Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanschaf pup leeftijdsgebonden ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Aanschaf pup leeftijdsgebonden ?

Ongelezen bericht door Addy »

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een herderpup met stamboom. Aangezien ik nog steeds er niet uit ben welke van de drie in mijn hoofd gekozen rassen het gaat worden zal het ook nog wel een tijdje duren voordat puppekind er komt.
Zitten Jo en ik daar over te kletsen, vind ze dat ik puppekind wel voor mijn vijftigste moet nemen anders word ik te oud :evil:
Moet er wel bij zeggen dat ik met deze pup dus van alles wil ondernemen :wink:
Wat vinden jullie, is het leeftijdsgebonden of niet ?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Lijkt me een prima idee om er een maximumleeftijd aan te verbinden bij een twijfelkont als jij. Hup, gaan met die banaan en niet wachten tot je 80 bent :mrgreen:

Dat doet Jo dus goed :ok:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Niet noodzakelijk ik ken vijftigers die heel actief zijn en ik ken ze die ingedut zijn.
Kijk op een geven moment houd het wel op natuurlijk een pup van een actief ras op je negentigste nemen zal ik zelf waarschijnlijk niet doen :mrgreen:
Addy

tineke schreef:Niet noodzakelijk ik ken vijftigers die heel actief zijn en ik ken ze die ingedut zijn.
Kijk op een geven moment houd het wel op natuurlijk een pup van een actief ras op je negentigste nemen zal ik zelf waarschijnlijk niet doen :mrgreen:
ik was niet van plan om zolang te wachten :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Welke rassen heb je op het oog?
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

tineke schreef:Niet noodzakelijk ik ken vijftigers die heel actief zijn en ik ken ze die ingedut zijn.
Mee eens........en ik ken ze die jonger zijn en er niks mee doen :wink:
Addy

MARC_S schreef:Welke rassen heb je op het oog?
oud duitse herder
garafiano
laeken
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Addy schreef:
ik was niet van plan om zolang te wachten :mrgreen:
Oh nee :mrgreen: :smile: :wink:

Ik vind het belangrijker wat je een hond te bieden hebt en dat kan zeker op een wat hogere leeftijd tijd zijn.
Ik zie liever een pup bij een vijftiger belanden die er tijd en aandacht voor heeft dan bij een jong stel wat full time werkt om maar eens wat te noemen.

Hier in de buurt zit een een wooncomplex voor oudere en/of gehandicapte en daar woont een man van zestig net in de vut die graag een golden retrieverpup wilde.
De commisie van het wooncomplex wilde dat tegen houden ,die commissie bestaat overigens uit een stel vreselijk oude zeuren,maar meneer heeft toch lekker doorgezet.
Ik zie hem nu intens tevreden lopen met zijn goldenpup waar hij alle tijd en aandacht voor heeft.
Hier aan de overkant woont een volwassen golden die echt enkel en alleen maar buiten komt om zijn behoefte te doen en dan snel weer naar binnen.
Die woont overigens bij een jong stel met kleine kinderen ,drie keer raden waar mijn voorkeur naar uitgaat :wink:
Addy

Helemaal met je eens Tineke :ok:
Pepie
Zeer actief

Addy schreef:
oud duitse herder
garafiano
laeken
Vorige week een prachtpup bij de herderherplaatsing........ :boos: Heb je nu niks aan natuurlijk :19:
laeken
Zeer actief

Addy schreef:
oud duitse herder
garafiano
laeken
Laeken? :eek: Dat zijn de leukste hoor. Wij hadden het er toevallig gister over. Zouden we nog wel een ander ras willen? :mrgreen:
We zijn volledig overrompeld door het gemak waarmee Eva op te voeden is en de manier waarop ze op alles reageert.

Het is echt een heerlijk ras en ik weet zo even niet of wij nog wel iets anders willen hierna/hierbij.

