Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Huppelen met pootje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

bink2007
Vaste gebruiker
Contacteer:

Huppelen met pootje

Ongelezen bericht door bink2007 »

Bink huppelt al enkele weken met zijn linker achterpootje. Het is niet altijd en het lijkt dat hij het alleen bij mij doet. Mijn man en dochter hebben het nog niet opgemerkt. Het lijkt dat alsof hij een stoep wilt opspringen met dat pootje. Hij gaat graag wandelen en ik heb daar de tijd voor dus we gaan nu steeds wat langer wandelen, maar hooguit een half uur per keer. Meestal s morgens 2 keer en s middags 2 keer. Hij is sinds 20 maart 1 jaar oud. Hij kan goed springen en ook goed die poot optillen en soms doet hij het niet. Wie herkent dit? ik ga nu proberen wat korter te wandelen, kijken wat dat doet.

Bink is een chihuahua/jack russell terrier mix.
Afbeelding
Afbeelding
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Patella luxatie (losse knieschijf) denk ik.
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
bink2007
Vaste gebruiker
Contacteer:

Kan dat al bij z on jong hondje?
Afbeelding
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Dat zie je soms al met 5 maanden bij een hondje. Als hij er verder geen last van heeft zou ik er niets aan laten doen.
bink2007
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hij loopt gewoon door alsof hij niks merkt, alleen zie ik het. Hij vraagt ook nooit meer om hem te dragen. Binnenkort moet hij toch voor zijn inentingen naar de dierenarts. Het rare is waarom doet hij het alleen bij mij en niet bij de rest hier thuis. Of de rest ziet het niet, kan ook. Die gaan maar af en toe met hem wandelen.
Afbeelding
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Ik vermoed ook dat zijn knieschijf af en toe wat stoort. Bij JR's zie je het regelmatig dat ze hinkelen. Als het geen problemen oplevert, dan zou ik het gewoon in de gaten houden.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ik zou het goed na laten kijken bij een goede orthopeed. Xena hinkt ook zo en die hebben we qua gewrichten binnenstebuiten laten keren, conclusie dat alles goed is en dat het een tic is maar dat is lang niet altijd zo. Ik zou je hond dus laten testen op PL, en als dat het niet is laat ze dan ook naar de hakken, heupen en rug kijken. Xena begon trouwens met hinken rond een maand of 9 á 10.
Afbeelding
bink2007
Vaste gebruiker
Contacteer:

Het is niet echt hinken wat Bink doet, het is huppelen, zoals ze een stoep op springen maar hij moet binnenkort toch naar de dierenarts, blijkbaar heeft hij er zelf nog geen last van, want hij loopt maar door. Maar je gaat toch denken wat is dat.
Hoelang mag een hondje van net 1 jaar, chihuahua/jack russell mix lopen?
Weet iemand dat?
Afbeelding
Petra68
Actief
Mijn ras(sen): yorkshire terrier

Ongelezen bericht door Petra68 »

Mijn hondje (yorkshire terrier) heeft dit ook al heel lang, dan hinkt ze even met haar achterpoot.
Volgens de d.a. kan dit verder geen kwaad, ze is nu bijna 7 jaar.
Ze loopt er gewoon vrolijk mee.

Ik denk dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken, dit komt bij vrij veel kleine hondjes voor.

En ik denk dat maximaal een half uur per x wandelen wel genoeg is voor een klein hondje hoor.
Anders probeer je het even uit, 1x een half uur, en de andere keren 15 minuten.
Afbeelding
Suzan
Zeer actief

Bij chihuahua's komt patella luxatie voor en bij jack russells zie je het ook heel veel. Patella komt regelmatig voor bij kleine honden. Gewoon lekker laten lopen en niets aan doen.
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Bowie doet dat soms ook, en verder heeft hij er geen last van, waarom moet ik hem dan binnenste buiten laten keren, daar zie ik het nut niet van in
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

