Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Annuleren van de pup

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Troetel
nieuw lid

Annuleren van de pup

Ongelezen bericht door Troetel »

Hallo,

De volgende situatie zou ik heel graag aan jullie willen voorleggen:

Een aantal weken geleden hebben we een pup gereserveerd bij een kennel.
Omdat ik lijd aan een vrij erge medische aandoening heb ik met heel veel moeite de pup geannuleerd.
Ik had er heel erg naar uitgekeken maar ik heb het gevoel dat ik de komst van een pup het beste zou kunnen uitstellen omdat het medisch momenteel niet zo goed gaat.
Ik heb de fokker ingelicht hierover waarbij ik een e-mail bericht terug kreeg waarbij de fokker schreef dat ze teleurgesteld zijn in onze handelswijze en iedere fokker op de hoogte zullen stellen nooit een pup aan ons te verkopen.

Ik heb absoluut geen slechte bedoelingen tegenover de pup, ik heb de komst juist uitgesteld omdat ik het gevoel heb nu niet goed genoeg voor hem te kunnen zorgen en niet voldoende tijd aan hem zou kunnen besteden.
Ik ben ook bang dat als ik de pup wel had aangeschaft de pup straks achteraf weg had moeten doen en dat had toch vreselijk geweest voor de pup en voor ons allen ook.

Ik heb het gevoel dat ik vanwege de medische aandoening toch beter over kan gaan tot de aanschaf van een kleinere hond over een tijd.

Ik vond het vreselijk om het aan de fokker te vertellen en ik besef ook dat het voor hun vreselijk zal zijn om een nieuw huis voor de pup te zoeken, over twee tot drie weken had hij naar zijn nieuwe huis toe gemogen.
De pups worden verkocht zonder koopcontract waardoor ik ook dacht, gelukkig voor de fokker heeft hij nu geen juridische toestanden omdat ik de pup heb geannuleerd.

Ik had echt goede bedoelingen en heb de fokker echt geen problemen willen bezorgen maar ik kan toch beter niet over gaan tot de aanschaf van een hond als ik enig sinds vermoed dat het misschien niet goed zal gaan.

Troetel
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik zou er blij mee zijn als iemand dat eerlijk kwam vertellen... :19: liever dat dan dat je je hond uit een asiel moet halen omdat hij daar gedumpt is lijkt me :19: (niet dat jij dat zou doen maar gewoon een voorbeeld).
Heeft die fokker geen wachtlijst? Of ruimte om hem iets langer aan te houden?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Ik vind het een hele eerlijke en goede beslissing.
De fokker moet juist blij zijn met jouw eerlijkheid :ok:
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Kimberley&Tommy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kimberley&Tommy »

Ik vind dat als jij duidelijk (zoals hier ook) hebt uitgelegd waarom je het moet annuleren, het nogal lomp is van de fokker om zo te reageren.
Is het trouwens niet vreemd voor een fokker om een pup zonder koopcontract te verkopen?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Kimberley&Tommy schreef:Ik vind dat als jij duidelijk (zoals hier ook) hebt uitgelegd waarom je het moet annuleren, het nogal lomp is van de fokker om zo te reageren.
Is het trouwens niet vreemd voor een fokker om een pup zonder koopcontract te verkopen?
niet alle fokkers verkopen met een koopcontract :wink: ik heb mn laatste mechelaars ook zonder contract gekocht omdat het niet de eerste honden van deze fokkers zijn die hier lopen. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Troetel
nieuw lid

Hallo,

Ja, ik wist wel dat ik de aandoening al had.
Het ging goed maar het is erger geworden, eigenlijk de laatste dagen.
Ik praat er eigenlijk haast nooit over en ik wil het zelf vaak vergeten dat ik iets mankeer.
Ik heb niet aan de fokker verteld dat ik iets mankeer, ik schaam mezelf ervoor en ik wil er vaak niet over praten.

Ik was er zelf van overtuigd dat ik een grote hond aan zou kunnen maar ik denk dat ik toch eerlijk moet zijn tegenover alles en iedereen en ook tegenover de hond dat het niet gaat, een kleinere hond zou beter gaan bij de gezondheid.
Ook kan ik de aanschaf van een pup beter uit stellen tot een later tijdstip.
Ik heb een vrij moeilijke periode gehad de laatste maanden en een pup leek goed ook op advies.

