Ik word eerlijk gezegd moe dat er steeds over KVV gepraat word. Prima dat dat ook aangetekend word, alleen die overdrevenheid word ik wel erg moe van
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ander voer
Moderator: moderatorteam
-
jidde
Ik vind eukanuba en royal canin erg goede brokken. ze stappen er makkelijk op over, eten het graag
goede ontlasting en mijn oudje doet het er prima op.
Ik word eerlijk gezegd moe dat er steeds over KVV gepraat word. Prima dat dat ook aangetekend word, alleen die overdrevenheid word ik wel erg moe van
-
Golden Stanley
Ik vind KVV ook niet je van hetjidde schreef:Ik vind eukanuba en royal canin erg goede brokken. ze stappen er makkelijk op over, eten het graaggoede ontlasting en mijn oudje doet het er prima op.
Van de vele soorten die er zijn, waarom juist die 2 merken die echt heel weinig bijdragen aan de gezondheid van je huisdier?
Waarom zou de hond van Arja niet geveld kunnen zijn door de brok die deze hond kreeg? Lever- en nierschade is bekend, is een feit. Net zo'n feit dat een hond ook lever- en nierschade kan oplopen door veelvuldig enten.
-
jidde
Geloof mij, over 10 jaar komt het aan bod dat KVV en BARF slecht is voor de hond. het is nu een hype, maar ook BARF zal niet zonder negatieve dingen zijn.
Waar ik zo moe van word? Dat in elke brokkentopic wel weer iemand is die zijn mening over KVV en BARG verkondigd. Waarom zie je dat andersom nou nooit
Waar ik zo moe van word? Dat in elke brokkentopic wel weer iemand is die zijn mening over KVV en BARG verkondigd. Waarom zie je dat andersom nou nooit
-
Golden Stanley
Tja...dat is nou weer typisch de interpretatie van een 'brokkenvoerder'.jidde schreef:Geloof mij, over 10 jaar komt het aan bod dat KVV en BARF slecht is voor de hond. het is nu een hype, maar ook BARF zal niet zonder negatieve dingen zijn.
Zelf samenstellen is geen hype, het bestaat al langer dan brokken bestaan. Getuige de vele fokkers die inmiddels al jaren en jaren vers voeren, in wat voor vorm dan ook, ga ik niet in jouw denkwijze mee. Mijn eigen ervaringen zijn niet misselijk, dus nee, ik geloof je niet.
Ik heb geen mening verkondigd in dit topic overigens. Probeer alleen door te dringen waarom iemand vindt dat het geoorloofd is om bv. een merk als RC en Eukanuba te voeren, terwijl er zovele andere betere en 'eerlijke' brokkenmerken zijn? Niet dat die veel meer bijdragen aan zaken als gezondheid en welzijn, maar het is dan wel een iets bewustere keuze dan enkel en alleen van een merknaam uit te gaan, zonder je erin te verdiepen wat er nu werkelijk in zit.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
heel toevallig (en da's echt waar
) dacht ik hier vanmiddag in de auto aan... over een paar jaar is er iets heel slecht met BARF (en nee, ik ben er niet tegen, ik voer brok, kvv en vers
)
Als ik zie hoeveel honden (en dan met name mechelaars, duitsers, hollanders etc.) in de sport het al jaren (en dan heb ik het over minimaal 10 jr) op hele goedkope brok zitten (sommige huismerk of aldi/lidl etc.), allemaal honden die topprestaties leveren en hebben geleverd, jaren lang... en nu ook al ruim over de 12 jaar zijn... vind ik dat toch raar als dergelijke brok zo enorm slecht zou zijn.... nogmaals, ik zou het ook niet voeren, maar da's een 2e...
zomaar een gedachtengang van de zondagmiddag
Als ik zie hoeveel honden (en dan met name mechelaars, duitsers, hollanders etc.) in de sport het al jaren (en dan heb ik het over minimaal 10 jr) op hele goedkope brok zitten (sommige huismerk of aldi/lidl etc.), allemaal honden die topprestaties leveren en hebben geleverd, jaren lang... en nu ook al ruim over de 12 jaar zijn... vind ik dat toch raar als dergelijke brok zo enorm slecht zou zijn.... nogmaals, ik zou het ook niet voeren, maar da's een 2e...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Golden Stanley
malinois schreef:heel toevallig (en da's echt waar) dacht ik hier vanmiddag in de auto aan... over een paar jaar is er iets heel slecht met BARF (en nee, ik ben er niet tegen, ik voer brok, kvv en vers
)
-
bekkie
- Zeer actief
dus dat wil zeggen dat "gezonde" honden geen last kunnen hebben/krijgen van (goedkope) brok........Golden Stanley schreef:malinois schreef:heel toevallig (en da's echt waar) dacht ik hier vanmiddag in de auto aan... over een paar jaar is er iets heel slecht met BARF (en nee, ik ben er niet tegen, ik voer brok, kvv en vers
)
zomaar een gedachtengang van de zondagmiddagDat ligt niet aan die brok.......die honden uit de africhting zijn per definitie al gezond, als ik een NRV goeroe mag geloven.
dus als mijn hond "per definitie" al gezond is kan ik goedkope brok gaan voeren.....