De jak russel mix van mijn zus doet het ook na te veel inspanning..
Bijv. na het gooien met ballen en stokken en lange boswandelingen.
Hij is onderzocht door de DA maar die zei dat het enkel door overbelasting kwam..
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

als ze wat hebben aan hun achterpoten doen ze dat, van HD,
tot artrose tot onschuldige "tussen de kussentjes van de voetjes"
heb je daar al gevoeld ?
Tussen de kussentjes kan ook wat blijven zitten, al is het maar een glas-scherfje.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Een hond tilt zijn pootje toch niet voor de lol op? Dan voelt'ie dus wat. Of je hem daar de rest van zijn leven mee moet laten lopen moet je zelf beslissen. Dood neervallen zal hij er niet van.
bink2007
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hij moet binnenkort toch naar de dierenarts, kan ze het gelijk eens bekijken.
Afbeelding
matthijs
Actief

Ongelezen bericht door matthijs »

Echt enorm veel jack russels hebben dat, die van een vriend van me ook, bij het naar galop gaan en het afremmen uit galop blijft 1 van zijn pootjes even hangen, die doet gewoon niet mee zegmaar, dit is gewoon een knieschijfje die dan even verkeerd zit. DA doet hier niks aan, hij heeft er ook echt geen last van dus ik zou je geen zorgen maken
Suzan
Zeer actief

Een patella operatie kan ook verkeerd uitpakken. Sommige mensen wilden dat ze maar nooit hun hondje hadden laten operen. Helaas, sommige da willen meteen opereren. Als een hond werkelijk omkomt van de pijn kan altijd nog een operatie overwogen worden. Bij een van mijn chihuahua's zag ik met vijf maanden al dat ze patella had. De fokker wilde haar wel terug nemen maar dat heb ik niet gedaan. Ze heeft veertien jaar rondgehuppeld zonder pijn.
Wat jack russels betreft, die ik rond zie lopen huppelen allemaal, dus allemaal patella. Het lijkt soms wel of het bij het ras hoort. Dat is dus niet zo maar die indruk krijg je wel.
bink2007
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bink heeft geen pijn want hij kan maar niet genoeg krijgen van het wandelen. Hij zou vragen om gedragen te worden.
Zolang hij zelf niet laat merken dat hij er last van heeft zou ik hem niet laten opereren. Ik heb zelf 40 jaar met een aangeboren afwijking gelopen bij beide benen. Ik ben nu 6 keer geopereerd, (benen zijn allebei op 3 plaatsen gebroken en 46 graden gedraaid dmv frame en pinnen). Na al die moeite heb ik nu nog pijnlijke knieen. Dus Bink zal toch geen lange wandelingen maken omdat ik dat zelf niet kan. Als we ver weg willen nemen we de fiets of auto.
Ik heb het besproken op de training en het enige wat hij dan niet zou mogen is behendigheid.
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Bowie heeft er ook geen pijn aan, zie dan ook geen reden om hem allemaal onderzoeken te laten doen, zodra ik zie dat hij er pijn aan heeft zit ik gelijk bij de DA
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Mijn knieschuiven zitten ook los en geloof mij, dat het wel degelijk pijn doet :N: Niet eens zozeer tijdens het lopen, maar aan het einde van de dag kan ik soms janken van de pijn.
dan lijkt mij het heeeel stug dat een hond nergens last van heeft :denken:
bink2007
Vaste gebruiker
Contacteer:

mijn benen zaten aangeboren 46 graden naar binnen gedraaid en mijn knieen stonden aan de binnenkant van mijn benen dus ook de knieschijven zaten niet op de plaats maar ik heb tot mijn 40e niks gevoeld, misschien ook omdat ik veel in beweging was. Dus het kan dat hondjes dat pas op latere leeftijd gaan merken. Meestal ga je dat pas merken als het bindweefsel verzwakt bij ouder worden. En dat is bij iedereen anders.
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