Het enige waar je dan wel echt voor kiest is een hond die jullie hond wordt. Het is in mijn ogen geen ras dat echt open staat voor iedereen in de omgeving. Eva heeft twee bazen en verder laat ze alles en iedereen links liggen. Aaien en knuffelen door een vreemde wil ze niet hebben en ze is ook vrij waaks aangelegd. Voor ons prima maar dat moet wel een bewuste keuze zijn. Achterom lopen door vreemde mensen en 20 onbekende gillende kinderen door het huis is niks voor dit soort honden. Tenminste, dat is mijn idee nu :wink: Misschien dat andere mensen heel andere ervaringen hebben daarin.
Maargoed, dat laatste geldt wel voor de meeste herdershonden denk ik dus daar kies je toch al voor :ok:
Laatst gewijzigd door laeken op 20 apr 2008 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Addy

Pepie schreef:Vorige week een prachtpup bij de herderherplaatsing........ :boos: Heb je nu niks aan natuurlijk :19:
Deze hond wil ik rechtstreeks van de fokker, zonder invloeden van derden :wink:
Pepie
Zeer actief

Addy schreef:
Pepie schreef:Vorige week een prachtpup bij de herderherplaatsing........ :boos: Heb je nu niks aan natuurlijk :19:
Die zat bij de fokker :wink: .......
Addy

Pepie schreef:
Addy schreef:
wat deed die dan op de herplaatsingsite :19:
Addy

MARC_S schreef:Het enige waar je dan wel echt voor kiest is een hond die jullie hond wordt. Het is in mijn ogen geen ras dat echt open staat voor iedereen in de omgeving. Eva heeft twee bazen en verder laat ze alles en iedereen links liggen. Aaien en knuffelen door een vreemde wil ze niet hebben en ze is ook vrij waaks aangelegd. Voor ons prima maar dat moet wel een bewuste keuze zijn. Achterom lopen door vreemde mensen en 20 onbekende gillende kinderen door het huis is niks voor dit soort honden. Tenminste, dat is mijn idee nu :wink: Misschien dat andere mensen heel andere ervaringen hebben daarin.
Maargoed, dat laatste geldt wel voor de meeste herdershonden denk ik dus daar kies je toch al voor :ok:
Hier lopen geen gillende kinderen door het huis :mrgreen:
wil bewust geen allemansvriend maar puppekind moet zich wel sociaal ontwikkelen aangezien hij meegaat naar het werk :wink:
Pepie
Zeer actief

Addy schreef:
Pepie schreef:
Addy schreef:
wat deed die dan op de herplaatsingsite :19:
Dat weet ik niet meer.........hij was niet goed genoeg voor iets :boos: ........Maar ik ga off topic :pffff:
Addy

Dat doet ze even geweldig voor zo'n jonge hond :ok:
Hij moet gewoon sociaal zijn, ik draai nachtdiensten in een verpleeghuis en er willen wel eens mensen over de gang zwerven s'nachts. Het is dan niet de bedoeling dat hij die meteen in de kladjes grijpt :wink:
Verder moet hij goed trainbaar zijn en ben ik niet van plan om IPO te gaan doen dus ik wil een niet al te felle herder, wel gehoorzaamheid en speuren als de hond dat leuk zou vinden :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Addy schreef:Dat doet ze even geweldig voor zo'n jonge hond :ok:
Hij moet gewoon sociaal zijn, ik draai nachtdiensten in een verpleeghuis en er willen wel eens mensen over de gang zwerven s'nachts. Het is dan niet de bedoeling dat hij die meteen in de kladjes grijpt :wink:
Verder moet hij goed trainbaar zijn en ben ik niet van plan om IPO te gaan doen dus ik wil een niet al te felle herder, wel gehoorzaamheid en speuren als de hond dat leuk zou vinden :mrgreen:
Dan zal er vast een zeker zo nu en dan een perfect hondje in nestjes zitten voor jou. Eva is wel redelijk fel maar dat merk je al in het nest zover ik dat nu kan beoordelen. Ik ben heel benieuwd wat je doet uiteindelijk en zou het wel erg leuk vinden als Nozem, Sjefke en Eva een collega kregen op het forum :ok:

