Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oude hond in laten slapen? Update: Toyka is overleden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ineke

Oude hond in laten slapen? Update: Toyka is overleden

Ongelezen bericht door Ineke »

Ben ik weer met 'n vraagje:

Wij hebben een oude hond, Toyka. Hoe oud hij precies is, weten we niet. Hij is uit huis geplaatst bij een broodfokker waar hij de hele dag in een hokje zat en mishandeld en verwaarloosd was. Zijn kaak is gebroken geweest omdat-ie geschopt werd. Met dat verhaal hebben wij 'm gekregen. Hij was uitgedroogd en uitgehongerd en hij is er bij ons weer bovenop gekomen. Het ging een paar jaar goed, maar de laatste paar maanden is hij echt heel hard achteruit gegaan. Hij is weer mager geworden (broodmager!), terwijl hij voldoende eet. Hij was al bijna blind toen we 'm kregen doordat er haar in z'n oog geplakt heeft gezeten, maar ook z'n zicht is achteruit gegaan. Af en toe ziet hij bewegingen, maar lang niet altijd. Zijn gehoor was altijd redelijk, maar hij is nu echt stokdoof. Ik heb het idee dat hij wat dement wordt, hij is in ieder geval behoorlijk in de war. Z'n rug kraakt als je 'm oppakt en onze andere honden snauwen hem regelmatig af, terwijl ze dat voorheen nooit deden. Hij snapt het allemaal niet meer zo. Ook slaapt hij zo vast dat 't wel een coma lijkt en soms moet ik hem echt letterlijk wakker schudden en wordt hij pas na een tijdje wakker. We zeggen altijd dat we hem in laten slapen zodra hij pijn krijgt, omdat hij al zo veel heeft meegemaakt. Maar soms denk ik wel eens dat we hem beter nu al uit z'n lijden kunnen verlossen. Wat heeft dat beestje nog aan z'n leven? Zal graag jullie mening horen.
Laatst gewijzigd door Ineke op 26 apr 2008 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Zoals je het beschrijft, zo is Bruno ook en ik denk er nog niet over om hem in te laten slapen.Doofheid, stijve en pijnlijke gewrichten, een beetje de weg kwijt, heel vast slapen,hoort er allemaal bij. Zolang de hond er zelf nog zin in heeft, met smaak eet en nog wat levenslust toont zou ik het nog gerust een tijd aankijken.Maar dat is een gevoel wat je zelf ook moet hebben; van hieruit kunnen we dat nu eenmaal niet zien.Ik begrijp je redenatie wel; het wordt er allemaal niet beter op en ooit moet je toch ergens die grens trekken.
Sterkte met je beslissing!
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Poeh meid, ik weet het niet.
Wat een dilemma...wanneer ben je te laat, wanneer is het te vroeg ?
Ineke

Marie-Josée schreef: Zolang de hond er zelf nog zin in heeft, met smaak eet en nog wat levenslust toont zou ik het nog gerust een tijd aankijken.
Dat is 't 'm nou juist... Hij toont vrijwel geen levenslust meer. :jank: En hij eet nog wel, maar laat steeds meer vlees staan. En ik wil echt niet dat hij pijn gaat hebben, dat heeftie al genoeg gehad.
Marie-Josée
Erelid

Ineke schreef:
Marie-Josée schreef: Zolang de hond er zelf nog zin in heeft, met smaak eet en nog wat levenslust toont zou ik het nog gerust een tijd aankijken.
Dat is 't 'm nou juist... Hij toont vrijwel geen levenslust meer. :jank: En hij eet nog wel, maar laat steeds meer vlees staan. En ik wil echt niet dat hij pijn gaat hebben, dat heeftie al genoeg gehad.
Ik denk dat je dan zelf wel weet wat je het beste kunt doen :wink:
Sterkte!
Ineke

Marie-Josée schreef:
Ineke schreef:
Sterkte!
Eigenlijk wel hè... Maar 't is zo moeilijk :jank: . In ieder geval bedankt!
Marie-Josée
Erelid

