Bij Janus heb ik het echt idee dat de bovenste hoektanden echt beginnen te slijten, bij de ukkepuk valt het me niet op en ze eten toch echt hetzelfde
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slijten van tanden
Moderator: moderatorteam
-
C@rmen
Slijten van tanden
Slijten de tanden van jullie rauw etende honden ook zo?
Bij Janus heb ik het echt idee dat de bovenste hoektanden echt beginnen te slijten, bij de ukkepuk valt het me niet op en ze eten toch echt hetzelfde
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
C@rmen
Tennisballen word hier alleen mee gespeeld in het water en daar word absoluut niet op gekauwd juist omdat die de tanden doen slijten.Sjalot schreef:Nee. Speelt je hond ook vaak met tennisballen? Daar zit vaak glasvezel in wat de tanden doet slijten.
Wat voor botten geef je?
Ze eten hier aan bot : lamsribben, geitenribben, lamskop, kippenkarkas, haas karkas, konijnenkoppen, eendenruggen, parelhoen/fazant karkas, kalkoen en dat was het geloof ik zo'n beetje
-
tineke
-
C@rmen
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dit niet echt hard bot bij. Alleen eend vind ik wel vaak hard, vooral als het van wilde eenden afkomstig is.C@rmen schreef:Tennisballen word hier alleen mee gespeeld in het water en daar word absoluut niet op gekauwd juist omdat die de tanden doen slijten.Sjalot schreef:Nee. Speelt je hond ook vaak met tennisballen? Daar zit vaak glasvezel in wat de tanden doet slijten.
Wat voor botten geef je?
Ze eten hier aan bot : lamsribben, geitenribben, lamskop, kippenkarkas, haas karkas, konijnenkoppen, eendenruggen, parelhoen/fazant karkas, kalkoen en dat was het geloof ik zo'n beetje
Mmm...vreemd! Misschien heeft hij van nature een minder sterk gebit. Wij mensen hebben immers ook niet allemaal hetzelfde sterke gebit helaas.
Je zou de tanden kunnen laten sealen. Vraag het eens aan je dierenarts.
Groetjes van Charlotte

-
tineke
Ja dan gaat het wel erg hard ,Orson word 8 ,Rio is 5 en Micron 3 en de laatste hebben nog een perfect gebit.C@rmen schreef:Janus is nog maar 2 :N:tineke schreef:Nee niet in een rap tempo,Micron en Rio hun gebit is nog steeds in hele goede staat en vertoont geen slijtage.
Bij Orson zie ik het wel ,nu is die ook natuurlijk wel een stuk ouder dan Rio en Micron en zijn gebit was sowieso al niet in hele goede staat
Zou het niet gewoon kunnen zijn dat honden ook gewoon aanleg kunnen hebben voor een slecht gebit
-
Golden Stanley
- starfleet
- Erelid
Buffy krijgt beslist geen hard bot en tennisballen ook al niet, maar ik vind dat haar onderhoektanden al wat afgesleten zijn. Ze is nog maar 3,5. Ik denk ook dat het natuurlijke aanleg is. Het enige wat er op zit is toch maar uitkijken met knagen. Buffy geef ik KVV en af en toe eens een kippenvleugel e.d. Bullenpees ben ik ook maar heel voorzichtig mee.
Anne
Anne
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ruby heeft bijna geen boven en onder tanden meer(12,5 jaar) maar ik denk dat dat eerder door de tennisballen komt dan door de botten die ze regelmatig krijgt.weet het eigenlijk wel zeker want die tanden zijn al langer versleten als dan dat ze bot krijgt.overigens kan ze het bot nog wel goed eten maar daar gebruiken ze dan ook pre-molaren en de molaren voor(die ook bij ruby bijna vlak zijn)

jemble 5 maanden
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat heeft toch voornamelijk te maken met de sterkte van de tanden.
De ene hond heeft hele sterke tanden die amper slijten, maar die wel geel worden. De andere hond heeft prachtig witte tanden, die al op jonge leeftijd afgesleten zijn. En weer een andere hond heeft parelwitte sterke tanden tot aan zijn oude dag, terwijl hij elke dag een tennisbal wegvreet.
Dus je kan er niets van zeggen.
Ik had een hond die tot aan zijn dood prachtige hoektanden had en Toby heeft al vanaf jongsaf aan afgesleten hoektanden en nee, hij krijgt geen dure tennisballen met ijzerdraad erin. Hij krijgt alleen rubberen ballen en dergelijke.
En al mijn honden hebben harde botten gegeten. De een slijt zijn tanden wel en de ander niet.
De ene hond heeft hele sterke tanden die amper slijten, maar die wel geel worden. De andere hond heeft prachtig witte tanden, die al op jonge leeftijd afgesleten zijn. En weer een andere hond heeft parelwitte sterke tanden tot aan zijn oude dag, terwijl hij elke dag een tennisbal wegvreet.
Dus je kan er niets van zeggen.