Ik dacht zelf ik kan het toch beter maar nu afzeggen, dan dat achteraf zou blijken dat het niet gaat maar de fokker denkt daar helaas heel anders over, ook al vind ik het voor hun erg dat ze nu een ander huis moeten zoeken voor de pup.
Ik ben bang dat ik het niet aankan en ik zou het vreselijk vinden een pup achteraf weg te moeten doen, ook voor de pup.

Troetel
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

zou het als fokker alleen maar fijn vinden, MAAR, zou het wel vervelend vinden dat je naar blijkt dus wel dit eerst verzwegen hebt....want duidelijkheid en openheid daarover vanaf het begin had denk ik meer begrip gegeven van de fokker....

heb zelf door onvoorziene omstandigheden een pup toen ze 5wk waren afgezegd, het kwam ineens niet meer uit omdat we door onverwachts en voor onbepaalde tijd 2 mensen extra in huis kregen....de fokker vond het alleen maar fijn dat ik aangaf op dat moment de pup niet te kunnen geven wat nodig was (of toch niet zeker daarvan was) en heb uiteindelijk een halfjaar later (toen mn huisgenoten definitief weg waren) een pup gereserveerd....mocht die zelfs nog voor dezelfde prijs (terwijl er 50 euro op was gekomen wat ik ook nog prima had willen betalen) als bij de eerste keer meenemen...
Troetel
nieuw lid

Hallo,

Bij een volgende fokker geef ik het van tevoren ook maar aan dat ik medisch niet helemaal gezond ben.
Als ik tenminste ooit nog een kans maak op de koop van een pup want ik weet niet wat de fokker gaat verspreiden.

Troetel
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Martijn schreef:
Troetel schreef:Hallo,

Bij een volgende fokker geef ik het van tevoren ook maar aan dat ik medisch niet helemaal gezond ben.
Als ik tenminste ooit nog een kans maak op de koop van een pup want ik weet niet wat de fokker gaat verspreiden.

Troetel
Ach joh! Hahahaha!
Was het maar waar dat fokkers zo konden samenwerken.
Hier ga je geen last van krijgen..geloof mij maar.
Mee eens, er is zoveel onenigheid onder fokkers, dus dat zal wel meevallen. Maar eerlijkheid al direct bij het begin was wel netter geweest. Het is in ieder geval wel heel goed dat je de pup hebt afgezegd (hoe moeilijk dat ook is). Je hebt gekeken wat het best voor de hond is en dat doen helaas niet zoveel mensen.
De fokker heeft daar lomp op gereageerd en dat is ook erg jammer.
Wat je eventueel ook zou kunnen doen is meegaan met een forumwandeling of met een hondenwandeling / activiteit van de rasvereniging van het ras dat jij zou willen hebben. Dan hoor je ook verhalen van de mensen die wel al zo'n ras hebben. En reken maar dat er ook mensen bijzitten die ook niet allemaal even gezond zijn (klinkt raar zo, maar ik weet het even ook niet beter te omschrijven).
Zelf ken ik een paar mensen die een chronische ziekte hebben + een hond. En dat is best te doen, mits je rekening houdt met wat je kunt en welke hond daarbij het beste past.

En je moet je NOOIT schamen voor je ziekte, daar kun je niets aan doen. Zelf heb ik een molosser (en wat voor eentje :pffff: ) en heb een chronische aandoening. Zie je niet aan de buitenkant. Maar schamen is nergens voor nodig.
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik kan alleen maar achter jouw keuze staan :ok: . Voor jou, maar vooral voor de pup en misschien ook wel een klein beetje voor de fokker.
Ben benieuwd hoe die zou reageren als je na een paar weken/maanden hem aan zou spreken om de pup terug te nemen, als het niet (meer) gaat :19: . Of zou dat een reden zijn waarom hij niet met een koopcontract werkt :denken: ?

En wat betreft dat informeren in de "fokkerswereld", niks van aan trekken. Slaat echt nergens op.
Mijn achternaam is Schut en stel dat ik een pup bij hem gereserveerd had en dat afblies (om welke reden dan ook), kan dan niemand met de zelfde achternaam dan nog een pup ergens kopen :neenee: .