-
Golden Stanley
Dat zou ik niet uitproberen.................bekkie schreef:dus dat wil zeggen dat "gezonde" honden geen last kunnen hebben/krijgen van (goedkope) brok........Golden Stanley schreef:malinois schreef:heel toevallig (en da's echt waar) dacht ik hier vanmiddag in de auto aan... over een paar jaar is er iets heel slecht met BARF (en nee, ik ben er niet tegen, ik voer brok, kvv en vers
)
zomaar een gedachtengang van de zondagmiddagDat ligt niet aan die brok.......die honden uit de africhting zijn per definitie al gezond, als ik een NRV goeroe mag geloven.
dus als mijn hond "per definitie" al gezond is kan ik goedkope brok gaan voeren.....
-
bekkie
- Zeer actief
het gaat er niet om wat ik wel of niet zou uitproberen, het gaat erom dat ik het een beetje krom vind dat je eerst een heel stuk neerzet wat van een site van een brokkenmaker komt en dan later weer zegt dat bepaalde honden er geen last van hebben omdat ze per definitie gezond zijn.............Golden Stanley schreef:Dat zou ik niet uitproberen.................bekkie schreef:dus dat wil zeggen dat "gezonde" honden geen last kunnen hebben/krijgen van (goedkope) brok........Golden Stanley schreef:malinois schreef:heel toevallig (en da's echt waar) dacht ik hier vanmiddag in de auto aan... over een paar jaar is er iets heel slecht met BARF (en nee, ik ben er niet tegen, ik voer brok, kvv en vers
)
ik ben ook geen fan van bepaalde merken maar wij hebben vroeger bij mijn ouders thuis twee honden gehad waarvan er eentje 17 en eentje 14 jaar oud is geworden en die kregen ook voer wat ik nu zelf nooit aan mijn eigen hond zou geven.

-
jidde
Dat heb ik dus ook. Onze vorige dh kreeg dus goedkope brokken, die is 13 jaar geworden, misschien was ze ouder geworden op vlees, maar dat zal je nooit weten. Wat zeg ik, die kreeg in de ochtend brood met melk en avond brokken.malinois schreef:heel toevallig (en da's echt waar) dacht ik hier vanmiddag in de auto aan... over een paar jaar is er iets heel slecht met BARF (en nee, ik ben er niet tegen, ik voer brok, kvv en vers
)
Die zo ontzettende overtuiging en het doordrammen ervan, dat is wat mij tegenstaat. Ik sta er best voor open, alleen dat superfanatieke, daar werk je juist mensen tegen mee, althans, mij wel
-
Golden Stanley
Als je tussen de regels door leest, was die opmerking sarcastisch bedoeld.bekkie schreef:het gaat er niet om wat ik wel of niet zou uitproberen, het gaat erom dat ik het een beetje krom vind dat je eerst een heel stuk neerzet wat van een site van een brokkenmaker komt en dan later weer zegt dat bepaalde honden er geen last van hebben omdat ze per definitie gezond zijn.............Golden Stanley schreef:Dat zou ik niet uitproberen.................bekkie schreef:dus dat wil zeggen dat "gezonde" honden geen last kunnen hebben/krijgen van (goedkope) brok........Golden Stanley schreef:Dat ligt niet aan die brok.......die honden uit de africhting zijn per definitie al gezond, als ik een NRV goeroe mag geloven.
dus als mijn hond "per definitie" al gezond is kan ik goedkope brok gaan voeren.....![]()
ik ben ook geen fan van bepaalde merken maar wij hebben vroeger bij mijn ouders thuis twee honden gehad waarvan er eentje 17 en eentje 14 jaar oud is geworden en die kregen ook voer wat ik nu zelf nooit aan mijn eigen hond zou geven.
Bekijk mijn website even, 'Natuurlijke Rauwe Voeding'..........stuk over brokken. Dan weet je precies hoe ik er over denk.