Ineke schreef:
Marie-Josée schreef:
Ineke schreef:
Sterkte!
Ja dat is vreselijk.Ik voel vaak aan Bruno of hij nog wel leeft, zo vast slaapt hij en zo oppervlakkig haalt hij soms adem.Ik hoop altijd dat hij een keer in zijn slaap overlijdt zodat ik die beslissing niet hoef te nemen maar ik weet dat dat maar zelden gebeurt.Toch hebben wij mensen het in de hand om een hond niet onnodig te laten lijden en dat is eigenlijk ook weer iets moois; het laatste echte goede wat je nog voor je vriend kunt doen. :knuffel:
Ineke

Marie-Josée schreef:
Ineke schreef:
Marie-Josée schreef:
Ineke schreef: Dat is 't 'm nou juist... Hij toont vrijwel geen levenslust meer. :jank: En hij eet nog wel, maar laat steeds meer vlees staan. En ik wil echt niet dat hij pijn gaat hebben, dat heeftie al genoeg gehad.
Sterkte!
Ja dat is vreselijk.Ik voel vaak aan Bruno of hij nog wel leeft, zo vast slaapt hij en zo oppervlakkig haalt hij soms adem.Ik hoop altijd dat hij een keer in zijn slaap overlijdt zodat ik die beslissing niet hoef te nemen maar ik weet dat dat maar zelden gebeurt.Toch hebben wij mensen het in de hand om een hond niet onnodig te laten lijden en dat is eigenlijk ook weer iets moois; het laatste echte goede wat je nog voor je vriend kunt doen. :knuffel:
Wij hopen inderdaad ook dat-ie in z'n slaap overlijdt, maar daar wil ik niet tegen elke prijs op wachten. Het blijft een dilemma en ik denk er al een hele tijd heel diep over na, samen met m'n hubbie.
Ineke

Afbeelding

Dit is 'm trouwens. :I:
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Hé wat vreemd... De hond van mijn vader heet ook Toyka, een yorkie van intussen bijna 17 jaar. Hij kwam bij ons toen ik 6 jaar was dus.

Hij is potdoof, ziet niet goed meer en slaapt veel. De laatste tijd is hij erg vermagerd door nierfalen :jank: hij heeft niet zoveel tandjes meer, maar eten doet hij wel nog, alleen duurt het zijn tijd. Soms vertoont hij tekenen van incontinentie.
Hij is wel nog kwiek en kan nog makkelijk de sofa opspringen. Het is net hij die mijn puber afsnauwt omdat ze te wild is. Er is daar nog een andere hond in de roedel, hij is 8 jaar.

Wanneer is het te laat, wanneer is het te vroeg... Zoiets kun je enkel zelf beslissen denk ik zo. Ik persoonlijk zou een hondje als "onze" Toyka niet laten inslapen... Hij leeft gewoon zijn oude dag en zo lang er geen noemenswaardig lijden mee gepaard gaat vind ik het oké. Natuurlijk als je weet dat hij afziet, dat hij pijn heeft dan zou ik het wel overwegen...

Wat je ook beslist, ik ben er zeker van dat jij je hondje best kent en dat je de juiste keuze zal maken...
Ineke

AnnSophie schreef:Hé wat vreemd... De hond van mijn vader heet ook Toyka, een yorkie van intussen bijna 17 jaar. Hij kwam bij ons toen ik 6 jaar was dus.

Hij is potdoof, ziet niet goed meer en slaapt veel. De laatste tijd is hij erg vermagerd door nierfalen :jank: hij heeft niet zoveel tandjes meer, maar eten doet hij wel nog, alleen duurt het zijn tijd. Soms vertoont hij tekenen van incontinentie.Hij is wel nog kwiek en kan nog makkelijk de sofa opspringen. Het is net hij die mijn puber afsnauwt omdat ze te wild is. Er is daar nog een andere hond in de roedel, hij is 8 jaar.

Wanneer is het te laat, wanneer is het te vroeg... Zoiets kun je enkel zelf beslissen denk ik zo. Ik persoonlijk zou een hondje als "onze" Toyka niet laten inslapen... Hij leeft gewoon zijn oude dag en zo lang er geen noemenswaardig lijden mee gepaard gaat vind ik het oké. Natuurlijk als je weet dat hij afziet, dat hij pijn heeft dan zou ik het wel overwegen...

