Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Preventief maag vast laten zetten ter voorkoming van torsie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Preventief maag vast laten zetten ter voorkoming van torsie

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Wat vinden jullie van het idee om dmv een kijkoperatie bij risicorassen preventief de maag vast te laten zetten om op die manier een maagtorsie te voorkomen? De voordelen zouden onder andere zijn: lagere kosten dan bijvoorbeeld een maagoperatie tijdens een daadwerkelijke torsie en voorkomen dat er dus een torsie optreedt, wat levensgevaarlijk kan zijn als je er niet op tijd bij bent. Maar de maag vastzetten is toch geen garantie of wel? Ben benieuwd wat jullue hiervan vinden.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
twister_storm
Actief

Ongelezen bericht door twister_storm »

Maag vast laten zetten is geen garantie op voorkoming van een maagtorsie. Er zijn genoeg verhalen waarbij torsies voor zijn gekomen na het vastzetten van de maag na de eerste torsie.
Twister was de ongelukkige die een maagtorsie heeft gekregen. Maar hierom zou ik nu niet direct met Storm naar de DA gaan om zijn maag vast te laten zetten ter voorkoming van.

Dus ik zou vriendelijk bedanken. :mrgreen:
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Inderdaad, dat is ook mijn idee. Het vastzetten van de maag geeft ook geen garantie dat een hond geen maagtorsie meer zou kunnen krijgen. Onze Lana heeft, nadat bij haar eerste maagtorsie de maag vastgezet was, tien maanden later toch weer een tweede, volledige torsie gekregen. Ik zou de maag van mijn honden om die reden dus nooit preventief vast laten zetten.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

mijn teef heeft 2 torsies gehad en 2 keer hebben ze de maag vastgezet . De eerste keer hebben ze de maag op 2 plaatsen vast gezet , maag is toen bij de 2e torsie om de hechtingen heen gedraaid. Bij de 2e operatie hebbben ze de maag op meerdere plekken vast gezet. Maar de maag reageerde niet goed op de hechtingen , arme beesje bleef ondanks de medicijnen braken en door al het braken zijn de hechtingen los gescheurd , met gevolg een derde torsie.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Maar zou het niet zo kunnen zijn dat als een hond nog nooit eerder een torsie heeft gehad, dat het dan wel preventief zou kunnen werken?
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Het gaat dus ook echt over PREVENTIEF vastzetten dus voordat er uberhaupt sprake is van dilatatie of torsie. De operatie zou op jonge leeftijd laparoscopisch plaatsvinden, eventueel in combinatie met een (laparoscopische) castratie.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Sennaruby schreef:Maar zou het niet zo kunnen zijn dat als een hond nog nooit eerder een torsie heeft gehad, dat het dan wel preventief zou kunnen werken?
Je kunt er gewoon niet zeker van zijn, dus waarom zou je zoiets dan laten doen?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Sennaruby schreef:Het gaat dus ook echt over PREVENTIEF vastzetten dus voordat er uberhaupt sprake is van dilatatie of torsie. De operatie zou op jonge leeftijd laparoscopisch plaatsvinden, eventueel in combinatie met een (laparoscopische) castratie.
Als de maag tijdens een maagtorsie operatie vastgezet wordt, is het ook preventief, om een tweede torsie te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Scooby op 18 apr 2008 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
twister_storm
Actief

Ongelezen bericht door twister_storm »

PREVENTIEF of niet.
Er is geen duidelijke medische of niet medische reden voor een maagtorsie. Ik weet niet precies wat de percentages zijn per risicoras misschien als het percentagerisico voor bv. de golden (wat bij mij dan van toepassing is) rond de 80% ligt dan is het misschien een overweging waard.

