maar men wil wel altijd alles weten over de fokker, openheid over zaken, dat de fokker klaarstaat als er problemen zijn enz enz.Wilma+Barca schreef:Ik vind het beslist niet relevant of een fokker iets afweet van 'n cronisch zieke persoon.
Waarom? Nou in hoeverre heeft dat te maken met de aankoop van een pup? Niets! Ten eerste vraag ik mij af of die fokker dermate medisch is opgeleid om daar een mening over te mogen hebben. Een fokker is een fokker en geen arts. Medische gegevens zijn niet voor niets geheim en dat heeft een betekenis. Het is prive en het gaat een ander niets aan. Een fokker hoeft zich niet druk te maken of een persoon die 'iets mankeert' wel in staat zou kunnen zijn om zijn/haar pupje een goed tehuis te geven. Die chronisch zieke persoon is volwassen. Het misbruik maken van 'n excuus...mijn pupje....bent u wel gezond genoeg....vind ik walgelijk!
Stel, ik krijg morgen een ongeluk en dan?? Is fokker bereidt tot?? Kom, dit vind ik echt flauwekul en dat meen ik hoor. Hier in mijn wijk rijdt een dame in een invalidewagentje. Ze heeft een hondje en dat geweldige beestje heeft ze zelfstandig (invalidewagentjes worden helaas niet altijd getollereerd op een trainingsveld!) opgevoed. Het loopt los naast haar en zij laat het uit en verzorgd haar hondje zelfstandig op een dermate correcte manier dat een niet invalide daar weleens iets van kan leren.
Zij heeft mij van geweldige tips voorzien en die probeer ik allemaal uit.
Haar hondje helemaal gelukkig met haar en zij heeft sociale contacten. Een cronische ziekte hoeft beslist geen belemmering te zijn om een hondje te onderhouden. Trouwens, veel blinden en sommige dove mensen hebben ook een hondje! Toegegeven, die krijgen deze personen opgevoed en wel mee, maar verzorgen het geheel zelfstandig, met of zonder back-up.
Ik vind het te ver gaan dat een fokker op de hoogte wil zijn van iemands medische gezondheid zodat er kan worden meegedacht. Als dit vanuit de chronisch zieke persoon gaat, prima. Maar dit is beslist geen voorwaarde en moet het ook niet worden.
maar dan mag een fokker niet belangrijke info van een pupkoper weten? of iemand die wat mankeert een pup kan kopen of niet? dat ligt er dus maar helemaal aan hoe het gaat en wat voor back-ups er bv zijn, ik wil als fokker wel graag weten waar en hoe een pup terecht komt, iemand die grote kans heeft , om in een komend jaar in het ziekenhuis terecht te komen en geen achterban heeft om dan de pup op te vangen? neuh die krijgt dus geen pup...
iedereen kan ziek worden , een ongeluk krijgen, dat is het leven , maar als er al grotere risico's ergens op zijn, wil ik als fokker wel graag de keus hebben of ik dat een aanvaardbaar risico vind om een pup te plaatsen