kruipt hij s'nachts graag op bed om tegen ons aan te liggen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door joline op 30 apr 2008 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
IngeK
Zeer actief

Suuz schreef:
Precies, dus honden met dikke vachten zijn eigenlijk nog veel beter af :eek: :pffff: :mrgreen:
:ok: :ok: die heb je in 1x mooi omgedraaid :mrgreen:
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Ik pas duidelijk dingen aan als het warm is. 's Morgens en 's avonds de lange ronde in plaats van tussen de middag. Schaduwrijke wandelpaden opzoeken. Veel zwemmen. Ze zoeken zelf de koelste plekken in huis en tuin.
Ik weet echt niet of ze beter af zouden zijn met een kortere vacht. De onderwol blijft dan gewoon zitten, terwijl ik zie dat bij veel Beardies rond de Middellandse Zee de onderwol vanzelf verdwijnt. Ik ga er daarom vanuit dat de onderwol voor de meeste warmte zorgt en kort knippen zou dan maar een deel van het probleem oplossen.
Hier zijn de honden op hun actiefst als het buiten vriest. Dat zegt dus wel iets over hun hittebestendigheid.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Silka heeft dus zo'n dikke vacht, tenminste in de winter. In de zomer is ze haar onderwol kwijt (en heb ik dus een hele andere, dunne, kleine hond :wink: ).
Ik merk alleen op warme dagen in het voorjaar (als ze haar onderwol er nog voor een deel aanzit) dat het idd eerder warm heeft na het hollen en stoeien met Bill. Verder merk ik er niets van.
Ze ligt ook best graag in de zon in de tuin en zelfs op het dak. Misschien dat haar vacht ook isoleert en juist de warmet buiten houdt?

Afbeelding
Zomer, hier zit er alleen nog wat wol in haar broek

Afbeelding
Winter

Oh en ik borstel haar niet extreem veel of zo, haal klitten weg en - als haar vacht rijp is - verwijder ik dus de wol.
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Martijn schreef:Ik heb nul verstand van dkke vachten maar ik begrijp dat het alleen goed gaat als de vacht goed verzorgd is.
Wat is het percentage van bijvoorbeeld de OES waarbij de vacht zodanig in orde is dat het functioneert?
Percentages weet ik natuurlijk niet, dat wordt niet bijgehouden en ik ken natuurlijk ook niet iedere bopper van NL. Maar de gevalletjes "helemaal" vervilt zijn in ieder geval zwaar in de minderheid tegenwoordig. De rest is of verzorgt vol in vacht, of korter gezet, maar dat laatste maakt qua dikte ook niet veel uit, het blijft een dubbele waterafstotende vacht.

Gekken heb je natuurlijk altijd, maar één van onze boppers lag altijd het liefst in de klappende zon. Dan konden we haar tig keer de schaduw in schuiven, maar ze hopte weer fijn terug :mrgreen: (draak :mrgreen: )
DogDalton
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo Espagnol
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door DogDalton »

Moos schreef:
MARC_S schreef:
Dat in een koele kamer gaan liggen doen ook honden met niet een super dikke vacht toch?
Dat vind ik ook helemaal niet zo vreemd verder, en over het feit dat ze een koelere ruimte opzoeken vind ik ook niet dat je moeilijk moet gaan doen.
In veel huizen wordt het in de zomer zo 28 graden binnen, dan zit ik zelf ook liever in de koelste kamer van het huis :pffff: :wink:
Dalton heeft dit ook en die is bijna kaal zo kort zijn die haartjes,als het heel warm is kan hij 's ochtends en 's avonds alleen maar even mee voor een kort rondje want hij raakt bijna meteen bevangen van de hitte :N:
Afbeelding
Tamara, Jada, Viento, Kid, Tanja, Evita en Rosa
joline
Zeer actief

Moos schreef:
MARC_S schreef:
Ik ook, ik hou ook helemaal niet van die benauwde hitte :mrgreen:
Mijn Jack Husseltje zoekt als het erg warm is ook de slaapkamer op :wink:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik pas ook gewoon de wandeltijden aan in de zomer. 's morgens lang en 's avonds lang. Tussen de middag alleen even snel een plas (aan de riem) en weer naar binnen.
Hier valt het wel mee met het last hebben van de warmte. Alleen Bowie heeft er erg veel last van, maar dat viel vroeger wel weer mee, dus ik ga er van uit dat dat door de leeftijd komt!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Bij de vacht van een malamute zou ik het eigenlijk niet weten. Maar mijn hond net als die van Rami laat het zelfde grote verschil zien in zomer en winter, nu zit ze prachtig in haar vacht lekker dicht heel donker en in de zomer blijft er niks van dat meisje over. En ik kam haar maar 2 keer per jaar als ze van vacht verwisseld.

Mijn tante heeft altijd newfoundlanders gehad, daar zie je wel wat verschil in vacht zo heeft ze er nu een warvan de vacht heel het jaar door wel vrij dik is, maar haar eerste newfy kun je weer vergelijken met mijn jola zo'n transformatie. Ze is trouwens wel wekelijks uren bezig met kamwerk. Ik heb eens een week op gepast en kwam er niet doorheen! Verschrikkelijk en dat was zelfs in de winter :N: dus dan hoeft die onderwol er nog niet uit. Als Die hond van vacht verwisseld is ze dus ook echt dagenlang bezig om hem te helpen zijn onderwol te verliezen, maar dan heeft hij eigenlijk niet heel veel meer last van de hitte als mijn hond. Wel zorgen ze ervoor dat ze bij water gaan wandelen zodat hij kan afkoelen, maar ze wandelen dan ook flinke stukken en anders moeten ze wel heel veel water mee gaan slepen voor zon grote hond. In huis en de tuin is hij niet veel anders dan mijn Jola hij lijkt dus niet echt enorm veel last van de hitte te hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”