Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oververhitting?
Moderator: moderatorteam
-
Drossie
- Actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie - Aantal honden: 3
Oververhitting?
Sinds vorige week heeft mijn Border Collie een probleem.
We doen samen aan canicross (lopen met je hond).
Vorige week deden we mee aan een wedstrijd. Na 2 km begon zijn ademhaling vreemd te doen, zo met een reutel erbij. Een halve km verder moest hij stoppen om wit schuim te braken. Na nog een halve km nog eens wit schuim braken. Bij het passeren van de aankomst ben ik dan gestopt omdat ik het niet meer vertrouwde. Na even kon hij bijna niet meer op zijn poten staan en kroop hij over de grond, zijn poten gestrekt achter hem.
Het werd pas na een half uurtje beter, na in het water te gaan en suikerwater drinken. Na een uurtje was er absoluut niets meer aan te merken en deed hij volledig normaal.
Tijdens het gebeuren hebben we 2 DA gebeld en die zeiden beiden: oververhitting.
Vandaag was het weer wedstrijd. Na een keer 800m en 600m, moesten we 3x 600m lopen. Bij de 3e keer 600m was het weer van dat: wit schuim braken.
Ik ben verder gelopen, hij liep nog uitstekend.
Na de aankomst had hij het weer lastig en heb ik water gegoten waar ik maar kon. Daarna met hem naar de vijver geweest, maar hij wou niet zwemmen wegens te steile oever. Wel heeft hij enorm veel gedronken. Terwijl we daar zaten, zag ik hem zo opklaren en na een kwartiertje was hij weer de oude.
Nu stel ik met toch vragen hoor. Vorig jaar liepen we verder in veel warmere omstandigheden, zonder enig probleem.
Wat nu wel is: hij is enorm opgewonden als we aan de start staan en loopt echt de longen uit zijn lijf. Hij geeft zich echt voor 100%. (en ik vrees dat hij zich dood loopt als ik niet oplet...)
Sinds 2 weken krijgt hij ook terug brokken na 1,5 jaar BARF en Carnibest.
Kan het daarmee te maken hebben?
Kan het andere oorzaken hebben?
Ik ga sowieso deze week op controle bij de DA, maar misschien heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt?
We doen samen aan canicross (lopen met je hond).
Vorige week deden we mee aan een wedstrijd. Na 2 km begon zijn ademhaling vreemd te doen, zo met een reutel erbij. Een halve km verder moest hij stoppen om wit schuim te braken. Na nog een halve km nog eens wit schuim braken. Bij het passeren van de aankomst ben ik dan gestopt omdat ik het niet meer vertrouwde. Na even kon hij bijna niet meer op zijn poten staan en kroop hij over de grond, zijn poten gestrekt achter hem.
Het werd pas na een half uurtje beter, na in het water te gaan en suikerwater drinken. Na een uurtje was er absoluut niets meer aan te merken en deed hij volledig normaal.
Tijdens het gebeuren hebben we 2 DA gebeld en die zeiden beiden: oververhitting.
Vandaag was het weer wedstrijd. Na een keer 800m en 600m, moesten we 3x 600m lopen. Bij de 3e keer 600m was het weer van dat: wit schuim braken.
Ik ben verder gelopen, hij liep nog uitstekend.
Na de aankomst had hij het weer lastig en heb ik water gegoten waar ik maar kon. Daarna met hem naar de vijver geweest, maar hij wou niet zwemmen wegens te steile oever. Wel heeft hij enorm veel gedronken. Terwijl we daar zaten, zag ik hem zo opklaren en na een kwartiertje was hij weer de oude.
Nu stel ik met toch vragen hoor. Vorig jaar liepen we verder in veel warmere omstandigheden, zonder enig probleem.
Wat nu wel is: hij is enorm opgewonden als we aan de start staan en loopt echt de longen uit zijn lijf. Hij geeft zich echt voor 100%. (en ik vrees dat hij zich dood loopt als ik niet oplet...)
Sinds 2 weken krijgt hij ook terug brokken na 1,5 jaar BARF en Carnibest.
Kan het daarmee te maken hebben?
Kan het andere oorzaken hebben?
Ik ga sowieso deze week op controle bij de DA, maar misschien heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt?