Er is te veel onduidelijk over het hoe en waarom krijgt de een het wel en de ander niet. En zoals voorgangers al melden, na een maagtorsie wordt de maag al preventief vastgezet en dat is gewoon geen garantie tot geen maagtorsie.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het ook zeker geen optie! En ik denk dat er toch wel een verschil kan zijn tussen vastzetten voor er daadwerkelijk een torsie heeft plaatsgevonden, of na een daadwerkelijke torsie, maar of het ook effect heeft.... ik betwijfel het ook.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Sennaruby schreef:Ik vind het ook zeker geen optie! En ik denk dat er toch wel een verschil kan zijn tussen vastzetten voor er daadwerkelijk een torsie heeft plaatsgevonden, of na een daadwerkelijke torsie, maar of het ook effect heeft.... ik betwijfel het ook.
Als een hond veel dillateert (alleen gasophopingen in de mag krijgt), wil het vastzetten van de maag nog wel eens voorkomen dat zo'n dillatatie niet overgaat in een maagtorsie, maar als en hond eenmaal een maagtorsie krijgt, krijgt 'ie 'm of de maag nu vastgezet is of niet.
Er gaan ook verhalen dat een maag die gezet is nog wel kan kantelen, maar niet meer volledig, maar dat is dus ook niet waar, want Lana heeft twee volledige maagkantelingen gehad, en die tweede dus met een vastgezette maag.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik heb er over nagedacht, maar besloten het voorlopig niet te doen. Wel zal ik, indien ik mijn teef toch zou castreren, dit meteen combineren met het vastzetten van de maag. Als ze toch onder het mes gaat is het een fluitje van een cent om dit er meteen bij te doen. Er is idd geen garantie dat het een eventuele torsie voorkomt, maar de kans wordt wel kleiner. En ik heb intussen te veel honden zien kreperen om er niet alles aan te willen doen om dat voor mijn honden te voorkomen (vooral ook omdat ze toch veel tijd alleen zijn, ik zou het mezelf nooit vergeven als ik thuis kom en vind mijn hond met een ogeblazen buik...). .
Als ik dat doe dan gaat dat overigens met een normale operatie, de voordelen van een laparoscopische operatie zie ik hier niet zo.

Groetjes,

Kees
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Sennaruby schreef:Het gaat dus ook echt over PREVENTIEF vastzetten dus voordat er uberhaupt sprake is van dilatatie of torsie. De operatie zou op jonge leeftijd laparoscopisch plaatsvinden, eventueel in combinatie met een (laparoscopische) castratie.
Ik overweeg sterk om het bij Sophie te laten doen, mits de steeds terugkerende klachten die ze heeft een dilatatie zijn en niet iets anders. De volgende aanval gaan we direct een foto laten maken, is het een dilatatie dan laat ik hem laparoscopisch vastnieten. Let wel, Sophie heeft dus telkens maagproblemen (opzetten van de maag en erge maagpijn) en ik ben als de dood dat dat resulteert in een torsie, 't is dus niet zo dat ik een volledig gezonde hond laat opereren. Tsja, misschien krijgt ze alsnog een torsie...dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan om dat te voorkomen.
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Mijn vita heeft dit jaar al 2 maagtorsies achter de rug... :jank:

Nu na de 2de is haar maag ook vastgenaaid...De DA zei me dat hij dat normaal nooit doet omdat er toch geen garantie is... :roll:

Tja waarom dan ?

Ne, we hebben altijd opgepast, 11 jaar lang....waarom is het nu gebeurd ? Geen enkele aanwijzing... :denken:

Dus nee, preventief vastzetten...euch nee hoor !

Eva

PS Vita is nu aan het laatste deel van haar leven begonnen...ik ga haar lekker verwennen.... :cheer:
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:Ik heb er over nagedacht, maar besloten het voorlopig niet te doen. Wel zal ik, indien ik mijn teef toch zou castreren, dit meteen combineren met het vastzetten van de maag. Als ze toch onder het mes gaat is het een fluitje van een cent om dit er meteen bij te doen.
Dat ben ik niet met je eens. Je maakt de openbuikoperatie die een castratie al is wel gelijk een stuk zwaarder door de teef nog verder pen te maken om de maag vast te zetten.
Casey schreef:(vooral ook omdat ze toch veel tijd alleen zijn, ik zou het mezelf nooit vergeven als ik thuis kom en vind mijn hond met een ogeblazen buik...).
En zou je het jezelf wel kunnen vergeven als je de maag van je hond wel hebt laten vastzetten en je dan thuiskomt en je hond vindt met een opgeblazen buik?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Geer schreef:Ik overweeg sterk om het bij Sophie te laten doen, mits de steeds terugkerende klachten die ze heeft een dilatatie zijn en niet iets anders. De volgende aanval gaan we direct een foto laten maken, is het een dilatatie dan laat ik hem laparoscopisch vastnieten. Let wel, Sophie heeft dus telkens maagproblemen (opzetten van de maag en erge maagpijn) en ik ben als de dood dat dat resulteert in een torsie, 't is dus niet zo dat ik een volledig gezonde hond laat opereren. Tsja, misschien krijgt ze alsnog een torsie...dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan om dat te voorkomen.
Dit vind ik dan ook de enige reden waarbij je een maag inderdaad preventief kunt vastzetten in de hoop dat zo'n steeds terugkerende dillatatie niet een keer doorzet in een torsie.
CKS
Zeer actief

evaellenjoan schreef:Mijn vita heeft dit jaar al 2 maagtorsies achter de rug... :jank:

Nu na de 2de is haar maag ook vastgenaaid...De DA zei me dat hij dat normaal nooit doet omdat er toch geen garantie is... :roll:
Ik heb even de literatuur erbij gepakt: Herincidentie van maagtorsie waarbij honden wel geopereerd zijn, maar de maag niet is vastgezet: 80%.
Bij honden waarbij de maagwand wél is vastgezet (gastropexy): ca. 10% (afhankelijk van de gebruikte techniek).