Wat je ook beslist, ik ben er zeker van dat jij je hondje best kent en dat je de juiste keuze zal maken...
Dat was ik inderdaad nog vergeten te zeggen, Toyka mist ook een heel stel tanden. Deels door mishandeling, deels door trekken i.v.m. tandsteen en erge rotterij. Hij heeft ook een paar keer in huis geplast, terwijl hij het vroeger uren op kon houden.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

moeilijk hoor. ik zou hem wel voor zo lang het nog duurt beschermen tegen de andere honden.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Naast dat je natuurlijk altijd zelf goed naar je hond moet kijken of je zelf vindt dat het nog gaat of niet (en dat doe je volgens mij heel goed) is het wellicht ook goed om de dierenarts om raad te vragen. Ze zullen niet de keuze voor je maken, maar ze kunnen je wel vertellen wat hem echt pijn doet op dit moment.
Ongemakjes zoals plasjes in huis, doof, slecht zicht en in het donker niet meer goed weten wat te doen, dat hoort bij een oude hond. Maar pijn, dat is wel heel belangrijk als ijkpunt om je keuze op te baseren. En dat kan je wellicht met de dierenarts goed bespreken. Dan weet je ook beter je keuze straks te maken.
Dat de andere honden dwingender gaan doen is ook iets om in de gaten te houden. Dat deden mijn honden ook toen mijn oude Jackie steeds slechter werd. Zorg ervoor dat als je weg bent, dat de oude hond even een eigen plekje heeft, waar hij lekker kan slapen zonder verstoort te worden door de andere honden. Dat als ie stram en stijf overeind komt voor wat water, dat er dan niet een stel andere honden in zijn nek hijgen. :wink:

Maar het blijft altijd lastig hoor, de finale beslissing. Heel veel sterkte ermee. Je weegt het allemaal goed af tegen elkaar, blijf dat doen en blijf goed kijken. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je zou eens kunnen overleggen met je DA misschien is er iets aan de hand, waar je hem mee kunt helpen zodat hij nog even kan.
Kan ook zijn dat er iets aan de hand is dat de Da zeg van het nu tijd om hem te laten gaan.

Dan weet je wat :19:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik denk dat als het moment komt dat je het jezelf gaat afvragen of het wel een wel een dierwaardig bestaan is dat je al aan de grens zit... daarvoor vroeg je het jezelf niet af dan wist je het gewoon.

Jacqueline
Afbeelding
Does
Zeer actief

Ongelezen bericht door Does »

Jeetje wat een moeilijke situatie...

Ik zou ook met 'm naar de dierenarts gaan. Gewoon om even te laten checken dat ie niet veel pijn e.d. heeft. En ik zou 'm ook lekker stierlijk verwennen :ok: Gewoon omdat hij dat verdient, en waarschijnlijk voelt dat voor jezelf ook goed. Dat je in ieder geval weet dat zijn tijd bij jou heel fijn geweest is.

Sterkte.
Cato
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door Cato »

Heel veel sterkte met jullie besluit.
Doe wat je gevoel je verteld , mischien geeft hij zelf een keer een teken waardoor je het het weet dat het tijd is om afscheid te nemen.
Zolang hij maar niet echt lijd, maar dat is ook alleen iets wat jullie zelf bepaalen , idd mischien eens de DA vragen , staat er wat objectiever tegen over.

Heel veel sterkte ermee
Groetjes saskia en een poot van cato
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Boutje schreef:Als de andere honden hem afsnauwen daarom wordt het moeilijk.
Blijkbaar vetoont hij in hun ogen geen "honds" of normaal gedrag emer, of reageert niet meer normaal en willen ze hem uit de roedel? Of sla ik er de bal helemaal langs?
Moet moeilijk zijn... sterkte!
Nee, ik denk dat jij helemaal gelijk hebt. In hun ogen 'hindert' hij nu de roedel.

Maar ik kan je vertellen, jij weet zelf dadelijk precies wanneer het genoeg is geweest, heel raar, maar dan zie je het aan je hondje. Maar ik zou toch even langs de DA gaan, kijken of hij geen pijn heeft, gewoon om zeker te zijn.

Heel veel sterkte met het nemen van deze moeilijke beslissing.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Zelf denk ik dat de tijd er nog niet is en waarom?
Eerst denk je niet aan het laten inslapen van de hond omdat hij niets mankeerd. Nu denk je erover, maar je kan nog een beslissing nemen. Doe het dan ook niet.
Over een poosje (hoe lang nog? Geen idee) zal je zelf opeens zien dat het niet meer gaat en dan is het moment wel aangebroken om hem rust te geven.