-
lupa
- Zeer actief
- Contacteer:
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
-
S@ndr@
- Zeer actief
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dit weer is erg lastig voor de honden, van de een op het andere moment gaat het van koud naar warm.
Op dit moment doen wij rond de 18-19 graden geen inspannende dingen meer met de honden, simpelweg omdat ze zelf nog geen stapje terug doen met het warme weer.
Onze reu zat laatst ook dicht tegen oververhitting aan terwijl het nog maar 16 graden was, maar het was wel wat benauwd. Dus dat zal ook een factor zijn.
Maar neem het wel serieus! Als je ziet dat je hond het te warm heeft gewoon gelijk stoppen, ze raken binnen no-time zodanig buiten adem dat ze in coma kunnen raken.
Oververhitting is iets waar je niet te licht over moet denken, het is zeer levensbedreigend.
Op dit moment doen wij rond de 18-19 graden geen inspannende dingen meer met de honden, simpelweg omdat ze zelf nog geen stapje terug doen met het warme weer.
Onze reu zat laatst ook dicht tegen oververhitting aan terwijl het nog maar 16 graden was, maar het was wel wat benauwd. Dus dat zal ook een factor zijn.
Maar neem het wel serieus! Als je ziet dat je hond het te warm heeft gewoon gelijk stoppen, ze raken binnen no-time zodanig buiten adem dat ze in coma kunnen raken.
Oververhitting is iets waar je niet te licht over moet denken, het is zeer levensbedreigend.
Groetjes,
Wendy
Wendy
-
Drossie
- Actief
-
Drossie
- Actief
Mja... Van zodra hij de klok hoort om te starten, is hij opgewonden. En ik kan niet anders dan daar te wachten tot de start he.Martijn schreef:Misschien is dat het dan wel.Drossie schreef:Was geen braaksel volgens mij. Een waterig, slijmerig schuim.
Uit conditie is hij zeker niet: loopt wekelijks 10-14 km mee met mij.
Hij heeft deze week veel buitengespeeld in de zon, zonder een enkel probleem.
Maar nogmaals: voor de canicross is hij enorm opgewonden! Misschien wel teveel...
Lijkt me trouwens niet prettig voor een hond om zo overgeprikkeld te zijn.
Nu, ik hoop dat zijn vochthuishouding weer op peil komt door zich aan te passen aan de brokken en ik zal proberen hem nat te maken vlak voor de start...
-
Bullenmama
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Drossie
- Actief
Even een update:
Ben zonet 9,5km gaan lopen met Wodan aan een vrij rustig tempo (12km/u).
Onderweg heeft hij 2 keer uit een plas gedronken.
Bij het thuiskomen heeft hij als beloning nog 3 balletjes geapporteerd.
Daarna heeft hij veel gedronken en nu ligt hij vrij hevig te hijgen, maar niets abormaals.
Onderweg heeft hij heel te tijd zeer goed gelopen en gaf hij geen enkele blijk dat het moeilijk was ofzo. Van wit schuim was niets te merken!
Eigenlijk niets aan de hand dus.
Verschillen met gisteren en vorige week:
Iets minder warm
Geen andere honden in de buurt
Veeeeel minder opgewonden
Minder snel gelopen
Verder gelopen
Minder fanatiek gelopen-> minder getrokken.
Waarom ik met brokken gestopt ben. een aantal redenen
Hij is eigenlijk altijd al te mager geweest. Ik heb vanalles geprobeerd om hem dikker te kijgen (laatste paar maand enkel carnibest actief, maar niets hielp) Met Cavom (een energierijke brok) ga ik proberen hem dikker te krijgen.
We hebben net een huis gekocht en om praktische redenen lukt het niet om veel te stockeren
Ik kan bijna niet meer aan goed Barf-materiaal geraken aan een deftige prijs. (met het huis te kopen zal het een paar maanden iets spannender zijn qua financieën.)
Maar Cavom heeft hij het eerste jaar ook gekregen en daar deed hij het eigenlijk ook zeer goed op hoor!
Ben zonet 9,5km gaan lopen met Wodan aan een vrij rustig tempo (12km/u).
Onderweg heeft hij 2 keer uit een plas gedronken.