Overigens vind ik het van de zotte om uitgebreid te 'moeten' vertellen wat de reden van de annulering is. Vergissen is menselijk. En een fout op tijd te herkennen en recht te stellen is gewoon okee.

Heel veel sterkte met je ziekte/aandoening. Ik wens je toe dat je het een plekje kan geven.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Troetel
nieuw lid

Hartelijk bedankt voor al jullie reacties.

Ik zit zelf heel erg met de reactie van de fokker.
We hebben thuis wel een bericht aan de fokker verzonden met daarin een korte uitleg, geen details over de chronische aard.
In de e-mail hebben we wel aangegeven dat de reactie best wel hard is met de woorden bedankt voor enig begrip dat hadden we net nodig.

Op een ander forum werd er wel aangegeven achteraf een brief aan de fokker te sturen en bloemen.
We vinden dat zelf best wel moeilijk vanwege de harde reactie van de fokker.

Ik twijfel wel had ik het beter moeten toelichten nog in een aparte e-mail.
Een situatie als deze heb ik gelukkig nog nooit bij de hand gehad.

Troetel
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Troetel schreef:Hartelijk bedankt voor al jullie reacties.

Ik zit zelf heel erg met de reactie van de fokker.
We hebben thuis wel een bericht aan de fokker verzonden met daarin een korte uitleg, geen details over de chronische aard.
In de e-mail hebben we wel aangegeven dat de reactie best wel hard is met de woorden bedankt voor enig begrip dat hadden we net nodig.

Op een ander forum werd er wel aangegeven achteraf een brief aan de fokker te sturen en bloemen.
We vinden dat zelf best wel moeilijk vanwege de harde reactie van de fokker.

Ik twijfel wel had ik het beter moeten toelichten nog in een aparte e-mail.
Een situatie als deze heb ik gelukkig nog nooit bij de hand gehad.

Troetel
Ik weet niet wat voor contact jullie eerder met de fokker hadden, maar persoonlijk vind ik niet dat je nog wat toe hoeft te lichten. Bloemen sturen lijkt me sowieso over the top. Maar goed, misschien ben ik daar wat simpel in.
Jij hebt een aandoening die je NU belet om een pup/hond/dier op te vangen. Dat zegt niks over de toekomst, maar sterker nog,........ niemand heeft wat met jouw reden/aandoening te maken. Als JIJ beslist dat het niet kan, dan kan het niet, PUNT. Jij bent degene die aan de toekomst van de pup denkt, die fokker (zo te lezen) niet.
Maak je verder niet druk om die fokker, je hebt een zeer goede beslissing genomen :ok: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Trici
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trici »

Ik kan snappen dat de fokker ergens teleurgesteld is maar om dan zo te reageren? Ik denk dat je heel netjes bent geweest door het nu te zeggen ipv wat mn voorgangers al aangaven pas als de pup er al lang en breed is; je aandoening nader toelichten is aan jezelf; schamen is iig nergens voor nodig; je kiest er niet voor chronisch ziek te worden :wink:

Succes en Beterschap! :ok:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Een bloemetje sturen? Voor iemand die zo lomp reageert? De fokker zou jou eerder aan jou een bloemetje mogen sturen. Jij ziet immers in dat een pup bij jou even niet op de juiste plek zou zijn. Dat komt de pup juist ten goede. :ok:
Ozzfest
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ozzfest »

Ik vind dat je het goed hebt aangepakt hoor,moet moeilijk zijn die beslissing te maken maar wel eerlijk tegenover jezelf en de hond :ok:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Het siert je in elk geval, dat je eerlijk bent geweest.
Na de reaktie van de fokker, zou ik zeker geen bloemen sturen.....
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Martijn schreef:Ik zou het gefoeter van de fokker zien als een uiting van schrik over wat ze nu met de pup aan moet.
Dat is een terechte zorg maar wel inherent aan fokken. Daar hoef jij je niet druk over te maken.

Beterschap!
dat denk ik ook.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Heel verstandig wat je gedaan hebt!

Ik hoop dat je nog lekkerder in je vel komt te zitten dat een kleinere hond alsnog ooit zou kunnen voor je.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Hoi Troetel,

Laat dat bloemetje maar zitten hoor. Als iemand die moet sturen is het wel de fokker naar jou. :devil:

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en die is beslist niet prettig te noemen. Bij mij ging het om een zieke hond.