-
Golden Stanley
Ik ben niet super fanatiek. Ik heb jou alleen gevraagd wat voor jou een beweegreden is om voor de merken te kiezen die je eerder genoemd hebt. Terwijl er inmiddels legio merken zijn, die minder rotzooi bevatten.jidde schreef:Dat heb ik dus ook. Onze vorige dh kreeg dus goedkope brokken, die is 13 jaar geworden, misschien was ze ouder geworden op vlees, maar dat zal je nooit weten. Wat zeg ik, die kreeg in de ochtend brood met melk en avond brokken.malinois schreef:heel toevallig (en da's echt waar) dacht ik hier vanmiddag in de auto aan... over een paar jaar is er iets heel slecht met BARF (en nee, ik ben er niet tegen, ik voer brok, kvv en vers
)
Die zo ontzettende overtuiging en het doordrammen ervan, dat is wat mij tegenstaat. Ik sta er best voor open, alleen dat superfanatieke, daar werk je juist mensen tegen mee, althans, mij wel
Als je dat superfanatiek vindt......of er geen antwoord op hebt. Prima.
-
jidde
Ik geef het omdat Nanni op ander voer of toendertijd te mager bleef en daarna werd ze erg opgeblazen van ander voer, niet dik maar echt opgeblazen. Ze heeft goede ontlasting, ziet er goed uit en brokken zijn een stuk makkelijker.
Jij kan wel zeggen dat het troep is wat er allemaal inzit, maar hoe verklaar jij dat ze te hard groeien door versvlees? Er is een onderzoek door de school gedaan waar ik op zit met rottweilers. De ene helft kreeg brokken, de andere kreeg pens met brood te eten. met 8 maanden waren ze volledig uitgegroeid. Te snel groeien is niet goed voor een hond, dat weet jij ook
Jij kan wel zeggen dat het troep is wat er allemaal inzit, maar hoe verklaar jij dat ze te hard groeien door versvlees? Er is een onderzoek door de school gedaan waar ik op zit met rottweilers. De ene helft kreeg brokken, de andere kreeg pens met brood te eten. met 8 maanden waren ze volledig uitgegroeid. Te snel groeien is niet goed voor een hond, dat weet jij ook
-
bekkie
- Zeer actief
oke dat had ik dus niet begrepenGolden Stanley schreef:Als je tussen de regels door leest, was die opmerking sarcastisch bedoeld.bekkie schreef:het gaat er niet om wat ik wel of niet zou uitproberen, het gaat erom dat ik het een beetje krom vind dat je eerst een heel stuk neerzet wat van een site van een brokkenmaker komt en dan later weer zegt dat bepaalde honden er geen last van hebben omdat ze per definitie gezond zijn.............Golden Stanley schreef:Dat zou ik niet uitproberen.................bekkie schreef: dus dat wil zeggen dat "gezonde" honden geen last kunnen hebben/krijgen van (goedkope) brok........
dus als mijn hond "per definitie" al gezond is kan ik goedkope brok gaan voeren.....![]()
ik ben ook geen fan van bepaalde merken maar wij hebben vroeger bij mijn ouders thuis twee honden gehad waarvan er eentje 17 en eentje 14 jaar oud is geworden en die kregen ook voer wat ik nu zelf nooit aan mijn eigen hond zou geven.![]()
Bekijk mijn website even, 'Natuurlijke Rauwe Voeding'..........stuk over brokken. Dan weet je precies hoe ik er over denk.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als die reactie op mijn bericht sarcastisch was, hoe verklaar je dit dan?Golden Stanley schreef:Als je tussen de regels door leest, was die opmerking sarcastisch bedoeld.bekkie schreef:het gaat er niet om wat ik wel of niet zou uitproberen, het gaat erom dat ik het een beetje krom vind dat je eerst een heel stuk neerzet wat van een site van een brokkenmaker komt en dan later weer zegt dat bepaalde honden er geen last van hebben omdat ze per definitie gezond zijn.............Golden Stanley schreef:Dat zou ik niet uitproberen.................bekkie schreef: dus dat wil zeggen dat "gezonde" honden geen last kunnen hebben/krijgen van (goedkope) brok........
ik ben ook geen fan van bepaalde merken maar wij hebben vroeger bij mijn ouders thuis twee honden gehad waarvan er eentje 17 en eentje 14 jaar oud is geworden en die kregen ook voer wat ik nu zelf nooit aan mijn eigen hond zou geven.![]()

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Golden Stanley
Ik ben wel benieuwd naar die studie, uitgevoerd door je Rottweilers school. Ik ken die cijfers nl. niet. Ben daar serieus in geïnteresseerd. Heel wat fokkersgroepen die echt al jaren hun honden op rauwe voeding hebben staan, hebben hele andere resultaten. Niet op schrift, maar uit hun jarenlange ervaringen wat door geen 1 wetenschap zal worden vastgelegd, omdat er geen geld in te verdienen valt. Ga serieus snuffelen op de verschillende rauwe voedings sites. Dan zal je zien dat er weinig tot geen pups zijn, die te snel groeien of zelfs op 8 maanden al volledig zijn uitgegroeid.jidde schreef:Ik geef het omdat Nanni op ander voer of toendertijd te mager bleef en daarna werd ze erg opgeblazen van ander voer, niet dik maar echt opgeblazen. Ze heeft goede ontlasting, ziet er goed uit en brokken zijn een stuk makkelijker.