Tja, letterlijk genomen heeft je DA dus gelijk: vastzetten geeft geen garantie :roll: Wel wordt de kans dat het terugkomt acht keer zo klein: voor 5 minuten extra werk lijkt me dat de moeite waard.

Om succesvol te zijn, moet de maagwand echt vergroeien met de buikwand. Hiervoor moet de spierlaag van de maag in direct contact gebracht worden met de spierlaag van de buikwand.
De maag bestaat uit drie lagen: aan de buitenkant de sereuze laag, dan de spierlaag, dan de slijmlaag. Het heeft totaal geen zin om de sereuze laag rechtstreeks aan de sereuze laag van de buikwand te hechten: er vergroeit dan niets en de operatie is voor niets gedaan.
Er zijn meerdere technieken voor: de techniek die mijn vriendin (inderdaad standaard) uitvoert bij maagtorsiepatienten is een lipje snijden uit de spierlaag van de maag, deze achter een rip langs halen, en weer terug aan de maag hechten. Door de flinke doorbloeding van de maag geneest dit heel snel, en eenmaal vastgegroeid is de kans op een nieuwe kanteling dus zeer sterk afgenomen.

Geer: in jouw geval zou ik zeker de operatie uit laten voeren. Ik dacht trouwens dat jij kleine hondjes had? Het is overigens niet zo dat maagtorsie alleen bij grote honden voorkomt: bassets schijnen ook een verhoogd risico te hebben.

Groetjes,

Kees
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .

Ongelezen bericht door jip007 »

Casey schreef:
evaellenjoan schreef:Mijn vita heeft dit jaar al 2 maagtorsies achter de rug... :jank:

Ik heb even de literatuur erbij gepakt: Herincidentie van maagtorsie waarbij honden wel geopereerd zijn, maar de maag niet is vastgezet: 80%.
Bij honden waarbij de maagwand wél is vastgezet (gastropexy): ca. 10% (afhankelijk van de gebruikte techniek).

Tja, letterlijk genomen heeft je DA dus gelijk: vastzetten geeft geen garantie :roll: Wel wordt de kans dat het terugkomt acht keer zo klein: voor 5 minuten extra werk lijkt me dat de moeite waard.

Om succesvol te zijn, moet de maagwand echt vergroeien met de buikwand. Hiervoor moet de spierlaag van de maag in direct contact gebracht worden met de spierlaag van de buikwand.
De maag bestaat uit drie lagen: aan de buitenkant de sereuze laag, dan de spierlaag, dan de slijmlaag. Het heeft totaal geen zin om de sereuze laag rechtstreeks aan de sereuze laag van de buikwand te hechten: er vergroeit dan niets en de operatie is voor niets gedaan.
Er zijn meerdere technieken voor: de techniek die mijn vriendin (inderdaad standaard) uitvoert bij maagtorsiepatienten is een lipje snijden uit de spierlaag van de maag, deze achter een rip langs halen, en weer terug aan de maag hechten. Door de flinke doorbloeding van de maag geneest dit heel snel, en eenmaal vastgegroeid is de kans op een nieuwe kanteling dus zeer sterk afgenomen.

Geer: in jouw geval zou ik zeker de operatie uit laten voeren. Ik dacht trouwens dat jij kleine hondjes had? Het is overigens niet zo dat maagtorsie alleen bij grote honden voorkomt: bassets schijnen ook een verhoogd risico te hebben.