Onze York -Lotje- was ruim 13 jaar en supergezond. Nu kunnen Yorkjes oud worden en wij wilde graag nog een hond erbij. Wederhelft wilde een herder en ik een hond met haar. Zo zijn we uitgekomen bij een Briard.

Eerst zijn we ons gaan inlezen over alles wat te maken heeft met een Briard en wat hij nodig heeft. Vachtverzorging, voeding, omgeving. Dan nog zijn karakter...wat halen we in huis en past het bij onze York en gezin? Al met al waren we er ruim een jaar mee bezig. We besloten dat een Briard inderdaad bij ons zou passen, het liefst een teefje, en ik heb contact gelegd met meerdere fokkers. Bij een fokker heb ik mij op de reservewachtlijst laten zetten en met de andere had ik telefonisch en internetcontact.

Ook dit heeft een jaar geduurd en inmiddels was onze York dus 15 jaar. Het kwakkelen en ook het opknappen van onze York, begon. Probeer het zo te zien....Lotje werd ziek - naar de DA- Lotje knapte op, maar niet helemaal waardoor ze weer ziek werd. Ik had het gevoel (wist dit niet zeker) dat dit haar manier van afscheid nemen was. Moet je op dat moment een pup in huis halen, want die was inmiddels al wel geboren? Op dat moment hebben wij besloten van niet. Reden: ooit hebben wij 15 jaar geleden voor Lotje gekozen en dus ook voor die moeilijke tijd. Dit kun je een pup niet aandoen. Het arme beestje zou in een huis komen, waar een hond misschien terminaal zou zijn. Nogmaals, hoe de gezondheid van Lotje was was alleen maar gissen, niemand die dat echt wist ook de DA
niet. Deze schitterende fokster had er alle begrip voor en heden ten dagen heb ik nog contact met haar.

Wat gebeurde er binnen een maand? Lotje knapte wonderbaarlijk op en het ging super. Wij hadden echt zoiets van: nou die haalt de 16 met gemak! De tweede fokster had ook een Briard over, van mensen die het eerder hadden afgezegd. Die hadden een dag voor het ophalen van hun besproken Briard besloten om toch te gaan voor een blonde Labrador. Met deze fokster heb ik contact gelegd want nu kon er wel een pup bij en we zijn naar haar afgereist. Alles besproken, karakter van de hond en past dit bij ons? En nog heel veel meer dingen, zoals een goede fokster dit betaamt. Papierenoverdracht vond plaatst en besproken werd waar de Briard kwam te wonen. Alle gegevens die nodig zijn werden uitgewisseld en Briardje ging met mij mee.

Thuisgekomen was het een feest die twee maanden mocht duren. Lotje ging ineens heel hard achteruit. We hadden het anders gehoopt maar het mocht niet zo zijn. En onze Barca....die heeft echt nergens last van gehad. Lotje is heel rustig overleden en Barca kende haar te kort. Wij hadden dit graag anders gezien, het zat er helaas niet in.

Het fijne is dat ik nog steeds contact heb met fokker 1. Die mailde mij, "ik zou niet anders willen dan dat jullie 1000% achter de keuze zouden staan om mijn pup in je huis op te nemen. Als dit om een goede reden -die ik vanuit hier niet kan inschatten - niet gaat, dan moet je het niet doen". Toen we korte tijd later toch een Briard van een andere fokker kochtte was zij de eerste die ons feliciteerde met onze nieuwe bewoner. Ze was voor ons heel erg blij en wenste ons alle goeds toe. Zo kan het dus ook!

Flauwekul van jouw fokker om te zeggen dat ze aan iedereen je naam gaat achterlaten, alsof je een onbetrouwbaar gevalletje zou zijn. Ikzelf ben met mijn bijna 50 jaar ook niet de gezondste meer, maar dat is beslist geen voorwaarde om een pup te kopen. Ik meld dit dus ook niet, is prive en dat gaat een ander beslist niets aan. Zolang ik uitermate goed voor mijn pup kan zorgen is er niks aan de hand. Die verantwoording ligt bij mij en niet bij de fokster.

