Heel herkenbaar allemaal...Moniek B. schreef:Ja, maar.... omdat je bang bent dat je het niet aankunt om je hond pijn te zien lijden laat je hem inslapen?Gos schreef:Maar ik denk toch dat indien er bijvoorbeeld ooit kanker geconstateerd zou worden, ik het natuurlijke einde niet zou willen afwachten uit angst hem veel pijn te moeten zien lijden.
Dit bedoel ik niet als verwijt hoor; het is het dagelijkse dilemma waar ik me nu in bevind. Het gaat me door merg en been als ik ook maar iets zie aan Charly waarvan ik denk dat hij pijn heeft. Hoewel hij tot nu toe ook wel pijn gehad heeft van de artrose/ED en ik eigenlijk wel weet dat het nu waarschijnlijk niet erger is dan toen. Minder misschien zelfs wel door de tramadol nu.
En soms betrap ik me er dus op dat ik het spaans benauwd krijg van de moeilijke keuzes en beslissingen die we hoogstwaarschijnlijk nog moeten gaan nemen. En dan denk ik dus ook wel eens heel even, in een flits: "als we hem nu in zouden laten slapen bespaar ik ons en Charly".
Maar als hij dan weer rent en speelt en eet en lekker slaapt en knuffelt wordt ik weer razendsnel teruggegooid in mijn wanhoop. Want ik kan toch niet een hond die dan wel op korte termijn doodgaat maar nu nog duidelijk plezier heeft laten inslapen, alleen omdat ik bang ben voor wat komen gaat????
Het is moeilijk. Heel moeilijk...
Bij Moos werd het duidelijk toen zijn oogjes heel erg verkeerd gingen staan. Als het leven normaal was keek hij continu als een hond die zich heel, heel erg beroerd voelde. Waren er leuke dingen dan fleurde hij wel helemaal op, maar die kon ik hem niet elke dag geven want dan kreeg hij weer krampaanvallen en pijn.
Ik heb bij Moos dus wel gedacht "ik wil echt niet wachten totdat een van zijn poten, of al zijn poten, permanent uit gaan vallen", maar de beslissing om hem te laten gaan om hem dat te besparen kwam 'pas' toen zijn oogjes niet meer als Moos oogjes stonden...(en hij dus nog wel gewoon kon lopen en soms rennen).