Groetjes,

Kees

Afbeelding
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:Om succesvol te zijn, moet de maagwand echt vergroeien met de buikwand. Hiervoor moet de spierlaag van de maag in direct contact gebracht worden met de spierlaag van de buikwand.
Het probleem is dat dit een vrij intensieve manier van vastzetten van de maag is en je bij maagtorsie patienten natuurlijk vaak te maken hebt met honden die in een zeer kritieke toestand op de operatietafel liggen. Ik weet niet of je dan altijd, als de maag eenmaal leegepompt en teruggedraagd is, ook nog tijd hebt voor zo'n intensieve manier van vastzetten van de maag? Ik kan me zo voorstellen dat er dan gekozen wordt voor een snellere manier, waarna de hond zo snel mogelijk weer bij kan komen uit deze kritieke toestand?
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

Ik heb daar gelukkig nog nooit mee te maken gehad..
maar ik zal zo een preventieve operatie nooit doen..
Ik ga niet snijden in een gezond lichaam elke operatie is een risico
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Jip: mooie, duidelijk plaatjes! Idd precies de techniek die ik bedoelde.
Scooby schreef: Het probleem is dat dit een vrij intensieve manier van vastzetten van de maag is en je bij maagtorsie patienten natuurlijk vaak te maken hebt met honden die in een zeer kritieke toestand op de operatietafel liggen. Ik weet niet of je dan altijd, als de maag eenmaal leegepompt en teruggedraagd is, ook nog tijd hebt voor zo'n intensieve manier van vastzetten van de maag? Ik kan me zo voorstellen dat er dan gekozen wordt voor een snellere manier, waarna de hond zo snel mogelijk weer bij kan komen uit deze kritieke toestand?
Ik heb dit even nagezocht. Er is nog een andere techniek. Hierbij wordt een sonde in de maag gebracht, die via de buikwand naar buiten gaat. Deze sonde wordt met maag en al aan de buikwand gehecht.
Het voordeel is dat deze techniek inderdaad sneller en makkelijker is. Verder kun je dan ook medicijnen en voedsel rechstreeks in de maag toedienen (handig als de patient niet wil eten). Nadelen: genezing duurt veel langer (sonde moet 7 tot 10 dagen op zijn plaats blijven), kans op herlaling is groter (tot ong. 25%) en als je een foutje maakt gaat de boel lekken en veroorzaak je een buikvliesontsteking (en gruwelijk veel pijn).

Dan bestaat er nog een techniek: gewoon de maagwand meehechten wanneer je de buikwand aan het hechten bent. Dat is de makkelijkste en snelste manier. Maar: als de hond ooit nog eens een operatie nodig heeft snij je dus automatische meteen de maag open bij het openen van de buikholte! Om dede reden moet deze techniek niet toegepast worden.

Persoonlijk denk ik dat je het beste alles meteen goed kunt doen, al ligt de hond daardoor iets langer op de operatietafel. Een geoefende chirurg moet de gastropexie in iets van 15 minuten extra uit kunnen voeren (in vergelijking met alleen de maag terugdraaien). Die extra tijd maakt, zeker als er gasnarcose gebruikt wordt, niet zoveel uit. Gezien de grote kans op herhaling (80%) vind ik nietsdoen geen optie. Je accepteert dan dat je een operatie uitvoert op een hond om een probleem op te lossen wat vervolgens waarschijnlijk alsnog de kop op steekt. Dan liever de kans dat de hond de operatie niet overleeft ietsjes groter (hij is dan tenminste verdoofd, en lijdt dus niet extra). Eerst zo snel mogelijk de hond van de operatietafel om een week of wat later alsnog semi-preventief te opereren vind ik ethisch gezien ook niet ok: de hond lijdt dan twee keer van dezelfde operatie.

Groetjes,

Kees
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef: Eerst zo snel mogelijk de hond van de operatietafel om een week of wat later alsnog semi-preventief te opereren vind ik ethisch gezien ook niet ok: de hond lijdt dan twee keer van dezelfde operatie.
Nee, dat bedoelde ik ook niet! Ik denk wel dat de maag vastgezet moet worden als de hond op de operatietafel ligt na een maagtorsie om de kans op een tweede torsie te verkleinen, maar ik kan me wel voorstellen dat er in zo'n kritieke toestand gekozen wordt voor een snellere manier van vastzetten.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Casey schreef:

Groetjes,

Kees
Bassets hebben inderdaad een verhoogd risico door de relatief diepe bortkas :wink: Ik ga de operatie laten uitvoeren mits bij de volgende aanval gas in de buik is te zien en de diagnose 'dilatatie' wordt gesteld. Better safe than sorry, niewaar?
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Dat ben ik niet met je eens. Je maakt de openbuikoperatie die een castratie al is wel gelijk een stuk zwaarder door de teef nog verder pen te maken om de maag vast te zetten.
De dierenarts over wie ik het heb, voert deze operatie en de castratie uit via een kijkoperatie en dan is de ingreep dus zeker een stuk minder ingrijpend dan een openbuikoperatie.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”