Te snel groeien is zeker niet goed, daarom gaat mijn pup ook volledig op zelf samenstellen en zeker niet op brok. Ik wil niet meer riskeren dat mijn pup de groeipijnellende krijgt, wat ik met 1 van mijn honden had toen.
-
Golden Stanley
Zal absoluut met genenpolen te maken hebben. Iets minder beroerd doorgefokt dan de gemiddelde hondenpopulatie. Maar er hoeft maar een bepaalde omstandigheid te zijn, wat daar ook heel snel een einde aan kan maken. Neem ik alleen maar het jaarlijks vaccineren of het verkeerde gebruik van bestrijdingsmiddelen, medicijnen etc.malinois schreef:als die reactie op mijn bericht sarcastisch was, hoe verklaar je dit dan?Golden Stanley schreef:Als je tussen de regels door leest, was die opmerking sarcastisch bedoeld.bekkie schreef:het gaat er niet om wat ik wel of niet zou uitproberen, het gaat erom dat ik het een beetje krom vind dat je eerst een heel stuk neerzet wat van een site van een brokkenmaker komt en dan later weer zegt dat bepaalde honden er geen last van hebben omdat ze per definitie gezond zijn.............Golden Stanley schreef: Dat zou ik niet uitproberen.................![]()
Ik bedoel er mee aan te geven dat ook jouw africhtingshonden geen superhonden zijn in die zin.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
groeipijnen heeft geen enkele hond van mij ooit gehad. Wel heb ik het idee dat mijn oudste dober te snel is gegroeid op de Eukanuba puppybrok. Mijn andere honden hebben nooit meer puppybrok gehad maar direct volwassenbrok (Cavom en Barca) en zijn allemaal prima volgroeid.Golden Stanley schreef:Te snel groeien is zeker niet goed, daarom gaat mijn pup ook volledig op zelf samenstellen en zeker niet op brok. Ik wil niet meer riskeren dat mijn pup de groeipijnellende krijgt, wat ik met 1 van mijn honden had toen.
Waar ik veel mensen over hoor met groeipijnen zijn merken als dog chow, pro plan etc.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar dat laatste hoor je mij toch ook niet zeggen, ik zeg alleen dat het er bij mij niet in kan dat honden die een dergelijke prestatie moeten leveren en jarenlang geleverd hebben op een hele goedkope brok dit makkelijk gedaan hebben en allemaal 12 en ouder geworden zijn.Golden Stanley schreef:Zal absoluut met genenpolen te maken hebben. Iets minder beroerd doorgefokt dan de gemiddelde hondenpopulatie. Maar er hoeft maar een bepaalde omstandigheid te zijn, wat daar ook heel snel een einde aan kan maken. Neem ik alleen maar het jaarlijks vaccineren of het verkeerde gebruik van bestrijdingsmiddelen, medicijnen etc.
Ik bedoel er mee aan te geven dat ook jouw africhtingshonden geen superhonden zijn in die zin.
Je kunt geen topprestaties leveren als je voer niet goed genoeg is lijkt me.
Vaccineren zie ik trouwens niet enorm veel in de africhting.

-
Golden Stanley
ProPlan puppy brok. Komt er hier nooit meer in.malinois schreef:groeipijnen heeft geen enkele hond van mij ooit gehad. Wel heb ik het idee dat mijn oudste dober te snel is gegroeid op de Eukanuba puppybrok. Mijn andere honden hebben nooit meer puppybrok gehad maar direct volwassenbrok (Cavom en Barca) en zijn allemaal prima volgroeid.Golden Stanley schreef:Te snel groeien is zeker niet goed, daarom gaat mijn pup ook volledig op zelf samenstellen en zeker niet op brok. Ik wil niet meer riskeren dat mijn pup de groeipijnellende krijgt, wat ik met 1 van mijn honden had toen.
Waar ik veel mensen over hoor met groeipijnen zijn merken als dog chow, pro plan etc.
Ik ken meer pups die veel te snel groeien op Eukanuba en ProPlan. Mocht ik brok voeren, dan ook geen puppybrok meer.