Als hondenbaas ben je een apart wezen. Je weet zelf wanneer het genoeg is voor de hond omdat je zo intens met hem/haar verbonden bent en het aanvoeld :ok:

Eigenlijk kan je dit soort dingen dus ook niet aan een buitenstaander vragen. Zij lezen alleen maar wat er staat en zien er een vertekend beeld bij. Kan niemand wat aan doen en ik snap heel goed dat je het van je af moet schrijven en het idee heb dat je hulp nodig hebt. Maar heel stiekum in je binnenste weet je gewoon hoe het ervoor staat :wink:

Sterkte hiermee
Ineke

Bedankt voor jullie lieve reacties allemaal! :I:

Ik dacht zelf inderdaad ook dat het verstandig is om 'ns naar de dierenarts te gaan. Vooral ook omdat hij nog wel redelijk eet (al wordt dat ook wat minder) en toch zo mager is. Echt vel over been. En dat de andere honden 'm afsnauwen zit me ook niet lekker. Zelfs Sóley, die altijd heel normaal tegen hem heeft gedaan, hapt 'm nu in z'n koppie als hij bij haar op hun kleed gaat liggen. En Terry valt 'm 's avonds vooral aan, ze zitten samen in 1 bench 's nachts. Dan gaan ze tekeer en Toyka zit dan nog een tijdje na te piepen. Vind ik echt zo zielig! :jank: Ze doen dat gelukkig niet altijd maar het gebeurt toch steeds vaker. Ik zal het er ook nog eens met manlief over hebben (komt morgen weer thuis na een dag of 10 weg te zijn geweest, zit in de binnenvaart).

Nogmaals bedankt voor jullie reacties! :ok:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Met wat je ook beslist, ik wens je heel veel sterkte. Want het is hoe dan ook moeilijk. En bij elk antwoord zul je twijfels hebben of je er goed aan doet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Hutsje
Zeer actief

Ineke schreef:Bedankt voor jullie lieve reacties allemaal! :I:

Ik dacht zelf inderdaad ook dat het verstandig is om 'ns naar de dierenarts te gaan. Vooral ook omdat hij nog wel redelijk eet (al wordt dat ook wat minder) en toch zo mager is. Echt vel over been. En dat de andere honden 'm afsnauwen zit me ook niet lekker. Zelfs Sóley, die altijd heel normaal tegen hem heeft gedaan, hapt 'm nu in z'n koppie als hij bij haar op hun kleed gaat liggen. En Terry valt 'm 's avonds vooral aan, ze zitten samen in 1 bench 's nachts. Dan gaan ze tekeer en Toyka zit dan nog een tijdje na te piepen. Vind ik echt zo zielig! :jank: Ze doen dat gelukkig niet altijd maar het gebeurt toch steeds vaker. Ik zal het er ook nog eens met manlief over hebben (komt morgen weer thuis na een dag of 10 weg te zijn geweest, zit in de binnenvaart).

heel gauw apart zetten!
Afbeelding
Ineke

Hutsje schreef:
Ineke schreef:Bedankt voor jullie lieve reacties allemaal! :I:

heel gauw apart zetten!
Daar zie ik juist zo tegenop, Terry heeft z'n hele leven al bij z'n vader gezeten. Ik zie 't al helemaal gebeuren dat-ie de hele nacht gaat zitten piepen als hij alleen in de bench zit. Toyka idem dito.
Hutsje
Zeer actief

dan zet je 2 benches naast elkaar of neem je toyka mee naar bed. maar je kan dit niet zo door laten gaan.
Afbeelding
Ineke

Hutsje schreef:dan zet je 2 benches naast elkaar of neem je toyka mee naar bed. maar je kan dit niet zo door laten gaan.
Eigenlijk heb je wel gelijk :roll: ... Toyka mee naar bed nemen kan wel, maar ik denk dat Erik dat niet erg op prijs stelt als hij thuis is. We hebben nu in onze bijkeuken een grote en een kleine bench staan. Sóley zit in de grote en Toyka & Terry in de kleine. Laika ligt in een mand. Als ik nu Toyka buiten de bench laat, kruipt hij bij Laika in de mand. Die wordt dan weer boos en die is 20 x zo groot. Eén hap en Toyka is weg :eek: . Als ik Terry los laat, 't zelfde verhaal. Plus dat degene die in de bench blijft gaat zitten mekkeren. Nu zou ik Toyka of Terry in de woonkamer kunnen laten, maar als ik die twee uit elkaar haal gaan ze zeker piepen. Ik kan ze ook allebei in de woonkamer zetten, maar dan heb je het probleem weer van het vechten. ZUCHT...! Een extra bench erbij wordt lastig, maar zou eventueel kunnen. Eén van de twee bij Sóley in de bench zetten is ook geen optie. Dat wordt geheid geklier. Fijn, zo'n dilemma! :wink:
Ineke