Ik hoop dat je eerdaags een schat van een hond krijgt die bij je past en dat je daar heel veel plezier van mag beleven. Want wij hebben nu met Barca heel veel lol. :cheer: Oh, ja, het is geen teefje geworden maar een topreu!
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Ik vind het ook wel een botte reactie van die fokker. Ik zou dan ook zeker geen bloemen gaan sturen. Ik zou als fokker juist blij zijn dat je van de aanschaf afziet omdat je zelf het beste voor het pupje wilt. Het blijven zitten met een pup is toch ook het risico van het vak. Maar blijkbaar moest hij/zij dat even op jou afreageren.
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Martijn schreef:Ik zou het gefoeter van de fokker zien als een uiting van schrik over wat ze nu met de pup aan moet.
Dat is een terechte zorg maar wel inherent aan fokken. Daar hoef jij je niet druk over te maken.

Beterschap!
Voor dit soort gevallen heb je als fokker altijd een paar reserve op de lijst staan.
Afbeelding
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Overigens vind ik niet dat je had moeten melden dat je medisch gezien niet helemaal in orde bent. In ieder geval niet als je in de volle overtuiging was dat dat geen belemmering zou vormen voor het hebben van een pup.
Als daar ineens verandering in komt is dat heel jammer maar alleen als je het eigenlijk van te voren wel wist zou je kunnen zeggen dat je het had moeten melden.

Een kerngezond iemand kan ook ineens ziek worden, een ongeluk krijgen of zijn baan verliezen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik vind (ook op dit forum) dat het inderdaad handiger was geweest als je dit medische probleem (hoe moeilijk ook) eerder al had gemeld. Dan hadden jullie samen de voors en tegens kunnen bespreken en had je eerder al evt. twijfel kunnen uiten.

Het was netter en misschien beter geweest om per telefoon te laten weten hoe of wat. Op mail kunnen dingen nou eenmaal heen anders overkomen dan je ze bedoelt.

Ik vind het WEL verstandig dat je de pup hebt afgezegd, maar pesoonlijk had ik dat niet per mail gedaan.

Misschien komt dat wel omdat ik het omgekeerde heb meegemaakt; een fokker besloot mij geen pup te verkopen en liet ons dat, vrij kort(af) weten in een mailtje. Dat is bij mij totaal niet overgekomen zoals de fokker het bedoelde en heeft bij mij best het nodige losgemaakt.
Een telefoontje van mijn kant later heeft wel voor uitleg gezorgd, maar het vervelende gevoel van dat mailtje ben ik niet kwijtgeraakt.
Ik kan dus begrijpen dat het misschien zo is dat de fokker totaal iets anders las dan jij in je mail bedoelde!

Ik zou toch een keer de telefoon pakken en het verhaal uitleggen!
En daar zou ik niet te lang mee wachten; je hebt er niets aan als verhoudingen verstoord worden!

Suzanne
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Los van het feit dat ik de afhandeling van de fokker erg naar vind, kan ik me dus wel voorstellen dat je er niet voor kiest een pup te plaatsen bij iemand die chronisch ziek is en daardoor periodes heeft dat ze niet voor de hond kan zorgen. Ik kan me voorstellen dat dat een reden kan zijn dat niet te melden en dat vind ik dus niet netjes. Ik vind de gezondheid van de baas namelijk wel degelijk relevant.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Misschien dat het inderdaad beter was geweest om al eerder over je ziekte te beginnen, maar dit is achteraf gepraat en ergens kan ik mij best voorstellen dat je dit niet snel noemt in een gesprek.
Bovendien; liever zo, dan dat je er achterkomt nadat je de pup al enige tijd in huis heb, dat zou het voor alle partijen alleen maar lastiger hebben gemaakt.
Beterschap!
Afbeelding
tyson2006

Ongelezen bericht door tyson2006 »

ik wens te eerste beterschap
je hebt er goed aan gedaan
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ik vind het beslist niet relevant of een fokker iets afweet van 'n cronisch zieke persoon.

Waarom? Nou in hoeverre heeft dat te maken met de aankoop van een pup? Niets! Ten eerste vraag ik mij af of die fokker dermate medisch is opgeleid om daar een mening over te mogen hebben. Een fokker is een fokker en geen arts. Medische gegevens zijn niet voor niets geheim en dat heeft een betekenis. Het is prive en het gaat een ander niets aan. Een fokker hoeft zich niet druk te maken of een persoon die 'iets mankeert' wel in staat zou kunnen zijn om zijn/haar pupje een goed tehuis te geven. Die chronisch zieke persoon is volwassen. Het misbruik maken van 'n excuus...mijn pupje....bent u wel gezond genoeg....vind ik walgelijk!