-
Golden Stanley
Nee precies, daar ben ik indertijd ook achtergekomen. Daar zouden meer clubs een voorbeeld aan mogen nemen.malinois schreef:maar dat laatste hoor je mij toch ook niet zeggen, ik zeg alleen dat het er bij mij niet in kan dat honden die een dergelijke prestatie moeten leveren en jarenlang geleverd hebben op een hele goedkope brok dit makkelijk gedaan hebben en allemaal 12 en ouder geworden zijn.Golden Stanley schreef:Zal absoluut met genenpolen te maken hebben. Iets minder beroerd doorgefokt dan de gemiddelde hondenpopulatie. Maar er hoeft maar een bepaalde omstandigheid te zijn, wat daar ook heel snel een einde aan kan maken. Neem ik alleen maar het jaarlijks vaccineren of het verkeerde gebruik van bestrijdingsmiddelen, medicijnen etc.
Je kunt geen topprestaties leveren als je voer niet goed genoeg is lijkt me.![]()
Vaccineren zie ik trouwens niet enorm veel in de africhting.
Ik heb hier een andere denkwijze in, Malinois. Die honden zullen gezonde genen hebben, waardoor ze het nog zo lang hebben kunnen volhouden?
Iemand die jarenlang junkfood eet, heeft een opgezette lever en alle signalen van leverschade (jeuk, exceem etc.) en houdt het ook nog tot zijn 70ste vol. Als je het dan over topprestaties hebt, mijn eerste paar honden hebben zelfs op de Bonzo gezeten en daar heb ik heel actief wedstrijden mee gelopen.
Ze zijn wel geëindigd met nierschade op zo'n 12/13 jaar, maar ik wist toen niet wat ik nu weet. Ongetwijfeld zijn andere factoren daar ook debet aan geweest en mag ik blij zijn dat ze het nog zo lang hebben volgehouden. Net als dat ik niet kan voorspellen hoe mijn jongens zich over een paar jaar zullen houden, kan jij niet voorspellen of je de problemen voor kan zijn die uit brokvoeding voortkomen. Ik kon dat niet meer afwachten met Stanley. Ben al blij dat ze het de afgelopen jaren zo perfect doen zonder ziektes etc.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
de honden die ik dan persoonlijk ken hieruit, zijn uiteindelijk overleden aan ouderdom, waren verder nog zo gezond als wat... Dusty van mij (kruising kees liever lui dan moe dus geen sportieve hond wat dat betreft) had een zwaar hartprobleem, uiteindelijk overleden aan accuut nierfalen. Kan door brok komen, ze luste absoluut geen vers en kvv... dat kwam er ook met dezelfde gang weer uit als ze al een paar hapjes probeerde...Dus de kenmerken ervan (nierfalen) ken ik helaas heel goed... dat hadden al die honden niet, perfecte vacht etc. Ik wil er verder ook niets mee zeggen, ik vroeg me het alleen maar af... heb er laatst ook met een fokker van werkhonden over gehad... en die vroeg zich dit dus ook af....Golden Stanley schreef:Nee precies, daar ben ik indertijd ook achtergekomen. Daar zouden meer clubs een voorbeeld aan mogen nemen.malinois schreef:maar dat laatste hoor je mij toch ook niet zeggen, ik zeg alleen dat het er bij mij niet in kan dat honden die een dergelijke prestatie moeten leveren en jarenlang geleverd hebben op een hele goedkope brok dit makkelijk gedaan hebben en allemaal 12 en ouder geworden zijn.Golden Stanley schreef:Zal absoluut met genenpolen te maken hebben. Iets minder beroerd doorgefokt dan de gemiddelde hondenpopulatie. Maar er hoeft maar een bepaalde omstandigheid te zijn, wat daar ook heel snel een einde aan kan maken. Neem ik alleen maar het jaarlijks vaccineren of het verkeerde gebruik van bestrijdingsmiddelen, medicijnen etc.
Je kunt geen topprestaties leveren als je voer niet goed genoeg is lijkt me.![]()
Vaccineren zie ik trouwens niet enorm veel in de africhting.![]()
Ik heb hier een andere denkwijze in, Malinois. Die honden zullen gezonde genen hebben, waardoor ze het nog zo lang hebben kunnen volhouden?
Iemand die jarenlang junkfood eet, heeft een opgezette lever en alle signalen van leverschade (jeuk, exceem etc.) en houdt het ook nog tot zijn 70ste vol. Als je het dan over topprestaties hebt, mijn eerste paar honden hebben zelfs op de Bonzo gezeten en daar heb ik heel actief wedstrijden mee gelopen.Elk jaar gevaccineerd (ook voor het buitenland) en het meest goedkope voer wat je je voor kunt stellen.
Ze zijn wel geëindigd met nierschade op zo'n 12/13 jaar, maar ik wist toen niet wat ik nu weet. Ongetwijfeld zijn andere factoren daar ook debet aan geweest en mag ik blij zijn dat ze het nog zo lang hebben volgehouden. Net als dat ik niet kan voorspellen hoe mijn jongens zich over een paar jaar zullen houden, kan jij niet voorspellen of je de problemen voor kan zijn die uit brokvoeding voortkomen. Ik kon dat niet meer afwachten met Stanley. Ben al blij dat ze het de afgelopen jaren zo perfect doen zonder ziektes etc.