Bij het thuiskomen heeft hij als beloning nog 3 balletjes geapporteerd.
Daarna heeft hij veel gedronken en nu ligt hij vrij hevig te hijgen, maar niets abormaals.
Onderweg heeft hij heel te tijd zeer goed gelopen en gaf hij geen enkele blijk dat het moeilijk was ofzo. Van wit schuim was niets te merken!
Eigenlijk niets aan de hand dus.
Verschillen met gisteren en vorige week:
Iets minder warm
Geen andere honden in de buurt
Veeeeel minder opgewonden
Minder snel gelopen
Verder gelopen
Minder fanatiek gelopen-> minder getrokken.
Waarom ik met brokken gestopt ben. een aantal redenen
Hij is eigenlijk altijd al te mager geweest. Ik heb vanalles geprobeerd om hem dikker te kijgen (laatste paar maand enkel carnibest actief, maar niets hielp) Met Cavom (een energierijke brok) ga ik proberen hem dikker te krijgen.
We hebben net een huis gekocht en om praktische redenen lukt het niet om veel te stockeren
Ik kan bijna niet meer aan goed Barf-materiaal geraken aan een deftige prijs. (met het huis te kopen zal het een paar maanden iets spannender zijn qua financieën.)
Maar Cavom heeft hij het eerste jaar ook gekregen en daar deed hij het eigenlijk ook zeer goed op hoor!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Als er een vermoeden is van oververhitting zou ik niet doorlopen met de hond, maar hem meteen koelen (als hij het water niet in wil zou ik hem er in zetten en er eventueel zelf bij gaan staan) en daarna laten rusten.
Oververhitting is buitengewoon slecht voor de hond (en ook voor een mens trouwens).
Oververhitting is buitengewoon slecht voor de hond (en ook voor een mens trouwens).
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
van canicross weet ik weinig, maar het lijkt me niet plezierig om continu op je hond te moeten letten of ie oververhit is en hem dan te moeten coolen. lijkt me niet gezond.
ik weet niet hoe oud je hond nu is, en afgezien dat kvv of carnibest al meer vocht bevat (en om de hond dikker te krijgen kun je paar keer per week beetje gekookte aardappel door kvv doen) zou ik als je met deze sport verder wil toch eens hart,longen e.d door DA laten checken.
en misschien komt het wel door omschakeling warmer weer
ik weet niet hoe oud je hond nu is, en afgezien dat kvv of carnibest al meer vocht bevat (en om de hond dikker te krijgen kun je paar keer per week beetje gekookte aardappel door kvv doen) zou ik als je met deze sport verder wil toch eens hart,longen e.d door DA laten checken.
en misschien komt het wel door omschakeling warmer weer
-
Drossie
- Actief
Nog een update:
Zonet 14km gaan lopen met Wodan. (gem 13km/h)
Hij heeft heel de tijd goed gelopen en kon opt einde nog serieus trekken.
De zon scheen heel de tijd en het was zelfs vrij warm, maar niets van last te merken...
Wat we nu wel gemerkt hebben: hij is wat uitgezet de laatste maanden en het knooppunt van zijn tuigje zit recht op zijn luchtpijp. Wanneer hij dan trekt op wedstrijd (en dat doet hij enorm) denk ik dat zijn luchtpijp wat vernauwd is. Dat zou evt kunnen verklaren dat ik altijd eerst aan zijn ademhaling hoor dat er iets mis is... VOlgende keer een groter tuig testen...
Zonet 14km gaan lopen met Wodan. (gem 13km/h)
Hij heeft heel de tijd goed gelopen en kon opt einde nog serieus trekken.
De zon scheen heel de tijd en het was zelfs vrij warm, maar niets van last te merken...
Wat we nu wel gemerkt hebben: hij is wat uitgezet de laatste maanden en het knooppunt van zijn tuigje zit recht op zijn luchtpijp. Wanneer hij dan trekt op wedstrijd (en dat doet hij enorm) denk ik dat zijn luchtpijp wat vernauwd is. Dat zou evt kunnen verklaren dat ik altijd eerst aan zijn ademhaling hoor dat er iets mis is... VOlgende keer een groter tuig testen...