Ik ben gewoon gaan slapen. Die nacht heeft mijn vader Pluk erg horen janken. Hij ging naar beneden om haar wat te troosten, ze lag op de bank.
En maar janken en maar janken.
Mijn vader heeft haar toen van de bank gezet en in haar mand gelegd.
'S morgens wisten we dat het goed mis was. Ze had haar kop scheef, maar nu was het niet meer smekend, schattig of grappig. Haar kopje hing scheef en haar ogen trilden constant. Dat was dus een beroerte. Ze liep tegen dingen op, door haar verstoorde evenwicht en doordat ze blind was. We wilden haar wat lekkers geven en ze hief uit automatisme haar poot op en ze viel om.
De dierenarts heeft haar wat medicijnen gegeven en met de vraag of we over inslapen zouden nadenken. Ze zei dat pluk de ergste vorm van een beroerte heeft gehad (te zien aan de ogen) Het zijn kennissen van ons, dus we zijn goed behandelt. De dierenarts kent plukje dus ook erg goed.
We hebben het een week aangezien en ze knapte wonderbaarlijk goed op! De medicijnen sloegen goed aan.
Ze springt alweer op de bank, blaft naar brutale voorbijgangers en vind het absoluut not done wanneer de kippen eten krijgen.
Vanmorgen ging het echter weer de slechte kant op. Ze kon amper meer lopen, wilde naarbuiten, naar binnen, en eten, en drinken, Ze had gewoon haar bakje in de bijkeuken staan, maar ze begon de regen van mijn jas af te likken.
Ze wil ons niet meer met rust laten, wil niet meer op bepaalde dekens slapen. En ze geeft abnormaal vaak over. Elke hond is wel eens misselijk en eet wel eens gras om over te geven. Plukje geeft over direct naar het eten. en begint soms heel hard te janken aan een stuk door, opdezelfde manier als wanneer ze de beroerte had gehad.
Het lijkt wel of ze heel erg bergafwaarts gaat. En het zou zelfs een vorm van dementie kunnen zijn. Maar waar doen we dan het beste aan?
Nu is mijn vraag om een lang verhaal kort te maken: zijn er mensen die ervaringen hebben met beroertes bij honden, en dan dit 'rare' gedrag na de beroerte? En waar doen wij het beste aan
pluk is een lowland terrier(niet echt heen erkend ras, maar ik vind het leuk om het zo te noemen