En wat vaccineren betreft, idd. je ziet het gelukkig niet erg veel... bij mn eerste vereniging was kennelhoest nog een vereiste (nooit gedaan overigens :N: ) bij mn huidige gelukkig niet meer.

-
Golden Stanley
Ik heb een aantal van die geweldige boeken liggen waar je bij voorbaat al erg depri van wordt, van wat commerciële voeding allemaal niet veroorzaakt in combi met vaccineren. Geschreven door DVM boys (....en woman) met een toch niet al te misselijke achtergrond. Wat voor mij echt vast staat, is dat brok en jaarlijks vaccineren bovenop het goed uitselecteren weinig bijdragen aan het gezond houden van een ras.malinois schreef:de honden die ik dan persoonlijk ken hieruit, zijn uiteindelijk overleden aan ouderdom, waren verder nog zo gezond als wat... Dusty van mij (kruising kees liever lui dan moe dus geen sportieve hond wat dat betreft) had een zwaar hartprobleem, uiteindelijk overleden aan accuut nierfalen. Kan door brok komen, ze luste absoluut geen vers en kvv... dat kwam er ook met dezelfde gang weer uit als ze al een paar hapjes probeerde...Dus de kenmerken ervan (nierfalen) ken ik helaas heel goed... dat hadden al die honden niet, perfecte vacht etc. Ik wil er verder ook niets mee zeggen, ik vroeg me het alleen maar af... heb er laatst ook met een fokker van werkhonden over gehad... en die vroeg zich dit dus ook af....Golden Stanley schreef:Nee precies, daar ben ik indertijd ook achtergekomen. Daar zouden meer clubs een voorbeeld aan mogen nemen.malinois schreef:maar dat laatste hoor je mij toch ook niet zeggen, ik zeg alleen dat het er bij mij niet in kan dat honden die een dergelijke prestatie moeten leveren en jarenlang geleverd hebben op een hele goedkope brok dit makkelijk gedaan hebben en allemaal 12 en ouder geworden zijn.Golden Stanley schreef:Zal absoluut met genenpolen te maken hebben. Iets minder beroerd doorgefokt dan de gemiddelde hondenpopulatie. Maar er hoeft maar een bepaalde omstandigheid te zijn, wat daar ook heel snel een einde aan kan maken. Neem ik alleen maar het jaarlijks vaccineren of het verkeerde gebruik van bestrijdingsmiddelen, medicijnen etc.
Vaccineren zie ik trouwens niet enorm veel in de africhting.![]()
Iemand die jarenlang junkfood eet, heeft een opgezette lever en alle signalen van leverschade (jeuk, exceem etc.) en houdt het ook nog tot zijn 70ste vol. Als je het dan over topprestaties hebt, mijn eerste paar honden hebben zelfs op de Bonzo gezeten en daar heb ik heel actief wedstrijden mee gelopen.Elk jaar gevaccineerd (ook voor het buitenland) en het meest goedkope voer wat je je voor kunt stellen.
En wat vaccineren betreft, idd. je ziet het gelukkig niet erg veel... bij mn eerste vereniging was kennelhoest nog een vereiste (nooit gedaan overigens :N: ) bij mn huidige gelukkig niet meer.
Hoe verklaar je het dat honden van de ene fokker (show) het gemiddeld maar een jaar of 11 uithouden en bij de andere fokker (werk) met gemak 16 worden? Heb ik het over mijn eigen ras en ook in de werklijnen moet je erg goed oppassen met uitselecteren. Komen ook nare ziektes als epilepsie en schildklierafwijkingen voor. Ik heb alleen al bij deze ene fokker zoveel vragen beantwoord gezien (verschil pups brok versus vers, niet gevaccineerd etc.), dat het voor mij echt duidelijk is dat het 1 verantwoordelijk is voor het ander. Gelukkig hebben we de mogelijkheid om wat bewustere keuzes te maken in het bepalen van het welzijn van onze honden......en dan nog is het wat mij betreft niet te voorspellen hoe het op termijn zal verlopen en gaat het mij puur om wat ik nu zie en beleef. Dat is het enige wat ik kan zeggen.
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Nog even van de site van greenheart, ben benieuwd of nog meer mensen deze brok kennen, behalve Jessica van Doggystyle..
Over Greenheart
In 1997 gestart met Greenheart-Premiums met als doelstelling:
De verkoop van hoogwaardig & betaalbare voedingsproducten zonder enige chemische toevoeging voor Hond & Kat!
