estelle schreef:
De toon hier van de mensen die anti bench zijn vind ik nogal erg overkomen alsof het allemaal vreselijk is voor onze honden, alsof ze doodongelukkig opgroeien en geen stabiele vrije honden kunnen worden.
Dat ergert mij dus ook, al wordt er dan gezegd dat het zo niet bedoeld is, zo komt het wel over.
helemaal mee eens! Vooropgesteld dat ik niet alle pagina's van deze discussie heb doorgelezen: een hond is een gewoontedier. Wanneer je ze van pup af aan, op een juiste manier, laat wennen aan de bench dan kun je veel gedonder voorkomen en veel duidelijkheid scheppen!
Ik heb een werkdober en er huppelt ook nog een vrolijke Golden rond. Mijn dober is gewend om op gezette tijden in zijn bench te verblijven en heeft hier geen enkel probleem mee terwijl de Golden retriever in de woonkamer aan het flierefluiten is. Let wel, er wordt wel in de gaten gehouden wanneer de doggy's afzonderlijk de pootjes kunnen strekken. Ook de Golden is met de bench opgevoed en maakt er geen probleem van om in de bench te verblijven.
Wat ligt hieraan ten grondslag?
- de honden hebben een veilige plek, duidelijkheid!
- het gestoei in huis wordt geminimaliseerd hetgeen de nodige blessures voorkomt. (glad vloeroppervlak)
- verplichte rust voor de doggy's, heel belangrijk! Het verhaal van de mechelaars komt mij zeker bekend voor! Met de dober wordt hard gewerkt en hij weet zelf nog niet goed wanneer het genoeg is.
- en ook het gemak, wanneer je weggaat kunnen we probleemloos de doggy's in de bench doen zodat we geen ellende tegenkomen bij terugkomst. Hiermee voorkom je een hoop gedonder en stress bij eenieder.
Het biedt naast duidelijkheid en gemak wel de nodige regie. Dit zul je wel consequent moeten toepassen. Ik ben met mijn dober ontzettend veel bezig. Ik durf wel te stellen dat ik ten opzichte van de "benchtegenstanders" meer uren per dag besteed (gemiddeld gezien) aan de interactie, training en beweging van mijn dober. In vergelijking met de Golden ligt hij misschien dan wel meer in zijn bench maar qua aandacht, beweging e.d. heeft mijn dober velen malen meer!
Een hond is geen mens! Wanneer wij het als mens zielig vinden dat een hond regelmatig in een bench verblijft dan heb je het m.i. verkeerd begrepen. (ik ga er overigens vanuit dat men dit op verantwoorde wijze doet) Kijk naar de behoefte en noden van de hond en vergelijk die niet met die van de mens! En de behoefte van een hond (groot of klein) liggen op een ander vlak als die van een mens!
Laat je hond HOND zijn en creëer als mens een goede omgeving voor je hond!
Just my two cents.....