Stel, ik krijg morgen een ongeluk en dan?? Is fokker bereidt tot?? Kom, dit vind ik echt flauwekul en dat meen ik hoor. Hier in mijn wijk rijdt een dame in een invalidewagentje. Ze heeft een hondje en dat geweldige beestje heeft ze zelfstandig (invalidewagentjes worden helaas niet altijd getollereerd op een trainingsveld!) opgevoed. Het loopt los naast haar en zij laat het uit en verzorgd haar hondje zelfstandig op een dermate correcte manier dat een niet invalide daar weleens iets van kan leren.
Zij heeft mij van geweldige tips voorzien en die probeer ik allemaal uit.

Haar hondje helemaal gelukkig met haar en zij heeft sociale contacten. Een cronische ziekte hoeft beslist geen belemmering te zijn om een hondje te onderhouden. Trouwens, veel blinden en sommige dove mensen hebben ook een hondje! Toegegeven, die krijgen deze personen opgevoed en wel mee, maar verzorgen het geheel zelfstandig, met of zonder back-up.

Ik vind het te ver gaan dat een fokker op de hoogte wil zijn van iemands medische gezondheid zodat er kan worden meegedacht. Als dit vanuit de chronisch zieke persoon gaat, prima. Maar dit is beslist geen voorwaarde en moet het ook niet worden.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wilma+Barca schreef:Ik vind het beslist niet relevant of een fokker iets afweet van 'n cronisch zieke persoon.
Vind je leeftijd relevant? Of verkoop je ook een pup aan iemand van 80?
Een fokker is er niet om mensen blij te maken, maar om ervoor te zorgen een zo goed mogelijk leven voor een pup te krijgen. Daarvoor is de gezondheid van een baaas relevant, net zo relevant als de uren die iemand werkt of waar iemand woont. Zoals jij het stelt hoeft een fokker dus niets te weten, maar moet gewoon leveren?
Nee hoor, ik vind van niet. Een fokker moet een eerlijke afweging kunnen maken of de hond op een voor hem geschikte plek gaat komen. Hij krijgt immers ook de hond terug als het niet mocht lukken..
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Ja of al eerder vertellen van je medische aandoening noodzakelijk is, ligt denk ik een beetje aan hoeverre je er last van hebt en het relevant is.
Kijk, mankeer je iets aan je benen en je moet traplopen, of kan daardoor de hond niet uitlaten, dan is het goed voor de fokker om te weten dat jij dat niet kan EN om te weten dat je daar een oplossing voor hebt.
Zo krijgt de fokker dan vertrouwen denk ik.

Alleen zijn er helaas altijd van die mensen die denken: 'oh ziek, geestelijk of lichamelijk, daar verkoop ik geen pup aan.' En dat vind ik wel slecht, want het is helemaal niet gezegd dat je daardoor minder goed voor je hond zou kunnen zorgen.

Persoonlijk had ik de fokker even gebeld om het uit te leggen in plaats van via de mail.
Maar ik vind dat je juist een hele wijze beslissing hebt genomen.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Eline* schreef:
Wilma+Barca schreef:Ik vind het beslist niet relevant of een fokker iets afweet van 'n cronisch zieke persoon.
Vind je leeftijd relevant? Of verkoop je ook een pup aan iemand van 80?
Een fokker is er niet om mensen blij te maken, maar om ervoor te zorgen een zo goed mogelijk leven voor een pup te krijgen. Daarvoor is de gezondheid van een baaas relevant, net zo relevant als de uren die iemand werkt of waar iemand woont. Zoals jij het stelt hoeft een fokker dus niets te weten, maar moet gewoon leveren?
Nee hoor, ik vind van niet. Een fokker moet een eerlijke afweging kunnen maken of de hond op een voor hem geschikte plek gaat komen. Hij krijgt immers ook de hond terug als het niet mocht lukken..
Eens. Het zou toch zo moeten zijn dat er wederzijds vertrouwen is en het achterhouden van een chronische ziekte vind ik daar niet op duiden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”