Omdat je nu aangeeft dat je dit over de parkeerplaats lopen geweldig vindt voor zo'n jonge hond denk ik dat je de perfecte insteek hebt :wink:
Afbeelding
Addy

MARC_S schreef:Dan zal er vast een zeker zo nu en dan een perfect hondje in nestjes zitten voor jou. Eva is wel redelijk fel maar dat merk je al in het nest zover ik dat nu kan beoordelen. Ik ben heel benieuwd wat je doet uiteindelijk en zou het wel erg leuk vinden als Nozem, Sjefke en Eva een collega kregen op het forum :ok:

Omdat je nu aangeeft dat je dit over de parkeerplaats lopen geweldig vindt voor zo'n jonge hond denk ik dat je de perfecte insteek hebt :wink:
Ja en zonder beledigend te zijn richting mannelijk geslacht, de mannetjes zijn toch altijd wat sulliger, wat minder pittig zeg maar :mrgreen:
Een fel teefje zoals Eva zou hier geen optie zijn maar een wat rustiger reutje wel :wink:
Maar ik blijf me voorlopig nog even verder verdiepen in deze drie rassen alhoewel ik een sterke neiging heb naar de Laeken omdat ik ze ook nog eens waanzinnig mooi vind :ok:
laeken
Zeer actief

Addy schreef:
MARC_S schreef:Dan zal er vast een zeker zo nu en dan een perfect hondje in nestjes zitten voor jou. Eva is wel redelijk fel maar dat merk je al in het nest zover ik dat nu kan beoordelen. Ik ben heel benieuwd wat je doet uiteindelijk en zou het wel erg leuk vinden als Nozem, Sjefke en Eva een collega kregen op het forum :ok:

Ja en zonder beledigend te zijn richting mannelijk geslacht, de mannetjes zijn toch altijd wat sulliger, wat minder pittig zeg maar :mrgreen:
Een fel teefje zoals Eva zou hier geen optie zijn maar een wat rustiger reutje wel :wink:
Maar ik blijf me voorlopig nog even verder verdiepen in deze drie rassen alhoewel ik een sterke neiging heb naar de Laeken omdat ik ze ook nog eens waanzinnig mooi vind :ok:
Leuk joh! Voor mij is het in ieder geval helemaal mijn ding :ok: Een echte hond die ontzettend makkelijk op te voeden is als je maar weet wat je doet. Fouten worden bestraft met onhebbelijk gedrag.

Reutjes zijn inderdaad vaak sulliger. Hoe het bij dit ras zit weet Suzanne veel beter maar Eva had in ieder geval een scheet van een broertje dat alles prima vond. Dat zou dan jouw hondje zijn geweest denk ik. Zover ik weet is hij nog precies zo makkelijk als hij was als pup.

Ik wilde juist de uitdaging van pittige Eva, ook een bewuste keuze die heel erg goed bevalt :ok:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

heb ondervonden toen we voor mijn moeder naar een pup gingen kijken (zij was toen 71) dat veel fokkers dat wel als een probleem zien...helaas....voor de hond is het verder geen beperking, het is idd een lekkere actieve pembroke, maar ze loopt er dagelijks meer dan anderhalf uur mee en thuis heeft hij ook nog eens de halve tuin (achter het huis, speciaal afgezet.....) tot zijn beschikking...
Addy

En dat is precies wat ik zoek, een janus goedlul maar wel genoeg herder :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Addy schreef:En dat is precies wat ik zoek, een janus goedlul maar wel genoeg herder :mrgreen:
Te laat, hij zit al ergens waar hij het goed heeft :mrgreen:
Ken je al laekense herders? Dus heb je ze wel eens in het echt mogen bewonderen of meegemaakt?
Laatst gewijzigd door laeken op 20 apr 2008 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Addy