bink2007 schreef:Bink heeft geen pijn want hij kan maar niet genoeg krijgen van het wandelen. Hij zou vragen om gedragen te worden.
Zolang hij zelf niet laat merken dat hij er last van heeft zou ik hem niet laten opereren. Ik heb zelf 40 jaar met een aangeboren afwijking gelopen bij beide benen. Ik ben nu 6 keer geopereerd, (benen zijn allebei op 3 plaatsen gebroken en 46 graden gedraaid dmv frame en pinnen). Na al die moeite heb ik nu nog pijnlijke knieen. Dus Bink zal toch geen lange wandelingen maken omdat ik dat zelf niet kan. Als we ver weg willen nemen we de fiets of auto.
Ik heb het besproken op de training en het enige wat hij dan niet zou mogen is behendigheid.
Het lijkt me erg stug dat hij geen pijn heeft, hij huppelt/hinkt toch? Ik heb zelf ook patella luxatie en als mij knieschijf er weer eens naast schiet, brr ik moet er niet aan denken. Er is maar weinig pijn zo hevig als dat. :N:
Afbeelding
Suzan
Zeer actief

Mocht het bij onderzoek geen patella zijn dan kan het ook calve legg perthes zijn. Dat komt af en toe ook wel voor. Dat is een aandoening waarbij de heupkop afsterft. Dan zal een foto gemaakt moeten worden en dan kun je ook maar beter zo'n foto door een orthopeet laten bekijken. Helaas kunnen niet alle dierenartsen even goed een foto beoordelen en al helemaal niet op dit gebied.
Een hondje met patella kan op latere leeftijd wel wat moeilijker gaan lopen maar dat hoeft niet. In de meeste gevallen gaat het heel goed.
Wat te denken van een hondje dat geopereerd was aan de patella poot. Toen die poot hersteld was kon meteen die andere poot ook geopereerd want die was dus tijdens de herstelperiode overbelast geraakt. Dat wordt mensen er niet bij verteld dat zoiets ook kan gebeuren.
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

hier op de training is ons verteld dat bij kleine rassen de onderdeeltjes van kniegewrichtjes vaak zo klein zijn en dan nogwel eens een beetje verkeerd kunnen schieten. veel voorkomend dus maar je kan er weinig aan doen.
Let maar eens op... je ziet kleine rassen heel vaak een hupje maken.
Takkii doet het soms ook en ik heb niet het idee dat hij er echt last van heeft.
schumax
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door schumax »

Is een echte JR trekje, die van mij is al 8 jaar oud en soms doet ze het en soms niet, als je goed naar anderen JR's kijkt zie je dat ze het ook doen. Ik heb die van mij op dit punt nooit laten nakijken omdat ze het niet altijd doet en geloof me het zijn aanstellertjes en ik heb niet echt het idee dat ze een afwijking heeft!
Groetjes Annette en een paar flinke lebbers van Beau en Schumi

Afbeelding
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

schumax schreef:Is een echte JR trekje, die van mij is al 8 jaar oud en soms doet ze het en soms niet, als je goed naar anderen JR's kijkt zie je dat ze het ook doen. Ik heb die van mij op dit punt nooit laten nakijken omdat ze het niet altijd doet en geloof me het zijn aanstellertjes en ik heb niet echt het idee dat ze een afwijking heeft!
Dus als jij maar af en toe mank zou lopen en ik je een aanstellertje vind moet ik je maar gewoon laten lopen met een afwijking? Ik kan er echt nog steeds met mijn kop niet bij hoe makkelijk er hier door sommigen word gedaan over 'het' huppeltje...alsof het bij kleine hondjes hoort en het normaal is. :roll:
bink2007
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik had als kind een poedeltje en ik kan me herrinneren dat hij ook iets aan zijn knie had. Een voetbalknie dacht ik. Maar Bink moet toch naar de dierenarts voor inentingen en waarschijnlijk castreren, dus kan hij gelijk onderzocht worden. Op de training zeiden ze dat dit vaak voorkomt bij kleine hondjes en dan mag je geen behendigheid gaan doen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”