Ik had een hond die tot aan zijn dood prachtige hoektanden had en Toby heeft al vanaf jongsaf aan afgesleten hoektanden en nee, hij krijgt geen dure tennisballen met ijzerdraad erin. Hij krijgt alleen rubberen ballen en dergelijke.
En al mijn honden hebben harde botten gegeten. De een slijt zijn tanden wel en de ander niet.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik ben het met de anderen eens dat het vooral natuurlijke aanleg zal zijn. Sjefke heeft hele afgesleten tanden, dat proces is ook al op jonge leeftijd begonnen bij haar, volgens mijn dierenarts zou dit kunnen zijn gekomen door een verkeerd soort antibiotica in haar puptijd bij de fokker.
Haar pups hebben stuk voor stuk allemaal prachtig sterke gebitten, Nozem heeft dat gelukkig ook.
Haar pups hebben stuk voor stuk allemaal prachtig sterke gebitten, Nozem heeft dat gelukkig ook.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ja, ik denk ook dat het per hond verschillend is en dat aanleg zeker zal meespelen. Zo heeft Bill die al jaren rauwe (vlees)bot op zijn menu heeft staan (en al bijna 10 jaar is) nog helemaal geen slijtage aan zijn tanden en kiezen.
Sil heeft wel wat slijtage, maar dat had ze al toen ze hier kwam op vierjarige leeftijd.
Maar goed, ik geef ze hier nooit botten die ze niet kunnen eten/verteren, dus geen harde botten zoals poten van volwassen hoefdieren bijv..
Ik denk dat als je geen te harde botten voert, de tanden/kiezen niet zo snel slijten dat er echt problemen zullen ontstaan.
Sil heeft wel wat slijtage, maar dat had ze al toen ze hier kwam op vierjarige leeftijd.
Maar goed, ik geef ze hier nooit botten die ze niet kunnen eten/verteren, dus geen harde botten zoals poten van volwassen hoefdieren bijv..
Ik denk dat als je geen te harde botten voert, de tanden/kiezen niet zo snel slijten dat er echt problemen zullen ontstaan.
-
C@rmen
Ik bedenk me net dat ik bij het slachthuis altijd goed bevleesde botten mee krijg om de jongens zoet te houden in de tuin als we een dagje minder thuis zijn of wat minder wandelen..en heb net even het slachthuis gebeld maar dat zijn dus stukken van een koeienpoot. ( :N: )
Spike kauwt er alleen het vlees af, peutert daarna het merg (?) eruit en laat het bot dan voor wat het is maar janus schraapt ook echt zijn tanden over het bot heen als het vlees eraf is, die sla ik nu maar af als ik bij het slachthuis ben
Spike kauwt er alleen het vlees af, peutert daarna het merg (?) eruit en laat het bot dan voor wat het is maar janus schraapt ook echt zijn tanden over het bot heen als het vlees eraf is, die sla ik nu maar af als ik bij het slachthuis ben
-
Golden Stanley
Dat zijn tandenbrekers.C@rmen schreef:Ik bedenk me net dat ik bij het slachthuis altijd goed bevleesde botten mee krijg om de jongens zoet te houden in de tuin als we een dagje minder thuis zijn of wat minder wandelen..en heb net even het slachthuis gebeld maar dat zijn dus stukken van een koeienpoot. ( :N: )
Leuk om af en toe is te geven, maar zeker niet wekelijks. Mijn honden krijgen dat soort botten echt niet meer.
Bevleesde kraakbeenbotten, pens, strot etc. Dat is mooi knaagvoer. Om ze zoet te houden, zou ik dan nog liever een kong of een rollball geven.
- Daantjeln4
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Hier krijgen ze vanalles wat, ik zie nog geen slijtage. Geloof ook eerder dat het licht aan het gebit zelf, net als wat Sjalot zegt, de een heeft een beter en sterker gebit dan de ander!
Echte poten krijgen ze hier ook vrijwel nooit.
Echte poten krijgen ze hier ook vrijwel nooit.
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010

In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010

- Rami
- Zeer actief
Vraag dan om een strot (zoals Sandra ook zegt). Met een koeien- of paardenstrot doen ze hier echt onwijs lang en gaat schoon op!C@rmen schreef:Ik bedenk me net dat ik bij het slachthuis altijd goed bevleesde botten mee krijg om de jongens zoet te houden in de tuin als we een dagje minder thuis zijn of wat minder wandelen..en heb net even het slachthuis gebeld maar dat zijn dus stukken van een koeienpoot. ( :N: )
-
C@rmen
Ik zal vrijdag eens vragen bij het slachthuis of ze een strot voor me hebbenRami schreef:Vraag dan om een strot (zoals Sandra ook zegt). Met een koeien- of paardenstrot doen ze hier echt onwijs lang en gaat schoon op!C@rmen schreef:Ik bedenk me net dat ik bij het slachthuis altijd goed bevleesde botten mee krijg om de jongens zoet te houden in de tuin als we een dagje minder thuis zijn of wat minder wandelen..en heb net even het slachthuis gebeld maar dat zijn dus stukken van een koeienpoot. ( :N: )
-
laeken
- Zeer actief
Inderdaad zoals veel mensen al zeggen scheelt dat per hond. De tanden van Wuilus heb ik op 12 jarige leeftijd nog een keer laten reinigen toen ze toch onder narcose moest en wederom een stralend wit compleet niet afgesleten gebit. Zij heeft tot 14 jaar perfecte tanden gehouden en ze vrat hele stokken aan gort en speelde heel veel met tennisballen. Dapper idem.