MARC_S schreef:
Addy schreef:En dat is precies wat ik zoek, een janus goedlul maar wel genoeg herder :mrgreen:
Te laat, hij zit al ergens waar hij het goed heeft :mrgreen:
Ken je al laekense herders? Dus heb je ze wel eens in het echt mogen bewonderen of meegemaakt?
nee, wat ik al schreef, ik zit nog in de orientatiefase :mrgreen:
Garafiano en oud duits wel maar een hele echte laeken nog niet :wink:
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Ik kan je alleen maar zeggen..harstikke leuk joh..
Wat heeft leeftijd er nou mee te maken..alhoewel er is een vrouw hier op 't dorp..acitief wel, maar ook oud, en doof,. heel tenger..die heeft dus een golden gehaald..mooi beest, gewoon schitterend..maar z ekan hem niet baas, wij waren zo bang joh, dat Topsil haar zo onderste boven zou trekken..gelukkig is dat nooit gebeurd..Ik denk dat als ik haar was..een kleinere hond had gekozen ipv zo'n grote..
Maar goed, dat is haar beslissing, niet de mijne.en ze is stapel gek met hem..
Er zijn ook teenagers zie een DH hebben, zijn actied enzo..maar die zouden geen hond moeten hebben, die gaan veel stappen, shoppen, en de hond zit dan alleen thuis te koekeloeren..dus elke lefftijds groep heeft voor-en na delen..
Je doet maar lekker wat je wilt..succes er mee. Marion
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ik ben boven de 50 (52):oops: en mijn man is nog een paar jaar ouder dan ik en toch hebben we na het overlijden van Beauty 1,5 jaar geleden besloten om toch weer voor een pup te gaan. Ljennah is vorig jaar april hier gekomen, een ras met een gemiddelde levensverwachting van ... zeg maar 15 jaar en als alles meezit komt er in augustus weer een pup bij. En ondanks alles gezondheidsproblemen van de afgelopen maanden (hernia met functieverlies) hebben we hiertoe besloten. Niet alleen voor onszelf (ineens bleek er veel hulp te zijn ingeval van "nood") maar ook voor Ljennah.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik nu niet meer voor zo'n super actief ras als de flatcoat zou kiezen (liep ik dagelijks wel een paar uur mee)...... maar een pup van het ras wat ik nu heb (Tibetaanse Terriër) kan prima. Ik kan van alles met haar, maar niets "moet" en dat gaat helemaal perfect.
Niet te lang twijfelen, zou ik zeggen ...... gewoon doen, want wacht je te lang ...... dan groeit de twijfel.
Ben benieuwd!!
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