Mickie schreef:
Hutsje schreef:dan zet je 2 benches naast elkaar of neem je toyka mee naar bed. maar je kan dit niet zo door laten gaan.
Eens :wink:. Je kunt heel goed zorgen dat Toyka zich niet alleen voelt zonder dat er fysiek contact gemaakt kan worden. Als de bench groot genoeg is, kun je er ook een tralieschot in maken.
Sterkte met de te nemen beslissing!
Klein benchje :wink:
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Ik zou ze ook niet meer samen laten, kan helemaal fout gaan.
En ik zou echt naar de dierenarts gaan zo snel mogelijk. Ik kan je Rob Dijk aanraden, van dierenkliniek Vlagtwedde. Dat is onze dierenarts.
Als je wil ga ik wel met je mee, dan pik ik je gewoon even op.
Geef maar een gil ! Vandaag kan ik niet maar bv morgenochtend zou ik wel kunnen.
Hutsje
Zeer actief

Ineke schreef:
Eigenlijk heb je wel gelijk :roll: ... Toyka mee naar bed nemen kan wel, maar ik denk dat Erik dat niet erg op prijs stelt als hij thuis is. We hebben nu in onze bijkeuken een grote en een kleine bench staan. Sóley zit in de grote en Toyka & Terry in de kleine. Laika ligt in een mand. Als ik nu Toyka buiten de bench laat, kruipt hij bij Laika in de mand. Die wordt dan weer boos en die is 20 x zo groot. Eén hap en Toyka is weg :eek: . Als ik Terry los laat, 't zelfde verhaal. Plus dat degene die in de bench blijft gaat zitten mekkeren. Nu zou ik Toyka of Terry in de woonkamer kunnen laten, maar als ik die twee uit elkaar haal gaan ze zeker piepen. Ik kan ze ook allebei in de woonkamer zetten, maar dan heb je het probleem weer van het vechten. ZUCHT...! Een extra bench erbij wordt lastig, maar zou eventueel kunnen. Eén van de twee bij Sóley in de bench zetten is ook geen optie. Dat wordt geheid geklier. Fijn, zo'n dilemma! :wink:
ik vind het helemaal geen dilemma, ik vind dit erg zielig. hij moet gewoon apart. en mijn vent kon hoog of laag springen, maar in de laatste dagen van mijn hond (hoe lang kan het nou helemaal nog duren?) ging die hond dus echt wel bij me op de slaapkamer. dat je andere hond hem mist, dat gebeurt ook als hij dood is :19: .
Afbeelding
Ineke

Mickie schreef:Ik neem aan dat ruimtegebrek die extra bench lastig maakt. Tweedehandsje van Marktplaats die je overdag inklapt een idee? :wink:
De bijkeuken is erg groot (ong. 16m2), maar overal zijn deuren. Als er nóg een bench bij komt, staat die voor een deur en da's lastig. We hebben als het goed is nog ergens een zelfgemaakte geïmproviseerde bench liggen. Die zouden we voor vast neer kunnen zetten (is niet inklapbaar) en dan de bench waar ze nu in zitten overdag inklappen. Goed idee! :ok:
Ineke

Hutsje schreef:ik vind het helemaal geen dilemma, ik vind dit erg zielig. hij moet gewoon apart. en mijn vent kon hoog of laag springen, maar in de laatste dagen van mijn hond (hoe lang kan het nou helemaal nog duren?) ging die hond dus echt wel bij me op de slaapkamer. dat je andere hond hem mist, dat gebeurt ook als hij dood is :19: .
Daar heb je ook weer gelijk in... Wil geen ruzie met m'n vent riskeren dus ga liever voor de oplossing met de extra bench :wink: !
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”