Cleo en Dapper hebben op 8 en 9 jaar ook nog complete en bijna niet gesleten tanden. Dapper heel lichtjes en Cleo niks versleten.
Eva mag geen tennisballen omdat we haar tanden echt mooi willen houden. Zoals Suzanne zei heeft Sjefke wel slijtage en misschien dat Eva's tanden dus ook gevoelig zijn. Zij krijgt dus rubberen vanilleballen
Ik weet niet of er verschil is tussen de definitieve en de puppytanden maar Eva's puppytanden waren behoorlijk afgesleten al en de punten waren er recht af :N: Kan me echter wel voorstellen dat de investering door de hond in de puppytanden ook gewoon nihil is.
Weet iemand dat? Hoe zien de puppytanden die jullie evt bewaard hebben eruit? Met of zonder puntjes?
Cleo en Dapper hebben op 8 en 9 jaar ook nog complete en bijna niet gesleten tanden. Dapper heel lichtjes en Cleo niks versleten.
Eva mag geen tennisballen omdat we haar tanden echt mooi willen houden. Zoals Suzanne zei heeft Sjefke wel slijtage en misschien dat Eva's tanden dus ook gevoelig zijn. Zij krijgt dus rubberen vanilleballen
Weet iemand dat? Hoe zien de puppytanden die jullie evt bewaard hebben eruit? Met of zonder puntjes?
-
C@rmen
-
laeken
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Rami
- Zeer actief
- Rami
- Zeer actief
-
C@rmen
Zo'n strot ziet er lekker uit
Vaak geef ik zo iets om de jongens wat meer moe te maken zodat ik geen last van ze heb
Vrijdag ben jarig en dan krijgen we 's avonds het hele huis vol mensen en janus is dan altijd erg enthousiast, vaak ga ik dan smiddags extra lang wandelen en heel veel zwemmen en krijgen ze dan rond een uur of 6 zo'n bot waar ze dan een flinke tijd mee bezig zijn en tegen koffie tijd als de visite komt dan is het eventjes visite begroeten om dan vervolgens met een grote zucht te gaan slapen
Het bot zal ik nu dus maar ruilen voor een strot.
Vaak geef ik zo iets om de jongens wat meer moe te maken zodat ik geen last van ze heb
Vrijdag ben jarig en dan krijgen we 's avonds het hele huis vol mensen en janus is dan altijd erg enthousiast, vaak ga ik dan smiddags extra lang wandelen en heel veel zwemmen en krijgen ze dan rond een uur of 6 zo'n bot waar ze dan een flinke tijd mee bezig zijn en tegen koffie tijd als de visite komt dan is het eventjes visite begroeten om dan vervolgens met een grote zucht te gaan slapen
- Rami
- Zeer actief
C@rmen schreef:Zo'n strot ziet er lekker uit![]()
Vaak geef ik zo iets om de jongens wat meer moe te maken zodat ik geen last van ze heb![]()
Vrijdag ben jarig en dan krijgen we 's avonds het hele huis vol mensen en janus is dan altijd erg enthousiast, vaak ga ik dan smiddags extra lang wandelen en heel veel zwemmen en krijgen ze dan rond een uur of 6 zo'n bot waar ze dan een flinke tijd mee bezig zijn en tegen koffie tijd als de visite komt dan is het eventjes visite begroeten om dan vervolgens met een grote zucht te gaan slapen![]()
Ja, zou deed ik het 'vroeger' toen Bill nog een jonge, drukke hond was ook.
Oh en ik zou die strot wel buiten geven, tenminste, het is wel wat kledderiger dan een bot... :N:
Enne fijne verjaardag, vrijdag!
-
C@rmen
Strot hadden ze niet, gooien ze altijd weg omdat er geen vraag naar is. Kan wel de dag voor het slachten bellen dan bewaren ze het voor me.
Heb nu wel runderknarsebot meegekregen en meneer de slager was bijzonder gul..had de hele kofferbak vol met botspul en nu eenmaal thuis geen idee waar ik het laten moet :N:
Dus als er nog mensen in de buurt van enschede zijn die wat willen hebben?
Heb nu wel runderknarsebot meegekregen en meneer de slager was bijzonder gul..had de hele kofferbak vol met botspul en nu eenmaal thuis geen idee waar ik het laten moet :N:
Dus als er nog mensen in de buurt van enschede zijn die wat willen hebben?