crutz schreef:heb ondervonden toen we voor mijn moeder naar een pup gingen kijken (zij was toen 71) dat veel fokkers dat wel als een probleem zien...helaas....voor de hond is het verder geen beperking, het is idd een lekkere actieve pembroke, maar ze loopt er dagelijks meer dan anderhalf uur mee en thuis heeft hij ook nog eens de halve tuin (achter het huis, speciaal afgezet.....) tot zijn beschikking...
Is dat helaas? De fokker probeert toch ook alleen maar het beste voor het pupje te vinden? Op zich zou ik de situatie van een dochter die mét haar moeder op zoek naar een pup gaat al positief vinden en ik wil dan ook graag de intentie zien dat de pup eventueel opgevangen wordt door de dochter mocht er iets gebeuren. Alleengaand en boven de 65 heeft bij mij gewoon pech, niet omdat ik zo onaardig ben maar omdat ik zekerheden voor mijn pup probeer in te bouwen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Rosita Compagner schreef:
crutz schreef:heb ondervonden toen we voor mijn moeder naar een pup gingen kijken (zij was toen 71) dat veel fokkers dat wel als een probleem zien...helaas....voor de hond is het verder geen beperking, het is idd een lekkere actieve pembroke, maar ze loopt er dagelijks meer dan anderhalf uur mee en thuis heeft hij ook nog eens de halve tuin (achter het huis, speciaal afgezet.....) tot zijn beschikking...
Is dat helaas? De fokker probeert toch ook alleen maar het beste voor het pupje te vinden? Op zich zou ik de situatie van een dochter die mét haar moeder op zoek naar een pup gaat al positief vinden en ik wil dan ook graag de intentie zien dat de pup eventueel opgevangen wordt door de dochter mocht er iets gebeuren. Alleengaand en boven de 65 heeft bij mij gewoon pech, niet omdat ik zo onaardig ben maar omdat ik zekerheden voor mijn pup probeer in te bouwen.
helaas omdat mensen niet verder vragen en niet verder kijken dan alleen de leeftijd op dat moment...
IK was nl op zoek voor mijn moeder naar fokkers en benaderde ook van mij uit, MET backup verhaal etc...de fokkers, maar NEE, te oud en de rest werd eigenlijk niet op gereageerd...uiteindelijk een fokker naar ons zin kunnen vinden die zelf ook op leeftijd was en zo iets had van, niet iedereen van die en die leeftijd is t zelfde, dus kom eerst maar eens kennis maken.....kijk, dat vind ik anders....

heb hier ook 1 x een pup verkocht aan een jong meisje (15 werd ze) maar ik werd benaderd door haar ouders (die al 30 jaar in de africhting zaten) en zij liep al 5 jaar wekelijks mee op de training, zou de hond te heftig voor haar worden dan nam paps haar over, anders zou ze het zelf doen...en dat gaat nog steeds goed (paps wil nu ook een pup van hier :mrgreen: )
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind iemand van in de 50 of begin 60, mits op het moment van het in huis komen van de pup goed ter been helemaal niet "te oud" om aan een pup te beginnen.
Uit Nozems nest is een pup overigens naar een vrouw van ook niet al te piepjong meer gegaan die moeilijk loopt vanwege polio in haar jeugd.
In haar situatie is dat voor mij ook geen enkel probleem geweest, zij woont op een boerderij waar de hond zelden of nooit aan de lijn hoeft en dit hondje doet het super daar.
Mijn ervaring met de Laekense is dat ze zich prima aan dit soort situaties kunnen aanpassen (mits de juiste pup wordt gekozen uit het nest). Een klein voorbeeldje: ik ken ontzettend lieve mensen van in de 80 die toen ze achter in de 70 waren nog een Laekense pup hebben genomen. Deze pup heeft zich super aan haar baasjes op leeftijd aangepast en hoewel het een kalf van een Laekense is en nog een teefje ook, ze zal haar baasjes echt niet bewust omver trekken of zo. De eigenaren hebben voordat de pup in huis kwam wel goede afspraken gemaakt met de fokker en afgesproken dat de hond als de eigenaren niet meer voor haar kunnen zorgen ten allen tijde weer terug kan naar deze fokker.

Dus ik zie persoonlijk geen enkel probleem in jullie situatie voor wat betreft jullie leeftijden.

Wel vraag ik me af of een Laekense (om het maar bij mijn eigen ras te houden) gelukkig zou zijn in een zo grote roedel. Maar daar kan ik niet over oordelen aangezien ik niet uit ervaring weet hoe het er bij jullie aan toe gaat. De Laekense is wel erg gehecht aan persoonlijke aandacht en het zou dus kunnen dat dit een pup van dit ras het niet optimaal naar zijn of haar zin zou hebben in een huishouden waar zo veel honden zouden zijn.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik wou net zeggen ik vind 50 nog zeker niet te oud hoor :mrgreen: Mits je gezondheid goed is, maar dat is niet leeftijdsgebonden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”