Dit karakter is de basis van Greenheart en wordt steeds meer gewaardeerd!
Mede hierdoor is de verkrijgbaarheid van de Greenheart producten sterk verbeterd, waardoor zowel in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zweden en Hongarije enthousiaste importeurs achter deze Greenheart ideeën staan! Tevens bestaat er een concept voor de eerste Greenheart Store in Duitsland!
Greenheart-Premiums “Close to nature” is meer dan alleen voeding,
Greenheart is een idee, een lifestyle.
De Greenheart producten
De geregistreerde merknaam Greenheart-Premiums “Close to nature” vertegenwoordigt momenteel circa 28 verschillende voedingen en snacks.
Kwalitatief hoogwaardige grondstoffen zonder chemische toevoegingen zoals
Kleur, Geur, Smaakstoffen en Antioxidanten. Als Antioxidant wordt bijvoorbeeld
Vitamine E, C en bijv. rozemarijnextract toegepast.
De merknaam Greenheart-Premiums close to nature vertegenwoordigt een hoog kwaliteit honden & katten voermerk ontwikkelt vanuit een groen hart , wat inhoud dat er geen kunstmatige is (chemische/synthetische) toevoegingen zoals anti-oxidanten , geur , kleur en smaakstoffen worden gebruikt. Close to nature : De voeding die zo natuurlijk mogelijk is.
De hoge kwaliteit van de GREENHEART-PREMIUMS close to nature honden & katten voeding wordt bepaald door de hoge en constante kwaliteit van de grondstoffen. De kwaliteitsfabriek waar ik mijn GREENHEART-PREMIUMS producten laat produceren stelt zeer hoge eisen aan de grondstoffen en is zorgvuldig in de keuze daarvan. Tevens worden er alleen natuurlijke voedingsstoffen gebruikt van een hoogwaardige en constante kwaliteit nimmer worden er concessies gedaan omtrent de hoge kwaliteitseis !
Kwaliteitscontrole en kwaliteitsbeheersing zijn de belangrijkste aspecten bij het samenstellen van mijn recepten. Een team van deskundigen op het gebied van voeding zorgen voor een optimale garantie van de kwaliteit van de voeding.
Op de website treft u weer nieuwe producten aan zoals Greenheart Special Health Products. De Optimal Condition & Cancer Diet zijn net zoals Sportline Extreme zeer unieke producten vanwege de speciale grondstoffen. De essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren uit lijnzaad, zalmolie en borageolie en een speciale premix dragen optimaal bij aan het effect van deze unieke Greenheart producten!
Greenheart-Premiums “Close to nature” over elk product is nagedacht
Over Greenheart
In 1997 gestart met Greenheart-Premiums met als doelstelling:
De verkoop van hoogwaardig & betaalbare voedingsproducten zonder enige chemische toevoeging voor Hond & Kat!
Dit karakter is de basis van Greenheart en wordt steeds meer gewaardeerd!
Mede hierdoor is de verkrijgbaarheid van de Greenheart producten sterk verbeterd, waardoor zowel in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zweden en Hongarije enthousiaste importeurs achter deze Greenheart ideeën staan! Tevens bestaat er een concept voor de eerste Greenheart Store in Duitsland!
Greenheart-Premiums “Close to nature” is meer dan alleen voeding,
Greenheart is een idee, een lifestyle.
De Greenheart producten
De geregistreerde merknaam Greenheart-Premiums “Close to nature” vertegenwoordigt momenteel circa 28 verschillende voedingen en snacks.
Kwalitatief hoogwaardige grondstoffen zonder chemische toevoegingen zoals
Kleur, Geur, Smaakstoffen en Antioxidanten. Als Antioxidant wordt bijvoorbeeld
Vitamine E, C en bijv. rozemarijnextract toegepast.
De merknaam Greenheart-Premiums close to nature vertegenwoordigt een hoog kwaliteit honden & katten voermerk ontwikkelt vanuit een groen hart , wat inhoud dat er geen kunstmatige is (chemische/synthetische) toevoegingen zoals anti-oxidanten , geur , kleur en smaakstoffen worden gebruikt. Close to nature : De voeding die zo natuurlijk mogelijk is.
De hoge kwaliteit van de GREENHEART-PREMIUMS close to nature honden & katten voeding wordt bepaald door de hoge en constante kwaliteit van de grondstoffen. De kwaliteitsfabriek waar ik mijn GREENHEART-PREMIUMS producten laat produceren stelt zeer hoge eisen aan de grondstoffen en is zorgvuldig in de keuze daarvan. Tevens worden er alleen natuurlijke voedingsstoffen gebruikt van een hoogwaardige en constante kwaliteit nimmer worden er concessies gedaan omtrent de hoge kwaliteitseis !
Kwaliteitscontrole en kwaliteitsbeheersing zijn de belangrijkste aspecten bij het samenstellen van mijn recepten. Een team van deskundigen op het gebied van voeding zorgen voor een optimale garantie van de kwaliteit van de voeding.
Op de website treft u weer nieuwe producten aan zoals Greenheart Special Health Products. De Optimal Condition & Cancer Diet zijn net zoals Sportline Extreme zeer unieke producten vanwege de speciale grondstoffen. De essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren uit lijnzaad, zalmolie en borageolie en een speciale premix dragen optimaal bij aan het effect van deze unieke Greenheart producten!
Greenheart-Premiums “Close to nature” over elk product is nagedacht
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007

-
yvonne1961
- Actief
-
yvonne1961
- Actief
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn 2 verschillende productievormen van droogvoer. Namelijk expanderen/extruderen (krokant maken) en persen.bernersennenfan schreef:wat is precies het verschil tussen geëxpandeerd en geperst?yvonne1961 schreef:Ik heb al even op de site gezocht, het is geëxpandeerd.
Mijn voorkeur gaat uit naar geperst.
Het grootste verschil tussen deze 2 vormen is de absolute temperatuur tijdens de productie. Tijdens het expanderen/extruderen loopt de temperatuur van het voer, onder invloed van druk en toegevoegde warmte, op tot ver boven de 100 °C. Hierdoor wordt het voer als het ware "gebakken" en ontstaan de zogenaamde "krokante" brokken.
Bij persen daarentegen loopt de temperatuur niet hoger op dan maximaal 75 °C.
In de beginfase van het expanderen deed men dit om de verteerbaarheid van de koolhydraten (granen) te verhogen. Maar omdat de granen nu vooraf geëxtrudeerd kunnen worden en de verteerbaarheid van de overige grondstoffen (eiwitten, vetten, vitaminen, mineralen en sporenelementen) niet verhoogd wordt door expanderen of extruderen, is deze productiemethode overbodig en (ons inziens) zelfs als negatief te beoordelen.
Zoals reeds gezegd, loopt de temperatuur tijdens het expandatie-/extrudatieproces zeer hoog op. Dat dit negatieve effecten heeft op bepaalde grondstoffen is ook vanuit de humane voeding algemeen bekend.
Vooral de vetten zijn, naast bepaalde vitaminen (o.a. van het B-complex), zeer gevoelig voor verhitting boven 100 °C. Wanneer vetten "gebakken" worden (verhitten boven 100 °C), ontstaan o.a. vele vrije vetzuren die bijv. een zeer nadelige invloed hebben op de stofwisseling (lever). Zeer veel huid- en vachtproblemen liggen hieraan ten grondslag. Bij persen vindt deze vetverandering niet plaats.
Namelijk het feit dat bij een goede, geperste brok de voedingsstoffen gelijkmatiger vrijkomen. Dit komt omdat deze brok in de maag langzaam, vanaf de buitenkant, oplost.
Een geëxpandeerde of geëxtrudeerde brok daarentegen zuigt zich vol maagsap en valt dan in één keer uit elkaar.
Naast het gegeven dat een geperste brok ook veel minder gaat "zweven" in de maag, is dit langzame oplossen één van de belangrijkste redenen waarom bij goede, geperste brokken de kans op maagtorsies duidelijk geringer is dan bij geëxpandeerde/geëxtrudeerde brokken.
Om het bovenstaande aanschouwelijk te maken, is er een leuk, zeer duidelijk proefje dat u zelf eenvoudig uit kunt voeren en wel op de volgende manier.
Expansie proef:
Pak 2 glazen.
Neem van zowel Farm Food HE als van een geëxpandeerd/geëxtrudeerd voer een gelijke hoeveelheid (in grammen)
Doe het voer elk in een eigen glas.
Vul daarna beide glazen met handwarm water
Doe hier een beetje azijn bij om de zuurgraad in de maag te imiteren
Laat dit dan een tijd staan.
U ziet dan ongeveer wat er in een hondenmaag gebeurt en dat is nu precies één van de redenen waarom wij persen en niet expanderen of extruderen!
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... okken.html

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat heb je ook bij de MH, maar dat zijn ook 2 totaal verschillende soorten honden... als je 2 foto's van werklijn en showlijn naast elkaar zet zie je een hele andere hond.Golden Stanley schreef: Hoe verklaar je het dat honden van de ene fokker (show) het gemiddeld maar een jaar of 11 uithouden en bij de andere fokker (werk) met gemak 16 worden?
Dan heb ik het nog niet eens over het karakter...
Gezondheid is idd. veel beter bij de werklijn dan bij de showlijn... maar dan vraag ik me dus weer af.... :N: